. הרי שהנידון בגמ' אינו על השחתת הדרך, אלא על הטמאין והטהורין כפשוטו, וצ"ע.הבאין מאיליהן. וכל אותן שבאו אל התיבה מאיליהן באו ובהן הכיר אותם שבאו שבעה שבעה ידע שהן טהורין ושבאו שנים שנים שהן טמאין
"דרש רבי סימאי מאי דכתיב {קהלת ה-ט} אוהב כסף לא ישבע כסף ומי אוהב בהמון לא תבואה אוהב כסף לא ישבע כסף זה משה רבינו שהיה יודע שאין שלש ערים שבעבר הירדן קולטות עד שלא נבחרו שלש בארץ כנען ואמר מצוה שבאה לידי אקיימנה".
ההוא דאמר כתב:ורצון שוכני סנה עין שלא רצתה ליהנות מדבר שאינו שלו תזכה ותאכל בין השנואין.
וברש"י: "בין השנואים. שילה קדשיו נאכלין אף בגבולי שאר שבטים ששנאוהו".
ויש לדקדק, דכיון שהשבטים שנאו את יוסף, אם כן היה לו למימר שעין שלא רצתה ליהנות מדבר שאינו שלה, תאכל בין ה'שונאים', מאחר דהשבטים היו שונאים ולא שנואים.
שמר כתב:קטו:
תנו רבנן מנין למעלה מבשר חטאת ומבשר אשם ומבשר קדשי קדשים ומבשר קדשים קלים וממותר העומר ושתי הלחם ולחם הפנים ושירי מנחות שפטור ת"ל עולה מה עולה שהיא ראויה להעלאה אף כל שראויה להעלאה.
וצ"ב מדוע לא ילפינן הא מהאי קרא דלעיל קט. "מנין לרבות הקומץ והלבונה והקטורת ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח והמנסך שלשת לוגין יין ושלשת לוגין מים ת"ל ואל פתח אהל מועד לא יביאנו כל הבא לפתח אהל מועד חייבין עליו בחוץ" וביאורו דראוי לאהל מועד הכוונה שצריך ראוי להקרבה, ותיפוק מהכא דאף מעלה בשר ק"ק בחוץ פטור כיון שאינו ראוי להקרבה.
וברש"י שם ד"ה שלמים כ' וז"ל "אין בשרן מצטרף עם אימוריהן לכזית העלאת חוץ משום דבשר שלמים לאו בר הקטרה הוא ולא קרינא ביה אל פתח אהל מועד לא יביאנו", מפורש דבשר שלמים ילפינן מהאי קרא דואל פתח ולא מקרא דהכא עולה דבר שהוא ראוי להעלאה
וכן הקושיא בהיפוך.
פלתי כתב:ב' ע"א
כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים וכו'. צ"ע בשוחט אשם לשם שלמים אמאי לא הוי פיגול, דכיון דמיירי מסתמא בטועה וחושב שהוא שלמים (וכמו שכתבו תוס' לקמן ב' ע"ב ד"ה אתנו) א"כ בכלל מחשבתו נמי לאוכלו לב' ימים, דהיינו חוץ לזמנו. ואמאי לא הוי פיגול.
ואע"ג דאנן קיי"ל דעקירה בטעות לא שמיה עקירה, ומפרשינן מתניתין במזיד, א"נ באומר מותר, וא"כ לפי"ז לא קשיא מידי שהרי יודע שהוא אשם ורק מחשב על אותה עבודה שלא לשמה ולא על האכילה. מיהו למ"ד במנחות עקירה בטעות שמה עקירה ודאי מתפרש מתניתין כפשוטו דטעה וחשב שהם שלמים, וא"כ לדידיה אמאי לא הוי פיגול?
מיללער כתב:הצפנת פענח מדייק מרש"י ב"ק ה. ד"ה המפגל, שפי' ששחט חטאת לשם שלמים דלכאורה למה הוי פיגול הלא כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים, ומדייק דס"ל לרש"י דנעשה פיגול משום שנתכוין לאכלו שלא לזמנו.
אליהו חיים כתב:ועדיין נחשב קרב המתיר כמצותו?
מיללער כתב:למה זה שונה מכל שאר מפגל לגבי זה? אם המשיך וקבל והוליך וזרק את הדם, למה לא?
מיללער כתב:הרי מחשבת 'שלא לשמה' לא חשיב מחשבת פסול, שהרי כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים, וממילא לא הוי עירוב מחשבות וקרב המתיר כמצוותו
לבי במערב כתב:לכאו' י"ל בפשטות, כענין הוידוי למי שאין בו שום חטא.
אראל כתב:לבי במערב כתב:לכאו' י"ל בפשטות, כענין הוידוי למי שאין בו שום חטא.
נו, מילא וידוי יכולים להתודות עד כמה שירצה כי אדם אין צדיק בארץ וכו'
אבל לגבי הבאת חטאת?
אין דבר כזה בכל מסכת זבחים!!, שיהי' במציאות להביא חטאת בתורת נדבה, או איזה סיבה אחרת שיהי', שלא בסיבת חטא
מיללער כתב:איני מצוי בתוך הסוגיא, אבל חטאת "העוף" שונה מחטאת בהמה שבאה אף על הספק, וממילא יש להבין ההוו"א שגם בזה יהי' נעשה חטאת אף בלי חטא (כמו אשם תלוי לבבא בן בוטא)
רק שם?!...אראל כתב:אין דבר כזה בכל מסכת זבחים!!
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:איני מצוי בתוך הסוגיא, אבל חטאת "העוף" שונה מחטאת בהמה שבאה אף על הספק, וממילא יש להבין ההוו"א שגם בזה יהי' נעשה חטאת אף בלי חטא (כמו אשם תלוי לבבא בן בוטא)
בחטאת העוף הבאה על הספק יש עכ"פ ספק חיוב וגם עכ"פ אינו נאכל והיא הקרבה מיוחדת [וכן אשם תלוי דעיקר חיובו מחמת ספק, לבבא בן בוטא ניתוסף אפילו ספק כל דהו] אבל בנדבת עולת העוף שואלים כאן איך מתהפך להיות חטאת העוף בלי חטא.
והיה נראה יותר להציע דעולת העוף וחטאת העוף יש להם קירבה הן בעיקר צורת ההקרבה והן בעיקר המחייב שלהם, דהנה עוף חובה בא בדלי דלות ב' הקרבות דהיינו עולה וחטאת, במקום חטאת בהמה של עשיר, וזה כטעם האבן עזרא דהעולת העוף הוי כאימורין לחטאת, הרי דמביא עולה בעוף בתורת קרבן על חטא אע"פ דעולה בעלמא דורון, וגם לצד השני שאר קרבנות עוף מביאים חטאת אף שלא במקום חטא ממש דנחשבים הבאה להכשיר ולהתיר בקדשים ולא מכפר עי' מנחות ה' א' וכריתות כ"ו וא', הרי דשאני עופות דלא מיוחד החטאת שבהם דוקא לחטא ולא העולה דוקא לדורון (עי' זבחים ז' ב'], ואף דבתורת נדבה אין מנדבין בהבאת חטאת העוף היינו דאין תורת הבאה אלא על חטא אבל כאן דנעשה ממילא טעות ושינוי תוך כדי מעשה ההקרבה אין החטא מעכב להמשיך ההקרבה להיות חטאת גמור, דהרי בעיקר הקרבה של חטאת העוף יש גם תורת הקרבה אף שלא מחמת חטא וכנ"ל [ולא לשכוח כמובן דכל השאלה והביאור הנצרך לזה הוא רק להסביר ההו"א דגמ' בזבחים ולא למסקנא דמסיק דאין כזה הקרבה ונפסל].
אראל כתב:אליהו חיים כתב:מיללער כתב:איני מצוי בתוך הסוגיא, אבל חטאת "העוף" שונה מחטאת בהמה שבאה אף על הספק, וממילא יש להבין ההוו"א שגם בזה יהי' נעשה חטאת אף בלי חטא (כמו אשם תלוי לבבא בן בוטא)
בחטאת העוף הבאה על הספק יש עכ"פ ספק חיוב וגם עכ"פ אינו נאכל והיא הקרבה מיוחדת [וכן אשם תלוי דעיקר חיובו מחמת ספק, לבבא בן בוטא ניתוסף אפילו ספק כל דהו] אבל בנדבת עולת העוף שואלים כאן איך מתהפך להיות חטאת העוף בלי חטא.
והיה נראה יותר להציע דעולת העוף וחטאת העוף יש להם קירבה הן בעיקר צורת ההקרבה והן בעיקר המחייב שלהם, דהנה עוף חובה בא בדלי דלות ב' הקרבות דהיינו עולה וחטאת, במקום חטאת בהמה של עשיר, וזה כטעם האבן עזרא דהעולת העוף הוי כאימורין לחטאת, הרי דמביא עולה בעוף בתורת קרבן על חטא אע"פ דעולה בעלמא דורון, וגם לצד השני שאר קרבנות עוף מביאים חטאת אף שלא במקום חטא ממש דנחשבים הבאה להכשיר ולהתיר בקדשים ולא מכפר עי' מנחות ה' א' וכריתות כ"ו וא', הרי דשאני עופות דלא מיוחד החטאת שבהם דוקא לחטא ולא העולה דוקא לדורון (עי' זבחים ז' ב'], ואף דבתורת נדבה אין מנדבין בהבאת חטאת העוף היינו דאין תורת הבאה אלא על חטא אבל כאן דנעשה ממילא טעות ושינוי תוך כדי מעשה ההקרבה אין החטא מעכב להמשיך ההקרבה להיות חטאת גמור, דהרי בעיקר הקרבה של חטאת העוף יש גם תורת הקרבה אף שלא מחמת חטא וכנ"ל [ולא לשכוח כמובן דכל השאלה והביאור הנצרך לזה הוא רק להסביר ההו"א דגמ' בזבחים ולא למסקנא דמסיק דאין כזה הקרבה ונפסל].
דבריך דברי טעם,
וסברת האבן עזרא ידוע סברא הבא 'בשימוש' הרבה בפרק זה...,
ובמושכל ראשון, אמרתי שבאמת כל הסוגיא מיירי במביא 'קן' חטאת ועולה ביחד, [שבכל מקרה של חטאת עוף חובה הוא כן], ולא במביא עולת העוף בלבד,
וכך אין צריכים לסיום דבריך מה שכתב ואף דבתורת נדבה אין מנדבין וכו'. אלא פשוט דאה"נ שסברת ההמשכה לפי ההו"א, אינו אלא במביא חטאת ועולה ביחד כאמור, ולפי סברת ר' יהושע [לפי הס"ד], בהקריב העולה למטה כמעשה חטאת, כבר יצא ידי"ח חטאת, ואין צורך עוד להקרבת העוף הנשאר מן זוג הקן
לבי במערב כתב:עוד זאת, שלעולם תבוא חטאת העוף עם עולת העוף.
וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים