עזריאל ברגר כתב:נראה לי שבאשכול זה יש בעיה גדולה:
אנו שומעים צד אחד ודנים בדבריו בלי לשמוע את הצד השני!
אדרבא אני מעוניין לשמוע צד זכות,אני גם לאחר התאמצות לא הצלחתי לצערי.
עזריאל ברגר כתב:נראה לי שבאשכול זה יש בעיה גדולה:
אנו שומעים צד אחד ודנים בדבריו בלי לשמוע את הצד השני!
זאב ערבות כתב:נוטר הכרמים כתב:יבנה כתב:קשה להאמין שהם אמרו זאת בלי סיבה. כנראה שחושבים שהוא יגנוב מהם או יטריד אותם בקיבוץ נדבות או שיטריד אותם בדברים אחרים. או שמא רוצים שישתתף בהוצאות. או שמא באמת יש אפשרות לאסוף מנין אחר.
ועי' שו"ע או"ח נ"ה כ"א, וחוות יאיר סי' קפו.
וכנראה שגם בסדום היה להם המון תירוצים והסברים שונים, ולדאבוני הגדול, וסליחה ממי שזה מרגיז אותו, מעשים כאלו קורים לא רק בעיירות נופש אלא בבני ברק תובב"א ובעיירת הרכסים שהיתה לבקעת השפלות, וכנודע.
האין זה לשון הרע? בסדום לא היה מנינים ומדוע לבודד את ב"ב ורכסים? אכן זו אחת הנקודות הכואבות במגזר החרדי בפרט בא"י מה שנקרא "מחוגים שלנו" או אנ"ש שכאשר נכנס מישהוא למנין מסוג "חוג שלנו", מסתכלים עליו כאל נטע זר, איש אינו ניגש אליו לקדמו בברכת שלום ולתהות על קנקנו אלא עוברים על פניו ככלב בשוק. חוויתי זאת פעמים רבות בבחקורי בארץ עד שחדלתי להתרגש מכך, והתירוץ שניתן לי בין השאר זה שאנשים טרודים ובהולים ללימודם ועסקיהם (מענין שזה קורה גם בשבת), או שכל יום נכנסים אנשים זרים ואף אחד לא שם לב (בעיירות באירופא היה נהוג שכאשר אדם זר נכנס לבית המדרש ניגשו אליו ושאלו אותו אם זקוק למזון או אכסניה או דבר מה אחר. מנהגי כשאני נכנס לבית כנסת או בית מדרש חדש לעמוד מאחרי הספסל האחרון ומחכה לראות אם מישהוא יגש ויציע מקום לשבת. עד כמה שזכור לי זה קרה אולי פעמיים שלש ובקרתי בעשרות מקומות תפילה. בחו"ל המצב קצת יותר טוב אולי בגלל שגרים בין גויים ומרגישים איזו קרבה כשיהודי לא מוכר נכנס לבית המדרש.
מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.
זאב ערבות כתב:עובדיה חן כתב:סיפר לי היום יהודי יקר על מעשה שהיה איתו ואמרתי להציג בפניכם.האיש הלז נסע עם בני משפחתו כמו אצל בע"ב חשובים לאוסטריה שם שבת ונפש כמה שבועות,בעיירה שאין בה יהודים כלל,רק בימות הקייץ מגיעים מאנגליה ,בלגיה וכו,נריה אור כתב:שאותם אנשים הנוסעים לנפוש בחו"ל בלאו הכי עוברים ל איסור מפורש של יציאה מהארץנריה אור כתב:נריה אור כתב:כבודו כנראה לא הבין את דבריי לאשורם.
אף שיש היתרים מסוימים ודחוקים וכד' הרב וואזנר שלפלאי הבריאה למי שמתחזק בכך מותר לצאת מהארץ (אף לנופש) ודאי לי אותם אנשים לא בדיוק עניין אותם מהי ההלכה וכדו'..ולא בדיוק מתחזקים מפלאי הבריאה.ואחזור שוב ומפני שהתנהגותם הסוררת העידה על פנימיותם.
וד.א. כל הדוגמאות שהבאת להיוצאים מהארץ "מי לשמחות, מי לעסקים, מי לצרכי בריאות ורפואה, מי לאסוף צדקות" הם מקרים המותרים לכתחילה עפ"י ההלכה ולא כאותם היוצאים לנופש!!
ולגבי האדמורים והרבנים שכן עושים כך כנראה מסתמכים על הרב וואזנר [ולהם אני מאמים שהם מתחזקים מפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם.]וחוץ מזה שעצם נוכחותם במקומות אלו מחזקות את הקהילות היהודיות ועל"כ להם וודאי שהדבר מותר.
כך שלהשוות את אותם ריקים ופוחזים לאדמורים זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי.
נריה אור היקר, דבריך משוללי הבנה והגיון ואתה מנסה לצאת מפלונתר שנכנסת אליו. אז אנסה להראות לך מה הבעיות בדבריך, ויתכןן שכתבת אותם בלי לתת את הדעת על מה שאתה כותב אז תערוך את דבריך מחדש.
עובדיה חן מביא סיפור על "יהודי יקר"... ואתה משמיץ את היהודי היקר הזה בכל מיני השמצות שקשה לאוזן לשמוע וחבל לחזור עליהם.
הרב עובדיה ממשיך שהוא נסע (אני משער מהארץ) לאוסטריה. הוא אינו מפרט מה מטרת נסיעתו אך אתה כבר החלטת שיצא שלא כדין... שלא כמו האדמורי"ם שעליהם אתה מלמד זכות. ומדוע שלא תלמד זכות גם על אותו יהודי יקר? אולי תברר אצל הרב חן עובדיה מדוע נסע לחול? אולי יש לו שם עסקים? אולי יש לו שם משפחה? אולי נוסע לקברי אבות? ואתה קובע בהחלטיות שהתנהגותו סוררת ומעידה על פנימיותו? ומי אתה שתחליט שאסור לצאת לנופש? אולי שאל מורה הלכה והורה לו להיתר מאיזו סיבה שלא תהיה? האם מישהו שמך לשר ושופט על הארץ שתדון אנשים על מעשיהם בלי שתדרוש ותחקור תחילה?
אך הנה אני רואה שאתה כן יודע ללמד זכות על האדמורי"ם ולהם אתה מאמין שמתחזקים בפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם... אניח להשערות שלך אך מנין לך שאותו יהודי יקר לא סומך על אותם היתרים של רב ווזנער (שבעצמו היה נוסע לנפוש בחו"ל), רק לאדמורים מותר?
האם בדקת את המקומות היכן שנמצאים אדמורים אלו לראות אם יש שם קהילות שצריכות חיזוק? אני מציע לך לחקור ולדרוש בדבר רק אני חושש שמתוצאות הבדיקה שלך תקבל חלישות הדעת כשתגלה אלו קהילות אלו שצריכות חיזוק או שברוב המקומות אין בכלל יהודי אחד ורק האדמור עם הפמליא שלו הם הקהילה, ואיני רוצה אף להוסיף את בזבוז הכסף העצום הכרוך בכל הבילויים האלו בכדי להתחזק מפלאי הבריאה, ובא"י לא ניתן להתחזק מפלאי הבריאה? היית פעם ברמות נפתלי והבטת על עמק החולה והחרמון? אני ממליץ לך ומבטיח שתתחזק מאוד מפלאי הבריאה כשתראה את המחזה המרהיב הזה ושם גם תוכל ללמוד את פרשיות הנביאים המדברות במקום ולחיות אותם. אני מדבר מנסיון, הייתי בהרבה מקומות בחו"ל (כשלושים מדינות) וזה אחד המקומות המרהיבים ביותר ועוד שואפים אוויר צח של א"י שמחכים!
מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.
נריה אור כתב:זאב ערבות כתב:עובדיה חן כתב:סיפר לי היום יהודי יקר על מעשה שהיה איתו ואמרתי להציג בפניכם.האיש הלז נסע עם בני משפחתו כמו אצל בע"ב חשובים לאוסטריה שם שבת ונפש כמה שבועות,בעיירה שאין בה יהודים כלל,רק בימות הקייץ מגיעים מאנגליה ,בלגיה וכו,נריה אור כתב:שאותם אנשים הנוסעים לנפוש בחו"ל בלאו הכי עוברים ל איסור מפורש של יציאה מהארץנריה אור כתב:נריה אור כתב:כבודו כנראה לא הבין את דבריי לאשורם.
אף שיש היתרים מסוימים ודחוקים וכד' הרב וואזנר שלפלאי הבריאה למי שמתחזק בכך מותר לצאת מהארץ (אף לנופש) ודאי לי אותם אנשים לא בדיוק עניין אותם מהי ההלכה וכדו'..ולא בדיוק מתחזקים מפלאי הבריאה.ואחזור שוב ומפני שהתנהגותם הסוררת העידה על פנימיותם.
וד.א. כל הדוגמאות שהבאת להיוצאים מהארץ "מי לשמחות, מי לעסקים, מי לצרכי בריאות ורפואה, מי לאסוף צדקות" הם מקרים המותרים לכתחילה עפ"י ההלכה ולא כאותם היוצאים לנופש!!
ולגבי האדמורים והרבנים שכן עושים כך כנראה מסתמכים על הרב וואזנר [ולהם אני מאמים שהם מתחזקים מפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם.]וחוץ מזה שעצם נוכחותם במקומות אלו מחזקות את הקהילות היהודיות ועל"כ להם וודאי שהדבר מותר.
כך שלהשוות את אותם ריקים ופוחזים לאדמורים זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי.
נריה אור היקר, דבריך משוללי הבנה והגיון ואתה מנסה לצאת מפלונתר שנכנסת אליו. אז אנסה להראות לך מה הבעיות בדבריך, ויתכןן שכתבת אותם בלי לתת את הדעת על מה שאתה כותב אז תערוך את דבריך מחדש.
עובדיה חן מביא סיפור על "יהודי יקר"... ואתה משמיץ את היהודי היקר הזה בכל מיני השמצות שקשה לאוזן לשמוע וחבל לחזור עליהם.
הרב עובדיה ממשיך שהוא נסע (אני משער מהארץ) לאוסטריה. הוא אינו מפרט מה מטרת נסיעתו אך אתה כבר החלטת שיצא שלא כדין... שלא כמו האדמורי"ם שעליהם אתה מלמד זכות. ומדוע שלא תלמד זכות גם על אותו יהודי יקר? אולי תברר אצל הרב חן עובדיה מדוע נסע לחול? אולי יש לו שם עסקים? אולי יש לו שם משפחה? אולי נוסע לקברי אבות? ואתה קובע בהחלטיות שהתנהגותו סוררת ומעידה על פנימיותו? ומי אתה שתחליט שאסור לצאת לנופש? אולי שאל מורה הלכה והורה לו להיתר מאיזו סיבה שלא תהיה? האם מישהו שמך לשר ושופט על הארץ שתדון אנשים על מעשיהם בלי שתדרוש ותחקור תחילה?
אך הנה אני רואה שאתה כן יודע ללמד זכות על האדמורי"ם ולהם אתה מאמין שמתחזקים בפלאי הבריאה וזוהי כל מטרתם... אניח להשערות שלך אך מנין לך שאותו יהודי יקר לא סומך על אותם היתרים של רב ווזנער (שבעצמו היה נוסע לנפוש בחו"ל), רק לאדמורים מותר?
האם בדקת את המקומות היכן שנמצאים אדמורים אלו לראות אם יש שם קהילות שצריכות חיזוק? אני מציע לך לחקור ולדרוש בדבר רק אני חושש שמתוצאות הבדיקה שלך תקבל חלישות הדעת כשתגלה אלו קהילות אלו שצריכות חיזוק או שברוב המקומות אין בכלל יהודי אחד ורק האדמור עם הפמליא שלו הם הקהילה, ואיני רוצה אף להוסיף את בזבוז הכסף העצום הכרוך בכל הבילויים האלו בכדי להתחזק מפלאי הבריאה, ובא"י לא ניתן להתחזק מפלאי הבריאה? היית פעם ברמות נפתלי והבטת על עמק החולה והחרמון? אני ממליץ לך ומבטיח שתתחזק מאוד מפלאי הבריאה כשתראה את המחזה המרהיב הזה ושם גם תוכל ללמוד את פרשיות הנביאים המדברות במקום ולחיות אותם. אני מדבר מנסיון, הייתי בהרבה מקומות בחו"ל (כשלושים מדינות) וזה אחד המקומות המרהיבים ביותר ועוד שואפים אוויר צח של א"י שמחכים!
וואי וואי אני באמת לא מבין מה הבנת מדבריי!!!
אני לא השמצתי שום יהודי..אני פשוט אמרתי [b][b]שאותם אנשים שזרקו את היהודי[/b][/b] [היקר!!] מביה"כ במעשה זה העידו בעצמם שאין בהם אף ריח יר"ש.
ואדגיש שוב אני דיברתי נגד אותם מתפללים שזרקו את היהודי היקר מביה"כ. ועליהם כתבתי שהתנהגותם הייתה סוררת..
ניסיתי לקרוא את דבריי שוב ולראות איפה הבנת שדיברתי נגד אותו יהודי..אני עדיין מחפש!!![כתבתי בלשון רבים איך הבנת שאני מדבר עליו..ה' יודע]
ולגבי דברייך על האדמורי"ם ..אני באמת לא יודע מה ההיתר שלהם אני רק בטוח שהם לא ירקו אדםצ מביה"כ כך שאם הוא יאמר לי שהוא מתפעל מפלאי הבריאה יש לי צד להאמין לו..
וחוץ מה שכתבת שיש פלאי הבריאה גם בארץ..יסלח לכ כבודו אך דברייך חסרי שחר האם יש מי שחולק שיש מקומות בחו"ל (וכדו' שוויץ) שיש שם נופים מרהיבי עין שא"א להשוותם למה שיש בארץ..(ואל תפרש מזה ח"ו היתר מסויים רק באתי לענות ע"ד).
אקווה שעתה דבריי יובנו לאשורם..
בהצלחה
מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.
יבנה כתב:מענה איש כתב:וכאן המקום להעיר על המנהג הנלוז בכמה מקומות להקים אורח (שלא תמיד מודע לתקנון) שהתיישב בטעות במקום קבוע של אחד המתפללים.
אם אין מספיק מקומות, אין זכות לאורח להתיישב ולגרום שבעל המקום יצטרך לעמוד, הרי בעל המקום שילם עליו [ואף כשיש מספיק מקומות גזל הוא בידו]. ואם יש מספיק מקומות מה איכפת לו לעבור. ואדרבה אם ידע שיקימו אותו יוכל לשבת בשופי על דעת שיקימו אותו, משא"כ אם ידע שלא יעירו לו אין ראוי לו לשבת בלי בירור מדגוזל המקום לבעליו.
עובדיה חן כתב:עזריאל ברגר כתב:נראה לי שבאשכול זה יש בעיה גדולה:
אנו שומעים צד אחד ודנים בדבריו בלי לשמוע את הצד השני!
אדרבא אני מעוניין לשמוע צד זכות,אני גם לאחר התאמצות לא הצלחתי לצערי.
אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:ידוע המעשה ברובינזון קרוזו היהודי שנפל על אי בודד והקים שם שני בתי כנסיות אחד שהוא מתפלל בו ואחד שאינו נכנס אליו לעולם. ולאור המעשה כאן יש לתמוה שהיה די לו להקים אחד ולגרש את עצמו משם ויוצא ידי חובת כל הדינים.
כידוע נזכר בפירוש אזניים לתורה (בקובץ המצורף עמ' קנה ד"ה בדד) וצ"ע אם לא החלפת רוביזון קרוזו עם קולומבוס שאומרים שהיה יהודי אנוס :)
אמנם לקרוזו הנ"ל היה עבד בשם ששת וצ"ע אם היה לו את אותו הדין של "טבי".
יפה!
לא עלה בדעתי שתמצא אותו בספר על התורה.
בכל מקרה אני לא דיברתי עליו שהרי לא היה יהודי כידוע אלא על הרוביזון קרוזו היהודי המפורסם מספרי דרויאנוב וחבריו. ומה עניין קולומבוס לנושא? עליו נדבר שיפתחו אשכול על ביצים בעיירת נופש.
ואני לא ידעתי שיש רוביזון קרוזו יהודי וסיפורי דרויאנוב הם סתם סיפורים וכנראה לקח את הרובינזון שלו מהרובינזון של דניאל דפוט (מחבר הספר) שיש אומרים שזה סיפור אמיתי ואף יש האומרים שהיה יהודי! אשמח לדעת אם מישהו יכול לתקן אותי.
דרך אגב שמעתי שמועה שיש מהדורה של אזניים לתורה שהשמיטו ממנה את הנ"ל אך לא הצלחתי למצוא. אולי בתרגום לאנגלית.
גם רובינזון קרוזו לא היה ולא נברא. הסיפור של דניאל דפו מושתת על מאורע שאירע במלח ששרד שנים באי ותו לא.
בכל מקרה חשבתי שמובן לכולם שאני מתייחס לבדיחה יהודית ידועה שפעם נפל יהודי על אי בודד וכשמצאוהו ראו שבנה שני בתי כנסת והסביר אחד שאני מתפלל בו ואחד שהרגל שלי לא דורכת בו אף פעם. ולא לשום סיפור.
זאב ערבות כתב:...אך כשהייתי בשוויץ וראיתי את הנופים המרהיבים נחמץ לבבי בקרבי כאשר אני חושב על רשעת תושבי המקום שלא נתנו ליהודים מחסה במלחמה ובכלל כל גויי אירופא שידיהם מלאה דם יהודי שטבחו והרגו עשרות מליונים מבני עמינו מבלי חמלה וכעת נוסעים למדינותיהם (אני הייתי שם בצעירותי כשדברים אלו לא עלו המחשבתי) ומעודדים את כלכלתם ע"י הנסיעות הללו ובכיוון שהם הולכים היום כגון אנגליה ואיטליה וספרד אם ח"ו תהיה להם הזדמנות לא יהססו לרגע לפגוע ביהודים למרות כל הבטחותיהם החלולות...
יואל שילה כתב:מעניין, דוקא זכור לי שכשהרב זאב ערבות התפלל בביהכ"נ שלנו ברכסים - רב ביהכ"נ פנה אליו והתעניין בו, והוא לא היה היחיד. ויש לדעת את מנהגו של הרב זאב לעמוד מאחור, צמוד לארון הספרים, ולעיין בספרים החדשים כמוצא שלל רב, ומנין למתפללים הקבועים שאורח זה מחפש מקום?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים