אמסטרדם כתב:ה
ואגלה "סודות מהחדר" מה ששמעתי שהאדמו"ר מבעלזא נ"י אמר פעם למאן דהו שלא היה משווה כלל וכלל בין איחור התפילה של דודו מהר"א ז"ל ושל יבלחט"א האדמו"ר מאמשינוב [שגם חלק הנראה לעינים הם שונים לגמרי, וכמדומה שהאדמו"ר מאמשינוב נוהג בזה כאדמו"רי פולין של פעם, וזה מסורת אצלו].
אמסטרדם כתב:ואגלה "סודות מהחדר" מה ששמעתי שהאדמו"ר מבעלזא נ"י אמר פעם למאן דהו שלא היה משווה כלל וכלל בין איחור התפילה של דודו מהר"א ז"ל ושל יבלחט"א האדמו"ר מאמשינוב [שגם חלק הנראה לעינים הם שונים לגמרי, וכמדומה שהאדמו"ר מאמשינוב נוהג בזה כאדמו"רי פולין של פעם, וזה מסורת אצלו].
אוצר החכמה כתב:ואם הפשט הוא שחייבים את שניהם והמניח אחד לא קיים מצוות תפילין דאורייתא, הייינו שעיקר מצוות תפילין הוא חיוב להניח שתי זוגות תפילין זה נראה פלא. ומה פירוש מקום יש בראש הכי יתכן אחרת הלא זה מה שחייבה תורה?
אוצר החכמה כתב:מה הפשט בזה ששניהם אמת? האם הפשט הוא ששניהם כשרות ודי באחד מהם לצאת חובת תפילין, נכנסנו בשאלה של המניח שני זוגות תפילין מאותו סוג, שדן בה המשנה ברורה.
ואם הפשט הוא שחייבים את שניהם והמניח אחד לא קיים מצוות תפילין דאורייתא, הייינו שעיקר מצוות תפילין הוא חיוב להניח שתי זוגות תפילין זה נראה פלא. ומה פירוש מקום יש בראש הכי יתכן אחרת הלא זה מה שחייבה תורה?
לייבעדיג יענקל כתב:מרן המשגיח כתב:ואני תוהה מה יש לך נגד הגר"א.פשוטה של משנה כתב:כבר צוין כאן את הדבר המובן מאליו שאין שום קשר בין שיטת ר"ת זו לזו.
ובאמת זה זמן רב שאני מתפלא מאד על דברי הגר"א הנודעים שאם באנו להניח תפילין דר"ת עלינו להניח 36 זוגי תפילין לחוש לכל השיטות.
וזה נראה זלזול לא מוצדק בשיטת ר"ת המבוססת מאד והרבה מן הגאונים סברו כן [וכידוע שגם בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו תפילין דר"ת כמו גם של רש"י], ומה זה ענין לשיטות יחידאות כשיטת הראב"ד או שימושא רבה.
והרי זה כאילו אם אמר לך אדם שהוא מחמיר 72 דק' אחר השקיעה תאמר לו אם באת להחמיר כן למה לא תחוש גם לשיטת הסוברים דמיל הוי 24 דק' ותמתין שעתיים אחר השקיעה.
ומה גם שבין השיטות המנויות שם בחשבון ל"ו זוגי תפילין יש דברים שאינם מעכבים בדיעבד.
וקרוב אצלי שלא אמר כן הגר"א אלא בדרך חריפות בעלמא ועיקר טעמו היה כי הוכרע אצלו כרש"י, וככל הכרעותיו ההלכתיות שהיו מוחלטות אצלו לגמרי מבלי לחוש לדעה הנגדית אף זו כן.
לומר שהגר"א הוא זה שהכריע כרש"י נגד ר"ת זה לצחוק על חברי הפורום הזה.
אגב, 24 כפול 4 זה 96 ולא 120.
החשבון של 24 דקות למיל מיוסד על השיטה שיש ה' מיל בין שקיעה"ח לצאה"כ, ומכאן התוצאה של 120 דקות (ותמוהים מאוד דברי מי שכתב להחמיר לחכות במוצש"ק 96 דקות, דאם חושש לשיטה זו עליו לחכות 120 דקות, וכמנהג אדמו"ר הגה"ק מאמשינוב שליט"א).
לייבעדיג יענקל כתב:הנני מחויב למחות על כבודו של האי גאון אדיר וקדוש נורא זה. הנכתב בתוך הסוגריים ותוספת הנקודות אינם יכולים לטשטש את הזלזול שהובע קודם לכן. אקווה מאוד שמנהלי הפרום ימחקו את הדברים כמו שעשו [בצדק] בשולי האשכול על הגרד"ל והחזו"א.
לאמיתו של דבר, אצל האדמו"ר מאמשינוב אין התעלמות גמורה מהזמנים, אלא כל דרכיו מכוונות ע"פ כל מיני שיטות ראשונים ופוסקים (לדוג', בעת הצורך הוא סומך על הדיעה המובאת בט"ז הל' פורים שאפשר לקרוא מגילה של לילה עד הנץ). ופשוט שאנשים רגילים אין רשאים אלא לנהוג אלא ע"פ הנפסק בשו"ע ונו"כ, אך צדיקים וקדושים היודעים מהו רצון בוראם ומה חובתם בעולם בכל רגע (וכמובן, אינם זקוקים להבנתינו והסכמתינו) יכולים להביא בחשבון שיטות אלו ולהתנהג על פיהם.
(בכלל, אילו היה האדמו"ר מאמשינוב שואל לדעתי העניה, הייתי אומר שהוא פטור לגמרי ע"פ שו"ע [או"ח סי' ע סעי' ד] מק"ש ומתפילה, כיון שהוא עוסק כל הזמן בצרכי ציבור באמונה ובמסירות נפש. ועיני ראו ולא זר, כמה טירחות נתייגע וכמה טלפונים ביצע ע"מ לענות לי על שאלה חשובה שנגעה לדיני נפשות, וזאת אע"פ שהדגשתי במכתבי אליו שאני משתייך לחוג אחר לגמרי, ורק מחמת אילוץ מסויים הנני פונה אליו. אך פשוט כנ"ל שאין הוא זקוק לעצתי, ואפשר שתפילותיו [הנערכות מתוך מסירות גוף ונפש, וכל הרואה ויודע מעט, מכיר שבכח אנושי רגיל א"א לזה] גם הן צרכי רבים.)
נ"ב, שו"ר את ההתבטאויות של פש"מ על הגמרא (באשכול על תלמידי ר"ע), והבנתי שכ"ז 'לשיטתיה'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים