אוהב עמו כתב:שאלני יקר א' שליט"א על תורם שתרם ד' מגילות לבית הכנסת שבו הוא מתפלל, אך נמנע מלתרום מגילת איכה דמהרה יבנה המקדש וט' באב יהפך למועד, ומסתפק התורם האם זו הדרך הנכונה או שאע"פ כן יש לכתוב מגילת איכה מהודרת על קלף לקיים בה מצוות קריאת מגילה.
זה הזכיר לי את מנהג שנהג בק"ק לזרוק לגניזה את הקינות במוצאי ט' באב.
מה דעת חו"ר את"ק הדין בשאלה זו?
עם גמר הכנתו לדפוס של הספר 'שיח נחמה' ממרן הגר"ח קניבסקי שליט"א – על עניני בין המצרים וט' באב – פנה המו"ל ליהודי בעל ממון בבקשה שיאות לסייע במצוה ולעזור בהדפסת הספר.
היהודי העשיר שמע את הבקשה ומיד השיב: "לא אתרום! כי תבין, הלא אנו מבקשים כל יום שיבנה בית המקדש בקרוב, והכל מאמינים שאכן בכל רגע עתיד אליהו הנביא לבשר על בוא משיח צדקנו ובית המקדש יבנה, ואם כן חבל להדפיס ספר על עניני החורבן ותשעה באב, הרי בעז"ה בקרוב כל הספר יהיה מיותר לגמרי, אף אחד לא יביט בו... לא אזרוק את כספי לריק!" סיים האיש.
הדברים הגיעו לאוזני רבנו, ומיד הגיב: "האיש אינו צודק! גם כשיבוא משיח צדקנו ימשיכו להסתכל לללמוד בכל הספרים המדברים אודות החורבן, וההלכות של בין המצרים לא ימחקו מהשולחן ערוך... תורת משה קיימת לעד. והסיבה שיסתכלו בספר על החורבן היא, כדי לדעת ולזכור תמיד איזה דברים גרמו לנו את הגלות והחורבן, לדעת כיד לתקן את עצמנו ולראות מה החטא גורם".
ובהקדמת הספר ישנו קטע, בו מובא ברמז המעשה הנ"ל:
"קודם הדפסת הספר אמר רבנו, כי אי"ה בקרוב יבנה המקדש, ואז כל המדרשים והספרים המדברים אודות החורבן והצרות השייכות לזה – לא יגנזו חלילה, אלא אדרבה, יעיינו בזה וילמדו כמו בכל חלק מחלקי התורה הקדו', כדי לדעת ולהעריך ולשמוח בבנין בית ה' ולזכור איזה חטאים גרמו לחורבן".
ארזי הלבנון כתב:והסיבה שיסתכלו בספר על החורבן היא, כדי לדעת ולזכור תמיד איזה דברים גרמו לנו את הגלות והחורבן, לדעת כיד לתקן את עצמנו ולראות מה החטא גורם.
סגי נהור כתב:ארזי הלבנון כתב:והסיבה שיסתכלו בספר על החורבן היא, כדי לדעת ולזכור תמיד איזה דברים גרמו לנו את הגלות והחורבן, לדעת כיד לתקן את עצמנו ולראות מה החטא גורם.
או כדי לשמוח בכפליים בשמחת הגאולה כיתרון האור מן החושך.
או בעומק יותר, כדי להיווכח למפרע איך תהפוכות החורבן והגלות היו שלבים של הכנה בדרך אל הגאולה, ואזי נודה על יסורי הגלות כדכתיב והיה ביום ההוא אודך ה' כי אנפת בי.
י. אברהם כתב:היכן יצא לאור? באיזה קובץ?
י. אברהם כתב:איזה הוצאה? היכן יהי' ניתן להשיג?
האם נתן שם לספר איכה כמו לשאר ספרי נ"ך?
אפשר אולי לטעום מהעמוד הזה?הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
עושה חדשות כתב:אפשר אולי לטעום מהעמוד הזה?הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
לענין כתב:יקומו הנביאים וישאלו - היש בידכם את ספרינו? נוכל להראות להם את ספריהם בקדושתם? מה נראה להם? את נ"ך מקראות גדולות עם שבעים הפירושים?
הוגה ומעיין כתב:בבקשה:
הוגה ומעיין כתב:עושה חדשות כתב:אפשר אולי לטעום מהעמוד הזה?הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
בבקשה:
הוגה ומעיין כתב:בהוצאת "האוצר" בעז"ה.
הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
אבא יודן כתב:הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
נו,
יצא כבר? ואיפה?
הוגה ומעיין כתב:אבא יודן כתב:הוגה ומעיין כתב:רס"ג בהקדמתו לפירושו לאיכה (שיצא בעז"ה מהדפוס בשבוע הבא) עומד בזה, ומבאר את התועליות שמלימוד מגילת איכה, ומהן גם השייכות אחר הגאולה, כגון שרבים מייעודי הגאולה לא נאמרו במפורש בדברי הנביאים אלא נלמדים מהיפוך ענייני הגלות והחורבן. והוא מרחיב ומדגים זאת.
נו,
יצא כבר? ואיפה?
לדברי המו"ל, עכב עיכובים של הסכמות והנצחות ועוד - יצא מבית הדפוס רק בשבוע שאחרי תשעה באב.
יעזור ה' ויהפוך לשמחה ולששון.
הוגה ומעיין כתב:אינני יודע מה קראת, אבל אין בהערות שום דברים מפרופסורים ורופאים למיניהם, ואינו כתוב בסגנון המקובל על האקדמיה כלל וכלל.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים