קו ירוק כתב:ברור שעיקרם של דברי יוספוס זהים לגמרא, אבל הגמרא כמובן מדייקת בתכלית הדיוק, ולא זו בלבד, אלא שהוא הרי לא היה נוכח בשעת מעשה, כי היה בגליל, כך שזה סיפור שהובא לידיעתו אך לא בפרטים מדויקים.
כלומר אדרבא, אני רואה פה חיזוק לכך שדברי יוסף בכללותם כוללים דברים נכונים, כמו הסיפור הזה שכלליו נכונים ופרטיו לא נכונים או לא מדויקים.
קו ירוק כתב:יתכן הפוך ששמעון בר גיורא היה ראש הבריונים והמנהיג, ובר סיקרא המפקד בשטח, והכל על מקומו בא בשלום.
כי אין מטרת הגמ' לתאר מי המנהיג הפוליטי אלא מעמדו לצד רבן יוחנן בן זכאי דודו. לעומת זאת מטרת יוספוס לתאר את מנהיג המרד.
עקביה כתב:לענ"ד מסתבר מאד שאבא סיקרא הוא הוא שמעון בר גיורא ולא אחר.
נ"ל פשוט ואין צריך לפנים ש"אבא סיקרא" הוא כינוי, כלומר אביהם של הסיקריים, ומש"כ רש"י "כך שמו", כוונתו שכך כונה האיש, ולא שמדברים כאן על אביו של מישהו.
טעם נוסף לזיהוי זה, במדרש איכ"ר (א לא) מסופר על בן בטיח, בן אחותו של ריב"ז, ששרף את האוצרות, וכששמע על כך ריב"ז אמר "ווי", הלשינו על כך לבן בטיח והוא חקר את דודו, שהסביר לו שלא אמר ווי אלא וה, שהוא לשון שמחה. ומבואר שם שע"י חכמתו הייתה לו נפשו לשלל.
אצ"ל שבן בטיח (במדרשים אחרים בן אבטיח) הוא אבא סיקרא, והדברים מתאימים לסיפורי פלביוס על בר גיורא - רשעותו הנוראה והבולשביזם שהוא השליט. הרי לפנינו בחז"ל שבריון זה היה מוכן להרוג את דודו, זקן גדולי ישראל, עבור השמעת מילת ביקורת אחת על מעשיו.
סגי נהור כתב:האם מלבד הסתירות בין דברי חז"ל לסיפורי יוסיפוס ניתן להצביע על נקודות מרכזיות שבהן התיאורים חופפים?
אגב, מי ששילב בהצלחה (ספרותית... איני יודע אם גם היסטורית) את סיפורי יוסיפוס עם דברי חז"ל הוא רש"מ וולך (מאיר ברעם) בספרו עיר מלוכה.
אצלו יוחנן מגוש חלב הוא אצלו טיפוס חיובי הנשמע לריב"ז ולחכמי ישראל, ואילו שמעון בר גיורא ואבא סיקרא הם אכן שני אנשים שונים.
עמקן כתב:דומני שהתח"ס [אין לי זמן לחפש מקומו עכשיו] התייחס לסתירות בין יוסיפון לחז"ל. ותירץ שיוסיפון ראה רק בעין אדם, משא"כ חז"ל שדבריהם ע"פ רוה"ק, והם הצליחו לחדור לנקודת האמת שלא היתה תמיד גלויה.
גנזך כתב:אינני יודע אם הסיפור של המשמר הלוי מוסמך, ובאם כן, אזי היא התקפה על הנצי"ב
שבגמ' מבואר שהורדוס לא נשא מעולם בת חשמונאים, אלא הטמינה בדבש וכו', ואלו יוסיפון מספר שנשא וילדה לו ילדים
והנצי"ב על הספרי (ח"ג עמ' קפ"ח) כתב, וז"ל: מלבד שידוע דהורדוס נשא בנות כהנים כדאיתא ביוסיפון וכו' ואמו מבנות גדולי ישראל היתה.
חוקר חובב כתב:יש בש"ס הרבה אנשים שהמילה אבא היא חלק משמם: אבא שאול, אבא חלפתא, אבא בנימין ועוד. ככל שידי מגעת, לא מצאתי בשום מקום שרש"י הוצרך לפרש שאין זה אבא של שאול, למשל, אלא כך שמו. ולכאו' זה א"צ לפנים, כי בלשון ארמי אין אומרים "אבא סיקרא" על אביו של סיקרא, אלא אבוה דסיקרא. ולכאו' פשוט שרש"י בא לאפוקי מכינוי ולומר שזה שם, כלשונו הברורה, ולא שום דבר אחר.
הראיה מהמדרש היא ראיה המבוססת על היפך דברי הגמ'. היחס לאבא סיקרא (או בן בטיח) בגמ' ובמדרש הוא הפכי: ע"פ הגמ' אבא סיקרא הבין שאנשיו טעו בשריפת האוצרות, ולכן סייע לריב"ז לצאת. ע"פ המדרש הוא היה הורג את ריב"ז אילו ידע שהוא אמר עליו ביקורת בנושא שריפת האוצרות, וזה מתאים עם המתואר על שמעון בר גיורא. אבל דברי הגמ' אינם מתאימים, ולכאו' הם העיקר לדידן.
יש מקום לומר שמתוך המדרש יש ראיה ג"כ שאי"ז שמעון בר גיורא, שהרי הוא נקרא "בן בטיח", הרי ששם אביו היה בטיח ולא גיורא. אולי ניתן לדחות שדווקא זה כינוי בלבד, ונקרא כך על שם גודלו החריג ("אגרופו של בן בטיח"), ומעין המילה "אבטיח".
גנזך כתב:אינני יודע אם הסיפור של המשמר הלוי מוסמך, ובאם כן, אזי היא התקפה על הנצי"ב
שבגמ' מבואר שהורדוס לא נשא מעולם בת חשמונאים, אלא הטמינה בדבש וכו', ואלו יוסיפון מספר שנשא וילדה לו ילדים
והנצי"ב על הספרי (ח"ג עמ' קפ"ח) כתב, וז"ל: מלבד שידוע דהורדוס נשא בנות כהנים כדאיתא ביוסיפון וכו' ואמו מבנות גדולי ישראל היתה.
עקביה כתב:ראה רש"י (שבת קטו.): אבא חלפתא - אבא של ר' יוסי חלפתא שמו.
כאן בא רש"י לומר ש"אבא חלפתא" אינו כינויו של האיש, אלא רבי יוסי קורא כך לאביו, ואילו אצל אבא סיקרא אומר רש"י שכך היה נקרא בפי הבריות, ולא שהיה אביו של סיקרא. אין הכרח שאביו של סיקרא ייקרא אבוה דסיקרא, עקרונית יתכן שיקבל את הכינוי אבא סיקרא. מה גם שסיקרא אינו שם אדם, ולכן לא מסתבר שזהו שם, שכן תמיד כאשר מצאנו 'אבא' הסמוך לתיבה נוספת שהוא שם, אינו אלא כאשר הוא סמוך לשם אדם, כמו הדוגמאות שהבאת, אבא שאול או אבא בנימין, משא"כ אבא סיקרא.
כל זה נ"ל פשוט, ולא מסתבר שרש"י יטען טענת בריא שזהו שמו ממש, וכי היה בברית שלו שידע שאין זה כינוי?
היחס לאבא סיקרא/בן בטיח בגמ' ובמדרש אינו הפכי. המדרש מתאר את מה שסבר מעיקרא, והגמ' את מה שסבר לבסוף, לאחר שראה את תוצאות מעשיו הרעים.
בן מיכאל כתב:עמקן כתב:דומני שהתח"ס [אין לי זמן לחפש מקומו עכשיו] התייחס לסתירות בין יוסיפון לחז"ל. ותירץ שיוסיפון ראה רק בעין אדם, משא"כ חז"ל שדבריהם ע"פ רוה"ק, והם הצליחו לחדור לנקודת האמת שלא היתה תמיד גלויה.
רבי צדוק מלובלין.
מחולת המחנים כתב:נצח ישראל למהר"ל פרק ה
דע כי טיטוס הרשע, אי אפשר שלא היה רשע, והרי על ידו חרב הבית הקדוש, הוא בית אלקינו, ולפיכך רשע גמור היה. ומה שמספר עליו ביוסיפון שלא היה רשע, אבל היה מרחם על הבריות, כל זה אינו, כי דבר שאי אפשר הוא, כי מי שהוא טוב לא יבא ממנו רע כלל, ואיך יבוא רע, כמו זה, ממי שיש בו דבר טוב מה. ואם תאמר, למה לא אירעו דברים אלו לנבוכדנצר, שגם הוא הרשיע ושרף בית אלקינו, ולמה לא אירע לו כל אשר אירע לטיטוס, והלא בית המקדש ראשון יותר בקדושה עוד מן בית שני. ויש לך לדעת, כי נבוכדנצר שהחריב את הבית, לא עשה זה רק בשביל שלא היו רוצים להיות כפופים תחתיו, שהרי מרדו בו, כדכתיב בקרא (מ"ב כד, א). ולפיכך לא היה נבוכדנצר מתנגד אל קדושת בית אלקינו כמו זה, שהרי בבית שני היו רוצים להיות כפופים תחתיו, ובו לא מרדו מעולם. כי הקיסר שמרדו בו בדבר הקרבן, אף שאינו כל כך מרידה, כבר מת. רק כי כל כונתו היה רק להשחית ולקלקל בלא טעם כלל, ולפיכך עשה לו הקב"ה כדינו, וכמו שיתבאר בסמוך.
ואפילו אם נודה לבעל יוסיפון שדיבר טוב מלשרוף בית המקדש, זה כדרך הרשעים מדברים בפיהם, ולבם אין אתם. או שעשה כל זה כדי לעשות בבית המקדש כרצונו, להשתבח ולהתפאר בו שיהיה הבית הגדול והקדוש תחת ידו. והוא יתברך גרם שלא יהיה בית קדשנו ותפארתנו ביד הערל והטמא הזה, ולכך נשרף. כי אין ראוי למעלת קדושתו של בית המקדש, אשר שמו יתברך נקרא על הבית, שיהיה תחת זרים ורשעים כמו אלו אף זמן מה, שהרי בסוף בודאי יהיה שורפו, ולכך נשרף מיד. אבל בודאי הוא היה ראש המשחיתים שהשחית בית אלקינו, ואיך יבוא דבר כזה אם לא על ידי ראש המשחיתים, שהיה מוכן להשחתה. ולפיכך מתחלה כי שדר עלייהו לנירון קיסר, שהוא לא היה בתכלית הרשעה, והיה מצות הקיסר עליו שיהיה מחריב ירושלים, אי אפשר רק שיתגייר. מאחר שהקיסר רצה להכריחו לדבר רע שאינו מוכן לו, וכל מי שרוצה להכריח אחד לדבר שאינו מוכן ומסוגל אליו, כמו הקיסר שהיה רוצה להכריח את נירון קיסר שילחם עם ישראל וישרוף הבית, ולפיכך היה מתחזק נירון קיסר כנגד זה, והיה מתגייר לגמרי. אבל טיטוס הרשע מוכן היה אל הרשעות.
גחלת כתב:בספר אלף דור חלק ב נמצא קונטריס גדול שדן ביוסף בן מתתיהו. ועד כמה אפשר לסמוך עליו.
מביא הרבה מקורות ודעות.
קו ירוק כתב:גנזך כתב:אינני יודע אם הסיפור של המשמר הלוי מוסמך, ובאם כן, אזי היא התקפה על הנצי"ב
שבגמ' מבואר שהורדוס לא נשא מעולם בת חשמונאים, אלא הטמינה בדבש וכו', ואלו יוסיפון מספר שנשא וילדה לו ילדים
והנצי"ב על הספרי (ח"ג עמ' קפ"ח) כתב, וז"ל: מלבד שידוע דהורדוס נשא בנות כהנים כדאיתא ביוסיפון וכו' ואמו מבנות גדולי ישראל היתה.
הדבר הזה באמת בלתי אפשרי ליישבו לכאורה.
משום שיוספוס מתאר את מרים החשמונאית שנשאה לו, ורצח את אחיה הנצר האחרון לחשמונאים, בריחו, ואת בניה הרג, ואותה הרג כשקנא לה. ומתאר שעל שמה בנה את מגדל מרים.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים