קו ירוק כתב:אפילו בסוריא, כל שהגיעו לשם השלוחים.
ובארץ ישראל לפי הריטב"א, אכן גם במקום שלא הגיעו השלוחים.
זה פשוט, החידוש הוא שאר״י של עולי מצרים גם נחשב אר״י לעניין זה
ומסתמא היינו גם א"י של עולי מצרים, משום שקביעות החודש ג"כ אפשר בכל א"י של עולי מצרים (ראה מנ"ח מצוה ד' סוף אות א. וראה רדב"ז בפ"ד מסנהדרין ה"ו, בשם כו"פ, וראה שקה"ק פ"א מקדוה"ח ה"ח בביאוהה"ל. ויש להאריך).
מה זה קשור, העיקר איפוא שהגיעו השלוחים שאין מנהג אבותיהם לעשות שני ימים
[ומעניין שהתקנה בעינה ורק במקום שהגיעו שלוחים עושים יום אחד, ולא העמידו על תקנה ראשונה שבכל מקום שהשיאו משואות עושים יום א', מהאי טעמא שהרי אנו סומכים בלא"ה על החשבון].
מלבב כתב:מה זה קשור, העיקר איפוא שהגיעו השלוחים שאין מנהג אבותיהם לעשות שני ימים
קו ירוק כתב:מלבב כתב:מה זה קשור, העיקר איפוא שהגיעו השלוחים שאין מנהג אבותיהם לעשות שני ימים
אם יש לך הסבר אחר מדוע בכל א"י של עולי מצרים לא עושים שני יו"ט להריטב"א, אשמח להחכים.
קו ירוק כתב:והרי א"י יכולה להתפרש בכמה מיני תחומים: תחום אלה מסעי (אשר עיני ה' אלוקיך בה), תחום שכבשו עולי מצרים (קדושה ראשונה), תחום שכבשו עולי בבבל (קדושה שניה). ומדוע נחליט שתחום עולי מצרים הוא הקובע?
והרי בית הועד לא יושב בתחום עולי מצרים, ואף סמיכה לא מהני בתחום עו"מ ובעי בפנו"נ בגיטין בארץ עו"מ (לבד מדעת הרמב"ם) וגזרו עליה טומאה, ורבי אבהו מנשק עפרה של ארץ עולי בבל כשבא מתחום עולי מצרים.
ולדידך אולי יהיה אפשר לעשות גם יום אחד בצור מדינא, אף אילו לא באו לשם השלוחים, בגלל שהוא נכלל בתחום אלה מסעי, וא"צ קידוש.
וע"ז הוא שתירצתי קודם שלראיית קידוש החודש אפשר בכל תחום עו"מ, וכש"כ הרמב"ם לפי שהראיה לא תהיה אלא בא"י.
קו ירוק כתב:כן, תרצת כך כבר לעיל. אבל ראשית חילוק זה מניין לך. ותו, כבר הראיתיך לעיל דברים שלא שייכים לקדושה (סמיכה וגיטין) ונוהגים רק בתחום עולי בבל, ומהכ"ת בעלמא לומר שיוט"ש שהוא תקנת רבנן בבית שני יהיה בתחום כל א"י.
ואם כדבריך דא"י היינו כל הארץ המובטחת, אף שלא נתקדשה, אז שבצור נמי לא יעשו יוט"ש מדינא, ולא מצד מנהג אבותיהם בידיהם, כי היא מא"י.
סוף דבר תליא בשם א"י, והיות ולכמה דברים כיבוש עולי מצרים נחשב כא"י אפילו האידנא, וגם הראיה הקובעת את המועדים היא בכל א"י של עו"מ, לכן יתכן ששם א"י לענין יוט"ש יהיה על כך ארץ עו"מ שנתקדשה בקדו"ר, אבל אין לזה הכרח גמור.
אלא שעתה חוזרני בי, במה שהסכמתי שיתכן ושתחום ארץ עולי מצרים נחשב כא"י, וזה אינו.
ורק תחום עולי בבל נחשב ארץ ישראל, לשיטת הריטב"א שלא נוהג בה יוט"ש של גלויות.
וההכרח לזה כי בביירות שהיא מכיבוש עולי מצרים, ועכ"פ מגבולות אלה מסעי, עושים שני ימים https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 37#p444357 (וראה גם לעיל מינה)
והכו"פ מביא מנהג בעבר הירדן מקום שעשו ב' ימים ומקום שעשו יום א', וזאת הארץ כולה כבש מרע"ה והיא חלק מא"י, אך לא את כולה כבשו עולי בבל.
עושה חדשות כתב:נשאלתי -
החוששים לדעת הרמב"ם הנ"ל ונזהרים מעשיית מלאכה דאו' ביוט"ש באר"י שמא לא היה מקום שהשלוחים מגיעים,
למה לא יקלו בזה כדין ספק דרבנן, כי אולי היו השלוחים מגיעים גם שם,
(וכאן אין את התי' של הר"ן בנוגע לספק מוקפות חומה, כי אין התקנה נעקרת בכך).
אין עשית יום אחד תלויה בקריבת המקום. כיצד, אם יהיה מקום בינו ובין ירושלים מהלך חמשה ימים או פחות, שבודאי אפשר שיגיעו להם שלוחין - אין אומרין שאנשי מקום זה עושין יום טוב אחד; שמי יאמר לנו שהיו השלוחין יוצאין למקום זה? שמא לא היו השלוחין יוצאין למקום זה מפני שלא היו שם ישראל, ואחר שחזרו לקבוע על החשבון ישבו שם ישראלים שהן חיבין לעשות שני ימים; או מפני שהיה חרום בדרך, כדרך שהיה בין יהודה וגליל בימי חכמי משנה, או מפני שהיו הגוים מונעין את השלוחין לעבֹר ביניהן
מקום שבינו ובין ירושלים עשרה או פחות מעשרה, והוא סוריא או חוצה לארץ ואין להם מנהג, או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל, או מקום ששכנו בו ישראל עתה - עושין שני ימים כמנהג רוב העולם
כרמי שלי כתב:בעיר הקדש והמקדש ח"ג פי"ט ע' רנ-רנד מסתייע מהא להלכתא להנהיג יום א' באר"י.
עושה חדשות כתב:נשאלתי -
החוששים לדעת הרמב"ם הנ"ל ונזהרים מעשיית מלאכה דאו' ביוט"ש באר"י שמא לא היה מקום שהשלוחים מגיעים,
למה לא יקלו בזה כדין ספק דרבנן, כי אולי היו השלוחים מגיעים גם שם,
(וכאן אין את התי' של הר"ן בנוגע לספק מוקפות חומה, כי אין התקנה נעקרת בכך).
איש_יהודי כתב:ידועים דברי הרמב"ם שכל מקום שלא ידוע שהגיעו שם השלוחים צריכים לשמור יום טוב ב' ימים. מלבד הריטב"א לא ראיתי מי שחולק ואומר שתלוי בגבולות ארץ ישראל. עוד זאת ראיתי להראב"ד (אינני זוכר איפה בדיוק) שלא ראה בכל ארץ ישראל וחוץ לארץ מי שיעשה יום טוב יום אחד.
ועפ"ז צ"ע מנהג העולם שעושים יום טוב יום אחד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 506 אורחים