אוצר החכמה כתב:אם מדובר בחוט השני שהובא לעיל באשכול אין צורך להסביר. הוא רק אומר שהמצוות השתכחו והחזירן החזו"א. הוא לא אמר שקודם אכלו טבלים או שאנשי היישוב הישן לא עישרו. הכוונה פשוטה שלדעתו הרבה הלכות הקשורות בתרו"מ היו עמומות ורק אחרי שהחזו"א דן בהן התבררו.
אפשר לקבל או לחלוק על זה אבל לא מובן לאן זה התפתח באשכול.
(כששאלתי מקודם כתבו שהדיון אינו על דברי הגרנ"ק אלא אלא הכותבים באשכול. לזה אני לא נכנס אבל אתה שואל הסבר בדברי הגרנ"ק אז פשוט אין קושי בדבריו)
1-2 לא רק, אלא היו חנויות תחת פיקוח העדה"ח, מה שנכון שקבעו חכמי ירושת"ו שכיון שאסור לפדות מע"ש בי-ם ע"כ עדיף לעשר במושבות, ולצורך זה טרחו למנות משגיחים להפריש ולפדות המע"ש כבר במושבות, ולתקן את כל ישראל מאכילת טבלים.גבול ים כתב:1. הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
2. אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, 3. או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
4. עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.
קו ירוק כתב:התגובות 'הקנאיות' והילדותיות למיניהם (בתוספת מחמאות שרחוקות מלהקרא 'פה קדוש'), לא משנות את המציאות העגומה מאוד שהיתה בימים ההם, בקרב כל הישוב החדש של יהודים יראים ושלמים שעלו מן הגולה.
רוב רובו של הציבור החרדי בארץ (בשלהי התקופה הבריטית, ועם כינונה של המדינה הציונית) הוא לא מבני הישוב הישן. כולם הגיעו מחו"ל, והדברים לא היו מוכרים לחלוטין, ואף היו שהתנגדו או זלזלו בענין המעשרות, כי מה זה בכלל - כמו שסיפרתי.
אין צורך להכביר במילים שועד הכשרות של העה"ח היה מצומצם למדי אף בירושלים.
ואין כל ספק שהחזו"א פעל ועורר בעקביות והכניס את המודעות לענין באופן מעורר התשאות, ואלו דבריו של הגרנ"ק שליט"א.
קמים נערים צעירים אחרי 3 דורות ומכריזים בבורות לא היו דברים מעולם.. בשופטני עסקינן?
לאיזה חוג זה קשור בדיוק.
גבול ים כתב:הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.
יתן חן כתב:קו ירוק כתב:.
כמאחז"ל על מקומו של עז פנים, המשכתב הסטוריה ומשמיץ שוב ושוב דורות שלמים, ובלבד להגדיל את רבו.
אינך יודע מתי הוקם ועד הכשרות על תרו"מ של העדה"ח, כיצד פעל, ופריסת השפעתו. כפי שהוכחת בתגובתיך לעיל.
אבל להכפיש - למה לא?
יתן חן כתב:1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.גבול ים כתב:1. הרב"צ יאדלר היה ממונה לעשר את התוצרת החקלאית במושבות.
2. אבל כלל הציבור שהיה קונה באופן פרטי, 3. או קונה מיבול גויים באופן שגמ"מ נעשה ע"י הקונה לא ידע את הל' תו"מ.
4. עובדה היא שעד שעורר החזו"א מיד בעלותו ארצה את הבעי' של חילול מע"ש ששויו פחות מפרוטה, ועד שפתר את הבעיה באמצעות פרוטה חמורה,לא מצאנו מי שדן בבעיה זו או פשטה מאותה גמרא מפורשת בב"מ.
אליעזר בלוי כתב:עדיין חיים איתנו אנשים שזוכרים מה היה לפני החזוא
אפשר לברר
קו ירוק כתב:אבל לדידך גם אלו שחיים עמנו זה חצאי שמועות... שהרי לא נחה דעתך אף ש:
קראת פה viewtopic.php?f=52&t=41177#p478117 ולא נחה דעתך, אפילו שהמדובר על בעלי המעשה,
קראתי בחוט שני שגם היה חי בתקופה זו ומתאר אותה כהוויתה.
קו יצרוק כתב:אני יודע שאשה מצויה בבית ולכן היא נתבעת על חלה.. הנשים עוד ידעו יותר מהאנשים..
עדות אשה, נו נו. גם עדות איש היתה לך שם, ולא הטרידך.
במקום לשער, תחקור ותברר.
יבנה כתב:כמה עובדות.
אם מחפשים באוצר בנושאים בהלכה ובתת נושאי מצוות התלויות בארץ, ובשנים תר- תש, יש כמאה ספרים שהתחברו בעניינים אלו.
רבני ירושלים ויפו החל לפחות משנות תרמו העמידו פיקוח והורו לעם במצוות התלויות הארץ. כמבואר בספר טוב ירושלים הנ"ל פרק ט' ועוד מקומות. שם מבואר שהיה א' ממונה להפריש תרו"מ ושנתן תעודה על כך למוכרים, ושהרבנים הורו לדרוש מהמוכר להראות את התעודות, ע"ש. גם מבואר שרבני יפו היו אחראים על עניינים אלו ובשיתוף פעולה עם רבני ירושלים, ובכללם ר' קוק.
מסע הרבנים בכל מושבות הגליל התקיים בשנת תרע"ד כשבין מטרות המסע היה מצוות התלויות בארץ. א' מועדת הרבנים היה הר' בן ציון יאדלר הממונה הראשי על המעשרות שבא"י. כפי המתועד בספר אלה מסעי http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=, ולאחר מסע זו היו עוד כמה מסעות https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%95%D7%AA וכאן https://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/11165.
מדרש בני ציון בראשות ר' פרנק היה כולל שהוקדש למצוות התלויות בארץ, ולמדו בו הרבה מאלו שהפכו בהמשך לגדולי ישראל. הם הוציאו כמה כרכי כרם ציון עם חידושיהם ופסקיהם שהראשון נדפס בשנת תרצה.
בית מדרש לתורת ארץ ישראל נוסד בפתח תקוה בתרצ"ד וגם בו למדו הרבה מגדולי ישראל לעתיד.
גם הרידב"ז התעסק בדברים אלו.
יפה. ועתה היכן ההוכחה שיצרני היין בירושלים לא ידעו שהם צריכים להפריש תרו"מ.גבול ים כתב:הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוייתן חן כתב: נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.
עושה חדשות כתב:
יוצא פוניבז' כתב:נזכרתי שסברא מעין זו הביאו במעשה שנמצאו קברים בהר מירון, והיו שרצו להקל לכהנים להכנס אף בלא בדיקה דשכונת קברות המבואר במתני' וברמב"ם, ומשום שאין אנו בקיאין בבדיקה זו, ועל כן יש להתיר אף בלא בדיקה. (ומסתמא רק "עד שיעמוד חכם גדול ויזכה בפלפולו וברוח קדשו לברר דין זה לאשורו ויתקבלו דבריו בעיני רוב חכמי ישראל").
אליעזר בלוי כתב:יוצא פוניבז' כתב:נזכרתי שסברא מעין זו הביאו במעשה שנמצאו קברים בהר מירון, והיו שרצו להקל לכהנים להכנס אף בלא בדיקה דשכונת קברות המבואר במתני' וברמב"ם, ומשום שאין אנו בקיאין בבדיקה זו, ועל כן יש להתיר אף בלא בדיקה. (ומסתמא רק "עד שיעמוד חכם גדול ויזכה בפלפולו וברוח קדשו לברר דין זה לאשורו ויתקבלו דבריו בעיני רוב חכמי ישראל").
האכן נמצאו ככ ריבוי של קברים שצריך להגיע לפלפול הזה
ואם אפשר
מפה מפורטת של כל המקומות של הקברים דשם
שנוכל להתחיל ולדון ע"כ
מלבב כתב:שמעתי סיפור יפה, היה איש תלמיד חכם שהיה מאנשי הרב שך החזקים האלה עם כל ההשקופה והמסורה וכו׳, יום אחד הוא התחיל ללבוש תכלת, שאלו אותו איך בדיוק אתה שאתה כל הזמן עסוק עם המסורה וההשקפה לובש תכלת, הרי אתה היית צריך להיות האדם האחרון שילבש תכלת, הוא ענה כל הדברים האלה טוב ויפה עד מצווה דאורייתא.
קו ירוק כתב:מלבב כתב:שמעתי סיפור יפה, היה איש תלמיד חכם שהיה מאנשי הרב שך החזקים האלה עם כל ההשקופה והמסורה וכו׳, יום אחד הוא התחיל ללבוש תכלת, שאלו אותו איך בדיוק אתה שאתה כל הזמן עסוק עם המסורה וההשקפה לובש תכלת, הרי אתה היית צריך להיות האדם האחרון שילבש תכלת, הוא ענה כל הדברים האלה טוב ויפה עד מצווה דאורייתא.
סיפור בעל נינוח משכילי. תמיד יש 'מספרים' כאלו..
מלבב כתב:למה משכילי? זה לא טענה חזקה?
גבול ים כתב:יתן חן כתב:1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.גבול ים כתב:.
הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי
יוצא פוניבז' כתב:המשכילות היא לעשות את השמרנות והמסורת כביכול סותרת לדקדק ולהחמיר במצוות, בזמן שאדרבה להיפך.
לענין כתב:גבול ים כתב:יתן חן כתב:1-2 3. נא תפרט דוגמאות שגמ"מ נעשה ע"י הקונה. ואח"כ תוכיח שלא ידעו את ההלכה.גבול ים כתב:.
הפרשת תרו"מ מיין שנעשה מענבים שנקחו מגוי
קו ירוק כתב:שמעתי היום בניחום אבלים אצל הרבנית פלמן ע"ה מעשה שיאיר את הפן ההיסטורי של חוסר הידיעה של הציבור בענין, ואת מאמציו של החזו"א.
הרבנית רוטשטיין (אמהּ של הרבנית פלמן, ובתו של רבי חזקיהו יוסף קרלנשטיין זצ"ל מקורבו של החזו"א) גרה בירושלים, וראתה מודעה מטעם הבד"צ שצריך להפריש תו"מ, מאז הפרישה חתיכת ירק מכל קניה שעשתה. לימים נזדמנה לביתו של החזו"א, ואמרה לו שראתה מודעה מטעם הבד"צ שצריך לעשר והיא חותכת חתיכה ואומרת זה למעשר ומשליכה. האם נוהגת כראוי. השיבה החזו"א שזה מועיל בדיעבד, ושאלתו אז איך מעשרים ושאיננה מכירה את הענין...
מלבב כתב:"וכן עד דור אחרון מצינו גדולי העם שהחזירו הלכות שנשכחו ע"י פלפולן ורוח קדשם, וכדוגמת מצוות שביעית ותרו"מ שנשתכחו והחזירן מרן החזו"א בפלפולו וברוח קדשו,
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים