אוצר החכמה כתב:כיוון שלענ"ד הרעיון הזה שמבחינה הלכתית יש חוסר בהגדרת הבעלות יש לו משמעות רק לענייני רבית ודברים דומים וכמו גבי מעות של יתומים. אבל כמו שלא עולה על דעתו של אף אחד שלכן יהיה מותר להכנס ולגנוב כסאות מהיתומים או מקופת העיר כך לענ"ד הרעיון שהדבר מתיר בפועל ללכת ולגנוב את הממון הוא חוסר הבנה מוחלט בענייני ממונות. לכן אני חושב שלא ראוי להסתיר את הדברים ולומר יש מתירים וכדאי שתאמר מי הוא זה ואיזה הוא שבאמת מתיר להכנס לקופת חולים ולגנוב משם כסף או כלים.
אני רוצה להסביר בשתי מילים את הטענה שלי אע"פ שלענ"ד היא ברורה אבל כיוון שהרב אריה מרדכי כתב את הדברים כטיעון הלכתי ולא כאמירה בעלמא אני רוצה להבהיר את ההבנה שלי. כסף שלי שניתן לקופה אינו יכול להפוך להיות הפקר אא"כ אני מפקיר אותו כך שאם קופ"ח היא בעלות מסויימת אז הכסף יכול לצאת מרשותי ולעבור לבעלותה ואם לא הוא נשאר ברשותי. אין אפשרות נוספת.
אבל המסקנה מדברי הטוענים את הטענה הזאת אינה שמותר לקחת משם מה שרוצים אלא להיפך שאסור להתבטח שם ולקבל מהם ממון. שלענ"ד גם זה וודאי אינו נכון כי למעשה ברור שזה סוג של בעלות.
דרומי כתב:הרהורים בעלמא. אשכול זה ודומיו מעוררים את המחשבה אולי בכל זאת מן הראוי לאמץ את דברי הרמב"ם הידועים בגנות מי שאינו עושה מלאכה לפרנסתו וכו'. יודעני שרוב גדולי ישראל חלקו עליו וכו', אבל החשש של "ונמצא מלסטם את הבריות" נראה לא כזה רחוק מן המציאות. כמובן אין כוונתי למסקנות מעשיות, אלא רק הרהורים נוגים בעלמא. וה' הטוב יזכנו לימים שבהם תרבה הטובה, הדעה והחכמה, ויהיו העגלות מצויים כמשאבות, אכי"ר.
אריה מרדכי כתב:ב' קשה מאוד לקרוא לקופת חולים כקופת השותפים מכיון שהחברים בקופת החולים אין להם כל כונה להיחשב כבעלים ושותפים אלא ברור להם שהם קונים ביטוחים משלימים מקופה כמו שהם קונים בחברת מגדל וכד' ובכל חברת ביטוח ומתיאשים מכספם כביכול, ואף החוק והקופה אינם מכירים בכך לכן מסתבר לקבל את הגדרץ החוק כפשוטו וקשה לראות בהם שותפים כששני הצדדים לא מתכונים לכך.
קופת חולים (קופ"ח) היא ארגון המעניק שירותי בריאות לעמיתיו. לרוב, תהייה קופת החולים איגוד בעל מאפיינים קואופרטיביים וללא כוונת רווח המעניק סוג של ביטוח בריאות לעמיתיו, אולם זה אינו תנאי וקיימות קופות חולים פרטיות וקופות חולים שהן חברות מסחריות.
אריה מרדכי כתב:אוצר החכמה כתב:כיוון שלענ"ד הרעיון הזה שמבחינה הלכתית יש חוסר בהגדרת הבעלות יש לו משמעות רק לענייני רבית ודברים דומים וכמו גבי מעות של יתומים. אבל כמו שלא עולה על דעתו של אף אחד שלכן יהיה מותר להכנס ולגנוב כסאות מהיתומים או מקופת העיר כך לענ"ד הרעיון שהדבר מתיר בפועל ללכת ולגנוב את הממון הוא חוסר הבנה מוחלט בענייני ממונות. לכן אני חושב שלא ראוי להסתיר את הדברים ולומר יש מתירים וכדאי שתאמר מי הוא זה ואיזה הוא שבאמת מתיר להכנס לקופת חולים ולגנוב משם כסף או כלים.
אני רוצה להסביר בשתי מילים את הטענה שלי אע"פ שלענ"ד היא ברורה אבל כיוון שהרב אריה מרדכי כתב את הדברים כטיעון הלכתי ולא כאמירה בעלמא אני רוצה להבהיר את ההבנה שלי. כסף שלי שניתן לקופה אינו יכול להפוך להיות הפקר אא"כ אני מפקיר אותו כך שאם קופ"ח היא בעלות מסויימת אז הכסף יכול לצאת מרשותי ולעבור לבעלותה ואם לא הוא נשאר ברשותי. אין אפשרות נוספת.
אבל המסקנה מדברי הטוענים את הטענה הזאת אינה שמותר לקחת משם מה שרוצים אלא להיפך שאסור להתבטח שם ולקבל מהם ממון. שלענ"ד גם זה וודאי אינו נכון כי למעשה ברור שזה סוג של בעלות.
אני חושב שלא ירדת לעומקן של דברים לגבי מעות של יתומים אכן יש להפריד בין דיני הרבית לגזל כמבואר באריכות בפוסקים, אך בענין קופות החולים ודומיהם כל שהחוק מגדיר את הדבר בבעלות הקופה, והקופה הרי היא גוף ללא בעלים אא"כ מימי הוא גזל שהרי הכסף לא ברשותך אלא ברשות הרופה אך מבחינת ההלכה הוא גם לא ברשות הקופה כיון שאין כאן מושג של בעלות ע"פ תורה ואתה ודאי שלא מתכון שהדבר ישאר ברשותך.
ואסביר למשל מפעל הפיס שהוא מוגדר כחל"ץ, ובאם כבר נערכו ההגרלות ונותר כסף של מי הוא ? [של המדינה לא!] אלא של הגוף שנקרא מפעל הפיס וכיון שאין לו בעלים וכל האנשים שקנו כרטיסי הגרלה מזמן התיאשו מהכסף לכן הרי הוא כהפקר, ובהודו ידוע שיש לפרות קנין ובעלות מחמת "קדושתם" היעלה על הדעת שאם יקנו לפרה זה ישאר בבעלותה ואם בדעת המקנה שיש להם קנין ומתיאש מהכסף הרי הוא הפקר גמור.
ואם אמרו כן בנוגע לחברה בע"מ ודאי שיש לומר כן יותר בפשיטות לגבי מעמדה של קוםות החולים ומפעל הפיס ושאר עמותות שאינן עוסקות בעניני צדקה.
שומע ומשמיע כתב:בעניין זה אני מסכים עם הרב אריה מרדכי, שטעה כאן הרב אוצה"ח. הרי הכסף כבר אינו ברשותו כלל ואבוד הוא ממנו לגמרי.
הגישה הפוסלת באופן אישי את מי שמרהיב עוז בנפשו לחלוק על דבר שנראה בעיניך פשוט הינה פסולה והשלכותיה חמורות פי כמה וכמה מהשאלות הנידונות באשכול הזה.שומע ומשמיע כתב:לא מכיר את הרב הנ"ל, אבל שתי הסברות לא גורמות לי לשאול אותו שאלות בעתיד.
חשבונות רבים כתב:הגישה הפוסלת באופן אישי את מי שמרהיב עוז בנפשו לחלוק על דבר שנראה בעיניך פשוט הינה פסולה והשלכותיה חמורות פי כמה וכמה מהשאלות הנידונות באשכול הזה.שומע ומשמיע כתב:לא מכיר את הרב הנ"ל, אבל שתי הסברות לא גורמות לי לשאול אותו שאלות בעתיד.
אוצר החכמה כתב:אריה מרדכי כתב:אוצר החכמה כתב:כיוון שלענ"ד הרעיון הזה שמבחינה הלכתית יש חוסר בהגדרת הבעלות יש לו משמעות רק לענייני רבית ודברים דומים וכמו גבי מעות של יתומים. אבל כמו שלא עולה על דעתו של אף אחד שלכן יהיה מותר להכנס ולגנוב כסאות מהיתומים או מקופת העיר כך לענ"ד הרעיון שהדבר מתיר בפועל ללכת ולגנוב את הממון הוא חוסר הבנה מוחלט בענייני ממונות. לכן אני חושב שלא ראוי להסתיר את הדברים ולומר יש מתירים וכדאי שתאמר מי הוא זה ואיזה הוא שבאמת מתיר להכנס לקופת חולים ולגנוב משם כסף או כלים.
אני רוצה להסביר בשתי מילים את הטענה שלי אע"פ שלענ"ד היא ברורה אבל כיוון שהרב אריה מרדכי כתב את הדברים כטיעון הלכתי ולא כאמירה בעלמא אני רוצה להבהיר את ההבנה שלי. כסף שלי שניתן לקופה אינו יכול להפוך להיות הפקר אא"כ אני מפקיר אותו כך שאם קופ"ח היא בעלות מסויימת אז הכסף יכול לצאת מרשותי ולעבור לבעלותה ואם לא הוא נשאר ברשותי. אין אפשרות נוספת.
אבל המסקנה מדברי הטוענים את הטענה הזאת אינה שמותר לקחת משם מה שרוצים אלא להיפך שאסור להתבטח שם ולקבל מהם ממון. שלענ"ד גם זה וודאי אינו נכון כי למעשה ברור שזה סוג של בעלות.
אני חושב שלא ירדת לעומקן של דברים לגבי מעות של יתומים אכן יש להפריד בין דיני הרבית לגזל כמבואר באריכות בפוסקים, אך בענין קופות החולים ודומיהם כל שהחוק מגדיר את הדבר בבעלות הקופה, והקופה הרי היא גוף ללא בעלים אא"כ מימי הוא גזל שהרי הכסף לא ברשותך אלא ברשות הרופה אך מבחינת ההלכה הוא גם לא ברשות הקופה כיון שאין כאן מושג של בעלות ע"פ תורה ואתה ודאי שלא מתכון שהדבר ישאר ברשותך.
ואסביר למשל מפעל הפיס שהוא מוגדר כחל"ץ, ובאם כבר נערכו ההגרלות ונותר כסף של מי הוא ? [של המדינה לא!] אלא של הגוף שנקרא מפעל הפיס וכיון שאין לו בעלים וכל האנשים שקנו כרטיסי הגרלה מזמן התיאשו מהכסף לכן הרי הוא כהפקר, ובהודו ידוע שיש לפרות קנין ובעלות מחמת "קדושתם" היעלה על הדעת שאם יקנו לפרה זה ישאר בבעלותה ואם בדעת המקנה שיש להם קנין ומתיאש מהכסף הרי הוא הפקר גמור.
ואם אמרו כן בנוגע לחברה בע"מ ודאי שיש לומר כן יותר בפשיטות לגבי מעמדה של קוםות החולים ומפעל הפיס ושאר עמותות שאינן עוסקות בעניני צדקה.
אחר מחילת כבודך אלו דברי הבל ממש ואני ממש מתפלא על שאתה מביא לי דמיון לפרות בהודו.
הסיבה שאנשים אינם משאירים את זה "ברשותם" היא כי זה נשאר בקופה המשותפת שלהם. דהיינו שיודעים שמחר יזדקקו לשימוש ויקבלו את הכסף. אבל אם באים אנשים ומגדירים שזה אינו ברשותם ומתוך זה יפסידו את הממון, למה שיפקירו אותו ?
תאר לעצמך כמה אנשים שהחליטו לעשות שותפות וטעו בקנייני השותפות ולא נעשה שותפות כראוי זה אומר שאתה יכול ללכת ולקחת את כספם?
לענ"ד הטוענים כך הם אלו שלא הבינו על בוריה את הטענה גבי רבית.
אפשר לומר שני דברים
דרך אחת היא שאע"פ שהחוק אומר שיש כאן בעלות של החברה התורה לא מכירה בזה והרי זו כשותפות פשוטה כי אין התורה מכירה בעוד סוגי בעלות וקופה של צדקה זה דין מיוחד. ולפי אלה לחברה בע"מ או מלכ"ר או כל דבר אחר אם אינה קופה של צדקה הרי הם שותפות ונפ"מ לעניין רבית וכדומה.
ההבנה של הרוגאצובר (כמו שזכור לי מספרו שו"ת צ"פ וכמדומני שגם באשל אברהם להרב ניימארק מת"א כתב כן) שציבור הוא דוגמה לעוד סוג של בעלות וחברה בע"מ גם היא תהיה מהסוג הזה וכיוון שזה סוג אחר של בעלות אין בזה רבית מדאורייתא כמו בקופה של צדקה.
אבל אין צד כמו הצד שאתה העלית שגם וגם גם אנחנו מקבלים את הגדרת החוק שזה אינו שותפות אלא בעלות חדשה וגם אנחנו טוענים שהתורה לא מקבלת כזאת הגדרה וממילא ארכביה אתרי רכשי והדבר הפך להפקר.
עוד שתי הערות.
1. הלא גם אתה כתבת שרוב הפוסקים וגדולי המורים בימינו לא ס"ל כך.
2. מדוע אינך מציין מי עומד מאחורי הרעיון המוזר הזה?
אני יודע שהינך חדש בפורום אז אני רוצה להדגיש שאין במילותי מאומה בהפחתה בכבודך אני מתווכח כאן רק לגופה של טענה ואני בטוח שגם אתה סבירא לך כר' יוחנן שאתקפתא עדיפא על פני אמירה ששפיר קאמינא משום שרק אז מיני ומינך תסתיים שמעתתא.
שומע ומשמיע כתב:הקפדתי בדברי, לא לכתוב מסקנה כללית על האישיות. אלא לכתוב שהסברות האלו לא גורמות לי להשתכנע מדעתו.
גם זו לטובה כתב:עושה חדשות כתב:שבת קכט.
וכולהו אערומי אסירי בר מהאי ערמה דשרי מאן דעביד מילתא ולא אפשר ליה לישקול זוזא מכא וליזיל לשב חנותא עד דטעים שיעור רביעתא.
שמא יש ללמוד מכאן לאסור 'הערמה' אפילו במקום שאינו בכלל איסור גזל.
אין לדמות מילתא למילתא
עכ"פ בנידון דידן יש טוענים שחברות קופה"ח יודעות שהציבור מערים, והם לא מתנגדים לזה כל עיקר. (הם מערימים על המדינה שאוסרת לחלק סתם כסף לציבור)
עני בן פחמא כתב:שמעתי שיש תשובה של הרב בנימין חותה, כנראה באליבא דהלכתא חלק ב' שבה הוא שואל את מנהלי קופות החולים ומביא את תשובותיהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים