למען עמי כתב:גילוי נאות: הכותב השתכנע בעניין התכלת וכבר מטיל תכלת בטליתו כבר כמה חודשים.
חד ברנש כתב:למען עמי כתב:גילוי נאות: הכותב השתכנע בעניין התכלת וכבר מטיל תכלת בטליתו כבר כמה חודשים.
לא היה ספק בכך.
למען עמי כתב:אבל דבר זה מאוד מתאים לישיבה לענ"ד,
גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
בחורים צעירים נעדרים את כל זאת,
וכל זה כמובן בלי להכנס לגופה של הסוגיא, ולא לגופם של אנשים, ולא באתי להכליל וכו' וכו', רק להעלות נקודה, בלי לקבוע מסמורות
למען עמי כתב:גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
בחורים צעירים נעדרים את כל זאת,
וכל זה כמובן בלי להכנס לגופה של הסוגיא, ולא לגופם של אנשים, ולא באתי להכליל וכו' וכו', רק להעלות נקודה, בלי לקבוע מסמורות
את ה'העתק הדבק' של דבריך, ניתן לשמוע מכל מתנגד...
אם להסביר יותר: בישיבת חברון לא מחנכים לגישה שלך!
תרשה לי לנחש שאינך משם [אחר כל הכבוד הדרוש].
ולהתייחסות לדבריך ש"אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת". - אתה ממש טועה! אני שוחחתי עם כמה מגדולי הדור שעונים להגדרה שלך...
אבל אנא, למה כ"כ פיתול ארוך "אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם". הוי, כמה שזה 'סגנון'.
ולמה שכתבת "לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת" - מדובר על ביטול עשה דאורייתא! ומאידך קיום מצוה ששקולה כנגד כל התורה, מה שלא מצאנו כמעט בשום מצוה [מזכרוני מצאנו כן רק ב - תורה, שבת, מילה, ארץ ישראל, צדקה, ציצית. וכן ע"ז כאילו עבר על כל התורה כולה]. וכן דיש בו עניין של "וזכרתם".
גיזונטע קאפ כתב:יש כאן עוד נקודה נוספת הסיבה שלא הולכים עם תכלת לדעתי קשורה לשו"ע החמישי, עניינים של מסורת וכיוצ"ב, לא למסגרת ההלכה הסטנדרטית, (זו אגב הסיבה שבזן מסויים של אנשים התכלת רווחת).
גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
החושב כתב:גיזונטע קאפ כתב:לי זה נראה תוצאה של רוח העקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי, במקום שהיוזמות יתחילו מגדולי הדור, הם מתחילים מבחורים צעירים, אף אחד לא שואל את עצמו למה אף אחד מגדולי ישראל הפוסקים המקובלים שבית ישראל נמשך אחריהם בכל דבר לא הולך עם תכלת, ודווקא הוא בחור בן עשרים שלא מסוגל להכיל מל"מ אחד מתחילתו לסופו הוא זה שמבין שצריך ללכת עם תכלת.
לא ראיתי כזה דקדוק הלכה גדול אצל בחורים צעירים, שכבר קיימו הכל חוץ מתכלת,
אין זאת אלא רוח החוצפא יסגי.
הגדרת יפה את הגישה שבאת לייצג.
עולות לי כמה חקירות בעניין זה. החקירות הן בניתוח המציאות, ולא בשאלות מה נכון ומה לא.
א. האם זה לא דבר טבעי שיש חלקים שמרנים בכל חברה ויש חלקים שמקדמים שינויים?
ב. האם זה לא טבעי שחלוקה כזו קיימת גם בקרב היהדות הנאמנה?
ג. האם זה לא טבעי שגדולי הדור יהיו שייכים דווקא לחלק השמרני? (אם מפאת גילם ואם מפאת סיבות נוספות)
ד. האם לא יתכן שהחלוקה הזו - הוא מצב בריא? הצעירים מנסים לשנות, זקני הדור עוצרים אותם. וכך רק השינויים החיוניים והנורמליים ביותר ייצאו לפועל (באופן טבעי, מן הסתם רק אחוז קטן מאוד מאוד מהיוזמות הן יוזמות מבורכות)
ה. האם גם בלי שרה שנירר זקני הדור היו הוגים את הרעיון המחודש של 'בית יעקב', ומה שזה התגלגל על ידה זה בסך הכל מקרה?
ו. האם חוצפא יסגא זה בהכרח התפתחות רעה ופסולה ביסודה ובמהותה? האם זה לא חלק (שלילי אמנם) משינוי התפיסה המחשבתית המבורך? פעם מי שנולד כפרי פשוט ידע שהוא ימות ככזה, ובמקרה הטוב יהיה לו פי שתיים יותר פרות מאשר לאבא שלו. המחשבה לעבור לעיר לפתוח עסק לא עולה במוחו. היום כמעט כל אחד מרגיש את שוויון הזדמנויות. אם הוא יכול, אז למה אני לא?
כאמור, לא התכוונתי להביע דעה מה טוב ומה רע, ולא התכוונתי להסיק שום מסקנא. אלא לנתח את המציאות הקיימת בלבד.
לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
לענין כתב:כמובן תמיד אפשר לחזור לאותו נושא, וכל אחד כאן שולף ממשנתו הידועה משאר האשכולות התכולים (גם אם זה לא תמיד חכם, אך המקלדת זריזה מהמח)
פתחו כאן נושא ממוקד וספיציפי, מי שיש לו מה להוסיף, שיוסיף.
דנים כאן על דבר שאמור לעניין את כולנו - תומכים ומתנגדים כאחד.
כידוע לכל, מי שהיה פעם בסמינר של ערכים, והתפעל והתרגש מזה, גם אם בסופו של דבר זה לא השפיע עליו מאומה, אך מכל מקום כאשר בנו ירצה לחזור בתשובה, ההתנגדות שלו תהיה חלשה בהרבה, מאשר מי שלא עבר את החויה הנ"ל.
סליחה על הדוגמא, אבל זה ממש ממחיש.
ולענייננו. כידוע הבחורים של היום הם האברכים של המחר.
האם נכון לומר, שבדור של פעם (עשר, חמש עשרה שנה) הרייד על תכלת והמסתעף בכלל לא היה נושא בעולם הישיבות, מה שגרם לכך שגם כאשר נחשפו לכך האברכים בגיל מבוגר יותר, הם הגיבו בתנועה של ביטול, ואילו היום מדברים על זה בעולם הישיבות כדבר שיש לו שני צדדים (שקולים, או לא), מה שיגרום לכך שבעולם האברכים של עוד עשר שנים תתפוס התכלת מקום של כבוד בשיחם של בני בית המדרש?
לענין כתב:כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
נכב"ב
כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
גיזונטע קאפ כתב:כשרות כתב:לענין כתב:לא הבנתי מה כל הפלפול המיותר כאן
א. יש לישיבה ראש ישיבה, ולאורו נלך.
שמעתי שמועה על אחד מראשי הישיבה שהולך עם תכלת...
איני יודע אם נאמנה השמועה
אין היום כמעט ראש ישיבה שדעתו בנושא תשפיע על תלמידיו, בפרט לא בישיבת חברון.
לענין כתב:[אין היום כמעט ראש ישיבה שדעתו בנושא תשפיע על תלמידיו, בפרט לא בישיבת חברון.
למען עמי כתב:שמעתי מבני נ"י, שהנושא צף בישיבה בשנים האחרונות בפרט בשבועות אלו של פרשת שלח, ומדברים אצלו בוועד שכבר עשרות רבות לובשים בצנעא לאחר שבררו את הנושא, מבדיקה שעשיתי, מדובר בין מאה למאתיים בחורים [אני מבין שלובשים בצנעא, למעט יחידים שלובשים בגלוי].
לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
בן מיכאל כתב:לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
מי זה הגר"ש?
גימפעל כתב:בן מיכאל כתב:לענין כתב:הוה עובדא בהגר"ש שליט"א שהשתתף כסנדק בברית שעשה אחד מתלמידיו. הסבא שם הוא ראדזינער חסיד, וכשניגש הגר"ש לסנדקאות, שלף הסבא את טליתו והגישה לו. ראש הישיבה התרגש מאד.
לנו הוא סיפר (לשאלתנו, מפני מה...), שכאשר הוא היה ילד קטן עדיין לא צבעו כאן בארץ חסידי ראדזין, מפני שזה השתכח בשואה, ואילו אחר כך כשחידשו שוב את הצביעה (על פי מה שהתגלה במכתבו של האדמו"ר אל הגרי"א הרצוג), הראש ישיבה כבר היה גדול, ואז כבר לא היה בקטע להתחיל...
מי זה הגר"ש?
אם הית קורא את ההודעות הקדומות היית מבין שמדובר בראש ישיבת חברון הגאון ר' שלמה כ"ץ שליט"א.
שומע ומשמיע כתב:דווקא אותי זה הפתיע כששמעתי, הרבה יותר היה מסתדר לי על פוניבזרס דעתניים.
כנראה שזה מראה שהנושא הפך מנושא רדיקלי לנושא 'מעניין' שאת זה החברונרס אוהבים.
נ.ב. על הגרמ"מ פרבשטיין זה קלא דלא פסיק כבר שנים וכנראה שזה נכון.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים