איש_ספר כתב:מגדולי תלמידי אדמו"ר בעה"ת.
הבונה כתב:באחד מגליונות היכל הבעש"ט, לפני כשנה וחצי או יותר, יש עליו סקירה רחבה, כמובן מנקודת מבט ליובאביצ'ית, אך די פייסנית, וגם פרטים ביוגרפיים רבים.
רבטוב כתב:אפילו אם נאמר שמכתבו של הרי''ל יאנאוויטש אחי אדמוה''ז הוא אמיתי .והוא פלאי שאסור לו להגיד חסידות .ממתי אסור לתלמיד לפתוח בימד''ר להשפיע להצמאים לתורתו והשפעתו בעצמו . אך כל זמן שאין ברשותנו מכתב התשובה של הסטראשעלער נבג''מ . הוא לא קטלי קניא והי' בחיר התלמידים ולפי הבית רבי גם חתנו של האדמוה''ז וגדולי תלמדיו נמשכו אחריו
ממילא מה שוה מכתבו . כדי להבין מצב צריך לראות את כל הצדדים .הבעי' בסטראשעלע הי' שבנו לא האריך ימים ולא הי' המשך .ואפילו רוב תלמדיו ונוהרים אחריו חזרו להצמח -צדק
לפי הבית רבי . וכמה לפלא נהרו אחרי השארית ישראל מוולעדניק
אם ראית את המכתב השלם של הרי"ל, הרי שלדבריו, אחיו הרב בעה"ת, הוא שהתנגד שרא"ה יאמר חסידות.רבטוב כתב:אפילו אם נאמר שמכתבו של הרי''ל יאנאוויטש אחי אדמוה''ז הוא אמיתי .והוא פלאי שאסור לו להגיד חסידות .ממתי אסור לתלמיד לפתוח בימד''ר להשפיע להצמאים לתורתו והשפעתו בעצמו . אך כל זמן שאין ברשותנו מכתב התשובה של הסטראשעלער נבג''מ . הוא לא קטלי קניא והי' בחיר התלמידים ולפי הבית רבי גם חתנו של האדמוה''ז וגדולי תלמדיו נמשכו אחריו
ממילא מה שוה מכתבו . כדי להבין מצב צריך לראות את כל הצדדים .הבעי' בסטראשעלע הי' שבנו לא האריך ימים ולא הי' המשך .ואפילו רוב תלמדיו ונוהרים אחריו חזרו להצמח -צדק
לפי הבית רבי . וכמה לפלא נהרו אחרי השארית ישראל מוולעדניק
במכתב הנ"ל, הרי"ל מפקפק ביכולת של רא"ה למסור בדייקנות את מאמרי אחיו.זלמניו כתב:הרי לא היתה שאלה רק מי יגיד דא"ח אלא גם הבדל גישה תהומי באשר לשאלה מה היא הדרך האמיתית של אדמוה"ז ומי ממשיכו האמיתי. האם דרך ההתלהבות של הסטראשעלער או להיפך.
כידוע, קצת לפני פטירת הרב כבר הוזקק הסטראשעלער להתרחק הימנו, אלא שהוא טען שיד מוציאי דיבה בדבר וכידוע.
זלמניו כתב:רבטוב כתב:אפילו אם נאמר שמכתבו של הרי''ל יאנאוויטש אחי אדמוה''ז הוא אמיתי .והוא פלאי שאסור לו להגיד חסידות .ממתי אסור לתלמיד לפתוח בימד''ר להשפיע להצמאים לתורתו והשפעתו בעצמו . אך כל זמן שאין ברשותנו מכתב התשובה של הסטראשעלער נבג''מ . הוא לא קטלי קניא והי' בחיר התלמידים ולפי הבית רבי גם חתנו של האדמוה''ז וגדולי תלמדיו נמשכו אחריו
ממילא מה שוה מכתבו . כדי להבין מצב צריך לראות את כל הצדדים .הבעי' בסטראשעלע הי' שבנו לא האריך ימים ולא הי' המשך .ואפילו רוב תלמדיו ונוהרים אחריו חזרו להצמח -צדק
לפי הבית רבי . וכמה לפלא נהרו אחרי השארית ישראל מוולעדניק
לפי הקדמת ר"י מונדשיין לשארית ישראל הרבה עברו אח"כ לוילדניק.
היו גם משפחות מסטראשלא שנותרו חבדיות ברוחן, אבל כבר לא היו שייכים לשום ענף,כמו למשל אבותיו ומשפחתו של הגרש"א אהרונסון זצ"ל, רבה הראשון של ת"א.
איש_ספר כתב:אם ראית את המכתב השלם של הרי"ל, הרי שלדבריו, אחיו הרב בעה"ת, הוא שהתנגד שרא"ה יאמר חסידות.רבטוב כתב:אפילו אם נאמר שמכתבו של הרי''ל יאנאוויטש אחי אדמוה''ז הוא אמיתי .והוא פלאי שאסור לו להגיד חסידות .ממתי אסור לתלמיד לפתוח בימד''ר להשפיע להצמאים לתורתו והשפעתו בעצמו . אך כל זמן שאין ברשותנו מכתב התשובה של הסטראשעלער נבג''מ . הוא לא קטלי קניא והי' בחיר התלמידים ולפי הבית רבי גם חתנו של האדמוה''ז וגדולי תלמדיו נמשכו אחריו
ממילא מה שוה מכתבו . כדי להבין מצב צריך לראות את כל הצדדים .הבעי' בסטראשעלע הי' שבנו לא האריך ימים ולא הי' המשך .ואפילו רוב תלמדיו ונוהרים אחריו חזרו להצמח -צדק
לפי הבית רבי . וכמה לפלא נהרו אחרי השארית ישראל מוולעדניק
איש_ספר כתב:המכתב היה אמור להכלל באגרות בעה"ת ובני דורו ח"ב, אלא שכל הכרך נשאר בכתובים.
מתחילה היה כאן מקום תימה איך לא חש נכדו של רא"ה מסטראשלע לכבוד זקנו לפרסם המכתב, אבל עם סיום קריאתו נראה שהמפרסמו אינו חש לכבוד הרי"ל וד"ל.
רבטוב כתב:איש_ספר כתב:המכתב היה אמור להכלל באגרות בעה"ת ובני דורו ח"ב, אלא שכל הכרך נשאר בכתובים.
מתחילה היה כאן מקום תימה איך לא חש נכדו של רא"ה מסטראשלע לכבוד זקנו לפרסם המכתב, אבל עם סיום קריאתו נראה שהמפרסמו אינו חש לכבוד הרי"ל וד"ל.
אולי ידוע לך הסיבה שנשאר בכתובים .ולגבי נכדו כבוד הוי''ה הסתר דבר .והוא הדפיס את השארית ישראל להאוולעדניקער
הבונה כתב:ראינו כאן את אחת מן השולשלות שהסתעפה מחב"ד, הר"א מסטרעשילע ובנו (שאינני זוכר את שמו והוזכר כאן סתם כך כבנו ללא שם), ולאחר מכן נסתיימה שושלת זו.
כידוע לאחר פטירת הצ"צ הסתעפה חב"ד לכמה ענפים כמדומה (ויתכן ואני טועה) שתחילה הנהיגו שלש מבניו, ואחר פטירת אחד מהם נטל את ההנהגה בן רביעי, אאל"ט היו מאלו שהמשיכו להסתעף וחלקן היה להם המשך עד לשואה. (זכורים לי השמות קפוסט, בויברויסק, ניעזין, רעצעצע, ואולי גם היו אדמורי"ם בלאזני ולאדי בהם התגורר גם בעל התניא עצמו.)
האם מישהו יכול לכתוב סקירה מדויקת של כל הענפים החל משושלת סטרעשילע שהונהגה בידי תלמידו של הרב, עד לשושלות האחרות, כולל: כל ענף מנין הסתעף, שמות המנהיגים, היחס למנהיג הקודם (בן, אח, תלמיד וכו') ותאריכי הנהגה.
בתודה מראש
איש_ספר כתב:בהיכל הבעש"ט היה סדרת מאמרים של ר' עמרם בלוי שסקרו את הענפים הנוספים בחב"ד (המקורות לא לפני ומתוך קריאה שכזו זה נשמע כתיבה הוגנת)
מי שמחפש רישום מתומצת ימצא כמובן בספרו של ר' לוי גרוסמן שם ושארית. המצוי באוצר. (וגם בספרו של אלפסי החסידות מדור לדור, המצויים גם הם באוצר).
אבי אביו של הגרדצ"ה היה ר' יהושע יצחק, חתן ר' סעדיה גרשון צ'רניאק חתן ר' שלמה זלקינד אבוליץ משקלוב, בן בתו של הרא"ה.רבטוב כתב:איך הגרד''צ הילמן נכד הסטראשעלער ?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים