זאב ערבות כתב: אני לא אוהב לחלק מחמאות וגם לא סובל שמחלקים מחמאות. מדוע להכניס בכל הזדמנות "שפת הציונים". באיזו שפה דבר משה רבינו? בנ"י נגאלו ממצרים שלא שינו את לשונם? איזו לשון? יידיש? (מן הסתם שלא שינו את מלבושם לדידך זה גרביים לבנות ושטריימל). ראשית זה מסגיר את הנטיות הפולטיות שלך. שנית, אין אפשרות למדוד "רמה" של לימוד אך אין ספק שבאופן כולל רמת הלימוד בארץ גבוהה בהרבה (בכללות) מאשר בארה"ב אם לא רק בגלל הכמות (והלא גם בארץ יש הרבה חסידים בלומדים בכולל ובוודאי רמתם לא נמוכה מאלו שבחו"ל).
בקשר למה שאתה כותב על חנויות הספרים גם כאן אתה טועה ובגדול. תראה לי ספר שו"ת אחד חשוב ממחברי ימינו בארה"ב שמתחרה עם השותי"ם היוצאים בארץ? על כל ספר היוצא לאור כאן יוצאים בארץ מאה. התירוץ שאינו מגיע לארץ הוא חלש כיון שאני מכיר מה יוצא כאן וזה בטל בששים. דרך אגב, גם רוב הצוות של ארטסקרול הציוני לדבריך המכין את הספרים ומגיה אותם נמצא בארץ, וכמדומני עוז והדר החסידי אותו דבר.
זאב ערבות כתב:בסדר כתב:מצורף אמרי יציב מהרה"ק מקלויזנבורג
זה שכתבתי ששינו בדוקא את שפת אשכנז, זהו מדברי החת"ס בתשו' אהע"ז ח"ב סי' י"א, ומי שרוצה לחלוק עליו מכובד
וכידוע גם החפץ חיים בשעת הגזירה בפולין שנת תרפ"ח הלך אל שר החינוך של פולין להשתדל לביטול הגזירה שהרבנים יוכרחו לדבר בשפת העכו"ם, והח"ח דיבר בשפת אידיש, שלא ידע לדבר בשפת העכו"ם. א"כ נמצא שהחפץ חיים חילל את כבוד ד'?
בסדר נכבד.
אינך מבין אותי. הנושא הזה כבר נידון היטב הדק ואתה ואני לא נוסיף דבר חדש. איני בא לערער על דברי הגדולים שאתה מביא אך דבריהם לא לענין. לא אמרתי שאין לדבר אידיש, ואכן עשרות אלפי משפחות מדברים יידיש בביתם וזה ממש נפלא. ברצינות. אך במקביל האדמורים מנהיגי החסידות עושים כל שביכולתם שלא ילמדו את שפת המדינה אפילו בצורה הבסיסית ביותר. באירופה רוב היהודים חיו בגיטאות ולא היה צורך בכך ואף הגויים היו מגושמים ולא ידעו לדבר. אך היום כל גוי לומד אנגלית ברמה, וכאשר יש לו עסק שיהיה אשר יהיה, לעומד מן הצד ומקשיב זה ממש חילול השם! הנה עומד לו יהודי בלבוש מכובד ומדבר כמו ילד אינפנטיל ולא יודע לבטא את המילים נכונה. ב"ה לא כולם, אך רובם (אצל הנשים החסידיות המצב הרבה יותר טוב וצ"ע מדוע אותן כן מלמדים אנגלית, אם זה כדברך, אז שיהיה אסור לכולם ללמוד את שפת המדינה).
עכשיו לגופו של ענין שפת היידיש. אבי זצ"ל (שהיוצייט שלו היה בשבת) למרות שהיה בעל הבית היה אדם חכם ביותר ובצעירותו ידע לשנן מסכתות בע"פ וידע את כל התנ"ך על בוריו. אמרת פסוק וידע היכן הוא בלי גוגל. ובנוסף ידע 8 שפות קרוא וכתוב בצורה מקצועית (יידיש, עברית, רומנית, גרמנית, רוסית, אנגלית, צרפתית, ספרדית). משפחתינו באה מבוקובינה היכן שהיו הרבה חסידויות מצאצאי הריז'ינר והשפה המדוברת ברחוב היתה רומנית והשפה הרשמית גרמנית. כמובן היהודים דיברו אך ורק יידיש ביניהם (וסיפר שהרבה גויים ידעו אף הם יידיש עקב מסחרם עם היהודים). הוא גם ידע הסטוריה וסיפר לי שיידיש זה דיאלקט גרמני פשוטו כמשמעו. מה זה דיאלקט? יש שפה בסיסית ואח"כ נבנים סביבה שפות דומות שהבסיס היא שפת האם אך עם שינויים מהסביבה. למשל ידוע שהליזים של רש"י הם לא צרפתית של היום (ולכן צריך מומחים לזהות אותם) והיתה מין צרפתית שדיברו במחוז של רש"י ויתכן אף שזה מעין היידיש של זמנם שדיברו היהודים בינהם שהיתה דומה לצרפתית.
אתה יכול להתווכח עמי בנקודה הזו עד ביאת המשיח אך זה לא ישנה את המציאות. יידיש זו בבסיסה גרמנית כמו ששוויצרית היא גרמנית אך בדיאלקט אחר ואוסטרית (סתם גרמני לא יבין שוייצרית ואוסטרית כל כך טוב).
עכשיו אגיב לכמה דברים בציטוטים שאתה מבין. אך דע לך, על כל ציטוט שאתה מביא, ניתן להביא ציטוטים מגדולים אחרים שסוברים אחרת ושאין לשפה היידיש שום קדושה עצמית ואין שום ענין לדבוק בה כאילו היא אחת מיסודי הדת. למשל שמעתי דבר זה במפורש מרב דוד קאהן (בעמ"ס גבול יעבץ ועוד) שממש עוולה היום ללמד ילדים ביידיש וןמחטיא את המטרה(אין לי את זה בכתב) ועובדה שרוב הגדולים של אמריקה הליטאית מלמדים באנגלית וזו שפת הלימוד ואף הוצאת ארטסקרול תוכיח עם הגמרות שלהם בתרגום לאנגלית, ורק האדמורים מתנגדים להם ואף אוסרים על חסידיהם ללמוד בגמרא הזו (וכמדומני גם בעברית, אולי יעשו מהדורה ביידיש?).
כעת לדברי האדמורים, זכותם לדרוש מקהילתם ההולכים בדרכם מה שנראה להם נכון, אך עליהם לכפות את דעתם על כלל הציבור, למשל הציטוט שאתה מביא מהאדמו"ר מויזניץ "יש לזה טעם וחן יהודי" איזה טעם וחן יהודי יש לזה? ולעברית אין טעם וחן יהודי? מדוע לבזבז זמן בלימוד שפה שאינה צריכה להבנת הלימוד? ומה השייכות בין השפה לשטריימל והגרביים הלבנות? האם השטריימל והגרביים הלבנות הם עיקרי הדת? מדוע זה לא בריא לא לדבר ביידיש? איזו בריאות יש בכך? שפת הקודש היא שפת הקודש, אך יידיש? זה מיסודות החיים? משה רבינו דיבר יידיש? דוד המלך דיבר יידיש? רמב"ם דיבר יידיש? היה חסר להם מיסודות החיים?
נעבור לדברי האדמור מקלויזנבורג, מדוע חובת האם שילדיה ידברו ביידיש, מה המקור לכך? האם זה תקף לכל כלל ישראל או רק לחסידי קלויזנבורג? ואם אין לו שפה משותפת עם בנותיו, שילמד הוא שפתן, מי מריח אותו לדבר ביידיש. (תשובת מהרם שיק קטנה מדי ואיני יכול לקרוא).
במובאה מדברי יציב כותב שאידיש נוסדה ע"י קדושנו! מי הם קדושינו אליהם הוא מתכוון? שפת היידיש התפתחה לאט במחוזות בהם דובר גרמנית והתפשטה משם לשאר אירופא המזרחית. ומדוע צריך למסור נפש עליה? האם זה אחד מהשלשה יהרג ובל יעבור?
יש עוד מה לומר אך אני סבור שמספיק ואשמח לשמוח תשובה מפורטת ממך ולא סתם גיבובי מלים שזה בדרך כלל מה שאני שומע כשאני מציג את הטענות האלה.
זאב ערבות כתב:בקשר למה שאתה כותב על חנויות הספרים גם כאן אתה טועה ובגדול. תראה לי ספר שו"ת אחד חשוב ממחברי ימינו בארה"ב שמתחרה עם השותי"ם היוצאים בארץ? על כל ספר היוצא לאור כאן יוצאים בארץ מאה. התירוץ שאינו מגיע לארץ הוא חלש כיון שאני מכיר מה יוצא כאן וזה בטל בששים. דרך אגב, גם רוב הצוות של ארטסקרול הציוני לדבריך המכין את הספרים ומגיה אותם נמצא בארץ, וכמדומני עוז והדר החסידי אותו דבר.
זאב ערבות כתב: אך דע לך, על כל ציטוט שאתה מביא, ניתן להביא ציטוטים מגדולים אחרים שסוברים אחרת ושאין לשפה היידיש שום קדושה עצמית ואין שום ענין לדבוק בה כאילו היא אחת מיסודי הדת. למשל שמעתי דבר זה במפורש מרב דוד קאהן (בעמ"ס גבול יעבץ ועוד) שממש עוולה היום ללמד ילדים ביידיש וןמחטיא את המטרה(אין לי את זה בכתב)
זאב ערבות כתב: לא שמעתי שמישהוא יאמר שיידיש היא שפת הקודש.
איטשע כתב:לא
מדובר בקובץ בן יותר ממאה עמודים, בפורמט צבעוני.
לענין כתב:היות ומתוך דברי נסתעפו הדברים לויכוח העתיק אם ללמד בשפת היידיש או בשפה המדוברת, אחזור שוב על דברי.
לפי מה שראיתי עד היום [וראיתי מקרוב], נוכחתי לדעת כי מי ששפת האם שלו אינה לשון הקדש, קצב הקליטה שלו בדברי תורה, וכן הבנת הנקרא שלו [הן בתנ"ך, בחז"ל, ולאחריהם], הם נמוכים בהרבה מדוברי לשון הקדש מילדותם.
האם מישהו יכול לתקן אותי?
[ובתוספת, כיום המציאות כך היא. האם פעם המציאות היתה אחרת? מפני מה לא ראו גדולי עולם את העובדה הזו כסיבה מספיקה לדבר רק בלשון הקודש? האם זה רק מחמת שהורגלה היידיש בפי היהודים, ובאמת אם היה באפשרותם הם היו משנים את זה מפני הסיבה הנ"ל?
ושוב, מבלי להתווכח חלילה עם הרב אראל, האם הוא אכן סבור כי העובדה שציינתי אינה נכונה?
ובהתייחס לדברי בלום - אני לא מדבר על הרמה הלימודית, שודאי היא גבוהה מאד בחו"ל, אשר לימודם הוא בשפת אבותינו מזה אלף שנים. אני מדבר על כך שכאשר אני מראה קטע -פסוק או משנה או חזון איש- לשני לומדים בעלי רמה שוה בהחלט מבחינה לימודית, הרי שדובר העברית 'יתפוס' את הקטע במהירות פי כמה מדובר האנגלית, וזה מוכרח, מפני שזו שפת האם שלו! זאת אומרת, שדובר עברית יכול לקרוא ברצף פרקי נ"ך או מדרשים או תשובות באחרונים, בשעה שדובר האנגלית יעשה זאת בזמן [וממילא בהבנה] שדוברי העברית קוראים זוהר.
מקוה שהסברתי את עצמי מספיק טוב.
פוק חזי, בדוברי העברית כמה מאמץ לוקח להם לקרוא ולהבין את נגלות הזוהר, כולל כזה שמודפס תרגום בצידו, ותבין מה המאמץ הנדרש מדובר אנגלית להבין מדרש, הלא כן? [ברור שמאמץ כזה נותן אותותיו באיכות הלימוד, הספק והבנה]. לא נכנסתי כאן כלל לקדושת היידיש, תהא אשר תהא, אלא לנתונים עובדתיים.
זאב ערבות כתב:איטשע כתב:מה קרה כאן?!?!
הסיבה ״היחידה״ ש׳קנקן׳ נכתב באידיש, הוא בכדי למלאות את החסר בשוק דוברי האידיש.
מי שחושב שאין שוק כזה, הרי שאין לו מושג בגודל שוק הלזה.
השוק לא ״גדול״, אבל יש לו ״גודל״!
עכשיו לקוראי עברית.
ידוע לנו שיש ביקוש, השאלה מה הוא גודל הביקוש, כשנדע גודל שוק הלזה, וכמה הוא מוכן לשלם על זה, נשב ונראה אם שוה לנו, להו״ל גם בעברית.
אולי תצרף את תוכן הענינים
איטשע כתב:זאב ערבות כתב:איטשע כתב:מה קרה כאן?!?!
הסיבה ״היחידה״ ש׳קנקן׳ נכתב באידיש, הוא בכדי למלאות את החסר בשוק דוברי האידיש.
מי שחושב שאין שוק כזה, הרי שאין לו מושג בגודל שוק הלזה.
השוק לא ״גדול״, אבל יש לו ״גודל״!
עכשיו לקוראי עברית.
ידוע לנו שיש ביקוש, השאלה מה הוא גודל הביקוש, כשנדע גודל שוק הלזה, וכמה הוא מוכן לשלם על זה, נשב ונראה אם שוה לנו, להו״ל גם בעברית.
אולי תצרף את תוכן הענינים
הא לך לע״ע תוכן התוכן:
לענין כתב:היות ומתוך דברי נסתעפו הדברים לויכוח העתיק אם ללמד בשפת היידיש או בשפה המדוברת, אחזור שוב על דברי.
לפי מה שראיתי עד היום [וראיתי מקרוב], נוכחתי לדעת כי מי ששפת האם שלו אינה לשון הקדש, קצב הקליטה שלו בדברי תורה, וכן הבנת הנקרא שלו [הן בתנ"ך, בחז"ל, ולאחריהם], הם נמוכים בהרבה מדוברי לשון הקדש מילדותם.
האם מישהו יכול לתקן אותי?
[ובתוספת, כיום המציאות כך היא. האם פעם המציאות היתה אחרת? מפני מה לא ראו גדולי עולם את העובדה הזו כסיבה מספיקה לדבר רק בלשון הקודש? האם זה רק מחמת שהורגלה היידיש בפי היהודים, ובאמת אם היה באפשרותם הם היו משנים את זה מפני הסיבה הנ"ל?
ושוב, מבלי להתווכח חלילה עם הרב אראל, האם הוא אכן סבור כי העובדה שציינתי אינה נכונה?
ובהתייחס לדברי בלום - אני לא מדבר על הרמה הלימודית, שודאי היא גבוהה מאד בחו"ל, אשר לימודם הוא בשפת אבותינו מזה אלף שנים. אני מדבר על כך שכאשר אני מראה קטע -פסוק או משנה או חזון איש- לשני לומדים בעלי רמה שוה בהחלט מבחינה לימודית, הרי שדובר העברית 'יתפוס' את הקטע במהירות פי כמה מדובר האנגלית, וזה מוכרח, מפני שזו שפת האם שלו! זאת אומרת, שדובר עברית יכול לקרוא ברצף פרקי נ"ך או מדרשים או תשובות באחרונים, בשעה שדובר האנגלית יעשה זאת בזמן [וממילא בהבנה] שדוברי העברית קוראים זוהר.
מקוה שהסברתי את עצמי מספיק טוב.
פוק חזי, בדוברי העברית כמה מאמץ לוקח להם לקרוא ולהבין את נגלות הזוהר, כולל כזה שמודפס תרגום בצידו, ותבין מה המאמץ הנדרש מדובר אנגלית להבין מדרש, הלא כן? [ברור שמאמץ כזה נותן אותותיו באיכות הלימוד, הספק והבנה]. לא נכנסתי כאן כלל לקדושת היידיש, תהא אשר תהא, אלא לנתונים עובדתיים.
אראל כתב: תמחול לי, אבל לשון הגמרא לחוד, ולשון הזוהר לחוד, ולשונם הטמאה הנקרא 'עברית' לחוד
מי שמדבר בשטף לשון הקודש [בהברה חסידית] לא יבין מילה מלשונם הטמא בהברה שלהם, [וכן אני הקטן מתקשה להבין שפת הסאברעס, גלויי הראש וחשופי שת רח"ל, השוכנים כבוד בשכינותו]
וְעוֹד אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, אַף עַל פִּי דִּיהֱוֵי צַדִּיקָא רַבָּה מִכָּל עָלְמָא, וְיֵימַר בִּישָׁא קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִי דֵלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, עוֹנְשֵׁיהּ סַגְיָא מִן כָּלְהוֹן. וְלָא אַשְׁכַּחְנָא צַדִּיקָא טָבָא כְּאֵלִיָּהוּ בְּכָל דָּרָא, וּמִשּׁוּם דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, דִּכְתִיב (מלכים א, יט) כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב, בֵּיהּ שַׁעֲתָא אַבְאֵישׁ סַגְיָא קַמֵּיהּ.
תָּא חֲזֵי מַה כְּתִיב בֵּיהּ. (שם) וַיַּבֵּט וְהִנֵּה מְרַאֲשֹׁתָיו עֻגַת רְצָפִים. מַהוּ רְצָפִים. אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּדֵין יָאוֹת לְמֵיכַל, מַאן דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל בָּנַי.
אישצפת כתב:אראל כתב: תמחול לי, אבל לשון הגמרא לחוד, ולשון הזוהר לחוד, ולשונם הטמאה הנקרא 'עברית' לחוד
מי שמדבר בשטף לשון הקודש [בהברה חסידית] לא יבין מילה מלשונם הטמא בהברה שלהם, [וכן אני הקטן מתקשה להבין שפת הסאברעס, גלויי הראש וחשופי שת רח"ל, השוכנים כבוד בשכינותו]
האם באמת נפגשת עם חשופי שת בארץ ישראל?? אני גר כאן כבר מעל 35 שנה וגם בתל אביב לא נפגשתי בהם. להזכירך חשופי שת היינו חשופי ערוה. וקב"ה לא אוהב בלשון המעטה שמדברים קטגוריא על בניו. ראה למשל כאן.וְעוֹד אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, אַף עַל פִּי דִּיהֱוֵי צַדִּיקָא רַבָּה מִכָּל עָלְמָא, וְיֵימַר בִּישָׁא קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִי דֵלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, עוֹנְשֵׁיהּ סַגְיָא מִן כָּלְהוֹן. וְלָא אַשְׁכַּחְנָא צַדִּיקָא טָבָא כְּאֵלִיָּהוּ בְּכָל דָּרָא, וּמִשּׁוּם דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, דִּכְתִיב (מלכים א, יט) כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב, בֵּיהּ שַׁעֲתָא אַבְאֵישׁ סַגְיָא קַמֵּיהּ.
תָּא חֲזֵי מַה כְּתִיב בֵּיהּ. (שם) וַיַּבֵּט וְהִנֵּה מְרַאֲשֹׁתָיו עֻגַת רְצָפִים. מַהוּ רְצָפִים. אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּדֵין יָאוֹת לְמֵיכַל, מַאן דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל בָּנַי.
אראל כתב:אישצפת כתב:אראל כתב: תמחול לי, אבל לשון הגמרא לחוד, ולשון הזוהר לחוד, ולשונם הטמאה הנקרא 'עברית' לחוד
מי שמדבר בשטף לשון הקודש [בהברה חסידית] לא יבין מילה מלשונם הטמא בהברה שלהם, [וכן אני הקטן מתקשה להבין שפת הסאברעס, גלויי הראש וחשופי שת רח"ל, השוכנים כבוד בשכינותו]
האם באמת נפגשת עם חשופי שת בארץ ישראל?? אני גר כאן כבר מעל 35 שנה וגם בתל אביב לא נפגשתי בהם. להזכירך חשופי שת היינו חשופי ערוה. וקב"ה לא אוהב בלשון המעטה שמדברים קטגוריא על בניו. ראה למשל כאן.וְעוֹד אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, אַף עַל פִּי דִּיהֱוֵי צַדִּיקָא רַבָּה מִכָּל עָלְמָא, וְיֵימַר בִּישָׁא קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִי דֵלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, עוֹנְשֵׁיהּ סַגְיָא מִן כָּלְהוֹן. וְלָא אַשְׁכַּחְנָא צַדִּיקָא טָבָא כְּאֵלִיָּהוּ בְּכָל דָּרָא, וּמִשּׁוּם דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל יִשְׂרָאֵל, דִּכְתִיב (מלכים א, יט) כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב, בֵּיהּ שַׁעֲתָא אַבְאֵישׁ סַגְיָא קַמֵּיהּ.
תָּא חֲזֵי מַה כְּתִיב בֵּיהּ. (שם) וַיַּבֵּט וְהִנֵּה מְרַאֲשֹׁתָיו עֻגַת רְצָפִים. מַהוּ רְצָפִים. אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּדֵין יָאוֹת לְמֵיכַל, מַאן דַּאֲמַר דֵּלָטוֹרִין עַל בָּנַי.
הה"ד נמשל כבהמות נדמו, נתפסים על המשל ומזניחים הנמשל.......
אישצפת כתב:איטשע כתב:זאב ערבות כתב:איטשע כתב:מה קרה כאן?!?!
הסיבה ״היחידה״ ש׳קנקן׳ נכתב באידיש, הוא בכדי למלאות את החסר בשוק דוברי האידיש.
מי שחושב שאין שוק כזה, הרי שאין לו מושג בגודל שוק הלזה.
השוק לא ״גדול״, אבל יש לו ״גודל״!
עכשיו לקוראי עברית.
ידוע לנו שיש ביקוש, השאלה מה הוא גודל הביקוש, כשנדע גודל שוק הלזה, וכמה הוא מוכן לשלם על זה, נשב ונראה אם שוה לנו, להו״ל גם בעברית.
אולי תצרף את תוכן הענינים
הא לך לע״ע תוכן התוכן:
אולי יואילו בטובם המולי"ם לתרגם לעברית את התוכן. כדי שנוכל גם אנו לדעת במה מדובר.
זאב ערבות כתב:אראל כתב:לענין כתב:היות ומתוך דברי נסתעפו הדברים לויכוח העתיק אם ללמד בשפת היידיש או בשפה המדוברת, אחזור שוב על דברי.
לפי מה שראיתי עד היום [וראיתי מקרוב], נוכחתי לדעת כי מי ששפת האם שלו אינה לשון הקדש, קצב הקליטה שלו בדברי תורה, וכן הבנת הנקרא שלו [הן בתנ"ך, בחז"ל, ולאחריהם], הם נמוכים בהרבה מדוברי לשון הקדש מילדותם.
האם מישהו יכול לתקן אותי?
[ובתוספת, כיום המציאות כך היא. האם פעם המציאות היתה אחרת? מפני מה לא ראו גדולי עולם את העובדה הזו כסיבה מספיקה לדבר רק בלשון הקודש? האם זה רק מחמת שהורגלה היידיש בפי היהודים, ובאמת אם היה באפשרותם הם היו משנים את זה מפני הסיבה הנ"ל?
ושוב, מבלי להתווכח חלילה עם הרב אראל, האם הוא אכן סבור כי העובדה שציינתי אינה נכונה?
ובהתייחס לדברי בלום - אני לא מדבר על הרמה הלימודית, שודאי היא גבוהה מאד בחו"ל, אשר לימודם הוא בשפת אבותינו מזה אלף שנים. אני מדבר על כך שכאשר אני מראה קטע -פסוק או משנה או חזון איש- לשני לומדים בעלי רמה שוה בהחלט מבחינה לימודית, הרי שדובר העברית 'יתפוס' את הקטע במהירות פי כמה מדובר האנגלית, וזה מוכרח, מפני שזו שפת האם שלו! זאת אומרת, שדובר עברית יכול לקרוא ברצף פרקי נ"ך או מדרשים או תשובות באחרונים, בשעה שדובר האנגלית יעשה זאת בזמן [וממילא בהבנה] שדוברי העברית קוראים זוהר.
מקוה שהסברתי את עצמי מספיק טוב.
פוק חזי, בדוברי העברית כמה מאמץ לוקח להם לקרוא ולהבין את נגלות הזוהר, כולל כזה שמודפס תרגום בצידו, ותבין מה המאמץ הנדרש מדובר אנגלית להבין מדרש, הלא כן? [ברור שמאמץ כזה נותן אותותיו באיכות הלימוד, הספק והבנה]. לא נכנסתי כאן כלל לקדושת היידיש, תהא אשר תהא, אלא לנתונים עובדתיים.
תמחול לי, אבל לשון הגמרא לחוד, ולשון הזוהר לחוד, ולשונם הטמאה הנקרא 'עברית' לחוד
מי שמדבר בשטף לשון הקודש [בהברה חסידית] לא יבין מילה מלשונם הטמא בהברה שלהם, [וכן אני הקטן מתקשה להבין שפת הסאברעס, גלויי הראש וחשופי שת רח"ל, השוכנים כבוד בשכינותו],
וכן מי שמבין בטיב לשון הקודש, ולא למד תרגום ארמי מעולם, לא יבין שפת הגמרא על אף שמדבר עברית צחה כל היום כולה,
ואף מי שכבר מבין בלשון הגמרא ארמי, לא יבין בשטף לשון הזוה"ק, ויתקשה להבינה אלא אם כן יבחר בתרגום לשה"ק כמו 'הסלם' או 'מתוק מדבש', ואם הוא דובר צרפתית, יכול לקנות זוה"ק מתורגם לצרפתית, וכן המדבר שפת אנגלית, מצוי בשוק זוה"ק וגמרא מתורגם לאנגלית.
ומה שאתם מפטפטים שטותים והבלים אודות קושי הבנת הלימוד לדוברי אידיש, במחילה מכבודכם, כנראה לא ביקרתם מעולם בהיכלי התורה בחו"ל, הישיבות הגדולות בלעיקוואד, בארא פארק ועוד ועוד ועוד, ב"ה לא חסר להם אף קורטוב, ולומדים את הגמרא באותו שפה שלמדו מאות מאות מאות בשנים, מימות רבותינו הקדושים הרמ"א והמהרש"ל ועד ימות החזון איש ורבי חיים עוזר
חלילה וחלילה לומר ששפתם הטמאה הציל והקיל על לומדי התורה, טפשות וסכלות רחב וגדול לכתוב כך בפורום ברבים
דברי אראל הם הוצאת דיבה על עברית שהיא לשון הקודש ועל דוברי העברית שהיא שפת האם שלהם, לא פחות מהוצאת הדיבה של המרגלים על א"י. שפה היא דבר משתנה ולא מדע מדוייק והנה אף המדקדקים והמפרשים הראשונים נחלקים במשמעות מלים ושרשן. אז מה לך כי תלין על מאות אלפי לומדי תורה שזו השפה שלהם וכך הורגלו. האם אתה רוצה להחזיר את הגלגל אחורה ולהשכיח מהם את העברית "הטמאה" לדבריך וללמדם יידיש?
בכל הדורות מתווספים מלים ונשכחים מלים בכל השפות, וזה כולל יידיש, שכמה מלים שנמצאים בה כעת לא היו קיימים לפני דור, איך אתה אומר טכנולוגיה? טעכנולוגיא? בגלל שאתה מאיית אחרת זה לא משנה את משמעות המילה. ומדוע אסור לדעתך לומר מכונית? לומר אוטו שזה שפת העמים הטמאה שהמציא גוי אנטישמי בשם פורד יותר נכון (יותר נכון הוא לא המציא אותה אלא רק עשה את הרכב פופולארי)?
ואם החידושים של בן יהודה ושל האקדמיה ללשון העברית לא נראים בעינך, קח נייר ועפרון ותכתוב מילון (שגם זו מן הסתם מילה טמאה בעינך, וכפי שעשיתי אני שחברתי מלון על טהרת לשון המקרא והתלמוד בהגדרותיו של רש"י, וכבר התקשר אלי ידיד ותיק שהיום הוא רבי של שטיבעל חסידי בבורו פארק ודיין בטרטיקוב והזהיר אותי בתור עצה טובה להסיר מדף השער את המילה "מילון", כיון שאם לא אעשה זאת הוא יוחרם ע"י החסידים!) חדש שבו רק מלים קדושות וטהורות הלקוחות משפת העמים הטמאים כגון גרמנית והונגרית ופולנית ורוסית שטבחו בעמינו ללא רחם במשך 2000 שנה ותקרא לזה מילון השפה העברית הקדושה. שבה אתם משתמשים בכל הספרות שלכם שזה ממש מגוכך לראות אלו תמרונים צריכים לעשות בכדי להביע דברים פשוטים.
ולבסוף, האם כל המילים והביטויים ביידיש מקורם מאנ"ש? האם שמעת פעם על שלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים ועוד? האם אתה יודע כמה ממטבעות הלשון שלהם שיצרו משוקעים בשפת האידיש בה אתם מדברים ומן הסתם אף לא יודעים זאת.
אכן אתה צודק בדבר אחד. נוצרת כאן התפלגות בין שני זרמים, דוברי יידיש ודוברי עברית שלא מבינים אלו את לשונם של אלו וזה לא הדבר היחיד שמפריד בינהם אך הוא עקרי כיון שאינם מבינים אחד את השני, ממש כמו בני מגדל בבל שבסופו של דבר פצעו אלו את אלו מחוסר הבנה.
הבנת הארמית לא תלויה כלל וכלל אם מבינים יידיש או לא. כשאתה כותב הישיבות הגדולות אתה מתכוון בוודאי לישיבות החסידיות ולא לליטאיות בהם לומדים באנגלית ולא ידעתי שבלייקווד יש ישיבה גדולה בכמות כמו בית מדרש גבוה בה לומדים ביידיש.
היוצא מכל זה הוא שכל אחד ילמד בשפה בו נח לו הדבר ולא יכפה את שיטתו על אחרים. ד"א, כאשר באים משולחים לדלת ומדברים ביידיש, בשיטה אני מסרב לדבר אתם עד שידברו אתי אנגלית או עברית.
(מתוך מכתב למנהל בית חינוך לבנות, נדפס בזמירות לשב"ק שי"ל לרגל הנחת אבן הפינה למוסדות חסד לאברהם, י' תמוז תשמ"ז לפ"ק)."...כשנכנסו ישראל לארץ עוד קודם שעברו את הירדן הואיל משה באר את התורה בשבעים לשון, לא רק בלשון הקודש... כשעברו את הירדן ג"כ צוה להם משה שבעברם יקימו את האבנים וגו' וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת באר היטב ופירש"י בשבעים לשון. הגמרא נלמדה ונכתבה בלשון ארמית, להראות לנו שהתורה תתפרש בכל לשון. ומאויבי תחכמנו מצותיך, אם בבת"ס החפשים, שאצלם השפה הוא העיקר, ובשפה עברית יכולים לעבור על כל התורה ח"ו, בכ"ז לומדים צרפתית ואנגלית, כדי שאם יפגעו באיזו צרפתי או אנגלי ואמריקני יוכלו להבינם, ולמה יגרע לשון אידיש שהרבה מאות שנים מיליוני יהודים דברו בלשון זה, קדשו אותו גאונים וצדיקים בדברי תורה וקדושה שדברו בלשון זה."
