מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי אברך » ה' אוגוסט 23, 2018 11:17 pm

כתוב במשנה ברורה בהל' ר"ה שגדול אחד שהיה מוהל בראש השנה, לא היה מקנח פיו, אלא היה תוקע עם פה מלכולך בדם שיתערב דם מילה עם תקיעת שופר ויעלה לרצון.
השע"ת שם מביא שלפחות ינקה את ידיו ואת פניו מפני כבוד הברכה.
השאלה [אולי עמרצית] אם נשאר לו דם בפה, אין חשש שבמשך התקיעות יבלע אותו? והרי דם שפירש הוא ואסור.

אראל
הודעות: 3507
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי אראל » ה' אוגוסט 23, 2018 11:30 pm

אברך כתב:כתוב במשנה ברורה בהל' ר"ה שגדול אחד שהיה מוהל בראש השנה, לא היה מקנח פיו, אלא היה תוקע עם פה מלכולך בדם שיתערב דם מילה עם תקיעת שופר ויעלה לרצון.
השע"ת שם מביא שלפחות ינקה את ידיו ואת פניו מפני כבוד הברכה.
השאלה [אולי עמרצית] אם נשאר לו דם בפה, אין חשש שבמשך התקיעות יבלע אותו? והרי דם שפירש הוא ואסור.

ולמה אין אתה שואל על עצם ה'מציצה' למה אין חוששין שמא יבלע הדם?

שבענו מטובך
הודעות: 1038
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' אוגוסט 23, 2018 11:32 pm

בהפלאה כתובות ס ע"א מבואר שמותר לבלוע דם המילה שיצא במציצה.
אולי יש לזה מקורות קדומים יותר, ואולי יש חולקים. כתבתי מה שידוע לי.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי אברך » ה' אוגוסט 23, 2018 11:43 pm

מענין מאד. ראיתי בהפלאה, הוא מדבר על הדם שיצא במציצה שלכאורה הוא לא פירש, כיון שהוא נכנס ישר לפה, וליכא דחזי ליה. כך נראים הדברים שם,
אבל במילה לכאורה המוהל מוצץ גם את הדם שכבר פירש. כך לכאורה.
על המציצה עצמה לא קשה לי, כיון שהוא הולך מיד לשטוף את הפה, אבל כל זמן התקיעות קשה שלא לבלוע רוקו.

שבענו מטובך
הודעות: 1038
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' אוגוסט 23, 2018 11:49 pm

אברך כתב:מענין מאד. ראיתי בהפלאה, הוא מדבר על הדם שיצא במציצה שלכאורה הוא לא פירש, כיון שהוא נכנס ישר לפה, וליכא דחזי ליה. כך נראים הדברים שם,
אבל במילה לכאורה המוהל מוצץ גם את הדם שכבר פירש. כך לכאורה.
על המציצה עצמה לא קשה לי, כיון שהוא הולך מיד לשטוף את הפה, אבל כל זמן התקיעות קשה שלא לבלוע רוקו.

אבל הרי ההפלאה כותב שם ש"דם מילה אין אסור לבלוע". לדעתו על כל פנים, מותר לבלוע רוקו עם הדם.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי אברך » ה' אוגוסט 23, 2018 11:57 pm

נכון, אבל תוך כדי משפט הוא מסביר כיון דליכא דחזי ליה. וז"ל:
לכאורה נראה דלאו דוקא דם שבין השינים אלא אפי' למצוץ דם חבורה שבידו או דם מילה אין אסור לבלוע כיון דטעמא הוא משום דליכא דחזי לי' כמ"ש רש"י, ר"ל דאין איסור אלא משום מראית עין והכא אינו נראה. ואין דומה לדבר שאסרו מפני מראית עין דאפי' בחדרי חדרים אסור משום דהכא במוצצו בפיו ליכא דחזי לי' אחר שפירש ולא אתי לאחלופי, עכ"ל.
כתוב בפירוש שהטעם משום שלא נראה לאחר שפירש, וצ"ב הרי יש דם שכבר פירש ונראה, ואיך מותר למצוץ? [לא ראיתי ברית בעיני למרות שב"ה ובלעה"ר יש לי בנים רבים, יתכן שאני טועה במציאות].

שמר
הודעות: 780
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

הודעהעל ידי שמר » א' אוקטובר 13, 2024 11:12 am

ומענין לענין
האם אין חשש שהדם יימצא על השפתים וממילא יש כאן חציצה?, ושונה הדבר מרוק לכאורה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים