הודעהעל ידי אסף128 » ג' נובמבר 12, 2019 9:16 am
גם לי היה ברור שמדובר בהעברה חלקית בלבד. (יעויין בעיקר באותיות ב' ו-ד' להלן)
הנה מה שכתבתי לעצמי פעם על זה:
א. על כל דיבור, מעבירים ממנו זכויות אל האדם שעליו דיבר.
ב. אם אין לו מספיק זכויות להעביר, הוא לוקח אליו חלק מהעבירות של האדם שעליו דיבר. (חובות הלבבות שם – "יאמר להם הורדתם אותם מפלוני ופלוני כאשר רכלתם נגדם ודברתם עליהם לשון הרע ונתחייבתם בהם, כי לא הספיקו זכויותיכם נגדן")
ג. זה יכול להיות אפילו שנים של מצוות !!! (שמירת הלשון שם – "ואם אחר כך ישתכר עוד איזה חדשים או שנים את אושר הנצחי, גם כן יסובב לו אדם אחר ויתנם לו". מעניין שבזה הוא באמת לא כותב שייקח את עוונותיו של חברו. אבל בזה שהשתכר שבוע או שבועיים הוא כותב שייקח את עוונותיו של חברו. משמע שבאמת אם יש לו מספיק מצוות, הוא לא צריך לקחת את העבירות של חברו. למרות שזה נראה שלא דקדק לכתוב דווקא ככה)
ד. המדד הוא לפי כמה ביזה ובייש את אותם אנשים (שמירת הלשון שם – "ויהיה ממולא תמורתם בעוונות רבים ועצומים, מינים ממינים שונים, של כמה וכמה אנשים, שלקח מכל אחד לפי ערך הבזיון והכלימה שהגיע להם על ידו בימי חייו")
בנוגע לאות ב' - יש לציין שגם במהדורות הרגילות ניתן לראות כך, לעניות דעתי - "וכן יש מהם גם כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו וכשאומרים לא עשינום יאמר להם נוספו עליכם בעבור פלוני ופלוני שדברתם בם", אבל אני השתמשתי בחובות הלבבות מהדורת הרב קאפח, ושם יש תוספת שלא נמצאת במהדורות הרגילות -"נתחייבתם בהם, כי לא הספיקו זכויותיכם נגדן"