לענין כתב:אמרנו להעיר, באזני השומעים ומקשיבים, כי כבוד התורה גדול הוא במעלה, ויש לנו לייקרו עד מאד. חכמים גופן אש, והזהירות בכבודם היא מן המוכרחות לקיום התורה.
אדם גדול אמר מילתא, לא תחיכו עלה, דוקו שפיר, ואמרו את מסקנתכם [יען כי לא בא כי אם להעיר, כמקובל בבית מדרשם, כידוע ליודעים].
גם קו ירוק, למרות צניעותו, אדם גדול הוא [מי שנעלב בשביל החלזון, מותר לו להסמיק או להכחיל, אך לא להעליב. אולי הפילוח שלו באחוזים קצת לא מדויק, אבל החלוקה קיימת בהחלט. עובדה].
קראקובער כתב:שמש כתב: וניתן להביא לכך דוגמאות נוספות כמו בליעה בכלים למשל, שכן הוכח מעל לכל ספק שכלי הנירוסטה שלנו אינם בולעים ופולטים כלל ואם הפוסקים כותבים שזכוכית 'שיע ולא בלע' הרי שהנירוסטה שלנו בולעת אף פחות מזכוכית, האם נבטל כל דיני בליעה והגעלת כלים עקב כך?
https://www.toraland.org.il/%d7%9e%d7%9 ... d7%94.aspx
מלבב כתב:לענין כתב:אמרנו להעיר, באזני השומעים ומקשיבים, כי כבוד התורה גדול הוא במעלה, ויש לנו לייקרו עד מאד. חכמים גופן אש, והזהירות בכבודם היא מן המוכרחות לקיום התורה.
אדם גדול אמר מילתא, לא תחיכו עלה, דוקו שפיר, ואמרו את מסקנתכם [יען כי לא בא כי אם להעיר, כמקובל בבית מדרשם, כידוע ליודעים].
גם קו ירוק, למרות צניעותו, אדם גדול הוא [מי שנעלב בשביל החלזון, מותר לו להסמיק או להכחיל, אך לא להעליב. אולי הפילוח שלו באחוזים קצת לא מדויק, אבל החלוקה קיימת בהחלט. עובדה].
אם אותו חכם היה לובש כיפה סרוגה והיה אומר דברים כאלו, היה ברור לכל שאין בינו לבין רפורמי ולא כלום ולא היו דנים בדבריו כלל, ורק בגלל שהוא לובש כיפה שחורה והוא גם חזנאישניק אפשר לסבול דברים הכי חמורים שיאמר ועוד לןמר גברא רבא אמר מילתא, לא להאמין להיכן הגענו.
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שהאשכול הזה יש בו בזיון לת"ח.
הרב נדל אמר דברים והציבור דן על הדברים. ואלו שחושבים שהדברים מקוממים מגיבים בהתאם. כבוד התורה וכבוד תח מחייב שיעמדו על אמיתת התורה וזה כבודה. גם אלו שמתבטאים כאן בביטויים חריפים מתכוונים לבקר את הדברים ואת האדם האומר אותם ולא לבזות מישהו באופן אישי.
, נראה לי לא ראוי בלשון המעטה, כמובן שיש לי 'נגיעות' לכבוד האורח שלי בכינוס, אך כן נלענ"ד.אין בינו לבין רפורמי ולא כלום
אוצר החכמה כתב:כאמור כל אחד מבין שהכוונה היא לדבריו ולא לו עצמו
אוצר החכמה כתב:ואני מתפלא על בן מיכאל שהוא רגיל בפורום ומשייך את הדברים למה שאנו מקפידים לא לדבר על אנשים חיים. אף אחד לא דיבר על הרב נדל מטוב ועד רע מלבד ההערה שהוא ת"ח עצום שהיא סבירה בהקשר. דברו על הדברים שאמר וכן ראוי שיהיה.
עוד יותר אני מתפלא על הרב קו ירוק. איני מכיר את הרב נדל אבל גם אם הרב נדל הוא ממש מגדולי הת"ח שבדור להביא דוגמא מהחזון איש זה ממש לא לעניין גם אם זה דוגמה בעלמא ואני אפילו לא חושב שיש צורך להסביר. וזאת מלבד העובדה שאין הנידון דומה לראיה. שכן דנים כאן על דבריו.
אוצר החכמה כתב:כאמור כל אחד מבין שהכוונה היא לדבריו ולא לו עצמו
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שהאשכול הזה יש בו בזיון לת"ח.
הרב נדל אמר דברים והציבור דן על הדברים. ואלו שחושבים שהדברים מקוממים מגיבים בהתאם. כבוד התורה וכבוד תח מחייב שיעמדו על אמיתת התורה וזה כבודה. גם אלו שמתבטאים כאן בביטויים חריפים מתכוונים לבקר את הדברים ואת האדם האומר אותם ולא לבזות מישהו באופן אישי.
לומר על רב חשוב כ"כ ביטויים, נראה לי לא ראוי בלשון המעטה, כמובן שיש לי 'נגיעות' לכבוד האורח שלי בכינוס, אך כן נלענ"ד.אין בינו לבין רפורמי ולא כלום
קו ירוק כתב:יבנה כתב:קו ירוק כתב:אגב שהמעירים שהוא דורש ללא הוכחות, זו מבט של אנשים קטנים, הייתי אומר על זה: 'כי לא מחשבותי מחשבותיכם', כלומר ההיבט הכללי של מי שהגיע להוראה הוא השו"ע החמישי. הרבה מעבר לתפיסה ומבט של צורב צעיר (שלא לדבר עם הוא כבר לובש תכלת.
מה לעשות, דבריו משונים ביותר אצל היהדות הלא רפורמית, ויש הרבה מאד יהודים שהגיעו להוראה שאין להם את הגישה שלו, ואף בין חוגי החזו"א אין שיטתו מקובלת.
א' שאינו מוכר בתור א' מגדולי הת"ח וגם אומר דברים משונים אל לו לצפות שיקבלו את דבריו כמשה מפי הגבורה. ומה עוד שהביא ראיות לדבריו, ואף הם תמוהים.
יבנה, במחילה ממע"כ, זו ראיה מאוד קטנונית, כנראה גם אינך מכיר את תה"ח שבדור. ובכן להוי ידוע לך שהגר"ש נדל לא אמור לקבל את הסכמתו ממך מי הוא..
מי שהגיע להוראה לא לובש תכלת. זו מציאות שאין עליה ויכוח באחוזים מדבור על פרומיל - אם טעיתי תתקן אותי. והגישה שלו הרבה יותר פרקטית מהגישה של הרב שפרן, שאגב שניהם נוגעות בנקודה שלנו אין כח.
אגב, לובשי התכלת מתפלגים לקבוצות שונות. יש כאלו שבאמת מבינים שזו התכלת ועושים זאת כמצוה בתורה כמו הרב טבגר והרב הורביץ והרב טופורוביץ וחבריהם יחי'.
ויש את המשחיים מכל זני החרדים והדתיים למיניהם, והם הרוב! ובדיוק לזה התכוון הרב נדל להשאיל את דברי, שהם כשוחטי בהמות במקדש.
שעת הכושר כתב:הרב לענין, אם כ"כ התחברת, כדאי לך לשמוע גם את זה -
http://www.beitmidrashagra.co.il/%D7%AA ... D7%9C.html
בעניני הלכה ומנהג...
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:ואני מתפלא על בן מיכאל שהוא רגיל בפורום ומשייך את הדברים למה שאנו מקפידים לא לדבר על אנשים חיים. אף אחד לא דיבר על הרב נדל מטוב ועד רע מלבד ההערה שהוא ת"ח עצום שהיא סבירה בהקשר. דברו על הדברים שאמר וכן ראוי שיהיה.
עוד יותר אני מתפלא על הרב קו ירוק. איני מכיר את הרב נדל אבל גם אם הרב נדל הוא ממש מגדולי הת"ח שבדור להביא דוגמא מהחזון איש זה ממש לא לעניין גם אם זה דוגמה בעלמא ואני אפילו לא חושב שיש צורך להסביר. וזאת מלבד העובדה שאין הנידון דומה לראיה. שכן דנים כאן על דבריו.
הדוגמא מהחזו"א היתה שבהחלט לא רק הדברים אלא מי אמרם.
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:כאמור כל אחד מבין שהכוונה היא לדבריו ולא לו עצמו
זה כף זכות לא מספקת ולא במקום.
ונתנו ידידים כתב:אתן ראי' לכל הנושא ואדון כפי דרכה של תורה והוא מענינא דיומא מענין ארכיאולוגי', הגמ' אומרת שבבית שני הוצרכו לג' נביאים א' להגיד מקום המזבח, והקושיא מפורסמת מה קרה עם הארכיאולוגי' והרי עד היום יש ביסודות שרידים מבית ראשון כמו ששמענו, אלא כי לחדש דבר צריך בהירות וצריך נביא.
מכל הבית כולו הריחו ריח קטרת משם הריחו ריח אברים
אפרקסתא דעניא כתב:ונתנו ידידים,
היטבת להגדיר את המחלוקת.
השאלה היחידה היא מה הוא המקור והבסיס לטענה הזו, שאין לנו לקיים מצוות מדעתינו, אלא על ידי מסורת וקבלה?
מי מרבותינו הראשונים כתב כך?
מי מרבותינו האחרונים כתב כך?
ונתנו ידידים כתב:אפרקסתא דעניא כתב:ונתנו ידידים,
היטבת להגדיר את המחלוקת.
השאלה היחידה היא מה הוא המקור והבסיס לטענה הזו, שאין לנו לקיים מצוות מדעתינו, אלא על ידי מסורת וקבלה?
מי מרבותינו הראשונים כתב כך?
מי מרבותינו האחרונים כתב כך?
נו נו, המסורת!!
ולגופו של ענין כמדומני שגם את זה היטבתי להגדיר.
אפרקסתא דעניא כתב:ונתנו ידידים,
היטבת להגדיר את המחלוקת.
השאלה היחידה היא מה הוא המקור והבסיס לטענה הזו, שאין לנו לקיים מצוות מדעתינו, אלא על ידי מסורת וקבלה?
מי מרבותינו הראשונים כתב כך?
מי מרבותינו האחרונים כתב כך?
קו ירוק כתב:איננו מדברים ממתנגדי תכלת. גדולי ישראל לא התנגדו לתכלת. אלא הם פשוט לא אבו להיכנס מתוך ידיעה תחילה.
ולדעת הרב נדל זהו הענין. באשכול אחר שנפתח פה הביאו דברים דומים בענין מצוות התלויות מהגר"נ קרליץ, אף שאינם דומים משמ.
מבקש לדעת כתב:בס"ד
במחילה מכבוד החברים דפה, לא כולם הבינו מה הרב נדל אמר.
(והרי לא תחשדוני שאני נגד התכלת, כבר כתבנו כמה פעמים בענין זה בעבר בחריפות יתירה).
ראשית, חן חן לו לרב הגאון שליט"א שאמר באופן הכי נחרץ שזו התכלת האמתית וכל ערעור בזה הוא נגד הדעת וליצנות, אמר זאת במפורש, כולנו שמענו זאת.
בתחילת דבריו אמר סברא שהוא עצמו דחאה, שכיון שהתקבל בישראל שלא ללבוש התכלת, הוא מהדברים שנקבעה ההלכה אע"פ שלכאורה הסברא מנגדת לכך (ועל זה הביא דוגמאותיו חריין, טריפות וכו'), ודחה שהרי לא נהגו כך ישראל משום קביעה אלא עובדתית זה לא נמצא.
ואחר כך אמר סברא שונה לחלוטין:
כדי לקיים מצוה כהלכתה צריך חיבור מעשי, כגון: מי שלא ראה מעולם בעלי חיים גם אם ידע מאוד טוב הלכות שחיטה לא יידע לעשות זאת (ויודע אני אישית על ת"ח שעסקו בהלכות שחיטה ועשו זאת לבד ללא ניסיון, והוברר להם בסוף כבדרך אגב שכל שחיטתם פסולה לכו"ע וכמעט אכלו טריפות ר"ל). ודוגמאות לדבר ישנם למכביר, מי שלא גדל בחברת בני אדם, לא ידע מהו יחס נכון בין אדם לחברו, אב ובן, איש ואשה וכו'.
ולא התכוין הרב לחיבור קבלי או רעיוני, אלא על חיבור מעשי. המסורת היא הפותרת את המצב הזה שמחוברים אנו מעשית לדבר ולכן לדעתו קרבנות אי אפשר להקריב, כי גם אם נדע את כל ההלכות דיי שפרט אחד לא נבין במה המדובר כדי שהכל ייפסל ולא עשינו מצוה אלא להפך ח"ו.
והוסיף בטענה זו דבר מסתבר שגדולי ישראל ששללו את הקרבנות וכתבו כמה תירוצים וכדומה בעצם זה מה שהם כיוונו אלא לא אמרו זאת, משום שדברים כאלו הם לא תמיד ניתנים להיכתב עלי ספר כהלכה פסוקה.
ולכן מה ששאלו החברים שכאן שמוכח מגדולי ישראל שדנו בזה שלא סבר כן, אדרבה, מכך שכתבו כמה דברים שרואים שלא הסכימו כלל לדון, וכתבו בעיקר תירוצים למסקנה הברורה מראש מוכח שדבר זה אמת.
ועתה רוב רובם של הטענות שכתבו עליו, הם לא מתייחסות לדבר זה, כי לא אמר שהתורה מבקשת מאיתנו חיבור רגשי וכדומה. וגם ענין החריין והטריפות שדנו כאן זו סברא שהוא עצמו דחאה בנידון דידן. סברא זו היא נכונה מאוד ולא שייך לזה 'רפורמה' 'המצאה' וכו' זה פשוט לא קשור לנידון, זו סברא שיש בה הגיון רב כלפי הרבה דברים.
ולא אכתוב כעת מדוע ברור שכלפי התכלת טענה זו של הרב איננה רלוונטית. אבל רבותיי, תתנו כבוד לרב וכבוד לדיון ותתייחסו לדברים שאמר ולא לדברים אחרים!
מלבב כתב:קו ירוק כתב:איננו מדברים ממתנגדי תכלת. גדולי ישראל לא התנגדו לתכלת. אלא הם פשוט לא אבו להיכנס מתוך ידיעה תחילה.
ולדעת הרב נדל זהו הענין. באשכול אחר שנפתח פה הביאו דברים דומים בענין מצוות התלויות מהגר"נ קרליץ, אף שאינם דומים משמ.
הרב אלישיב כתב בתשובה הטעמים למה מתנגד לתכלת ולא כתב טעם זה, הגרשז אוירבך יש כמה עדויות בשמו שאמר טעמים אחרים למה לא רוצה להיכנס לזה, בין מתנגדי התכלת של הראדזינר לא היה אחד שהתנגד מטעם זה חוץ מהבית הלוי שיש סתירה בין מה שהרדזינר אומר משמו בין מה שאומרים נכדיו בשמו, החזו"א אמר שאילו היה צל של ספק בזה היינו מחויבים בזה, גם אלה שכן אמרו הטעם הזה פשוט שזה היה בהנחה שזה בנוי רק על השערות לא על דברים מבוססים הלכתי היטב היטב. ו
מבקש לדעת כתב:(במחילה מכובד הרב ונתנו ידידים, רצה לתלות סברא מחרידה בדברי הרב נדל עם כמה דברי איולת שלא אמרם מעולם. ח"ו שלא נקיים מצוה משום שאין לנו מסורת, בעצם זה לומר דבר נורא מאוד שהתורה שבורא עולם חייבנו בה, אנו עושים 'תנאי' יש מסורת מקיימים, אין מסורת, לא רוצים. מי החליט? אנחנו, מעצבי ההשקפה ר"ל. מי נתן לנו רשות להחליט תנאי במצוה שלא הורה לנו בה נותן התורה?
מלבב כתב:]
לא רק שהם דברים שאין להם שחר כל מתנגדי התכלת לא טענו טענה זאת ומתוך טענותיהם ניכר שלא זאת הסיבה שהתנגדו לתכלת, וגם מי שכן טען טענה זאת פשוט שזה בצירוף שזה לא לגמרי הוכח.
ונתנו ידידים כתב:מבקש לדעת כתב:(במחילה מכובד הרב ונתנו ידידים, רצה לתלות סברא מחרידה בדברי הרב נדל עם כמה דברי איולת שלא אמרם מעולם. ח"ו שלא נקיים מצוה משום שאין לנו מסורת, בעצם זה לומר דבר נורא מאוד שהתורה שבורא עולם חייבנו בה, אנו עושים 'תנאי' יש מסורת מקיימים, אין מסורת, לא רוצים. מי החליט? אנחנו, מעצבי ההשקפה ר"ל. מי נתן לנו רשות להחליט תנאי במצוה שלא הורה לנו בה נותן התורה?
טוב אין בדעתי להתוכח, הוא משחק אבוד עוד לפני שאתחיל, את שלי אמרתי מי שרוצה יקחנו משם. לדידי הי' נראה שהוא אמר ב' טעמים א' מפן הרגשי וא' מפן המעשי, ושניהם אינם אלא לבאר למה א"א לגשת אל זה בלי מסורת. וזאת אומרת שאפי' יבא מישהו כמו הרב מלבב ויאמר שבתכלת אנחנו יודעים את הכל נענה לו תורה חייב מסורת כי א"א לדעת אם אתה יודע את הכל.מלבב כתב:]
לא רק שהם דברים שאין להם שחר כל מתנגדי התכלת לא טענו טענה זאת ומתוך טענותיהם ניכר שלא זאת הסיבה שהתנגדו לתכלת, וגם מי שכן טען טענה זאת פשוט שזה בצירוף שזה לא לגמרי הוכח.
אני לא מדבר על אלו שיש להם כמה ניקים ומתפלספים אתך, אלא על רוב ציבור היראים אלו הם מה שאני קורא מתנגדי התכלת ולך תשאל אותם ותראה שרובם יגידו לך אין מסורת אין מחויבות, וראי' לדברי שרובם בכלל לא נכנסו לענין אמנם שיש פרסומות לרוב ויש בין רוב היראים המון יראי שמים מדקדקים בקלה ובחמורה ורצים לקיים את המצוות בכל נפשם ומאודם.
מבקש לדעת כתב:בס"ד
ידידי שליט"א.
קודם כל בכל הדיון כאן, עוד לא מצאתי מי שביאר מדוע בתכלת זה לא שייך. (זה כולל את כבודו ואותי עבדך הנאמן).
אבל ישנו הבדל גדול מאוד בין הסברות מלאות הליצנות והטפשות שעברו מזמן את הגבול שנאמרו בהתנגדות לתכלת, לבין סברא שבעיקרון יש בה אמת, ואלא שצריך לבאר מדוע בנידון זה, זה לא שייך.
מקוה שההבדל הגדול הובהר.
ודרך אגב, לעניות דעתי בזמן שאדם אומר סברא שיש בה אמת ולא עונים לו עניינית זה מזיק לתכלת. כי הרואה אומר הנה לא עניתם רק בלבלתם. וחבריי בענין התכלת אמרו זאת בעצמם כמה פעמים לגבי דברים אחרים ואכמ"ל.
אפרקסתא דעניא כתב:קו ירוק, מחילה אם נעלבת מתגובתי לפילוחך.
אשמח לקרוא את תשובתך לישא ברכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים