מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בן ירושלים
הודעות: 794
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' אוגוסט 23, 2018 2:33 pm

מענה איש כתב:בנוגע לסיפור על האירוסין צריך לחשב איך היינו מתייחסים לפני 30 שנה לאמירת שיעור באמצע אירוסין ולא לפי צורת ההסתכלות שלנו כיום.

בסיפר האירוסין אין פגיעה והעלבה של אף אחד כמו בסיפור "הרוצח". מה שיש בו שהגר"ש לא התחשב בחוסר הסבלנות של המוזמנים.
אבל זה היה אצלו שיטתי שחתן חייב לדרוש בלימוד באירוסין , שחייבים לומר דברי תורה בעיון באירוסין ובשמחות. לא דרשות מתקתקות.
אבל זה "לשיטתו" לדרוש דרישות גבוהות ולהעמיד סטנדרטים עצומים .(וזה אחד הגורמים שכ"כ הרבה אנשים לא הסתדרו איתו.

הייתי נוכח באירוסין ששאל את החתן מה הכין לדרוש. כשהחתן הסביר שהיום החתנים לא דורשים , לא עזב אותו ודבר איתו בלימוד. אחרי כן "שטף" את הראש ישיבה של החתן שהצדיק שהיום לא מדברים "ככה אתה מחנך אותם?!"

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 23, 2018 2:45 pm

יישר כח לכל המשיבים, הנה דוגמא יפה ל'כשם שפרצופיהם אינם שוים כך וכו''. הנה עוד תגובה מוצלחת מאחד החשובים פה שבחר להביעה באישי, והינה לפניכם בעילום מקורה.

לא נשתבחו רבותינו [החזו"א ומרן רי"ז הלוי, האבי עזרי והקהלות יעקב וכו'] דוקא בזה שלא נפגע מהם אדם מעולם, אלא ביכולתם ונכונותם לפייס הנפגעים מכל הלב.

אנשים גדולים יכולים -
א] להכריז 'טעיתי', ולבקש סליחה באמת [ולא רק לצאת ידי הנימוס].
ב] בזמן שעומדים על דעתם, להבין שגם לשני יש דעה ואולי הוא צודק.
ג] בזמן שברור להם כשמש שהשני אינו צודק, לומר "כך דעתי נוטה, אבל אתה עשה כדעתך".
ד] בזמן שדעת השני מופרך מכל וכל, להבין שעצם זה שלא שמעו לקולי אינו מחייבם בד' מיתות ב"ד.


אנשים קטנים אינם מסוגלים להנ"ל (אלא שכשאינם בעמדת השפעה אין הדבר ניכר כ"כ), וזהו קו המבדיל בין גדול לקטן.





לענין ש'שכח' היכן הוא נמצא וכדו' -
חשוב שלא לשכוח שהגר"ש, מלבד גדלותו בתורה וצדקותו הנוראה, היה גאון נורא מלידה ותפיסתו גם במילי דעלמא היתה כמראה הבזק, לא יאומן כי יסופר.
אשר על כן לא תמיד היה אפשר לדעת כל חשבונותיו.
בנוסף, היה רגיל לבייש את עצמו הרבה, בכדי להציל את השני מאי-נעימות.
יכול להיות שמחמת איזו סיבה הוא החליט 'לשכוח' את עצמו, או לעשות 'הצגה' של שכחת עצמו.
[כגון שראה שהיה שם מישהו שלא מתאים שידבר לפני בני תורה, אבל המשפחה תרגיש שאם יישאר זמן חייבים לכבדו לדבר פן ייעלב, והגר"ש קלט מיד את העסק ודאג שלא ישאר זמן.
או שהבין שהמעמד יכול לבא לידי הוללות ורצה לרומם את המעמד.
או שרצה לרומם את החתן בעיני פלוני ופלוני.
וכו' וכו', כי לא מחשבותיו מחשבותינו.]

אמנם עדיין יש מה ללמוד מהעובדות על שקיעות בתורה, שהרי כשאנשים רגילים ינסו זאת, תהיה 'הצגה' בלתי מוצלחת בעליל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 23, 2018 3:25 pm

עוד קטע מחזק ומעודד:

לזרוק את עצמו אל התורה

סיפר תלמידו וש"ב של רבינו, הגרי"ח פוס שליט"א: "לפני שנים רבות סיפר לי ת"ח, שכהיום משמש בתפקיד של השגחה באחת הישיבות החשובות, שבימים שהוא למד בישיבת 'קול תורה' הוא נתייתם ל"ע מאמו ע"ה. באותם הימים שימש רבנו זצ"ל בתפקיד של הרבצת תורה בישיבה זו. וכשהוא קם מאבלותו, כנער יתום ועצוב, ושב לישיבה, פגש בו רבנו לעודדו ולחלצו ממרירות לבו, וכך אמר לו רבנו: הדרך היחידה שתוכל להתגבר על שברונך ולעלות בתורה היא רק אם "תזרוק את עצמך אל התורה".
לימים נשתמשתי בסיפור זה, אבלחט"א, כ'טופח ע"מ להטפיח', ואמרתי זאת ג"כ לבחור שנתייתם לפתע מאביו הגאון והמתמיד זצ"ל, וזה היה בהיותו בשיעור א' של הישיבה הגדולה, היינו בראשית פריחתו, והיות והייתי קרוב מאד למשפחתם וכן לאותו הבחור, סיפרתי לו סיפור זה, היאך רבינו נתן את העצה לאותו יתום ובכך חיזקו והראה לו את הדרך הכבושה. עברו שנים וכבר שכחתי מה שאמרתי לאותו בחור, אך לימים, אולי בעת חתונתו, הוא הזכיר לי זאת ואמר לי שבזכות זה אמנם הצליח להתגבר.
ועתה שמעתי ממי ששמע הדבר מבעל המעשה, אחד מתלמידיו, שכמה שנים אחר שהקים את ביתו ונולדו להם ילדים נתפרדה החבילה, ואמר לו רבנו זצ"ל שהעצה היחידה שיוכל להמשיך בעלייתו בתורה היא אם ישליך עצמו לתוך התורה, וב"ה אותו תלמיד עשה כן, ובהמשך זכה להקים בית חדש, ואף לחבר כמה ספרים".

ואמנם בימי בחרותנו בישיבה, היה מקובל מפי השמועה, שבימי צעירותו של רבינו זצוק"ל, כאשר נודע לו מפי הרופאים כי אין לו תקוה לילדים, ונשבר לבו בקרבו, אזי התגבר כארי להשליך עצמו אל מימי התלמוד, ומני אז נתרוממה קומתו אלפי פרסאות מן הקרקע הגשמי.
וכדברים הללו סופר על ידי תלמיד שהיה קרוב מאוד לרבינו וחווה שעת משבר קשה. בצר לו הרבה לנסוע לקברי צדיקים ולחפש כל מיני ישועות וסגולות. באחד הימים נגש אליו רבינו זצוק"ל ואמר לו: "אתה שרוי במשבר, שעת משבר היא שעת סגולה, זמן שבו אין דבר יציב, והכל נתון לשינויים, זוהי שעה שניתן להתרומם על ידה!"
וכאן חשף רבינו מעולמו הטמיר: "אספר לך על המשבר האישי שלי... מה עשיתי אני כשהוברר לי שלא יהיו ילדים? לקחתי את עצמי לידים, ולמדתי את הש"ס בעיון".
בדומה לכך העידו תלמידים שלמדו בישיבה בתקופה המרה והקודרת, טבת תש"נ. חמישה ימים אפופי דאגה וחרדה, בהם הרבנית ע"ה שכבה על ערש דוי בבית החולים בתל אביב. רבינו זצוק"ל לא מש מלישב לצד מיטתה, שקוע בתלמודו ועמל בכתיבת קונטרס עמוק ומקיף בעניני 'ברירה'.
ולאחר מכן, עם קום רבינו זצוק"ל מאבלו, בתום ימי השבעה הנוראים, בו ביום, רבינו התאזר בעוז ובגבורה ואמר שיעור כללי בהיכל הישיבה במשך שעתיים רצופות בסוגיא של 'חצי נזק צרורות' בריש פרק כיצד הרגל.

באותם ימים חשוכים, בד בבד עם לימוד הישיבה, עסק רבינו רבות בענין של 'פתוחות וסתומות', וחידש חידושים נשגבים, זאת היתה נחמתו בעניו ובימי מרודיו, ותורתו היתה שעשועיו. הדברים הועלו על הכתב, ונתקבצו לכדי קונטרס שלם שנדפס באותם ימים בקובץ 'שערי ציון', ולימים נקבעו לדורות בפתח ספר מנחת צבי על עניני סת"ם מאת תלמידו המובהק הגאון רבי צבי וידר שליט"א.
בראש הקונטרס רבינו זצוק"ל חרט בדם לבבו את השורות הבאות:
"עם וסמוך לסיום עריכת הדברים בירח טבת, היה בי יד ד', ובפרשה זו סתומה נלקחה ממני מאור חיי ומתה עלי אשתי הצדקנית והחסודה אשר נתן לי הקב"ה לעזרה לחיים, לא לפי מעשי, אלא ברוב רחמיו וחסדיו העצומים, ואשר עמדה לימיני בכל לבה ובכל נפשה, מרת רחל בת ר' פנחס אליעזר הכהן ז"ל, יזכור לה ד' מסירות נפשה ואהבתה הנוראה לתורה בלי מצרים"
.
ובאמת כמה מפליא היה החזיון לראות את רבינו זצוק"ל כאדם מדושן עונג ומלא שמחה תמיד, למרות כוס היגונים שנפל בחלקו שעלה על גדותיו, וכה היטיב לתאר ברגשת לב, הגאון רבי יוסף מאיר אלטמן שליט"א, רב ואב"ד קהילת חוג חתם סופר: "למעלה מזה היה אצלו הענין מש"כ מרן החזון איש זי"ע באגרות: "בהיותי שבור ורצוץ כל הימים ולא זכיתי לשום עונג מתענוגי החיים, העונג היחידי לי לעשות רצון קוני", מילים אלו שבשר ודם בדורינו כתב על עצמו המה מרפסין איגרא, כל אלו שהסתובבו אצל החזו"א מספרים שהוא היה תמיד מדושן עונג עם שמחה עצומה, ובע"כ הפשט בזה שהוא חי כסדר עם התענוג הזה של "לעשות רצון קוני".
אם רוצים למצוא מעין דוגמא כזאת שכתב החזו"א על עצמו, הרי ניתן למצוא זאת אצל ה"גיוואלדיגע קודש הקדשים" שאבד מאתנו כעת, שהיה שבור ורצוץ כל הימים ולא זכה לשום עונג מתענוגי החיים, העונג היחידי שהיה לו, היה רק מתורה ועבודת השם, חוץ מזה לא היו לו תענוגים".

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דודי צח » ה' אוגוסט 23, 2018 3:54 pm

בן ירושלים כתב:
אגב, הר"י פגש את אותו נדיב ופסק לו שעדיף לתמוך בכולל אברכים מאשר לתרום ס"ת. (לצערי, לא זוכר את ההסבר שאמר לו)


ההסבר על פי הגמ' מכות כ"ב הני בבלאי טיפשאי וכו'

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 23, 2018 5:47 pm

לא ידען כתב:שוב חוזר שלא כוונתי כלל למכונה 'נוטר הכרמים' ולספרו העושה רושם מצויין.
כתבתי באופן כללי על השגעון וההגזמה בתארים. הדקדקנות והטרחנות הזאת, לזה כך ולזה כך.

אני מודה אבל, כי כעת אני משתאה ממה שהתפתח בעקבות דבריי הסתמיים, הכשרונות שהתגלו והיצרים הסמויים שנחשפו.

כדאי להחזיר את האשכול למתכונתו המקורית. גדולתו התורנית של מרן הגאון רבי שמואל אויערבאך זכר צדיק לברכה.
הנה כתבתי את התואר שבראש האשכול...

נתתי אל לבי להתנצל בשנית, ובצורה מפורשת על ההתפרצות כנגד הרב החשוב המכונה 'לא ידען'. איש טוב ומטיב, נקי כפים ובר לבב, ידען ונבון דבר. רגישות גבוהה מדי וגם פזיזות לחרוץ משפטי זעם היו בעוכריי.

עמו הסליחה והמחילה רבה, והריעול"י.

שומר-הגחלת
הודעות: 454
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ו' אוגוסט 24, 2018 8:20 am

בלבת אש.PNG
בלבת אש.PNG (172.2 KiB) נצפה 14213 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:56 pm

הארות מענינות שאמרתי בש"ק בבית הכנסת בביאור דברי מו"ר זצוק"ל בענין קדושת 'כתר'
viewtopic.php?f=50&p=482858#p482853

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 11:01 pm

חברותא של רבינו הכ"מ בשנים האחרונות, ת"ח יקר וחשוב מאוד, הרב הגאון רבי אברהם מלריך שליט"א הוציא לאור מפרי תנובתו ברוב עמלו ויגיעתו ספר 'באר אברהם' בסוגיות החמורות במס' עירובין. בסופו ישנו קונטרס נפלא תיאורים ועובדות מחיי רבינו זצוק"ל.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ש' אוגוסט 25, 2018 11:11 pm

היכן ניתן להשיג?

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דודי צח » א' אוגוסט 26, 2018 11:14 am

פלתי כתב:אני בשונה, דוקא מסכים עם אותו ת"ח שאמר למחוק את שני הקטעים הללו. למרות שיש בהם צד יפה של דביקות בתורה, מ"מ הם מעידים על חולשה וחסרון. ועל כן אינם ראויים לפרסום.
זה לא נקרא לטשטש ולייפות. זה נקרא התחשבות וכבוד.


אחרי העיון והשיח עם כמה תלמידי חכמים, כולם מסכימים לעמדה הנ"ל.

זאת ועוד, היות וחלק מהעניין הציבורי סביבו זצוק"ל בשנים האחרונות סובב בעקיפין אודות התכונות וההנהגות שאולי לא מתאימות ל'מנהיג' של כלל ישראל, אלא לרבי ותלמידים בחצרו הפרטית, משגה גדול הוא להציב זרחן דווקא על זה, ולתת כיווני מחשבה לצדדים אחרים.
אם כי מצד שני, התלמידים שכה התרגלו לכל זה, דווקא רגילים להתפעל מכל זה, ואדרבה כל "ווילדקייט" (שובבות, מופרעות) מתקבלת דווקא בהערצה יתירה ולא להיפך, והבלטת התכונות הללו כלפי הקשר והחביבות שלו לתורה על חשבון היחס האנושי לבריות, היא להם למשיב נפש, או להוכחה חותכת כי הכל בשביל יקרת התורה, ולא חס ושלום כעניין שלילי. אולם עדיין טיפשות היא בעיני רבים לפרסם ולהלל על שער בת רבים את כל זה, כאשר זה חלק מהדיון עצמו סביב אישיותו הרב גוונית.

חכמת הדיבור וההבעה טובה היא לטווח קצר, ובשעת חימום. אך חכמת השתיקה טובה כפולה היא לטווח הארוך.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » א' אוגוסט 26, 2018 1:46 pm

נוטר הכרמים כתב:חברותא של רבינו הכ"מ בשנים האחרונות, ת"ח יקר וחשוב מאוד, הרב הגאון רבי אברהם מלריך שליט"א הוציא לאור מפרי תנובתו ברוב עמלו ויגיעתו ספר 'באר אברהם' בסוגיות החמורות במס' עירובין. בסופו ישנו קונטרס נפלא תיאורים ועובדות מחיי רבינו זצוק"ל.



רב מלריך מקול תורה?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוגוסט 26, 2018 6:58 pm

דודי צח כתב:
פלתי כתב:אני בשונה, דוקא מסכים עם אותו ת"ח שאמר למחוק את שני הקטעים הללו. למרות שיש בהם צד יפה של דביקות בתורה, מ"מ הם מעידים על חולשה וחסרון. ועל כן אינם ראויים לפרסום.
זה לא נקרא לטשטש ולייפות. זה נקרא התחשבות וכבוד.


אחרי העיון והשיח עם כמה תלמידי חכמים, כולם מסכימים לעמדה הנ"ל.

זאת ועוד, היות וחלק מהעניין הציבורי סביבו זצוק"ל בשנים האחרונות סובב בעקיפין אודות התכונות וההנהגות שאולי לא מתאימות ל'מנהיג' של כלל ישראל, אלא לרבי ותלמידים בחצרו הפרטית, משגה גדול הוא להציב זרחן דווקא על זה, ולתת כיווני מחשבה לצדדים אחרים.
אם כי מצד שני, התלמידים שכה התרגלו לכל זה, דווקא רגילים להתפעל מכל זה, ואדרבה כל "ווילדקייט" (שובבות, מופרעות) מתקבלת דווקא בהערצה יתירה ולא להיפך, והבלטת התכונות הללו כלפי הקשר והחביבות שלו לתורה על חשבון היחס האנושי לבריות, היא להם למשיב נפש, או להוכחה חותכת כי הכל בשביל יקרת התורה, ולא חס ושלום כעניין שלילי. אולם עדיין טיפשות היא בעיני רבים לפרסם ולהלל על שער בת רבים את כל זה, כאשר זה חלק מהדיון עצמו סביב אישיותו הרב גוונית.

חכמת הדיבור וההבעה טובה היא לטווח קצר, ובשעת חימום. אך חכמת השתיקה טובה כפולה היא לטווח הארוך.
ראשית כל שיח, תודה רבה על כך שהבעת את דעתך השונה בצורה מכובדת. זה חשוב ומפרה, בפרט אם אתה מבטא דעת כמה ת"ח [אף כי יש לדון אם חשיבתם חפה מדעות קדומות].

במקום לנסות לגונן על החלטתי הבלתי הפיכה שלא להשמיט סיפורים כאלו, אבחר לצטט דברי טעם שקיבלתי באישי:
אינני מתערב בהנידון, ודאי לא אומר 'קבלו דעתי'.
אבל לדעתי טענת 'דודי צח' אין לה מקום.

שונים הם בני אדם בתכונותיהם זמ"ז. יש שאפשר לערוך את השעון ע"פ הליכותיהם, ויש שבהחלטה של דקה יקפצו למירון להתפלל על חולה, יש שלא יגיבו לשום דבר מיד ויש שיגיבו שאופן ספונטני וכו' וכו'. יש שידרשו תכונות אלו לשבח ויש שידרשו ההיפך.

אך כ"ז בעניני יחידים.
בעניני ציבור שבהם הכרעות אינן מתקבלות אלא אחרי חשיבה מעמיקה, ושיקולים שונים עולים ויורדים על השלחן, אין 'תכונות' הנ"ל משחקים תפקיד בכלל.

התכונות הדרושות ל'מנהיג' [מלבד גדלות עצומה בתורה, השקפה נכונה, מסורת בהנהגה ואיכפתיות רבה לצרות הכלל והפרט ברוח ובגשם, כמובן] הן: א. כושר הבנה מעמיקה במורכבויות ודקויות הנידון, ב. כשרון ראיית הנולד, לזהות איך הדברים יתגלגלו מכל פירצה ושינוי וכדו'.
בתכונות אלו היה רבנו מופלג בדורו, כידוע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוגוסט 26, 2018 6:59 pm

מכון חכמי ספרד כתב:
נוטר הכרמים כתב:חברותא של רבינו הכ"מ בשנים האחרונות, ת"ח יקר וחשוב מאוד, הרב הגאון רבי אברהם מלריך שליט"א הוציא לאור מפרי תנובתו ברוב עמלו ויגיעתו ספר 'באר אברהם' בסוגיות החמורות במס' עירובין. בסופו ישנו קונטרס נפלא תיאורים ועובדות מחיי רבינו זצוק"ל.



רב מלריך מקול תורה?

לא. אב בחכמה ורך בשנים, תלמיד בן תלמיד. אביו למד אצל רבינו זצוק"ל ב'קול תורה'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוגוסט 26, 2018 7:11 pm


אוהב אוצר
הודעות: 3013
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' אוגוסט 27, 2018 12:21 am

האם מישהו יכול בבקשה לעזור לי על הנהגתו בחג הסוכות בכל מה שנוגע לאושפיזין? נצרך לי ביותר.
מקורות כמובן.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי מאור עינים » ב' אוגוסט 27, 2018 3:00 pm

נוטר הכרמים כתב:יישר כח לכל המשיבים, הנה דוגמא יפה ל'כשם שפרצופיהם אינם שוים כך וכו''. הנה עוד תגובה מוצלחת מאחד החשובים פה שבחר להביעה באישי, והינה לפניכם בעילום מקורה.

לא נשתבחו רבותינו [החזו"א ומרן רי"ז הלוי, האבי עזרי והקהלות יעקב וכו'] דוקא בזה שלא נפגע מהם אדם מעולם, אלא ביכולתם ונכונותם לפייס הנפגעים מכל הלב.

אנשים גדולים יכולים -
א] להכריז 'טעיתי', ולבקש סליחה באמת [ולא רק לצאת ידי הנימוס].
ב] בזמן שעומדים על דעתם, להבין שגם לשני יש דעה ואולי הוא צודק.
ג] בזמן שברור להם כשמש שהשני אינו צודק, לומר "כך דעתי נוטה, אבל אתה עשה כדעתך".
ד] בזמן שדעת השני מופרך מכל וכל, להבין שעצם זה שלא שמעו לקולי אינו מחייבם בד' מיתות ב"ד.


אנשים קטנים אינם מסוגלים להנ"ל (אלא שכשאינם בעמדת השפעה אין הדבר ניכר כ"כ), וזהו קו המבדיל בין גדול לקטן.





לענין ש'שכח' היכן הוא נמצא וכדו' -
חשוב שלא לשכוח שהגר"ש, מלבד גדלותו בתורה וצדקותו הנוראה, היה גאון נורא מלידה ותפיסתו גם במילי דעלמא היתה כמראה הבזק, לא יאומן כי יסופר.
אשר על כן לא תמיד היה אפשר לדעת כל חשבונותיו.
בנוסף, היה רגיל לבייש את עצמו הרבה, בכדי להציל את השני מאי-נעימות.
יכול להיות שמחמת איזו סיבה הוא החליט 'לשכוח' את עצמו, או לעשות 'הצגה' של שכחת עצמו.
[כגון שראה שהיה שם מישהו שלא מתאים שידבר לפני בני תורה, אבל המשפחה תרגיש שאם יישאר זמן חייבים לכבדו לדבר פן ייעלב, והגר"ש קלט מיד את העסק ודאג שלא ישאר זמן.
או שהבין שהמעמד יכול לבא לידי הוללות ורצה לרומם את המעמד.
או שרצה לרומם את החתן בעיני פלוני ופלוני.
וכו' וכו', כי לא מחשבותיו מחשבותינו.]

אמנם עדיין יש מה ללמוד מהעובדות על שקיעות בתורה, שהרי כשאנשים רגילים ינסו זאת, תהיה 'הצגה' בלתי מוצלחת בעליל.

מאוד צורם המשפט לא נשתבחו רבותינו דווקא בזה שלא נפגעו, נכון אמנם שאין צדיק בארץ אשר יחטא, אבל נשתבחו מאוד מאוד בזהירותם ובדקדוקם עד אין קץ, שלא יבואו חלילה לידי פגיעה, [וגם אם אפשר להכיל שמביאים סיפור על פגיעה בבן אדם, מתוך הדגשה שזה נעשה לגודל דביקותו בתורה [של הגר"ש זצוק"ל,] עדיין זה לא סיבה להפוך את זה לאנג'נדה.]
וידוע משפטו המרטיט של החזון איש, שהשיא של בן אדם זה לעבור חיים שלימים בלי לפגוע באף בריה.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אוגוסט 27, 2018 6:19 pm

חיימשה כתב:
קו ירוק כתב:זה ביטוי מושאל. והכוונה שלא מחשבותי מחשבותיכם. ואצל הסטייפלער זה ניכר בעוז, וגם אצל הגרי"ז.

ואילו אני הק' חושב שנכון לחנך ללמוד מהיר''ש של הגרי''ז, להתמדה של הסטייפלר, לוחי בהם של הגר''ש, ולבין אדם לחברו של הגרשז''א, לכח האיפוק והענווה של הגראי"ל ולמידותיו הנאצלות של ר' אריה לוין ושל האדמו"ר מויזניץ יבלחט''א.
האין זה נכון?
אני חושב שכוונת הגמ' אורייתא קמרתח, הוא שלא נחשוד בחכם שהוא לקוי בכעס ח''ו שע''ז נאמרו דברים חריפים בחז''ל, אבל אין הכוונה שנראה זאת כמעלה ולחנך לזה.
האם סבורים החכמים דפה כי אנו אמורים לקחת את הרתיחה של הגר''ש או את נזיפותיו של הסטייפלר כמודל לחיקוי?

יפה!!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 27, 2018 7:02 pm

אוהב אוצר כתב:האם מישהו יכול בבקשה לעזור לי על הנהגתו בחג הסוכות בכל מה שנוגע לאושפיזין? נצרך לי ביותר.
מקורות כמובן.

יעויין בספר תפארת שמואל של הרב ויינר עמ' שח, קשה עלי ההעתקה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 27, 2018 7:20 pm

ואם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו, וכן אמר שאין מניעה מלהכניס ארונות גדולים וכו' כי תשבו כעין תדורו. שנים חלפו מאז, ואינני יודע כמה אני מדייק, אך כמדומה שכך אמר.

נהירנא, כשהיה בכפר אליהו ביקש כלי חפירה ונטע נטיעות לקיים מצוות יישוב ארץ ישראל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 27, 2018 7:39 pm

שמעתי ממנו: לא היתה שעה קשה לישראל כשעה שאמר הקב"ה ואנכי אסתר אסתיר, וקשה, שלכאו' עיקר כשמסתיר? אלא, שודאי הקב"ה מציל ומרחם, אבל כשהקב"ה אומר 'ואנכי אסתר אסתיר' זוהי השעה הקשה לישראל!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 27, 2018 8:21 pm

אם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו,


אפשר להסביר?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 27, 2018 8:50 pm

שייף נפיק כתב:ואם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו, וכן אמר שאין מניעה מלהכניס ארונות גדולים וכו' כי תשבו כעין תדורו. שנים חלפו מאז, ואינני יודע כמה אני מדייק, אך כמדומה שכך אמר.
כמדומה שאינך מדייק, שכן בבית רבינו זצוק"ל לא היו תלויות תמונות כלל, למעט בחדרו היתה מונחת בגובה תמונת ר' נחומק'ה הורודנער, ולפי הנשמע היה לכך סיבה מיוחדת.

אולי אתה מתכוין לדברים דומים, ואצטט המובא בספרי:
לא היתה דעתו של רבינו זצוק"ל נוחה מקישוטי הנייר שתולין בסוכה. וטען שהרי דין הגמ' הוא "תשבו כעין תדורו", והרי אף אחד לא יתלה דברים כאלו בסלון ביתו. והוסיף ואמר, שרק בעבר, הוא זוכר עוד אנשים שהיו מעטרים את קירות בתיהם במגזרות נייר וכה"ג, וא"כ הידרו אף בסוכה שלהם.

עוד הזכיר תמיד שיש ענין גדול להשתמש ברהיטים הרגילים ככל שניתן, דהוי 'כעין תדורו'. ולא כל כך מקיימים היום את דברי המשנה של 'היו לו כלים נאים ומצעות נאות מעלה אותם לסוכה'. וסיפר על הגאון הצדיק רבי דוד בהר"ן זצוק"ל שהיה מקיים למעשה את דברי המשנה, ואת הרהיט המכובד ביותר בביתו שהיה נקרא "קאמוד" [כעין שידת מגירות] היה טורח להכניס לסוכתו.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' אוגוסט 27, 2018 9:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 27, 2018 9:00 pm

האם לפי הסברא הזו אנשים היו רגילים בזמן הגמרא לקשט את ביתם בפירות. פרכילי ענבים וכדומה?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוגוסט 27, 2018 9:23 pm

גם מסברה פשוטה, המצוה היא לדור, ולהעלות כליו הנאים שיהיה כעין דירתו. ואני הק' נוהג להדר בסוכה שיש בה כל מה שרגילים בבית עד כמה שאפשר, כיור נטילה, נברשות קריסטל, מזגן, ספה, ויטרינה לנרות ועוד.
אבל מה שקשור להידור מצוה מצד ואנוהו, הדעת נותנת 'להדר' כעין אולם של שמחה ולא כביתו הפשוט.
אדם שאין לו בבית אביזרי נוי כלל, וכי אין לו מצוה של נוי סוכה? וכי טלית עם עטרה מכסף אינו יוצאט בה עטיפת ישמעלים...
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ב' אוגוסט 27, 2018 9:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 27, 2018 9:31 pm

חיימשה כתב:גם מסברה פשוטה, המצוה היא לדור, ולהעלות כליו הנאים, אבל מה שקשור להידור מצוה מצד ואנוהו, הדעת נותנת 'להדר' כעין אולם של שמחה ולא כביתו הפשוט. אדם שאין לו בבית אביזרי נוי כלל, וכי אין לו מצוה של נוי סוכה?

בדיוק זו הנקודה, שר' דוד בהר"ן ורבינו זצוק"ל הבינו שנוי סוכה הוא לא מצד 'ואנוהו' גרידא, אלא מצד דרך ישיבת אדם בביתו. וכשתימצי לומר, נוי כזה שהוא רק נוי של סוכה ולא נוי של בית מיחסרא בנוי דירה שלו.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 27, 2018 9:47 pm

נוטר הכרמים כתב:
שייף נפיק כתב:ואם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו, וכן אמר שאין מניעה מלהכניס ארונות גדולים וכו' כי תשבו כעין תדורו. שנים חלפו מאז, ואינני יודע כמה אני מדייק, אך כמדומה שכך אמר.
כמדומה שאינך מדייק, שכן בבית רבינו זצוק"ל לא היו תלויות תמונות כלל, למעט בחדרו היתה מונחת בגובה תמונת ר' נחומק'ה הורודנער, ולפי הנשמע היה לכך סיבה מיוחדת.

אולי אתה מתכוין לדברים דומים, ואצטט המובא בספרי:
לא היתה דעתו של רבינו זצוק"ל נוחה מקישוטי הנייר שתולין בסוכה. וטען שהרי דין הגמ' הוא "תשבו כעין תדורו", והרי אף אחד לא יתלה דברים כאלו בסלון ביתו. והוסיף ואמר, שרק בעבר, הוא זוכר עוד אנשים שהיו מעטרים את קירות בתיהם במגזרות נייר וכה"ג, וא"כ הידרו אף בסוכה שלהם.

עוד הזכיר תמיד שיש ענין גדול להשתמש ברהיטים הרגילים ככל שניתן, דהוי 'כעין תדורו'. ולא כל כך מקיימים היום את דברי המשנה של 'היו לו כלים נאים ומצעות נאות מעלה אותם לסוכה'. וסיפר על הגאון הצדיק רבי דוד בהר"ן זצוק"ל שהיה מקיים למעשה את דברי המשנה, ואת הרהיט המכובד ביותר בביתו שהיה נקרא "קאמוד" [כעין שידת מגירות] היה טורח להכניס לסוכתו.


החלק השני הזכרתני, אכן כך שמעתי. אמנם החלק הראשוו גם זכורני שדיבר בזה, אלא ששבת היה, ולא היה סיפק בידי לרשום הדברים, ולפיכך ספק בידי.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 27, 2018 9:48 pm

נוטר הכרמים כתב:
שייף נפיק כתב:ואם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו, וכן אמר שאין מניעה מלהכניס ארונות גדולים וכו' כי תשבו כעין תדורו. שנים חלפו מאז, ואינני יודע כמה אני מדייק, אך כמדומה שכך אמר.
כמדומה שאינך מדייק, שכן בבית רבינו זצוק"ל לא היו תלויות תמונות כלל, למעט בחדרו היתה מונחת בגובה תמונת ר' נחומק'ה הורודנער, ולפי הנשמע היה לכך סיבה מיוחדת.

אולי אתה מתכוין לדברים דומים, ואצטט המובא בספרי:
לא היתה דעתו של רבינו זצוק"ל נוחה מקישוטי הנייר שתולין בסוכה. וטען שהרי דין הגמ' הוא "תשבו כעין תדורו", והרי אף אחד לא יתלה דברים כאלו בסלון ביתו. והוסיף ואמר, שרק בעבר, הוא זוכר עוד אנשים שהיו מעטרים את קירות בתיהם במגזרות נייר וכה"ג, וא"כ הידרו אף בסוכה שלהם.

עוד הזכיר תמיד שיש ענין גדול להשתמש ברהיטים הרגילים ככל שניתן, דהוי 'כעין תדורו'. ולא כל כך מקיימים היום את דברי המשנה של 'היו לו כלים נאים ומצעות נאות מעלה אותם לסוכה'. וסיפר על הגאון הצדיק רבי דוד בהר"ן זצוק"ל שהיה מקיים למעשה את דברי המשנה, ואת הרהיט המכובד ביותר בביתו שהיה נקרא "קאמוד" [כעין שידת מגירות] היה טורח להכניס לסוכתו.


החלק השני הזכרתני, אכן כך שמעתי. אמנם החלק הראשוו גם זכורני שדיבר בזה, אלא ששבת היה, ולא היה סיפק בידי לרשום הדברים, ולפיכך ספק בידי.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוגוסט 27, 2018 10:18 pm

נוטר הכרמים כתב:
חיימשה כתב:גם מסברה פשוטה, המצוה היא לדור, ולהעלות כליו הנאים, אבל מה שקשור להידור מצוה מצד ואנוהו, הדעת נותנת 'להדר' כעין אולם של שמחה ולא כביתו הפשוט. אדם שאין לו בבית אביזרי נוי כלל, וכי אין לו מצוה של נוי סוכה?

בדיוק זו הנקודה, שר' דוד בהר"ן ורבינו זצוק"ל הבינו שנוי סוכה הוא לא מצד 'ואנוהו' גרידא, אלא מצד דרך ישיבת אדם בביתו. וכשתימצי לומר, נוי כזה שהוא רק נוי של סוכה ולא נוי של בית מיחסרא בנוי דירה שלו.
ק''ל,הר''ז מפורש שהוא משום ואנוהו, ולא משום כעין תדורו.
ואפילו אם היה מצד כעין תדורו זה מחודש מאד.
כשאדם עושה שמחה בביתו הוא מקשט אותו שלא כדרך דירתו כל השנה.
אני חוזר על שאלתי הראשונה, מה דינו של אדם שבביתו אינו נוהג בנוי כלל, כמו מרן הגראי''ל למשל?
לבר מן דין, האם תוספת נוי מחסר בכעין תדורו? אם אדם גר כל השנה בבקתת חימר, ועושה סוכה של נחושת הוי חיסרון בכעין תדורו?

ישא ברכה
הודעות: 1987
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 27, 2018 10:32 pm

בעז"ה

אין ספק שהקישוטים הם מצד ואנווהו, אלא הגר"ש רצה להוסיף ככל האפשר את העובדה שכעת זה מקום דירתו, וגם ע"י הקישוטים שיהיו בדרך של קישוט דירה ולא כמו שמקשטים מקום שאינו מקום דיורים. וכן לא רצה לנהוג בתשמישי הסוכה שמעידים על תשמישי ארעי (דוגמא שמורדים מיטה מתקפלת וכדו', כי רצה שתשמישי הדירה יהיו תשמישי הסוכה). אני משער שהיום באופנה של היום לא מצוי כמעט קישוטי נייר גם לא בשמחות. אבל כבר העיר יפה הרב אוצה"ח לעיל, ולכן מסתבר שהגר"ש לא בא לומר שאין לעשות כך אלא להוסיף את הענין של כעין תדורו ולא לשלול שיש בעיה בצורה שמצוי אצל רבים.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אברהם » ב' אוגוסט 27, 2018 10:52 pm

זו לא המצאה של רבינו הגרש"א, זו דעת הרמב"ם בפירוש המשנה סוף פ"ב דסוכה שכלל עניין נוי הסוכה בתוך דיני עשיית סוכתו קבע וביתו עראי, "שיעלה כליו הנאים לסוכה ויציע אותם בהצעה נאה וטובה שיש אצלו וישתדל לנאותה ויאכל וישתה בה וישן בה וישים ביתו כמו בית השימוש והסוכה כמו בית הדירה"

ות"ל שזכיתי לכוון לדעת רבינו זי"ע שגם לי כואב העניין זה כמה שנים שהעולם מבטלים פשטות דינא דגמרא לעלות הכלים הנאים מן הבית לסוכה, ובפשטות לשון הגמרא והשו"ע זהו לא רק בשביל לעשות הסוכה קבע אלא גם בשביל לעשות הבית ארעי, וכדאיתא בפוסקים שלכן הקפידו שלא לפרוס המפה בבית, ואילו בעשרות שנים האחרונות, מאז התפתחות שולחנות וכסאות 'כתר', הפסיקו לעלות שולחנו וכסאותיו מן הבית לסוכה.
[ות"ל שזכיתי להקפיד בזה ואף להעלות תמונות הסלון לסוכתי וכו']

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 27, 2018 11:05 pm

תרשו לי להעלות פן נוסף.
בעבר הייתי נוהג כפי שהסכימו כאן כולם פה אחד, כמעט.
אח''כ הבחנתי בנפשי שאדרבה ואדרבה, היופי של דירת עראי הוא כאשר הרצפה היא לא קרמיקה ספרדית אלא דשא סינטטי בעל מראה מלבב, הקירות אינם לבנים ורשמיים אלא מאירי עיניים ונוצצים, התמונות אינן ממוסגרות אלא נעשו בגן עם הרבה שמחה אהבה ויראת שמים...
חז"ל אמרו לעשות את הסוכה קבע בשביל שהשימוש יהיה נח וכעין תדורו. אבל בהחלט חלק מהיופי והנוי, הוא דומיא דפרכילי ענבים ועטרות שבלים כמו שכבר הזכירו. היופי הזה הוא יופי מיוחד של דירת עראי. ומנהג ישראל זה כמה, מסייענו.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוגוסט 27, 2018 11:23 pm

לענין כתב:תרשו לי להעלות פן נוסף.
בעבר הייתי נוהג כפי שהסכימו כאן כולם פה אחד, כמעט.
אח''כ הבחנתי בנפשי שאדרבה ואדרבה, היופי של דירת עראי הוא כאשר הרצפה היא לא קרמיקה ספרדית אלא דשא סינטטי בעל מראה מלבב, הקירות אינם לבנים ורשמיים אלא מאירי עיניים ונוצצים, התמונות אינן ממוסגרות אלא נעשו בגן עם הרבה שמחה אהבה ויראת שמים...
חז"ל אמרו לעשות את הסוכה קבע בשביל שהשימוש יהיה נח וכעין תדורו. אבל בהחלט חלק מהיופי והנוי, הוא דומיא דפרכילי ענבים ועטרות שבלים כמו שכבר הזכירו. היופי הזה הוא יופי מיוחד של דירת עראי. ומנהג ישראל זה כמה, מסייענו.

כמוני כמוך, נהגתי בתחילה עם תמונות סלון, ואח''כ ממש הרגשתי כדבריך. היטבת להגדיר.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אברהם » ב' אוגוסט 27, 2018 11:33 pm

רק אדגיש שהקישוטים שנעשו בגן עם אהבה שמחה ויראת שמיים, ראויים לכתחילה גם לסוכה וגם לבית!

מה שכתבת שחז"ל אמרו זאת משום הנוחות גרידא, אין זה נכון, כי מפורש שם שהתכלית היא גם בשביל לעלות את הכלים הקבועים מהבית לעשותו עראי, ואין זה מתקיים באופנים החדשים.

ואכמ"ל להסיט את האשכול.

יגל
הודעות: 670
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי יגל » ג' אוגוסט 28, 2018 8:42 am

בהחלט ראוי לתלות קישוטים שנעשו בגן גם בסלון הבית. בית המעוטר בקישוטי ילדים עולה ביופיו על סלון שיש בוהק כסלונו של רוטשילד.

אוצר החכמה כתב:האם לפי הסברא הזו אנשים היו רגילים בזמן הגמרא לקשט את ביתם בפירות. פרכילי ענבים וכדומה?


זה נסמך לבאספך מגרנך ומיקבך. ראה בעה"ט פ' ראה, ורוקח הל' סוכה "ד"א באספך מגרנך רמז לנויי סוכה. מגרנך עטרות שבלים מיקבך יינות".

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 28, 2018 9:23 am

העניין של תשבו כעין תדורו הוא נושא כאוב לענ"ד,
כי הרי בדרך כלל, על כל פנים בערי המרכז כאן בארה"ק, פשוט אין מקום בסוכה להכניס את הרהיטים. למי יש מקום להכניס מטות, ספות, ארונות כו',?
כך יוצא שאנו באמת לא מקיימים את המצוה בשלימות, אבל מה אפשר לעשות?
אולי יש למישהו עצה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 28, 2018 9:36 am

יגל כתב:בהחלט ראוי לתלות קישוטים שנעשו בגן גם בסלון הבית. בית המעוטר בקישוטי ילדים עולה ביופיו על סלון שיש בוהק כסלונו של רוטשילד.

אוצר החכמה כתב:האם לפי הסברא הזו אנשים היו רגילים בזמן הגמרא לקשט את ביתם בפירות. פרכילי ענבים וכדומה?


זה נסמך לבאספך מגרנך ומיקבך. ראה בעה"ט פ' ראה, ורוקח הל' סוכה "ד"א באספך מגרנך רמז לנויי סוכה. מגרנך עטרות שבלים מיקבך יינות".

יש"כ.
אבל המסקנה המעשית מזה שאין לקחת את התשבו כעין תדורו רק באופן הפשוט שאפשר להבינו. אלא הכוונה היא שכל מקום לפי עניינו וסוכה נמדדת בדברים היפים המתאימים לה.
פירות במיוחד משום שלכך יש רמז בפסוקים. אבל גם שאר קישוטים המתאימים לאופיה של הסוכה. וכמו שכתבו כאן החברים שכך היתה הרגשתם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 28, 2018 9:40 am

דורשי יחודך כתב:העניין של תשבו כעין תדורו הוא נושא כאוב לענ"ד,
כי הרי בדרך כלל, על כל פנים בערי המרכז כאן בארה"ק, פשוט אין מקום בסוכה להכניס את הרהיטים. למי יש מקום להכניס מטות, ספות, ארונות כו',?
כך יוצא שאנו באמת לא מקיימים את המצוה בשלימות, אבל מה אפשר לעשות?
אולי יש למישהו עצה?


כיוון שלא מבור בגמרא שסוכה קטנה אין ראוי לשבת בה. ע"כ שזה רק הידור ולא עצם החיוב.
והלני המלכה ישבה בקיטוניות עם ילדיה משום צניעות אע"פ שלא יכלה לשים שם את השולחן הגדול. (אולי אינו ראיה כי אולי גםפבביתה ישבה בקיטוניות משום צניעות וילדיה עמה בקיטוניות או שבחיוב חינוך אין את ההידור?)

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 28, 2018 9:52 am

הרב אוצה"ח מבדיל בין "הידור" ל"עצם החיוב".
ובכן זה ברור שא"א לומר שלא יוצאים ח"ו את המצוה, ולא לזה היתה כוונתי.
(אם כי לדעת רש"י כו. לאביי מה שלא יוצאים משום שא"א להביא לשם את המצעות והמטות (אינני יודע כמה מטות אדם זקוק ללילה אחת) ולדור שם כדרך כדר בביתו)
אבל לענ"ד יש עוד דרגא ביניהם: שלימות המצוה.
כך משמע לענ"ד מהמשנה והברייתא, וביותר מלשון הרמב"ם. לא נראה שזה סתם הידור או חומרא, אלא כך היא המצוה.

פלוריש
הודעות: 2623
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אוגוסט 28, 2018 10:40 am

אם נחזור לסיפור על 'רוצח' ועל השיעור כללי במסיבת האירוסין, סיפורים רבים על גדולי ישראל נראים בעינינו מוזרים ותמוהים ולא את כולם אפשר לפטור בגבהו מחשבותיהם וכו'. תראו לעצמכם כיצד הייתם מגיבים אילו היתם רואים ב"בלבת אש" סיפור כעין רבי אליעזר ברבי שמעון, שקיבל על עצמו ייסורים שלא בידיעת אשתו וגרם לה צער וכילוי ממון עד שברחה מהבית?
כמדומה שעל סיפורים אלו כתב הראי"ה קוק את דבריו הבאים (אורות הקודש ג, עמ' רסז):
אמת הדבר שהדרך הממוצע הוא דרך החיים, המאושרים, הראויים לכל אדם, וזאת היא עצת ד' ברוח התורה, 'והודעת להם את הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון' [על פי שמות יח, כ] - 'את הדרך זו בית חייהם' [ראה בבא מציעא ל ע"ב].
מכל מקום טבע הסגולה הנשמתית הוא נותן שיחידים ימצאו בעולם, שההסתכלות העליונה וחיי הפרישות הקיצונית עם הטהרה המופלגה, היא נאותה להם, כדי לכבוש דרך לעולם כולו, להאיר נתיבות עולמים.
ואלה הגדולים מוצאים בתכנם הקיצוני את אותה שביעת החיים, והאושר המלא, יותר הרבה ממה שמוצאים אותם רוב בני אדם בלכתם בדרך הממוצע הראוי להם.
על כן יחידי סגולה בעלי חסידות מופלגה, זאת היא גם כן מכלל תוכן קדושת ישראל שימצאו בעולם.
ובמאפל הגלות לפעמים דווקא אלה הענקים הם הם אשר האירו לנו את כל חשכת החיים, וישימו לנו מעקשים למישור ומחשכים לאור.


[ותחושתי (סליחה מראש על הציוריות), שאמנם לא אחנך את עצמי לזעוק 'רוצח', אבל באמירה זו של הגרש"א כדור הארץ התאזן מעט, לאחר שנטה מצירו על ידי אנשים רבים בהנהגות של ביטול תורה, שהיו לא פחות קיצוניות...]

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי פלתי » ג' אוגוסט 28, 2018 11:13 am

פלוריש כתב:[ותחושתי (סליחה מראש על הציוריות), שאמנם לא אחנך את עצמי לזעוק 'רוצח', אבל באמירה זו של הגרש"א כדור הארץ התאזן מעט, לאחר שנטה מצירו על ידי אנשים רבים בהנהגות של ביטול תורה, שהיו לא פחות קיצוניות...]

זה התירוץ הידוע של בדעת קדושים מי יעמוד... שבדר"כ אלו שבצד הליטאי רגילים ללגלג עליו.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים