מעיין כתב:כהיום הסתגלו להרבה דברים שהם גועל נפש - וכבר כתב הרמב"ם שאנו עובדים ע"ז באונס
עיקר קפידת בעל ויואל משה וגם שאר גדולי ישראל שגילו סלידה משפה זו הבלולה הי' על לימוד העברית לבני חו"ל שתכלית לימודם הוא להזדהות עם המדינה וקולטור שלה וזה גובל במינות - וגם בדיבור באר"י בינם לבין עצמם זה ירידה והשחתה - משא"כ לדבר עם מי שזו שפה שלו - או באר"י בעת קנות בחנות וכדומה - אי אפשר לדון אפשר משאי אפשר ואין הכוונה בזה למינות כלל
אבל למה להשתבח בזה - ולהתלוצץ ממי שאינו מקפיד בכתבו על לשון זכר ונקיבה, דבר שהרבה מגדולינו לדורתיהם בחיבוריהם לא הקפידו על זה כלל ולא ידעו ולא יבינו, וניתן להבחן לעין בוחנת שהרבה מדבריהם נכתבו כתרגום מילולי מלשון אידיש כגון צירופי מלים לא-יש וכדומה - האם מחדשי הלשון בן יהודה וחביריו.. והאם המשורר ביאליק... והאם הסופר ש"י עגנון ... יותר קרובים אל הקדושה מגדולינו שכתבו לפעמים בלשון עלגית... זה שמדמים עברית לאנגלית זה ענין ככל הגוים בית ישראל... והסתגלות אין פירוש שאין צריך ללחום עם זה אדרבה ואדרבה... האם נסכים להסתגל כ"כ עד שלא נרגיש... ונהיה ככל הגוים... עם שפה ותרבות....
מחדשי הלשון דאגו שהלשון יהי' שפה חיה לדבר בה הן דברים קדושים [במובנו הקודש] והן דברים קדושים... [במובנו החול - וגם קדש הי' בבני ישראל רח"ל - ובבתי הזונות מדברים בלשון זו] או לאותה בושה.... לב מי לא תאחזנה פלצות...
אתה נכנס שוב ושוב לרטוריקה של ה"ויואל משה" שאינה נוגעת לעניננו. ראשית הרמב"ם כתב "ההכרח לא יגונה", כך שהדיבור בשפה העברית של היום נהפך למה שנקרא "דה פקטו" כלומר עובדא מוגמרת. כך שכל שנותר זה להסתגל למצב. כמו אדם שנדון למאסר ממושך, זה אמנם גועל נפש להיות כלוא בתא שהשרותים בפינה בלי מחיצה אך זה מה שיש. איני סבור שיש למתנגדי השפה מספיק כח והשפעה בכדי לשנות מצב זה. כל מה שנותר לעשות זה למחות וזה לגיטימי.
לפי עניות דעתי רק קבוצה קטנה יחסית סלדו מהשפה הבלולה כפי שאתה קורא לה ואף אחד לא ראה ולא רואה בה תרבות אלא כאשר מתקשרים עם אנשים, צריך לדבר אתם בשפה שהם מבינים, אז היום בכל הישיבות הלא חסידיות בארץ מדברים בעברית וכן איש לרעהו ואיש לאשתו ולילדיו. אמנם מי שרוצה לדבר וללמוד בשפה אחרת זו זכותו כפי שיש מקומות בבית שמש, ירושלים ועוד שבהם מדברים אנגלית (אפילו במכולת). זה פשוט ענין של פרקטיקה.
בענין מה שאתה כותב להתלוצץ על אי הקפדה לשון זכר ונקבה וכו' אכן הדבר צריך עיון על סמך מה מותר לכתוב ולדבר בלי להקפיד על חוקי הדקדוק והלשון. מי שלא מקפיד על כך נקרא שמדבר בלשון עילגת, או שמא יש לך הגדרה אחרת מה נקרא לשון עילגת. תראה כמה רש"י טורח להסביר את הלשון והדקדוק, לשיטתך למי טרח? רק תראה את הרש"י לאז ישיר משה שהוא הרש"י הארוך בתנ"ך, והלא ידוע שרש"י אינו מבזבז מלים. ומה עם שאר הדקדקנים? הרד"ק, אבן ג'אנח, מנחם, דונש, רס"ג, הרמב"ם בפירושיו ועוד ועוד. אז לאלו גדולים אתה מתכוון שלא הקפידו על כך?
זה שמדברים בשפה זו בבתי הזונות, באיזו שפה לדעתך דיברה תמר עם יהודה כשהתחזתה לקדשה? מה הקשר? הלא גם לשון הרע ורכילות ושקר מדברים בשפה זו.
בקיצור, חדל לך מבן יהודה וביאליק, הם עברו מן העולם ואם היו קמים לתחיה אף הם לא היו מבינים את שפת הרחוב של היום. רק תאמר לביאליק פורום אוצר החכמה וניק וירים גבה.