אוצר החכמה כתב:פעם שאלתי את הגאון הרב חנוך פרידמן ראש הכולל וראש ביה"ד לדיני ממונות בשכונה ורב ביהכ"נ שלנו על הדבר הזה. והשיב לי שראשית הוא מתנה שאינו שומר (עול ולא אנטר לך) ומותר לו להוציא את הספרים החוצה. ואחר שמוצאים אותם החוצה הרי הם הפקר.
מה שאני לא הבנתי הוא התינח במי שבא ללמוד אצלו בכולל ומביא עמו ספר לזמן ומשאירו שם ועושה על דעת כן. אבל אדם שנכנס וספרו בידו ולא התכוון כלל להשאירו אלא שכח אותו הרי זה אבידה גמורה ומתי הסכים לעניין העול ולא אנטר לך הרי התכוון לשמור בעצמו ורק אבד ממנו ומעתה חייבים לשמור מדין התורה ומה מעיל תנאי על זה?
בינוני כתב:בכל מקרה לא הבנתי מה זו הטענה "אף אחד לא תופס זאת בכזו רצינות", זו שאלה של גזל!
בינוני כתב:(ולמה לא צריך בזה דיני תנאים? בדרך אפשר, אולי כיון שבכל מקרה שראובן נכנס בלי שהוא מתחייב כפי התנאי הוא גזלן גמור, לכן הוא מקבל ע"ע את התנאי ואת ההתחייבות אע"פ שהתנאי לא נעשה ככל משפטיו). בכל מקרה לא הבנתי מה זו הטענה "אף אחד לא תופס זאת בכזו רצינות", זו שאלה של גזל!
החושב כתב:בינוני כתב:(ולמה לא צריך בזה דיני תנאים? בדרך אפשר, אולי כיון שבכל מקרה שראובן נכנס בלי שהוא מתחייב כפי התנאי הוא גזלן גמור, לכן הוא מקבל ע"ע את התנאי ואת ההתחייבות אע"פ שהתנאי לא נעשה ככל משפטיו). בכל מקרה לא הבנתי מה זו הטענה "אף אחד לא תופס זאת בכזו רצינות", זו שאלה של גזל!
כנראה הייתי צריך לפרש את עצמי יותר.
ארשום יותר בפירוט. ודרך אגב אציין ולא אבוש שלא ביררתי את הנושא והידיעות שלי בזה הן ברמה של ישיבה קטנה. (ואם השיטות שהתכוונתי לא התקבלו להלכה - אשמח שתתקנו אותי).
בגמרא כתוב שתנאי צריך להיות כפול.
הראשונים (ראה תוספות קדושין מט:, וכן בסוכה איפה שהוא) הקשו שמצינו בגמרא מקרים שלא היה תנאי כפול וזה עזר.
ותירצו שבמקומות שיש אומדנא די ברורה שזו היא הכוונה, אין צריך תנאי כפול (ואם יש אומדנא מאוד ברורה, אז בכלל לא צריך תנאי).
ובהקשר הזה כתבתי בהודעתי לעיל שבמקרה שלנו אף אחד לא תופס ברצינות שאם הוא לא מסכים להפקיר את חפציו אז באמת הוא יהיה גזלן. כלומר, אין כאן אומדנא (יתרה מזו, לא רק שאנשים לא מאמינים שבאמת מישהו לא מרשה להם להיכנס, אלא בכלל רוב האנשים לא מבינים שזו הכוונה של המודעה הזו. ורק כשמתחילים להתלמדן איך המודעה הזו עוזרת מגיעים למסקנא שכנראה שגבאי התכוון שמי שלא יסכים יהיה גזלן).
וכיון שאין כאן אומדנא צריך תנאי כפול.
בן ראובן כתב:ואם יתנה תנאי כפול, מה בכך? המשמעות היחידה תהיה שאכן יש תוקף לדבריו שהנכנס שלא על-פי התנאי הוא גזלן, אבל זה לא אומר שהנכנס אכן הבין ומסכים להיכנס רק על-פי התנאי.
בינוני כתב:זה יסוד מוכר באחרונים (וכגון הגליא מסכת לעניין המשתמש במקח אחר שגילה בו מום, הובא בפת"ש רל"ב), שאם בן אדם עושה מעשה גזילה, על אף שלפום ריהטא הוא לא תופס שזו גזילה, מ"מ כיון שוודאי אם היה יודע שזו גזילה היה עושה את המעשה בדעת אחרת, לכן אנו מפרשים את מעשיו שבאמת כוונתו הייתה לא כפשוטה אלא בפרשנות שלפיה לא יעבור על האיסור, ואף שבפועל לא חשב כן, אבל וודאי כוונתו האמיתית היתה לעשות את המעשה ללא איסור גזילה.
אוצר החכמה כתב:פעם שאלתי את הגאון הרב חנוך פרידמן ראש הכולל וראש ביה"ד לדיני ממונות בשכונה ורב ביהכ"נ שלנו על הדבר הזה. והשיב לי שראשית הוא מתנה שאינו שומר (עול ולא אנטר לך) ומותר לו להוציא את הספרים החוצה. ואחר שמוצאים אותם החוצה הרי הם הפקר.
מה שאני לא הבנתי הוא התינח במי שבא ללמוד אצלו בכולל ומביא עמו ספר לזמן ומשאירו שם ועושה על דעת כן. אבל אדם שנכנס וספרו בידו ולא התכוון כלל להשאירו אלא שכח אותו הרי זה אבידה גמורה ומתי הסכים לעניין העול ולא אנטר לך הרי התכוון לשמור בעצמו ורק אבד ממנו ומעתה חייבים לשמור מדין התורה ומה מעיל תנאי על זה?
בן ראובן כתב:בינוני כתב:זה יסוד מוכר באחרונים (וכגון הגליא מסכת לעניין המשתמש במקח אחר שגילה בו מום, הובא בפת"ש רל"ב), שאם בן אדם עושה מעשה גזילה, על אף שלפום ריהטא הוא לא תופס שזו גזילה, מ"מ כיון שוודאי אם היה יודע שזו גזילה היה עושה את המעשה בדעת אחרת, לכן אנו מפרשים את מעשיו שבאמת כוונתו הייתה לא כפשוטה אלא בפרשנות שלפיה לא יעבור על האיסור, ואף שבפועל לא חשב כן, אבל וודאי כוונתו האמיתית היתה לעשות את המעשה ללא איסור גזילה.
גם אם מפסיד מזה? אנו עושים עבורו את החשבון שבוודאי הוא מעדיף לאבד שעון זהב ולא לעבור על איסור שבעיניו הוא קל?
בינוני כתב:בן ראובן כתב:בינוני כתב:זה יסוד מוכר באחרונים (וכגון הגליא מסכת לעניין המשתמש במקח אחר שגילה בו מום, הובא בפת"ש רל"ב), שאם בן אדם עושה מעשה גזילה, על אף שלפום ריהטא הוא לא תופס שזו גזילה, מ"מ כיון שוודאי אם היה יודע שזו גזילה היה עושה את המעשה בדעת אחרת, לכן אנו מפרשים את מעשיו שבאמת כוונתו הייתה לא כפשוטה אלא בפרשנות שלפיה לא יעבור על האיסור, ואף שבפועל לא חשב כן, אבל וודאי כוונתו האמיתית היתה לעשות את המעשה ללא איסור גזילה.
גם אם מפסיד מזה? אנו עושים עבורו את החשבון שבוודאי הוא מעדיף לאבד שעון זהב ולא לעבור על איסור שבעיניו הוא קל?
כן.
היסוד עצמו בשורשו מבו' כבר בחז"ל, לגבי בעל שהתנה את הנישואין ע"ד שאין מום באשתו, ואח"כ מתגלה שהאשה יש בה כמה וכמה מומים, אנו אומרים שהבעל מוחל על המומים כיון "שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות", ואע"פ שאולי הבעל טוען שהוא לא מוכן בשום פנים ואופן למחול על המומים הרבים שיש בה, והא ראיה שהתנה בפירוש את הנישואין, ובעיניו בעילת זנות (שלהרבה ראשונים הוא מדרבנן) וכ"ש שהיא באונס אינו איסור חמור כ"כ, מ"מ כיון שאנו מניחים שאדם לא רוצה לעבור על זה אנו מניחים בשבילו שמחל!
]".
עכ"פ רואים את היסוד המדובר, שכשבן אדם עושה מעשה גזילה, על אף שהוא מורה היתר לעצמו "והאיסור קל בעיניו" וכו', והוא עומד וצווח ככרוכיא שלא מחל ואינו מוחל בשום פנים ואופן, מ"מ כיון שאנו מניחים שבן אדם לא רוצה להיות גזלן, ע"כ שכוונתו האמיתית היא לוותר על תביעתו אף שמדובר בממון רב. ויתכן שכ"ה בנידוננו, שכיון שבעל המקום אוסר להיכנס למקום לולא קבלת התנאי, אנו מניחים שהוא קיבל את התנאי ומחל על ממונו כדי שלא יהיה גזלן.
גלרשטיין כתב:אם תוכל לעלות את כל העלון של עלון המשפט. [ד״א אהי אמר לי ששמע מהרב אברהם יוסף שאמר על כך שאין לסמוך על מודעות אלו, ויכל להיות שיש בזה משום גזל]
א.ה כתב:בינוני כתב:היסוד עצמו בשורשו מבו' כבר בחז"ל, לגבי בעל שהתנה את הנישואין ע"ד שאין מום באשתו, ואח"כ מתגלה שהאשה יש בה כמה וכמה מומים, אנו אומרים שהבעל מוחל על המומים כיון "שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות", ואע"פ שאולי הבעל טוען שהוא לא מוכן בשום פנים ואופן למחול על המומים הרבים שיש בה, והא ראיה שהתנה בפירוש את הנישואין, ובעיניו בעילת זנות (שלהרבה ראשונים הוא מדרבנן) וכ"ש שהיא באונס אינו איסור חמור כ"כ, מ"מ כיון שאנו מניחים שאדם לא רוצה לעבור על זה אנו מניחים בשבילו שמחל!
]".
עכ"פ רואים את היסוד המדובר, שכשבן אדם עושה מעשה גזילה, על אף שהוא מורה היתר לעצמו "והאיסור קל בעיניו" וכו', והוא עומד וצווח ככרוכיא שלא מחל ואינו מוחל בשום פנים ואופן, מ"מ כיון שאנו מניחים שבן אדם לא רוצה להיות גזלן, ע"כ שכוונתו האמיתית היא לוותר על תביעתו אף שמדובר בממון רב. ויתכן שכ"ה בנידוננו, שכיון שבעל המקום אוסר להיכנס למקום לולא קבלת התנאי, אנו מניחים שהוא קיבל את התנאי ומחל על ממונו כדי שלא יהיה גזלן.
הדברים נכוחים כלפי אותם המקומות אבל לעניינינו אנו יש לומר דאסמכתא בעלמא הוא שכיון שנכנס ע'' ד שוודאי לא ישכח חפציו וד'' ל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים