שומע ומשמיע כתב:לענ"ד ההצעות שהועלו פה הן אקמול לבעיה גדולה.
הסיבה היא שאין כאן כללים מוגדרים לשום דבר, ותלוי בדעתו של כל אחד ואחד. וממילא לאין לדבר סוף.
או שהמנהלים לוקחים לעצמם את הקרדיט בלי להסביר יותר מדי [כמו שעד היום נעשה במקרים מועטים] או שלא.
אני לא הבנתי כל מיני החלטות של המנהלים אבל לא ניסיתי להתווכח כי אין לדבר סוף ובשביל זה יש מנהלים, פעם אחת היה נראה לי משהו מוגזם ושאלתי מנהל באישי והסביר לי את דעתו. למרות שאני לא חשבתי ככה לר חשבתי לנהל על זה וויכוח.
אוצר החכמה כתב:שמש כתב:לצערנו, לעתים זה נראה כאילו שכל זמן שהת"ח המבוזה הוא דתי-לאומי/אדמו"ר חסידי/חכם ספרדי/דיין ברה"ר או כל מי שלא נמנה על המיינסטרים החרדי-ליטאי מותר לכתוב עליו הכל ומבזיו לא יחסמו...
אני לא מסכים עם זה.
בפורום הזה אנו מקבלים כותבים מכל הסוגים ואיננו בודקים בציציותיהם ובלבד שיעמדו בתנאי הכתיבה שהזכרתי למעלה.
הרבה מן הכותבים כאן הם חסידים ולא מעטים הם גם חסידי חב"ד ואני לא רואה שהצד שלהם לא מקבל את מקומו.
מצד שני אם אסור לומר ביקורת על שום דעה או אפילו התנהגות אין הרבה ערך לדיונים.
יתירה מזו לרוץ ולחסום כל מי שאומר ביקורת אפילו לא ראויה כלל לא מכבד את המבוקר ואם יש במה להצדיקו ראוי שהתומכים בו יצדיקוהו ויגלו את צדקתו.
(אם כוונתכם לגט מצפת או לביטול הקידושין מחיפה נכון שרבים מחברי הפורום מתקיפים את העושים אבל אין זה עקב השתייכותם אלא מתוך המחשבה שהמעשה אינו ראוי והוא חורבן)
כך שאני לא רואה כאן את התופעה שאתם מציגים כאן כתופעה ואני מקווה שאין זה סתם טעות שלי.
ארזי הלבנון כתב:אני מדבר על עצם הזכרת שם של חכם, הגם שנפטר מזמן, אך עצם הזכרת שמו גורמת חלחלה לכמה משתתפים, וגם אם אין כאן 'בשר', הם לא ימנעו טרף מפיהם.
לדוגמא - הרב גורן זצ"ל.
מיד יקומו המתנגדים ויכנוהו בשמו ללא שום תואר, או עם תואר אך הוא יימצא בגרשיים, או שידברו עליו כעל אחד הפחותים, למרות גדלותו העצומה בתורה, עליה יעידו ספריו, פסקיו ועיוניו; למרות שגדולי ישראל העריכוהו וכיבדוהו, והגם שהיו מחלוקות - האם אלו שחלקו עליו, לא קמו עליהם עוררים גם כן? והלא אין לדבר סוף! עם כל זאת, ככלל, גדולי ישראל העריכו אותו מאד.
ובכלל, האם איננו מחוייבים להכיר לו טובה על תרומתו הגדולה בהכנסת צביון דתי מעולה לתוך צבא עמנו? התמודדותו האמיצה אל מול האתגרים ההלכתיים שהתעוררו בהקמת הצבא, דבר דאין לו אח ורע באלפיים שנים האחרונות בתולדות עמנו? מה עם מלחמותיו וחירוף נפשו למען ארצנו ועיר קדשנו ירושלים? ועוד ועוד.
גם אם פלוני אינו מסכים עם עמדתו, אל לו לכפור בטובה שעשה עמו!
בפעם האחרונה שביזוהו, כשעמדתי אני הקטן לגונן, מחקו את הודעתי.
אבקש לדרוש בבמה זו את כבוד חכמי ישראל, ושהמנהלים החשובים שליט"א לא יתנו שדברים חמורים כאלו יתגלגלו תחת אפם, מבלי מונע.
תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה. ומה שכתבת: 'בכסות של ציטוטים מרבנים אפשר לכתוב כל דבר על כל אחד', זה שטויות. למשל, על החפץ חיים אי אפשר לומר כל דבר. גם לא על ר' חיים עוזר, ולא על ר' אלחנן וסרמן, וכן הלאה וכן הלאה. מבלי לפרט, יש כמה אנשים שיכולים להוכיח שאפשר ואפשר...
אין לי ענין לפגוע לא בך ולא בחברך, ואין לי ענין להזכיר כל חסרון של כל ת"ח שכבר הלך לעולמו. אבל במקרים מסויימים, אני חושב שזה לא נכון לשכוח את המציאות.
שמש כתב:לגבי מה שאתה חושב מתי נכון להזכיר את ה'מציאות' ומתי להשכיח, עליך לזכור שזו דעתך האישית וככל שזה מתאפשר גם במחיר פגיעה בת"ח (ובתלמידיהם ובקרוביהם וכד') הרי שלפ"ז מן הראוי לאפשר גם לאחרים להזכיר לציבור כל מיני 'מציאויות' שחשוב להזכירן לדעתם וד"ל...
תוכן כתב:ג. בחיי חיותו, הגישה היתה להיפך, שלא נמנעו כלל מלבקר גם את הת"ח הכי גדולים, והטעם הוא, כדי למנוע אחרים מלהכשל. פה בפורום המנהלים סבורים שאין לפתוח אשכולות על אנשים חיים, ולדעתי העניה טעות בידם. כי דוקא הפורום הזה הוא כלי יעיל ונפלא להצביע על כל מיני מכשולים שראוי לתת את הדעת עליהם. ואדרבה, לפעמים אנשים יכולים להצביע על בן אדם שמתחיל להתקלקל, ובכך למנוע עגמת נפש מרובה מכל מיני אנשים שנוהים אחריו.
תוכן כתב:כיון שאתה מתכוין אלי, אז אקום ואשנה פרק זה. הביקורת על גורן, לא היתה כמו הביקורת על פסקים או התנהגות רבנים אחרים, שאולי ראו בפסק זה או אחר שגגה או מכשול, או שראו שדברים מסויימים באישיות שלו הן לא תקינים. אצל גורן היחס של רוב המוחלט של גדולי ישראל היה, שהאדם הזה מקולקל ביסודו, שעם כל גדלותו התורנית, תורתו אינו אלא קרדום לחפור בו, והוא שם את תורת ישראל ללעג וקלס. בשעתו יצאו נגדו עשרות גדולי ישראל מכל העדות, חוץ מהחוג הד"ל. אכן היו כמה רבנים חרדים שסבורים היו שאינו מקולקל, אבל הם היו המיעוט, הרוב סברו שהוא הורס בידיו תורת ישראל.
זה שהיו לו מעלות אחרות, עליהם יקבל שכרו מן השמים, אבל למרות מעלותיו, רוב גדולי ישראל ראו בו אדם שלילי. לומר: 'ככלל, גדולי ישראל העריכו אותו מאד', הוא לחטוא לאמת ההיסטורית.
תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה.
תוכן כתב:שמש כתב:לגבי מה שאתה חושב מתי נכון להזכיר את ה'מציאות' ומתי להשכיח, עליך לזכור שזו דעתך האישית וככל שזה מתאפשר גם במחיר פגיעה בת"ח (ובתלמידיהם ובקרוביהם וכד') הרי שלפ"ז מן הראוי לאפשר גם לאחרים להזכיר לציבור כל מיני 'מציאויות' שחשוב להזכירן לדעתם וד"ל...
אתה נוגע פה בנקודה חשובה. זאת אומרת, כיון שאין כזה דבר גדול בתורה שהוא שלם בכל השלמויות, אלא שכל אחד ואחד יש לו חסרון או חסרונות, האם ראוי להזכיר חסרונות אלו. ומכאן והלאה אני מדבר בשם עצמי, כמה כללים שאני נוקט.
א. באופן כללי, אחרי שת"ח נפטר, אין להזכיר חסרונותיו, ועל זה אמרו ברכות י"ט א': כל המספר אחר מטתן של ת"ח נופל בגיהנם. ונראה שהטעם הוא, שכיון שאין טעם לדבר עליהם, אז הדיבורים הם בכלל ביזיון ת"ח.
ב. אם תלמידי הת"ח ההוא ממשיכים חסרונותיו, אז נראה שיש לבקר גם הת"ח, כדי שלא ילמדו ממנו. ויש לחכות קצת זמן אחר פטירתו לפני שיודעים אם תלמידיו ממשיכים דרכו אם לאו, כי אחרי שהת"ח נפטר, לוקח זמן לתלמידים להתאזן.
ג. בחיי חיותו, הגישה היתה להיפך, שלא נמנעו כלל מלבקר גם את הת"ח הכי גדולים, והטעם הוא, כדי למנוע אחרים מלהכשל. פה בפורום המנהלים סבורים שאין לפתוח אשכולות על אנשים חיים, ולדעתי העניה טעות בידם. כי דוקא הפורום הזה הוא כלי יעיל ונפלא להצביע על כל מיני מכשולים שראוי לתת את הדעת עליהם. ואדרבה, לפעמים אנשים יכולים להצביע על בן אדם שמתחיל להתקלקל, ובכך למנוע עגמת נפש מרובה מכל מיני אנשים שנוהים אחריו.
ד. כל הנ"ל נאמר לגבי ת"ח. זאת אומרת, אנשים שהיו ת"ח אלא שלא היו שלמים בכל השלמויות. אבל אנשים שבחיי חיותם היו סבורים שהם אינם ת"ח אלא הורסים ומחריבים, מותר לדבר אליהם אחרי מותם.
אש משמים כתב:תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה.
??!!
אבקש להנהלה להתייחס למשפט שכתב "תוכן".
שמש כתב:אני דן אותך לכף זכות שאתה פשוט לא מבין מה שאתה כותב...
מדבריך עולה, שיש כעת חובה קדושה לפתוח אשכול מפורט שיצביע על כל חסרונותיך ושיבושיך והמכשולים העלולים לצאת מכך (וכבר יוצאים) בכדי למנוע עגמת נפש ממי שיקראו דברים אחרים שלך ועלולים משום-מה לחשוב שמדובר בת"ח ובר-דעת... בנוסף יש לחקור את מקור שיטתך וקלקולך שמא קבלת כן מרבותיך ולברר האם השיבוש הזה תלוי בך או שהם אחראים לכך (בבחינת אוי לרבו שלמדו תורה) מה שכמובן יוכיח שהם אינם ת"ח כלל (ותורתם היכן הלכה? לתוכן הפתרונים...) אלא הורסים ומחריבים... ואידך זיל גמור.
תוכן כתב:ארזי הלבנון כתב:אני מדבר על עצם הזכרת שם של חכם, הגם שנפטר מזמן, אך עצם הזכרת שמו גורמת חלחלה לכמה משתתפים, וגם אם אין כאן 'בשר', הם לא ימנעו טרף מפיהם.
לדוגמא - הרב גורן זצ"ל.
מיד יקומו המתנגדים ויכנוהו בשמו ללא שום תואר, או עם תואר אך הוא יימצא בגרשיים, או שידברו עליו כעל אחד הפחותים, למרות גדלותו העצומה בתורה, עליה יעידו ספריו, פסקיו ועיוניו; למרות שגדולי ישראל העריכוהו וכיבדוהו, והגם שהיו מחלוקות - האם אלו שחלקו עליו, לא קמו עליהם עוררים גם כן? והלא אין לדבר סוף! עם כל זאת, ככלל, גדולי ישראל העריכו אותו מאד.
ובכלל, האם איננו מחוייבים להכיר לו טובה על תרומתו הגדולה בהכנסת צביון דתי מעולה לתוך צבא עמנו? התמודדותו האמיצה אל מול האתגרים ההלכתיים שהתעוררו בהקמת הצבא, דבר דאין לו אח ורע באלפיים שנים האחרונות בתולדות עמנו? מה עם מלחמותיו וחירוף נפשו למען ארצנו ועיר קדשנו ירושלים? ועוד ועוד.
גם אם פלוני אינו מסכים עם עמדתו, אל לו לכפור בטובה שעשה עמו!
בפעם האחרונה שביזוהו, כשעמדתי אני הקטן לגונן, מחקו את הודעתי.
אבקש לדרוש בבמה זו את כבוד חכמי ישראל, ושהמנהלים החשובים שליט"א לא יתנו שדברים חמורים כאלו יתגלגלו תחת אפם, מבלי מונע.
כיון שאתה מתכוין אלי, אז אקום ואשנה פרק זה. הביקורת על גורן, לא היתה כמו הביקורת על פסקים או התנהגות רבנים אחרים, שאולי ראו בפסק זה או אחר שגגה או מכשול, או שראו שדברים מסויימים באישיות שלו הן לא תקינים. אצל גורן היחס של רוב המוחלט של גדולי ישראל היה, שהאדם הזה מקולקל ביסודו, שעם כל גדלותו התורנית, תורתו אינו אלא קרדום לחפור בו, והוא שם את תורת ישראל ללעג וקלס. בשעתו יצאו נגדו עשרות גדולי ישראל מכל העדות, חוץ מהחוג הד"ל. אכן היו כמה רבנים חרדים שסבורים היו שאינו מקולקל, אבל הם היו המיעוט, הרוב סברו שהוא הורס בידיו תורת ישראל.
זה שהיו לו מעלות אחרות, עליהם יקבל שכרו מן השמים, אבל למרות מעלותיו, רוב גדולי ישראל ראו בו אדם שלילי. לומר: 'ככלל, גדולי ישראל העריכו אותו מאד', הוא לחטוא לאמת ההיסטורית.
זאב ערבות כתב:כל נודניק צריך קהל מאזינים, ואם יניחו אותו לנפשו ואין לו למי לנדנד - יחדל, אז חכם עיניו בראשו.
תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה.
דרומי כתב:די לדמגוגיה. העולם שסביבנו מלא בחנופה !שקרית. מותר כאן קצת לדבר דוגרי.
יודקרת כתב:תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה.
מרצ השמאלנים האלה שאימצו את ההבלים המודרניים של המערב המקולקל הליברלי והחליטו שאסור לפגוע באנשים. טפו. שמעתי גם שהם רוצים להכניס לתנ"ך מצוה חדשה - 'ואהבת לרעך כמוך'. הזויים.
תוכן כתב:יודקרת כתב:תוכן כתב:שתהיה בריא, כאן זה לא גן ילדים, ולא כנס של מרץ. בפורום הזה פוגעים באנשים, ועל דעת כן נכנסים לפה.
מרצ השמאלנים האלה שאימצו את ההבלים המודרניים של המערב המקולקל הליברלי והחליטו שאסור לפגוע באנשים. טפו. שמעתי גם שהם רוצים להכניס לתנ"ך מצוה חדשה - 'ואהבת לרעך כמוך'. הזויים.
יש הבדל עצום, כרחוק מזרח ממערב, בין מצות ואהבת לרעך כמוך, לבין האיסור של הדת הליברלית לפגוע באנשים. כוונת מצות ואהבת לרעך כמוך הוא להיות מודע לצרכים ולרצונות של הבן אדם שמולך, ולנסות כמה שבכוחך להתחשב בהם. לעומת זאת, האיסור לפגוע באנשים הוא מכוון אל האדם עצמו. זאת אומרת, כיון שהאדם עצמו רוצה להרגיש שהוא בעל מוסר וערכי, משום כך הוא מקפיד לא לפגוע באנשים, כדי שיוכל להפגין כמה הוא בן אדם ומתחשב. והא ראיה, שהשמאל מתי שהם נפגשים באדם שהם לא מסכימים איתו, מותר ואף מומלץ לבזות אותו ולהשפיל אותו עד עפר, להרוס לו ולמשפחתו את החיים, וכל המרבה הרי זה משובח.
קאצק כתב:מסכים ביותר,
אותה אבקש כתב:קאצק כתב:מסכים ביותר, המקום פתוח גם לבחורים , וזה מכשול גדול מאד.
גא"מ, כמובן בלא כוונה אישית לאף ניק מסויים.
יודקרת כתב:לא הבנתי. אנשים בני 'הדת הליברלית', הסיבה שאינם פוגעים באנשים היא רק כדי שיראו כמה הם בעלי מוסר וערכיים, והא ראיה, שכאשר הם נפגשים באדם שאינם מסכימים איתו הם מבזים אותו. אז איך רואים שהם בעלי מוסר וערכיים?
אוצר החכמה כתב:ארזי הלבנון כתב:אוצר החכמה כתב:מצד שני אם אסור לומר ביקורת על שום דעה או אפילו התנהגות אין הרבה ערך לדיונים.
יתירה מזו לרוץ ולחסום כל מי שאומר ביקורת אפילו לא ראויה כלל לא מכבד את המבוקר ואם יש במה להצדיקו ראוי שהתומכים בו יצדיקוהו ויגלו את צדקתו.
(אם כוונתכם לגט מצפת או לביטול הקידושין מחיפה נכון שרבים מחברי הפורום מתקיפים את העושים אבל אין זה עקב השתייכותם אלא מתוך המחשבה שהמעשה אינו ראוי והוא חורבן)
כך שאני לא רואה כאן את התופעה שאתם מציגים כאן כתופעה ואני מקווה שאין זה סתם טעות שלי.
אינני מדבר על סוגיות הלכתיות שיש מתנגדים להן, כל עוד הדנים שומרים על שפה מכבדת, אין מניעה לדון.
אני מדבר על עצם הזכרת שם של חכם, הגם שנפטר מזמן, אך עצם הזכרת שמו גורמת חלחלה לכמה משתתפים, וגם אם אין כאן 'בשר', הם לא ימנעו טרף מפיהם.
לדוגמא - הרב גורן זצ"ל.
מיד יקומו המתנגדים ויכנוהו בשמו ללא שום תואר, או עם תואר אך הוא יימצא בגרשיים, או שידברו עליו כעל אחד הפחותים, למרות גדלותו העצומה בתורה, עליה יעידו ספריו, פסקיו ועיוניו; למרות שגדולי ישראל העריכוהו וכיבדוהו, והגם שהיו מחלוקות - האם אלו שחלקו עליו, לא קמו עליהם עוררים גם כן? והלא אין לדבר סוף! עם כל זאת, ככלל, גדולי ישראל העריכו אותו מאד.
ובכלל, האם איננו מחוייבים להכיר לו טובה על תרומתו הגדולה בהכנסת צביון דתי מעולה לתוך צבא עמנו? התמודדותו האמיצה אל מול האתגרים ההלכתיים שהתעוררו בהקמת הצבא, דבר דאין לו אח ורע באלפיים שנים האחרונות בתולדות עמנו? מה עם מלחמותיו וחירוף נפשו למען ארצנו ועיר קדשנו ירושלים? ועוד ועוד.
גם אם פלוני אינו מסכים עם עמדתו, אל לו לכפור בטובה שעשה עמו!
בפעם האחרונה שביזוהו, כשעמדתי אני הקטן לגונן, מחקו את הודעתי.
אבקש לדרוש בבמה זו את כבוד חכמי ישראל, ושהמנהלים החשובים שליט"א לא יתנו שדברים חמורים כאלו יתגלגלו תחת אפם, מבלי מונע.
למעשה אם מכל הרשימה שניתנה (חסידים דתיים לאומיים ספרדים..) זה המקרה היחיד שמצאת קשה לקרא לזה תופעה של ביזוי כל מי שאינו מיין סטרים ליטאי.
להפך זו דוגמה של רב שמעשיו ריחקוהו בעיני רבים מאלה שכיבדוהו בתחילה ולא בגלל השתייכותו המגזרית.
אתה יכול לחלוק על הסיבות בגללם רבים מגדולי ישראל יצאו נגדו, או לטעון שאעפ"כ צריך לכבד אותו בגלל מפעליו האחרים, אבל בהחלט לא מדובר במקרה שבו חברי הפורום לא מכבדים מישהו בגלל השתייכותו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 732 אורחים