ובכל יום צריכים לספר להם איזו סיפור שימשך לבם למדות וצניעות. וכן ללמדם לשון אידיש, כדי שיבינו אם ינאום לפניהם איזה ת"ח שאינו יודע לדבר בעברית, ולהסבירם שהעיקר היא הענינים של מוסר ומדות ואמונה, לא באחרים הזרים מתורת ה' האומרים שפתינו אתנו מי אדון לנו.
איטשע כתב:איך אומרים Hijacked בעברית?
איטשע כתב:אישצפת כתב:איטשע כתב:זאב ערבות כתב:איטשע כתב:מה קרה כאן?!?!
הסיבה ״היחידה״ ש׳קנקן׳ נכתב באידיש, הוא בכדי למלאות את החסר בשוק דוברי האידיש.
מי שחושב שאין שוק כזה, הרי שאין לו מושג בגודל שוק הלזה.
השוק לא ״גדול״, אבל יש לו ״גודל״!
עכשיו לקוראי עברית.
ידוע לנו שיש ביקוש, השאלה מה הוא גודל הביקוש, כשנדע גודל שוק הלזה, וכמה הוא מוכן לשלם על זה, נשב ונראה אם שוה לנו, להו״ל גם בעברית.
אולי תצרף את תוכן הענינים
הא לך לע״ע תוכן התוכן:
אולי יואילו בטובם המולי"ם לתרגם לעברית את התוכן. כדי שנוכל גם אנו לדעת במה מדובר.
משהו כזה:
טאגבוך = יומן
בטור הזה נביא בע״ה קטעים מכל מיני יומנים, מכתבים, אנקדוטות שמשתנו בהם ובהקדמת לספרים.
כראניק - כרוניקה
בטור הזה נביא בע״ה קטעים מספרים הכותבים היסטוריה בסדר כרונולוגי, והחריב הקטעים באופן רחב.
היסטאריע - היסטוריה
בטור הזה נביא בע״ה פרקי היסוטריה מהעבר שלנו
רייזערבאריכט - סרט מסעות
בטור הזה נביא בע״ה קטעים מסרטי מסעות שונים.
שאלה
בטור הזה נביא בע״ה נביא שאלות מעינינות מספרי שו״ת
פארשונג - מחקר
בטור הזה נביא בע״ה נחקור כל מיני נושאים
הלכה
בטור הזה נביא בע״ה נשוחח אודות הלכות שונות שנתקלים בה מדי יום ביומו
פיוט
בטור הזה נתמקד בע״ה על פיוטים שונים, תוכנם ובנינם
יחוס
בטור הזה והוא בלה״ק נביא בע״ה, נביא מגלות יוחסין ישנים עם תיקונים ועם השוואות
אראל כתב:איטשע כתב:איך אומרים Hijacked בעברית?
פשוט
'נגנב'....
הייתי מציע לך או לקרוא למשטרה, או לפתוח אשכול חדש עם שומרים בפתח.....
זאב ערבות כתב:אראל כתב:איטשע כתב:איך אומרים Hijacked בעברית?
פשוט
'נגנב'....
הייתי מציע לך או לקרוא למשטרה, או לפתוח אשכול חדש עם שומרים בפתח.....
טעות בידך, אומרים נחטף!
וממתי מותר לומר משטרה שהיא המצאה ציונית הלקוחה משוטר.
איש גלילי כתב:זה לא כל כך יפה שהדיון המענין על יידיש-דויטש ועל עברית מודרנית השתלט על אשכול שעוסק בדבר אחר. ולכן אני מתאפק מלכתוב מה שיש לי בבטן על הענין.
אולי יואילו המנהלים להעביר את ההודעות בענין זה אל אשכול חדש, ומקומו ישכון כבוד באספקלריא?
אראל כתב:איטשע כתב:איך אומרים Hijacked בעברית?
פשוט
'נגנב'....
הייתי מציע לך או לקרוא למשטרה, או לפתוח אשכול חדש עם שומרים בפתח.....
זאב ערבות כתב:בלום כתב:בענין לימוד לשון אידיש הנז' למעלה, הרבה רבינו [כ"ק אדמו"ר מסקולען זצ"ל] לכתוב ולעורר את ההנהלה בכמה הזדמניות. וחוץ ממה שהתנגד ללמוד בלשון עברית לילדים אשכנזים הרגילים בלשון אידיש, הנה גם לאותם ילדים הרגילים והמכירים רק בלשון עברית, וההכרת ללמוד עמהם בלשון זה, אף גם הילדים יוצאי ספרד, גם עליהם תבע שילמדו אותם את לשון אידיש, כאשר ביאר דעתו הק' בזה בכמה מכתבים . והא לכם קצתם:
אכן לך תנסה לשכנע בפקודת רבך את רבבות דוברי העברית בארץ ובפרט את אחינו יוצאי עדות המזרח ללמוד אידיש בכדי שיוכלו ללמוד בשפה שדיברו רבותינו שבאירופא שמקורה בגרמנית ושיוכלו להבין איזה רב שנותן דרשה באידיש.
אך אולי נאמר להיפך, איני יודע עם הרב עובדיה יוסף דיבר על כך, אך אולי נשכנע את כל החסידים לדבר בלשון ערבית שהיא ממש קרובה ללשון הקודש והרבה יותר מאחינו האשכנזים, אחינו הספרדים דיברו אותה בהרבה ארצות ורוב גדולי הראשונים דיברו אותה, ואף רש"י מביא מדי פעם "בלשון ערבית" וכידוע שערבית היא לשון הקודש שנשתבשה בפי הישמעאלים, (ויש לעיין בספר טל חיים מהג"ר יעקב חיים סופר סימן מד סעיף ב' האם יש במקרא תיבות ערביות), ואכן רש"י במקרא (במדבר יט טו) ד"ה פתיל כותב: לשון חבור הוא בלשון ערבי (במ"ג הכתר, אם כי במ"ג תורת חיים הגיהו בלשון עברי וצ"ע).
זה שכל יושבי אותם מדינות כולל גדולי הרבנים שהוזכרו כאן דיברו ולמדו ביידיש לא מחייב אותנו ללמוד את שפתם יותר מאשר יש לנו ללמוד את שפתו של רש"י בכדי שנוכל להבין את הלעזים שמביא לרוב, בפרט, שכאשר העלו את תורתם על הכתב כתבו בעברית, ומדוע לא כתבו ביידיש אם היא כל כך מקודשת בכדי שהעם יבינו? אתם מתארים לעצמכם קצות ביידיש? ואפילו האדמו"ר מסאטמאר כתב את ספרו שלא יעלו בחומה בעברית (או לשון הקודש, זה היינו הך ורק סמנטיקה מפרידה בינהם) ומדוע לא תלמדו אנגלית אולי איזה רב חשוב דובר אנגלית יתן דרשה?
לפני כ25 שנה הושפעתי מאוד מספרי נתיבות שלום - סלאנים וחשבתי להפוך לחסיד סלונים ועובר למעשה התחלתי להתפלל בשיטבעל שלהם בבורו פארק, ובביקורי בארץ באותה תקופה ניגשתי לביתו של האדמו"ר הרב נ"ב, והגבאי שאל אותי מה רצוני ואמרתי לו שיש לי שאלה לאדמו"ר. כשהגיע תורי נכנסתי לחדרו ואמרתי לו שקשה לי להביע את עצמי נכון ביידיש אז אמר דבר חפשי בעברית, ואכן אף ענה לי בעברית מדוברת! רק בשביל הרקורד שוחח עמי כחצי שעה והגבאי דפק כל פעם בחזקה על הדלת והוא השתיק אותו. בסופו של דבר הצטרפתי לחסידות סטולין כיון שלא מצא חן בעיני שאני צריך להיות מקושר עם אדמו"ר המתגורר 10000 ק"מ ממני. אך עם עלייתו של האדמו"ר שלהם לארץ אף הקשר עמם נתרופף ונותק לגמרי עם הגיענו למונסי.
יש לי עוד הרבה סיפורים דומים שנפגשתי עם רבנים חסידיים ודיברו אתי עברית שוטפת. משמע הדיבור ביידיש לא מחייב והדיבור בעברית הוא לא ביהרג ובל יעבור, אך כשפעם אחת קבוצה של דוברי עברית התפללנו מנחה בחרדים במונסי ולאחר התפילה שוחחנו במסדרון וניגש אלינו איזה אברך וצעק עלינו ביידיש: צאו מכאן ציוניים טמאים, אל תטמאו את בית המדרש שלנו עם העברית הטמאה שלכם! זו הפעם האחרונה שנכנסתי לשם ותתארו לכם איזה רושם זה השאיר על כולנו.
ומה שהוסיף להתפלא על בתי החינוך שלנו שלומדים דוקא ביידיש ולא בעברית, ותמה שהלוא איתא בירושלמי (ריש פאה) שמעלה גדולה לדבר בלשון הקודש בא"י. אבל דע ששמעתי לפני כששים שנה מזקן בעיה"ק בשם הגה"ק הגרי"ל דסקין זצ"ל, שאמר שלאחר שבאו הציונים לארה"ק, צריכים להיפרד מהם בתכלית הריחוק כדי שלא ליטמא כלל מהם, והיה ראוי לגזור שאם הם יאכלו פת חטים אנו נאכל רק פת שעורים, רק שזוהי גזירה שאין רוב הציבור יכולים לעמוד בה, אבל מ"מ נפרד מהם בזה שהם ידברו עברית ואנו נדבר ביידיש, ועי"ז לא יתערבו עמנו ונוכל לינצל מהם (והאמת שגם בזמן חז"ל דיברו תרגום, שכבר פירש הרמב"ם בפיהמ"ש ספ"ק דאבות, שהמדבר לשון הרע או דברים בטלים האסורים בלשון הקודש העונש חמור יותר כיון שהלשון קדוש ע"ש). ומו"ר הגה"צ רבי משה שניידער זצ"ל בעת שהגיעו לישיבה ללמוד קבוצה של יותר מעשרים בחורים ממרוקו, היו שטענו להניח אותם לדבר בעברית, ומו"ר התנגד בכל תוקף שיהיו אצלנו וידברו עברית, ולימד אותם יידיש, והצליח אתם מאד, וגם חתנו הגאון רבי זיידל סמיטצקי זצ"ל שהביא אותם לישיבה שיבח דרך זו ללמדם יידיש
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 766 אורחים