הודעהעל ידי .השוחט » ה' אוגוסט 01, 2019 2:47 pm
להלן הדברים שאמרתי היום בבוקר בבית החיים בעת העלייה לציונו לאחר כלות הי"ב חודש.
בתוך הדברים באו פרטי פטירתו ברמיזה, היות שזה היה ידוע היטב לנוכחים, והרחבתים אחר כך למי שאיננו מצוי.
מסרים מפטירתו של אבא זצ"ל
הזכירו אתמול [בהספד וסיום הש"ס] נקודות רבות ממידותיו המופלאות של אבא זצ"ל. [מהיום איננו אומרים כבר הכ"מ]. לדעתי יש שתי נקודות שלא הוזכרו כלל, ועוד נקודה שהוזכרה מאד בקצרה. ושלשתן קשורות לאופן הסתלקותו של אבא זצ"ל, בדיוק היום לפני שנה, ומשלשתן אפשר ללמוד ולקחת לעצמינו ולקבל הרבה תועלת.
כדי שלא יהיו דבריי ריקים לגמרי מדברי תורה, אזכיר דבר קטן שקשור ממש לנושא שלי. הגמרא אומרת במסכת שבת (קיח,ב) אמר רבי יוסי יהי חלקי עם המתים בדרך מצוה. כלומר התנא הקדוש רבי יוסי משתוקק למות בזמן שהוא יהא בדרך לעשות מצוה. נשאלת כאן שאלה. וכי לא עדיף להשתוקק למות אחרי שמסיימים מצוה גדולה. והרי לכאורה מעלתו של יהודי לאחר קיום המצוה גדול ממעלתו בעת שהוא רק בדרך אל המצוה.
עונה על זה המהר"ל (בדרך חיים על אבות פ"ד מי"ח, לפי הסדר של המהר"ל), והוא מציין שזה רעיון חדשני שצריך להתבונן מעט כדי לקבלו, כי הוא נוגד את התפיסה הרגילה. הן אמנם כשאדם סיים מצוה הוא קנה קנין רוחני והוא בדרגה גבוהה יותר, מאשר בעת עיסוקו בקיום המצוה. אבל לענין הדביקות והקשר עם הקב"ה, זה להיפך. דוקא בזמן שהוא בדרך אל המצוה הוא קשור אז עם הקב"ה הרבה יותר. מכיון שאז הוא "מתנועע אל" הקב"ה. הוא נע לקראתו. ואז יש השתוקקות ורצון, וזה גורם לקשר רוחני חזק עם הקב"ה. אחרי שסיים את המצוה, רמת הקשר הזו דוקא יורדת.
לקיים דברי המהר"ל שיש להתבונן בדבר, המשלתי לעצמי משל. שני ידידי נפש הופרדו למרחקים על ידי מאורעות החיים. עשרות שנים לא עבר יום שלא התגעגעו זה לזה געגועים עזים. לימים נפגשו ובילו יחד בטוב ובנעימים. מסתבר שהחשמל שזורם ביניהם כעת יותר חלש כשהם קרובים והגיעו זה לזה. דוקא כשהיו רחוקים היה הרבה יותר זיקה ומשיכה בין שתי נפשותיהם. והבן.
אבא זצ"ל הרי זכה כמו שכולנו יודעים להסתלק באמצע הכנה מאומצת למצוה. באמצע הדרך למצוה נסתיימו חייו. [ראה להלן תיאור קצת יותר מפורט]. התנא רבי יוסי הבין שהכי טוב להיכנס לעולם הבא מתוך מצב של דביקות בה' יתברך, זה משביח את כל מצב הנצח שלו אם יזכה למות באמצע מצוה, ואיחל לעצמו להסתלק באמצע הכנה למצוה. ואבא זצ"ל זכה בדיוק להסתלקות המושלמת הזו.
אומרים שאדם נפטר מן העולם באותה הדרך בה הוא היה חי. [בלעם ביקש תמות נפשי מות ישרים, כמו האבות. אבל השיבוהו צריך לחיות כמו האבות כדי למות כמותם. אי אפשר לחיות כבלעם ולמות כאברהם]. אני רוצה כאמור לפרט שלושה ממידותיו של אבא זצ"ל, שבאו לידי ביטוי בהסתלקות המופלאה שלו.
א. אבא זצ"ל היה מיוחד במדת החריצות והזריזות. מעולם לא דחה דבר שניתן להיעשות. קשה לדעת אצל אבא מה היה בטבעו ומה רכש לעצמו, מכיון שהוא עבד הרבה מאד על מידותיו. בכל אופן למעשה הוא התנהג שכל דבר שאפשר לעשותו היום, כבר עשוי מאתמול. אין טעם לדחות. הרי זה צריך להיעשות. זה לא יהא יותר קל בהמשך. מדוע לא לעשות מיד. והדברים אמורים גם במילי דעלמא. אבל כשהגיע בענייני מצוות, לא היה בכלל מה לחשוב על עיכובים. זריזין מקדימין למצוות. זריזותם הכללית ניכרת ביתר שאת בנוגע למצוות. רק זריז שכמותו יכול לכתוב בצוואתו מילים נוראות אלו: "למיטב ידיעתי אין שום חוב בעולם שאני חייב למישהו ולא פרעתי, ואין שום הבטחה שהבטחתי ולא קיימתי".
ב. אבא זצ"ל היה מיוחד בכך שמעולם לא הטריח אחרים. מה שהיה שייך שיעשה אפילו בקושי בעצמו לא ביקש ולא רצה שיעזרו לו. [חז"ל שבחו את שמשון שלמרות שהיה שופט מעולם לא נעזר באף אדם, אפילו לקרב אליו את מקלו וכדומה. וכן מצינו על עוד גדולי עולם]. נקודה זאת הזכירו אמש וסיפרו את הסיפור איך שיצא מגדרו לעזור לחבר למעלה מכוחותיו, בגלל שפעם הטריחו בעבר הרחוק. אבל אולי לא מספיק הדגישו כמה זה היה דבר מרכזי בחייו. ממש הפריע לו מאד שמישהו יטרח עבורו. [אולי מותר להוסיף שבוודאי לא היה רצונו ליפול למעמסה על כתפי אחרים לעת זקנה, וזיכוהו להסתלק מתוך חיים עצמאיים לחלוטין, בלא שום תקופה של זקנה וחולי].
מסתבר שזה קשור לביטול היש הידוע שלו. וכי אני קיסר שיש לו משרתים. יוצר משרתיו. המחשבה הטבעית היא, אני עוזר לכולם ואני חולה וחלוש, שיעזרו לי קצת. ובפרט שהיו לו, כמו שראינו אתמול, בלי עין הרע, בנים ונכדים ונינים שאהבוהו אהבת נפש, כולם נעזרו בו, והיו ממש רוקדים משמחה לעזור לו ככל שיבקש. אבל לא מחשבותינו מחשבותיו. הוא חשב למרות שאולי ב"ה אני עוזר הרבה, ולמרות שבאמת קשה לי וזה לא בריא עבורי, בכל זאת מה אני ומה חיי שאטריח חס ושלום עבור עצמי.
עשרות שנים היה חולה לב, שלפי המקובל אסור לו להתאמץ, והוא התעקש לעשות לבדו את קניותיו וסחב וכו' וכו'. [א' מהאחים הוסיף שהבין מדעתו ששווה לו גם לשלם מחיר כבד עבור זה, עד קרוב למסירות נפש].
ג. אבא זצ"ל הקפיד מאד להיראות בריא וחזק. בקומה זקופה. לא להתבכיין. לא להיאנח. טעם אחד ידוע, שזה היה כדי לא להדאיג את בני משפחתו האוהבים והדואגים לשלומו. הייתי לידו בבית החולים יום אחרי התקף הלב שלו, לפני יותר מעשרים שנה. הרשו לו לרדת מהמיטה מעט. דבר ראשון הוא דידה לטלפון הציבורי, לא היו אז ניידים, והתקשרתי עבורו לכל א' מהילדים, והתעקש לדבר עמם בעצמו ולומר שמרגיש הרבה יותר טוב ויצא מכלל סכנה. כמה שהצעתי לו, שאני אדבר ואומר שהוא כאן לידי וכו', לא הסכים. אם ישמעו אותו עצמו, יירגעו יותר. וזה עלה לו במאמצי על. ובטח הרופאים לא היו מתלהבים מזה. אבל הוא שקל שהערך הזה חשוב יותר.
דוגמה נוספת. לפני כמה שנים הוא קיבל מכה חזקה בראש והחל לו טנטון. רעש פנימי בלתי פוסק באוזן. בהתחלה הוא נבהל, והלך לעשות בדיקות שמיעה, ובירר אם יש טיפול. למעשה מהרגע שהוא הבין שזהו זה, שוב לא נשמעה ממנו אף מילה. מי בכלל זוכר את זה. טנטון זה בדרך כלל לא דבר שעובר. מסתבר שזה חפר לו בראש 24 שעות ביממה במשך שנים רבות. יש אנשים שמאבדים מזה את שפיות דעתם. אבל זה מעולם מעולם לא עלה אפילו במילה.
דומני שטעם נוסף היה לו בדבר. הוא סבר שאם אדם מתחיל להרגיש מסכן וחולה, הוא מתחיל להקל לעצמו על כל צעד ושעל, והוא מפסיק להיות פעיל בתורה ותפילה וגמילות חסדים. ולכן היה חשוב לו גם לשדר לעצמו, שהוא לא נעבעך. הוא בריא והוא יכול הכל לעשות בלי שום וויתורים.
כל ג' עניינים אלו באו לידי ביטוי בהסתלקות המופלאה שלו. כולנו יודעים איך שביומו האחרון עסק כל הבוקר באיזו מצוה חשובה, [רשימות לצורך ביסוס שיעור תורני חדש], ובזריזותו הלך תיכף ומיד במיוחד לדברי שיר כדי למסור את הרשימה לגבאים. זריזותו זו גרמה לו לזכות לומר וידוי וי"ג מידות וקבלת עול מלכות שמים טרם פטירתו, ולומר את כל זה ברוב עם ובמקום הרבצת התורה הקבוע שלו.
אחר כך כמו שכולנו יודעים קיבל את התקף הלב שהכריע אותו באמצע הכנות לסוכה שלו. סוכות חל חודש וחצי אחר כך ! חריצות וזריזות, לא לדחות. במיוחד שכנראה רצה אלול נקי מטירדות. כמה זה מסמל את חריצותו. כמה מתאים לו. אילו לא היה נפטר באמצע, מי בכלל היה יודע מעיסוקו זה.
ההכנה הזו היתה כרוכה בטירחה עצומה. הגג שם נשאר פתוח. למחרת אני ואחינו ר' יהושע באנו לסגור. בקושי הצלחנו. והאופן שהוא חתך את הענף שהפריע מעל הסוכה, היה כרוך בטירחה עצומה ונוראה. כאמור זה לא היה בוער, והיה בהחלט ניתן להיעזר בא' מהמשפחה שיזדמן לביתו. אבל כדרכו בקודש, הטרחת אחרים לא באה בחשבון.
והדבר האחרון הוא אולי רק סמלי, וגם לא בטוח. אבל בוודאי מזכיר את המידה השלישית. אנחנו לא יודעים בדיוק מה קרה ברגעיו האחרונים. אבל מסתבר שהיה רגע בו הוא חש מה קורה לו. הוא לא נשכב או הניח לעצמו ליפול. הוא ממש נעמד בין הקיר לספה והשעין עצמו על המשענת. אם יחפשוהו ויבואו לעזור לו, שיראוהו עומד ולא ייבהלו. וכך אכן מצאוהו כשהוא ללא רוח חיים. גם במצב של בהלת מות הכי מחרידה, עדיין שמר בשארית כוחותיו האחרונים ממש על המלכותיות והנכבדות שלו. קשה לקרוא לזה החלטה ושיקול דעת, זו פשוט ליבת מהותו. ניתן לומר שכמו שהקפיד לחיות בקומה זקופה, הוא אף נסתלק במצב זה.
המסר האחרון שלו עבורינו בעצם פטירתו – זריזות, לא להטריח, בקומה זקופה.
ולוואי שיזכנו ה' יתברך לדבוק במעלותיו אלו, ובכל מה שהזכירו אתמול, ובכל מה שלא הזכירו כלל. נקוה שנזכה להעלות את עיקרי מידותיו הטובות עלי גליון למען יעמדו ימים רבים, ולמען נחיה בהן אנחנו וזרעינו.
יהי רצון שיהא מליץ יושר עבור אמא שתחי' לאריכות ימים בבריאות ונחת, עבור כל המשפחה בתוך כל ישראל, לכל הנצרך כמו בריאות הגוף והנפש, זיווגים, זש"ק, שלום, תשובה שלימה, פרנסה בשפע, וכל מילי דמיטב, ונזכה בקרוב לביאת גואל צדק ולתחיית המתים.
(דברים שאמרתי בס"ד ליד ציונו, בעת העלייה במלאות י"ב חודש, כט תמוז תשע"ט).
***
היות שבתוך הדברים הנ"ל נזכר סדר יומו האחרון רק ברמיזה, לפי שהיה ידוע לנוכחים, העתקתי כאן מה שרשמתי במק"א יותר בפירוט.
אבא זצ"ל זכה בפטירתו לשני דברים שלאו כל אדם זוכה לכך. להשתתף באמירת סדר יום כיפור קטן ברוב עם שעה קלה טרם פטירתו, למרות שלא נהג בכך, והסתלקות תוך כדי הכנות למצות סוכה.
הדבר הראשון זיכוהו מן השמים, בבחינת "בדרך שאדם רוצה לילך, מוליכין אותו". אבא חי בשנים האחרונות במודעות חריפה לכך שבכל רגע הוא עלול להיקרא לישיבה של מעלה. הוא חי בכובד ראש, ובניצול של כל רגע. לא הניח לרגע שום ענין לא ברור ובהיר, הן בענייני ממונות, והן בשאר כל ענייניו. הוא קיים בנפשו את מאמר חז"ל שוב יום אחד לפני מיתתך, וביארו חז"ל שהכוונה שישוב בכל יום, שמא ימות למחר. הרי אבא לכאורה לא זכה להתוודות רגע קודם פטירתו הפתאומית במיתת נשיקה, אבל משמים זיכוהו כרצונו הטהור לוידוי ותשובה בהידור רב.
וכך היה המעשה. אבא זצ"ל עסק ביומו האחרון בבוקר בהכנת רשימה של תלמידי השיעור שלו עם טלפונים, כדי שיוכלו ליצור עמם קשר ולהציע להם לבוא ללמוד במסגרת החדשה שנוצרה במקום השיעור שלו אותו הפסיק למסור. זה היה כרוך בטירחה רבה, למצוא רשימות ישנות ולעבור עליהן, לחשוב מי עדיין חי ומתאים להציע לו וכו', ואחר כך להעתיק הכל בצורה מסודרת בכתב ידו. אבא טרח בזה כל שעות הבוקר, והכין רשימה בשני עותקים עבור שני הגבאים, וכדרכו בקדש שלא להחמיץ את המצוות אלא להזדרז בהן בכל כוחו, החליט מיד ללכת לדברי שיר ולפגוש שם את א' הגבאים כדי למסור לו את הרשימה.
מלבד הזריזות והחריצות בהן הצטיין כל חייו, שמעולם לא דחה שום דבר, אלא כל דבר שניתן לעשותו, עשאו תיכף ומיד, היה נראה שיש לו עוד ענין מיוחד בהכנת הרשימה הזו ומסירתה בזריזות. הוא תכנן לאחר שכבר לא ימסור שיעור, לחזור לספסל הלימודים וללמוד כמו אברך צעיר בשקידה. הוא כבר קבע חברותא עם שניים מאחייניו. ולכן חשקה נפשו שב"אלול" – כמו שקיבל מרבו המובהק המשגיח, לא תהיינה לו שום טירדות והיסח הדעת.
כפי הנראה לא חשב בכלל להתפלל מנחה בדברי שיר, וכדרכו להתפלל במניינו הקבוע ב'היכל ישראל' בשעה 5. [חביב היה בעיניו מנין קבוע בשעה זו הקוצבת את מנוחת הצהרים שלא תתמשך]. שם שימש מעין גבאי ואחראי על המנין. ואף לא היה רגיל באמירת יוכ"ק. אך בבואו לדברי שיר לחפש את הגבאי, ראה שמתפללים מנחה גדולה עם יום כיפור קטן והחליט על המקום להצטרף. כך זיכוהו מן השמים לומר וידוי ארוך, עם י"ג מידות, וקבלת עול מלכות שמים ברוב עם, שעה קלה קודם פטירתו, בבית המדרש בו הרביץ תורה קרוב ל30 שנה.
לאחר ששב לביתו בשעה די מאוחרת, וסעד קמעא. אולי אף נח מעט מזעיר. [היה נראה לנו שבאותה שעה הוסיף עוד דף לצוואתו המסודרת. התיקיה היתה בחוץ, ועם דף למעלה לא גמור, הנקטע באמצע משפט]. הלך לטפל בסוכתו. ליד הסוכה גדל אילן שלפעמים שולח ענף מעל הסוכה, ויוצר שאלות. אבא כבר התעסק בזה בימים שקדמו ליום האחרון, וגזם מעט מה שניתן מהחצר. בשעתו האחרונה עלי אדמות, פנה אל הסוכה, הרחיק שם את הספה מהקיר, הכניס לשם שולחן עבודה ועמד עליו, פתח לבדו את הגג המיושן, שגם לאדם צעיר ובריא זה לא קל, והצליח לנתק את הענף שהפריע. כנראה הוא תפס בו וסיבבו עד שניתק ממקום חיבורו. [עוד ניתן היה לראות אחר כך את הענף היבש הזה תולה מנותק מן העץ].
תוך כדי טירחתו המאומצת בהכנת הסוכה חש ברע, ועמד ברווח שבין הקיר לספה, עליה היה ישן בסוכות, ונשען על משענת הספה, וכך יצאה נשמתו בטהרה במצב של כמעט עמידה. כך מצאוהו.
***
להשלמת היריעה הקשורה לפטירתו, אוסיף כאן עוד מעט. אמא שתחי' היא זו שמצאה את אבא זצ"ל, כנראה כבר ללא רוח חיים, והזעיקה את כוחות ההצלה ואת בני המשפחה. אחר מאמצי החייאה, ואמירת ק"ש ושאר הדברים כנהוג עם רבים מבני המשפחה שנזעקו להגיע במהירות, זכרו שאבא זצ"ל אמר לכמה מבני המשפחה היכן הניח את צוואתו, שהיתה כתובה מזה כמה שנים, ושבראשה יש דף עם הוראות שיש לקרוא מיד אחרי הפטירה.
ראוי לציין שאבא זצ"ל היה חבר בחברא קדישא, ואף מסר בה שיעור שבועי בהלכות אבילות והמסתעף. [בס"ד עוד ידובר על זה בפרק על הרבצת תורה]. ולמרות שהיתה לו ידיעה יסודית בענייני טובת הנשמה, בולט הן רצונו להצטנע ולא להתבלט, והן רצונו שלא להטריח, אף לאחר מותו, והן הקפדה על יושר ועל אמירת אמת, רדיפת השלום, ועוד כמה עניינים.
וכך היה כתוב שם. זו צוואה הכוללת הרבה מאד בין השיטין, ודי לחכימא.
בני חביבי.
א. אע"פ שאיני רוצה להיות יוצא מן הכלל, אבקש למהר הלויה והקבורה, כפי המקובל אצל אלה שממהרים.
ב. אע"פ ש"והחי יתן אל לבו" ומדברי הספד יש שמקבלים חזוק, אמנם דרך העולם - כדת - שהמספידין דורשין לשבח ואין דורשין לגנאי, ויכול לעורר קטרוג ח"ו לאמר: אם כך היית ב"כח" למה לא היית כך ב"פועל"? לכן עדיף לקצר בהספדים, וכנ"ל גם בפרסום בעתונים ובמודעות, וגם בגודל המודעות לקצר.
ג. לבקש מחילה ברבים בשמי מכל בני משפחתי לרבות המשפחות המחותנות, מכל ידידי ומכרי, מכל התלמידים של[י]מדתי ולמדתי אתם, מבאי בתי הכנסיות שהתפללתי בהם, וכן מכל השכנים, ומכל מי שחושב שפגעתי בו.
ד. [הקטע הבא הועבר עליו קולמוס למוחקו]. אם אפשר בבית החיים "סגולה" או בהר המנוחות, ולא לחזר אחרי חלקה יקרה. אם אמא תחי' תבקש אחרת, יש להתחשב בדעתה. - עד כאן נמחק, ונכתב בצידו: נקנה חלקות בפוניבז'.
ה. לא לשכוח לשלם למטפלים בקבורה בהלויה וכל השאר.
ו. בזמן האבלות להשתדל לא להרבות בדברים, אלא א"כ נראה שהדברים יביאו תועלת רוחנית, ולהזהר מאד מגוזמאות ואצ"ל משקר ובשום אופן לא מדברים שיש בהם גנאי לאחרים שכן יש בזה לשה"ר, רכילות, ומתכבד בקלון חברו.
ז. התפילות והקדישים והעליות רק בהסכמת כל הקהל, ולא במחלוקת ח"ו. עדיף להתפלל בזמן ולא לאחר הק"ש והתפילה אף אם לא יתפלל לפני התיבה. בכלל לא לבטל זמן וסדרים בשביל להתפלל לפני העמוד, ואפשר באמירת הקדיש כפי הנהוג.
עד כאן.
בשולי הצוואה הזו, יש לציין שאכן הזדרזו מאד, כאמור בסעיף א', וסמוך להסתלקותו כבר יצאה ההלוייה מביתו, שם הספידוהו בקצרה גיסו הגאב"ד הגרמ"ש, ואחיו הגר"א וחתנו הגרנ"ק. אח"כ עברו דרך ביהמ"ד דברי שיר, שם הכניסוהו להיכל בהוראת המרא דאתרא, והספידוהו שם הרב דינר שליט"א וא' מבניו. כעבור שעות ספורות מפטירתו כבר היו לאחר סתימת הגולל. לאחר הקבורה נפרד ממנו גיסו הרנ"פ. ובכך קיימו, חלקית, את רצונו בסעיף ב' שיקצרו בהספדים. [מסתמא היה רצונו שיקצרו עוד יותר, אבל בנתונים הקיימים זה היה הכי קרוב לרצונו]. גם בעיתונים היה רק למחרת פטירתו פרטים קצרים כנהוג לכל אדם מוכר מישראל. [מקוה שמה שאני עושה כאן איננו חלילה נגד רצונו].
יושם לב לדבריו בסעיף ג', שיש לבקש מחילה גם ממי שחושב שפגעו בו...
בקשר לקניית החלקה. דבר מעניין שבקבלה על קניית החלקה, שטיפל בזה בעצמו, התאריך הוא שנה מיום ליום קודם לפטירתו. היינו כח מנ"א תשע"ז.
ובקשר לסעיף ה לא לשכוח לשלם, למעשה אבא הכין מעטפה עם כמה אלפי שקלים במזומן והדביק אותה לדלת של ארון במטבח מבפנים, והראה זאת לכמה מהמשפחה. שם הוא הכין, לצד הקבלה על החלקה כולל התכריכים ועבודת אנשי הח"ק, כסף המיועד לרמקולים ולמודעות והסעות, כדי שחלילה לא יישארו חייבים. מעניין לציין שהכסף תאם להוצאות עד פרוטה אחרונה.
מלבד צוואה רשמית זו, כתב אבא ממש בימיו האחרונים עוד מכתב לבני המשפחה שלא זכינו לסיומו. בלי נדר אעתיק את רובו להלן.
נערך לאחרונה על ידי
.השוחט ב ג' אוגוסט 06, 2019 3:55 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.