איש_ספר כתב:לי הק' לא מפריע המסקנות העולות מן הדברים כמו המקורות עליהן הן נשענות: מדיוקים בלשונות קול התור (שגם למיימנים פשוט שלשונו אינה אותנטית) ועד מחלוקת בין שתיקת החכמים (שלא הוכחה) לפרסום בעיתון (שהתברר כעיתון שלא מייצג כלום) לבין פי' הגר"א לתיקונים. וכ"ז בבחינת לא יאומן כי יסופר כפשוטו.
גם הזלזול בפשעטל בבא קמא או בפרומקייט, משונה כשהוא יוצא מפי המתנגד הגדול, (פשוט שמר' חיים ווולאז'ינר המדבר על קדושת הבנת עוד טענה של הרמאי לשמי שמים, לא היו יכולים לצאת דברים בסגנון כזה) ואולי יש כאן סוג של אימוץ בלתי מודע של עמדות יריביו החסידים. וכמו שאוהבים למצוא במחקר השבתאי למשל...
ואחרי הכל מה לזבוב קצוץ כנפים מול הנשר בשמים, ואין אני מבקר ח"ו אלא משתף עם החברים את צערי וכאבי.
אקדים ששמעתי כ30 ג'יגה של שיעורים מוקלטים של מו"ר (לאחר מיתה) החסיד האמיתי ר' יצחק שלמה זילברמן זצ"ל.
לוקח זמן להבין את הסגנון, הוא מדבר מאד שונה מרוב החכמים. שום שיעור אצלו לא מוכן מראש, הרבה פעמים נשמע כראיה דברים שהוא כלל לא מתבסס עליהם.
באופן כללי היחס בינו לתלמידיו היה מאד בצורה של יחסי אמון, כך שהוא לא עומד בעמדת התקפה שצריך להוכיח את עצמו, אלא יותר בסגנון של חשיבה משותפת, ולכן כשהעקרונות מוסכמים הוא יכול לדון בצורה שהוא לא צריך להוכיח את עצמו.
הרבה חושבים שהוא היה נסחף לקיצוניות, באמת זה כלל לא נכון, (ובניגוד לחכמים אחרים כבית בריסק, הרב עובדיה, או תלמידי הרב הוטנר), כמעט ואין אצלו ביטויים קיצוניים של ניצוח וקנאות, אלא מהנקודה שהוא רואה את הדברים באותו הרגע, וכשדנים מכיוון אחר הוא יכול לדבר הפוך לגמרי, הכל תלוי בנקודת המבט (למשל על החסידים בנושאים של זלזול בהלכה, או בנושא של שמירת גדרים).
לדוגמא: הזלזול בפשעטל בבבא קמא, זה לא שהוא מזלזל בעיון הלכתי על נושאים ספציפיים. הזלזול הוא באלו שדנים כל היום בנקודות הלכתיות בודדות, ומה ה' אלוקיך שואל מעמך לא מטריד אותם, כלומר שמה שמטריד אותם בתוס' בבב"ק זה לא רצון ה' אלא משהו פחות מזה, והם חושבים שזה חזות הכל, רק שהוא לא טורח לומר את זה, כי הוא אומר את הדברים מנקודת מבטו. ואם מישהו ישאל אותו הוא מיד ידגיש מה כוונתו.
דוגמא נוספת:
בשיעור על מידת הבטחון הוא מתחיל עם מדרש שהביטחון גורם שמחה והרב איש ספר מיד יקפוץ ויאמר: א. העניין לשכנע לבטוח בה' שצריך לומר שזה גורם שמחה? ב. יש פסוקים מפורשים שהבטחון גורם שמחה, ולא רק מדרש צדדי, ג. קודם שיגדיר מה זה בטחון ואיך מגיעים לזה (הוא לא ממש אומר את זה עד סוף השיעור), ד. יש כמה מחלוקות בראשונים בענייני הביטחון שהוא כלל לא נכנס לזה וכו'. אבל למי שמכיר את הסגנון כל השאלות לא קשות, כי הוא מדבר מאד מתוך שטפיה, ובאמת בשיעורים אחרים נכנס גם לחלקים האחרים.
דוגמא נוספת:
כשהתחילו להטיל שם תכלת בציצית הגרי"ש נכנס לבית המדרש והזהיר את הבחורים באזהרה חמורה שלא כהרגלו שמי שהתכלת שלו תצא מהמכנסיים בפרהסיא יעוף מהישיבה במקום, כי זו חוצפה להורות הלכה בעניין ויש את גדולי החכמים שצריכים להכריע בזה. אבל מאידך כשבירר את הסוגיא, לא הלך לקבל רשות מהרב שך. כלומר מצד ההוראה הציבורית אסור לזוז מהרב שך (או כלשונו שעדיף לעבור על ספק דאורייתא מוודאי להתריס בפני גדול הדור), ומצד גוף הסוגיא הרב שך לא עניין אותו כלל. (הנושא שם כלל לא היה תדמית ציבורית של הקהילה וכו' ואכמ"ל).
אדם אחר היה אומר את זה בצורה ברורה יותר, ודווקא אצלו מתוך רדיפת האמת הוא דיבר על הדברים מתוך הנקודה שבה הוא רואה אותם, ולא ברמת הוויכוח המילולי שצריך לחזור ולהשען על היסודות שוב ושוב.
יש שיעורים רבים שלו שנשמעים פשוטים מאד, ואם מבינים יותר יש הרבה מאד דברים מאחוריהם, רק שהוא דיבר מתוך הנקודה שבה הוא רואה את הדברים, ולא ראה צורך להקיף בציטוטים וקישורים, אלא לומר את הדבר עצמו, והשומע שלא רגיל לסגנון יחשוב שזה דברים פשוטים שמתאימים לילדים, בעוד שזה בדיוק הפוך, גם אברכים מוכשרים בדרך כלל לא יבינו את עומק הדברים.
בקיצור, אני מסכים על הטענות שלך בגדול, וברור לי שגם הרב זצ"ל גם היה מסכים עליהם (למשל בכמה שיעורים הוא אומר שאי אפשר לסמוך על כל מילה בקול התור אלא על הרעיונות הכלליים, וגם עליהם רק בגלל שהיסודות מוכחים מכל התורה, וגם הפרטים רבים מהם כתובים בכתבי הגר"א במקומות אחרים וכו'), זה כלל לא הנקודה, ואני מקווה שהצלחתי להסביר משהו.
דווקא הגישה הזו היא הגדולה שלו, שהוא לא בונה מהלך איך לשכנע אותך בצדקת דרכו, והוא לא מרים את הקול אף פעם כדי להדגיש נקודה, הוא כלל לא "יודע לדבר" ומדבר הכל בגובה העיניים מלב ישר, ושמעתי באזניי מכמה מתלמידיו (בין היתר ר' אריה שפירא ור' אורי זוהר) שעוד לפני ששמעו שיעור אחד שלו, הגישה הזו כבר קנתה אותם כי הבינו שהוא לגמרי עומד מאחורי דעתו, ואין אצלו כל הבדל בין איך שהוא רואה את הדברים לאיך שמוסר אותם לאחרים, הן מבחינת סידור הדברים, והן מבחינת רמת המחוייבות שלו לדברים.
מתלמידיו אפשר יותר להביא ציטוטים, כי הם יותר "מוסרים שיעור" קונבנציונלי.
כמובן שהדברים תקפים ביתר שאת על הציטוט מההקלטה הספציפית על תנועת החסידות (כדי להבין את דרכו בעניין שמעתי שיעורים מסודרים על כך מכמה מתלמידיו, באשכול ההוא היה ניכר שגם המתנגדים הגדולים שהגנו עליו פה בפורום לא הבינו את העניין דיו)