נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?
שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.
תוכן כתב:נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?
שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.
אישתמיטתיה גמרא מפורשת ברכות מ"ט א': וטעמא מאי אין חותמין בשתים, לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.
תוכן כתב:נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?
שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.
אישתמיטתיה גמרא מפורשת ברכות מ"ט א': וטעמא מאי אין חותמין בשתים, לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.
דמצאנו (ראה טוש"ע או"ח רח, י) לגבי מי שאכל הן ה' מיני דגן, והן פירות מז' המינים, דכולל בברכה אחת ב' הנוסחאות, הן 'על המחיה', והן 'על העץ'. ואין כאן שום שינוי ממטבע שטבעו, חכמים שהם שטבעו ב' הנוסחאות והוא כוללם כאחד.
וכן כגון המובא ברמב"ם (הלכות מעשר א, טז) "המפריש מעשר זה מברך תחלה כדרך שמברכין על המצות וכן מברך על מעשר שני ועל מעשר עני ועל מעשר מן המעשר מברך על כל אחד בפני עצמו, ואם הפריש הכל זה אחר זה מיד ולא סח ביניהן כוללן בברכה אחת ומברך להפריש תרומות ומעשרות".
וכן פסק ג"כ במ"ב (תרנא שעה"צ עא), לגבי מי שנוטל ג' מינים - אתרוג, הדס וערבה, לאחר שנטל הלולב בפנ"ע, ובאופן שצריך לברך עליהם בנפרד (שהפסיק בין נטילת לולב לנטילת שאר מינים), שאף שעל כל מין יש ברכה נפרדת [כלומר אם נוטל כל מין בפנ"ע, והפסיק בין מין למין, יש לברך על כל מין ברכה בפנ"ע, על נטילת הדס, על נטילת ערבה, על נטילת אתרוג]. מ"מ כאשר נוטל את כל ג' המינים כאחד מברך ברכה אחת "על נטילת הדס ערבה ואתרוג". עיי"ש.
תוכן כתב:טבילת אשה וטבילת כלים הן טבילות שונות במהותן, ולא שייך לנידונים הנ"ל.
עתניאל בן קנז כתב:תוכן כתב:טבילת אשה וטבילת כלים הן טבילות שונות במהותן, ולא שייך לנידונים הנ"ל.
כמובן שיש לדון בענין. האם הפרשת ב' סוגי מעשרות אינם שונים במהותם. ומדוע טבילה להסיר הטומאה, שונה 'במהותה' בטבילת אדם מטבילת כלים.
דרומי כתב:אנסה לחדד מזוית נוספת.
טבילת כלים היא ענין חד פעמי שמבטא את המעבר לקדושת ישראל, לעומת זאת טבילת נדה הוא ענין החוזר על עצמו שוב ושוב ואין בזה תוספת קדושה אלא רק טהרה ממצב של טומאה (טהרה זמנית).
[ואולי באמת אפשר לחבר בין טבילת כלים לטבילת גר?].
נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?
שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
1 תברך שני ברכות.
2 תברך על טבילה סתם.
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.
לענין כתב:בזמן חז"ל היה מקוה מיוחד לכלים?
[לא מפקפק על ההוראה החמורה, בס"ד מבקש להבין]?
לענין כתב:כנגד חילוקו של הרב תוכן יש להעיר מדברי המשנה ברורה שמביא מהר"ם די בוטון שיש לכלול ברכת עירובי חצרות עם עירובי תבשילין, הגם שהם חלוקים במהותם לא פחות מטבילת נדה וכלים.
לענין כתב:דרומי כתב:אנסה לחדד מזוית נוספת.
טבילת כלים היא ענין חד פעמי שמבטא את המעבר לקדושת ישראל, לעומת זאת טבילת נדה הוא ענין החוזר על עצמו שוב ושוב ואין בזה תוספת קדושה אלא רק טהרה ממצב של טומאה (טהרה זמנית).
[ואולי באמת אפשר לחבר בין טבילת כלים לטבילת גר?].
אכן כן, כמבו' בירושלמי ובראשונים ז"ל
א. סיפרו כאן בפורום על יהודי שהלך לטבול כלים תוך כדי שהוא מתאר לילדיו באופן ציורי להפליא על הכלים המסכנים שמחכים ש'יגיירו' אותם ויעשו אותם טהורים וראויים ליהודים...
ב. וכבר העירותי בס"ד על כך שנתבאר כי בשניהם בעינן מ' סאה דוקא מדאו' גם במעיין, ואכמ"ל (אינני יודע לעשות קישורים להודעות אחרות בפורום, ולכן אני לא שולח אלא רק מציין).
עזריאל ברגר כתב:טבילתה היא בד"כ דאורייתא וטבילת הכלי מחלוקת, ומקודש קודם, ולכן תטבול בעצמה לפני הכלי (משא"כ טבילת גברים שבזמננו שטובלים לקדושה יתרה - טבילת הכלי קודמת).
ויש מקום לדבריו, והכל לפי הענין.לפענ"ד, מטעם זה עצמו שטובלים לקדושה יתרה - מוטב שיטבילו הכלי אחר טבילתם, ותהא הכנה אף למ"ע זו שמה"ת.
[מלבד בטבילת ועש"ק וכיו"ב, שלא באה אלא לקבלת קדושת היום והזמן, ובזה אכן נראה שיקדימו להטביל הכלי].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים