מלבב כתב:בכנס הארכיאולוגי שהיה השבוע, העלה דר זיידרמן הערה מעניינת שלא שמעתי על עד היום, אולי זה לא חדש, שיש בעיה בדרך ההפיכה של הדם לכחול ע״י השמש, מפני שאז מבנה הרימה הוא זהה לגמרי לקלא אילן, אז אולי זה בכלל קלא אילן, אבל יש דרך אחרת להפוך אותו לכחול בלי לשנות את מבנה הכימי רק את הצבע, שזה ע״י שמחממים אות לכמה דקות כשמונים מעלות וכך כתוב בגמרא שהיו מחממים את הדם.
השאלה שלי איך באמת עושים את זה היום במפעלים של תכלת, אם זה בלי חימום רק ע״י אור מיוחד אז אולי באמת יש בעיה בזה?
אב בבינה כתב:לא הבנתי הטענה. מה הבעיה אם זהה לקלא אילן?
זה מגיע מהחלזון, וכל הפסול של קלא אילן הוא משום שזה לא מגיע מהחלזון, כמש"כ הרמב"ם
עושה חיל כתב:זהה לגמרי?
א"כ מדוע הוא יותר עמיד מקלא אילן? [כפי שיעידו בעלי התכלת]
וגם בודאי שיש שאריות מלוקולות ברום, הלא כן?
הורודנאי כתב:עושה חיל כתב:זהה לגמרי?
א"כ מדוע הוא יותר עמיד מקלא אילן? [כפי שיעידו בעלי התכלת]
וגם בודאי שיש שאריות מלוקולות ברום, הלא כן?
יכול להיות שכוונתו על ההרכב הכימי של הצבע דהיינו המראה, והקלא אלן יורד מהר כי ההרכב שגורם לצבע להחזיק מעמד הוא שונה.
אב בבינה כתב:מלבב כתב:בכנס הארכיאולוגי שהיה השבוע, העלה דר זיידרמן הערה מעניינת שלא שמעתי על עד היום, אולי זה לא חדש, שיש בעיה בדרך ההפיכה של הדם לכחול ע״י השמש, מפני שאז מבנה הרימה הוא זהה לגמרי לקלא אילן, אז אולי זה בכלל קלא אילן, אבל יש דרך אחרת להפוך אותו לכחול בלי לשנות את מבנה הכימי רק את הצבע, שזה ע״י שמחממים אות לכמה דקות כשמונים מעלות וכך כתוב בגמרא שהיו מחממים את הדם.
השאלה שלי איך באמת עושים את זה היום במפעלים של תכלת, אם זה בלי חימום רק ע״י אור מיוחד אז אולי באמת יש בעיה בזה?
לא הבנתי הטענה. מה הבעיה אם זהה לקלא אילן?
זה מגיע מהחלזון, וכל הפסול של קלא אילן הוא משום שזה לא מגיע מהחלזון, כמש"כ הרמב"ם
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:פרופסור זיידרמן הוא ללא ספק פורץ דרך בענין התכלת. אך דא עקא שהוא הגיע למסקנא שזו התכלת של תורה עוד לפני שהיה ידוע שאפשר להופכו לכחול ואידך זיל גמור למה הוא טען את שטען כי הוא נשאר בדעתו שהמורקס צריך להיות סגול..
איש גלילי כתב:אב בבינה כתב:לא הבנתי הטענה. מה הבעיה אם זהה לקלא אילן?
זה מגיע מהחלזון, וכל הפסול של קלא אילן הוא משום שזה לא מגיע מהחלזון, כמש"כ הרמב"ם
הרמב"ם כתב שהפסול של קלא אילן הוא מפני שצביעתו לא מתקיימת כמו של התכלת הבא מהחלזון.
אב בבינה כתב:איש גלילי כתב:אב בבינה כתב:לא הבנתי הטענה. מה הבעיה אם זהה לקלא אילן?
זה מגיע מהחלזון, וכל הפסול של קלא אילן הוא משום שזה לא מגיע מהחלזון, כמש"כ הרמב"ם
הרמב"ם כתב שהפסול של קלא אילן הוא מפני שצביעתו לא מתקיימת כמו של התכלת הבא מהחלזון.
אה"נ, התכוונתי לומר שאין פסול בקלא אילן משום שהוא חומר של קלא אילן, אלא הוא פסול צדדי.
זאת אומרת אם עושים קלא אילן שעומדת ביפיה לכאורה כשרה.
מלבב כתב:לא יתכן, שהרי הרדב"ז כתב שהגויים הפסיקו להשתמש בחילזון בגלל שלא צריכים אותו, בגלל שמצאו דרך לצבוע בקלא אילן באופן שלא משתנה, הרי לן שאפילו הכי זה פסול לתכלת שאם לא כן למה לא חידשו את התכלת, הרי זה היה יותר קדום ממאתיים שנה שאז עוד לא תקף הכלל שלא משנים מהמסורת.
אב בבינה כתב:מלבב כתב:לא יתכן, שהרי הרדב"ז כתב שהגויים הפסיקו להשתמש בחילזון בגלל שלא צריכים אותו, בגלל שמצאו דרך לצבוע בקלא אילן באופן שלא משתנה, הרי לן שאפילו הכי זה פסול לתכלת שאם לא כן למה לא חידשו את התכלת, הרי זה היה יותר קדום ממאתיים שנה שאז עוד לא תקף הכלל שלא משנים מהמסורת.
על מה אתה מתווכח? על שזהו דעת הרמב"ם?
ונתנו ידידים כתב:אני לא מבין אם הם באמת אותם מולוקולים כפי שראיתי גם בספרי התכלת א"כ האם אפשר שאחד יותר עמיד מהשני, וחשבתי שבעצם כהיום הזה שניהם עמידים באותו דרגא.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים