אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
מרדכי וינטרויב כתב:אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
האם יש קדושה ללשון חכמים שאינה במקרא?
האם יש קדושה ללשון הקודש של ימי הביניים?
אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם ש(נ)[ת]י שפות נפרד(ים)[ות]
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקור[א]ים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הִוא קדושה בדיוק לא פחות מן [ה]שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה ד(י)עות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המ(י)לים (שנוצרו) [שהֻמצאו] אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, (אזי) אולי ננסה למצוא אם יש איז(ה)[ו] קדושה באידיש וכדומה....
אראל כתב:מרדכי וינטרויב כתב:אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
האם יש קדושה ללשון חכמים שאינה במקרא?
האם יש קדושה ללשון הקודש של ימי הביניים?
אכן!, ללשון חכמים אף שאינה במקרא אבל יש לה קדושה, ולמה? מפני שהוא לשונם של חכמינו ז"ל!, כלומר לשונם של מלאכי עליון בדמות צדיקים הנקראים 'אביי ורבא', 'רב ורב הונא'
אבל לשונו של בן יהודה, כמדומני שאין בה קדושה יותר מ....
ומשם בארה, קדושת שפת אידיש....
הלשון שדברו בה רבותינו הקדושים, הרמ"א המהרש"ל הב"ח הסמ"ע הט"ז, ומילוני ישראל קדושים וטהורים, הבעל שם טוב ותלמידיו, וכי דבר קטן הוא שלא דברו שפה אחרת כי אם שפת 'אידיש', האמנם אין די הוכחה על כך שיש איזה [עכ"פ קצת] 'קדושה' בשפה זו?
איש גלילי כתב:אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם ש(נ)[ת]י שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקור[א]ים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הִוא קדושה בדיוק לא פחות מן [ה]שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה ד(י)עות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המ(י)לים (שנוצרו) [שהֻמצאו] אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, (אזי) אולי ננסה למצוא אם יש איז(ה)[ו] קדושה באידיש וכדומה....
מצוין.
אם כן אתה יכול בלב שקט לדבר בעברית (כלשון הראשונים), ולדלג על המילים שהמציא בן יהודה ודומיו.
זאב ערבות כתב:הנה גם בעברית וגם ביידיש אומרים טכנולוגיה, אז בעברית זה אסור וביידיש מותר? איך תאמר טכנולוגיה בעברית? כשאתה רוצה לטלפן, איך אתה אומר זאת? או איך אמור לומר זאת מי שדובר את השפה הטמאה הזו לדבריך? בימיו של בן יהודה לא היה טלפון.
זאב ערבות כתב:אראל כתב:מרדכי וינטרויב כתב:אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
האם יש קדושה ללשון חכמים שאינה במקרא?
האם יש קדושה ללשון הקודש של ימי הביניים?
אכן!, ללשון חכמים אף שאינה במקרא אבל יש לה קדושה, ולמה? מפני שהוא לשונם של חכמינו ז"ל!, כלומר לשונם של מלאכי עליון בדמות צדיקים הנקראים 'אביי ורבא', 'רב ורב הונא'
אבל לשונו של בן יהודה, כמדומני שאין בה קדושה יותר מ....
ומשם בארה, קדושת שפת אידיש....
הלשון שדברו בה רבותינו הקדושים, הרמ"א המהרש"ל הב"ח הסמ"ע הט"ז, ומילוני ישראל קדושים וטהורים, הבעל שם טוב ותלמידיו, וכי דבר קטן הוא שלא דברו שפה אחרת כי אם שפת 'אידיש', האמנם אין די הוכחה על כך שיש איזה [עכ"פ קצת] 'קדושה' בשפה זו?
ובאיזו שפה דיברו הבית יוסף והאר"י וכל חכמי צפת. מה לכם ולבן יהודה? כל שפה צריכה מלים לבטאות עצמים וענינים המתחדשים ומה לי בו יהודה או אדם אחר? הזעם על בן יהודה הוא שהוא השכיח את היידיש וגרם לעברית להיות השפה הדומיננטית. הנה גם בעברית וגם ביידיש אומרים טכנולוגיה, אז בעברית זה אסור וביידיש מותר? איך תאמר טכנולוגיה בעברית? כשאתה רוצה לטלפן, איך אתה אומר זאת? או איך אמור לומר זאת מי שדובר את השפה הטמאה הזו לדבריך? בימיו של בן יהודה לא היה טלפון.
אראל כתב:זאב ערבות כתב:אראל כתב:מרדכי וינטרויב כתב:אראל כתב:בטרם החלי
עברית לשון הקודש הם שני שפות נפרדים
לשון הקודש זה לא עבריט, ומה שקורים היום 'עברית' זה לא לשון הקודש!!
עברית הוא קדושה בדיוק לא פחות מן שפות צרפתית או אנגלית, או פולנית או הונגרית...
ולשון הקודש הוא הלשון שברא בו הקב"ה את עולמו, הלשון שמלאכי השרת משתמשים בו, ולהרבה דיעות אינם מכירים שום לשון אחר מלבד לשה"ק [גם אינם מכירים 'עבריט']
כל המילים שנוצרו אח"כ ע"י בן יהודה ודומיו, לא היו ולא יהיו כלל וכלל חלק בקדושת לשון הקודש
אם תסכים עמי על זה, אזי אולי ננסה למצוא אם יש איזה קדושה באידיש וכדומה....
האם יש קדושה ללשון חכמים שאינה במקרא?
האם יש קדושה ללשון הקודש של ימי הביניים?
אכן!, ללשון חכמים אף שאינה במקרא אבל יש לה קדושה, ולמה? מפני שהוא לשונם של חכמינו ז"ל!, כלומר לשונם של מלאכי עליון בדמות צדיקים הנקראים 'אביי ורבא', 'רב ורב הונא'
אבל לשונו של בן יהודה, כמדומני שאין בה קדושה יותר מ....
ומשם בארה, קדושת שפת אידיש....
הלשון שדברו בה רבותינו הקדושים, הרמ"א המהרש"ל הב"ח הסמ"ע הט"ז, ומילוני ישראל קדושים וטהורים, הבעל שם טוב ותלמידיו, וכי דבר קטן הוא שלא דברו שפה אחרת כי אם שפת 'אידיש', האמנם אין די הוכחה על כך שיש איזה [עכ"פ קצת] 'קדושה' בשפה זו?
ובאיזו שפה דיברו הבית יוסף והאר"י וכל חכמי צפת. מה לכם ולבן יהודה? כל שפה צריכה מלים לבטאות עצמים וענינים המתחדשים ומה לי בו יהודה או אדם אחר? הזעם על בן יהודה הוא שהוא השכיח את היידיש וגרם לעברית להיות השפה הדומיננטית. הנה גם בעברית וגם ביידיש אומרים טכנולוגיה, אז בעברית זה אסור וביידיש מותר? איך תאמר טכנולוגיה בעברית? כשאתה רוצה לטלפן, איך אתה אומר זאת? או איך אמור לומר זאת מי שדובר את השפה הטמאה הזו לדבריך? בימיו של בן יהודה לא היה טלפון.
אתה חוזר שוב [בהמשך לאשכול ה'קנקן] על המהלך של טענו בחיטים והודו בזכר קדשו, וסובב סובב הולך הרוח......
לא ענית לי על מה ששאלתי לך
האם שפת בן יהודה קדוש יותר מאנגלית וצרפתית או לא? ואם תמצי לומר שכן, אזי תוכיח בבקשה במה גדלה קדושת שפת הגאון הצדיק בן יהודה משפת הגוי שהמציא שפת ענגליש?....
זאב ערבות כתב:אין כזה דבר שפת בן יהודה. בן יהודה רק החיה את השפה שתהיה שפה מדוברת ולא שפה שנמצאת רק בספרים! ועל זה יצא אפם וחמתם של אלו שיצאו נגדו. האם עיינת פעם במילון שלו? מן הסתם לא, תעיין ותופתע
משולש כתב:בן יהודה הפך מילים קדושות למילים של חולין ושינה משמעות של הרבה מילים.
בכך הוא הפך את לשון הקודש ללשון החול. במילים אחרות: חילול.
אראל כתב:זאב ערבות כתב:אין כזה דבר שפת בן יהודה. בן יהודה רק החיה את השפה שתהיה שפה מדוברת ולא שפה שנמצאת רק בספרים! ועל זה יצא אפם וחמתם של אלו שיצאו נגדו. האם עיינת פעם במילון שלו? מן הסתם לא, תעיין ותופתע
זה עבורך:
https://drive.google.com/file/d/1mryVKO ... xPeRu/view
שייף נפיק כתב:הגאון רבי שמואל דויטש שליט"א סיפר לי שהחזון איש אמר לאביו לשלוח אותו לת"ת ויז'ניץ בגלל שזה היה החיידר היחיד שדברו אידיש.
זאב ערבות כתב:משולש כתב:בן יהודה הפך מילים קדושות למילים של חולין ושינה משמעות של הרבה מילים.
בכך הוא הפך את לשון הקודש ללשון החול. במילים אחרות: חילול.
ומי שינה את משמעות קלס משבח לגנאי?
איש גלילי כתב:לא התכונת להפך (קלס הוא בלשון הכתוב לגנאי, ובלשון חז"ל ישנו גם לשבח).
זאב ערבות כתב:איש גלילי כתב:לא התכונת להפך (קלס הוא בלשון הכתוב לגנאי, ובלשון חז"ל ישנו גם לשבח).
אכן התבלבלתי, ושניהם דבר והיפוכו ולא מבית היוצר של הציונים.
שברי לוחות כתב:
מרבי יעקב קמנצקי
עקביה כתב:על דברי אוצה"ח והחושב אין להוסיף ומהם אין לגרוע, אבל לא אמנע מכתיבת הרהור שעלה בדעתי לרגל הדיון:
אל מקדישי היידיש;
כיצד אומרים ביידיש 'יום ראשון', 'יום שני' וכן הלאה?
באדיבות גוגל טרנסלייט מצאתי ש - זונטיק, מאנטאג וכו'.
והלא שמות אלה מקורם על שם עבודת חמה ולבנה ושאר אלילים, וכיצד ניתן להשוות שפה בה מכנים כך את ימות השבוע לשפה בה שמות הימים מנציחים את זכר השבת (רמב"ן שמות יב ב)?
עקביה כתב:על דברי אוצה"ח והחושב אין להוסיף ומהם אין לגרוע, אבל לא אמנע מכתיבת הרהור שעלה בדעתי לרגל הדיון:
אל מקדישי היידיש;
כיצד אומרים ביידיש 'יום ראשון', 'יום שני' וכן הלאה?
באדיבות גוגל טרנסלייט מצאתי ש - זונטיק, מאנטאג וכו'.
והלא שמות אלה מקורם על שם עבודת חמה ולבנה ושאר אלילים, וכיצד ניתן להשוות שפה בה מכנים כך את ימות השבוע לשפה בה שמות הימים מנציחים את זכר השבת (רמב"ן שמות יב ב)?
איש גלילי כתב:עקביה כתב:על דברי אוצה"ח והחושב אין להוסיף ומהם אין לגרוע, אבל לא אמנע מכתיבת הרהור שעלה בדעתי לרגל הדיון:
אל מקדישי היידיש;
כיצד אומרים ביידיש 'יום ראשון', 'יום שני' וכן הלאה?
באדיבות גוגל טרנסלייט מצאתי ש - זונטיק, מאנטאג וכו'.
והלא שמות אלה מקורם על שם עבודת חמה ולבנה ושאר אלילים, וכיצד ניתן להשוות שפה בה מכנים כך את ימות השבוע לשפה בה שמות הימים מנציחים את זכר השבת (רמב"ן שמות יב ב)?
אי משום הא לא קשיא.
גם בעברית אנו משתמשים בשמות החדשים שמקורם משמות אלילים (לכה"פ תמוז).
משולש כתב:מעצבי השפה מכניסים בתוכה את רוחם ואת מהלך מחשבותיהם, ולכן לשפה של כופרים יש השפעה של כפירה, ולשפה של צדיקים יש השפעה של צדקות. (אמנם גם האידיש הפכה לשפה רעה של כופרים ומשכילים אחרי תנועת היידישיזם).
משולש כתב:הבעיה היא לא במילים ספיציפיות אלא ברוח שנושבת מכלל השפה. וזה באמת לא רק בן יהודה, אלא מליוני חילונים שמדברים באותה שפה שלנו ומכניסים בה את הרוח והכפירה שלהם. (משא"כ האידיש שהרוב המכריע של דובריה שומרי תורה ומצוות, ולכן היא אמורה להיות יותר נקייה).
מניין שהקצף העיקרי יצא בגלל שהחיה את השפה? אפשר לקבל מקורות?
לגבי עצם הדיון עדיף לדון על המילים עצמם, אתה תביא רשימת מילים שבן יהודה "החיה" ונראה האם הוא לא נגע כלל במשמעות שלהם.
דלי דלות כתב:ממקור נאמן שמעתי את העובדא דלהלן:
בשנים הראשון להיווסדות בית הספר בית יעקב באחד מערי ארה"ב, מוסד המתנוסס לתפארה עד היום הזה, התעורר ויכוח עז בין העסקנים שעמדו בראש המוסד. היו ביניהם שרצו להוציא את שפת האידיש, ובמקומה ללמד את הבנות בעברית. למרות שהיו אלו בעלי-בתים יראי ה' שמסרו את נפשם על החינוך הטהור, הרי שהיו מושפעים מרוח התקופה. הויכוח הובא לשולחנו של הגר"א קוטלר זצ"ל שהכריע בעד המשך הלימודים באידיש. טען בפניו אחד מבעה"ב 'וכי שפת האידיש קדושה יש בה?' ענה ר' אהרן בזה"ל 'אמנם אידיש איננה לשון הקודש, אבער ס'איז א שפראך פון קדושים [אידיש היא שפה של קדושים]!'
איש גלילי כתב:שייף נפיק כתב:הגאון רבי שמואל דויטש שליט"א סיפר לי שהחזון איש אמר לאביו לשלוח אותו לת"ת ויז'ניץ בגלל שזה היה החיידר היחיד שדברו אידיש.
אינני יודע טעמו של החזון אי"ש זצללה"ה. אבל הטעם שבויז'ניץ דברו דוקא באידיש (ובפרט עם הילדים) איננו משום "קדושת" הגרמנית ולא משום "טומאת" ה"עברית", אלא מפני שרצו לדבר בשפה השונה מהשפה ברחוב, ובכך להתבדל יותר מהתרבות העכורה השוכנת כאן בעוונותינו הרבים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים