רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
ביליצר כתב:רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
רבינו רון שליט"א שפתיים ישק גישתך לדבר ואופן ההסבר ,
ובכ"א אנסה אחרת,אילו נסבור דגרמי מחוייב מדאורייתא כהרמב"ן ולא משום קנס היה יותר אפשר להבין דדבר הניזק שלא בהכרח על ידך אין להצביע עליו כמזיק הדבר.
רון כתב:ביליצר כתב:רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
רבינו רון שליט"א שפתיים ישק גישתך לדבר ואופן ההסבר ,
ובכ"א אנסה אחרת,אילו נסבור דגרמי מחוייב מדאורייתא כהרמב"ן ולא משום קנס היה יותר אפשר להבין דדבר הניזק שלא בהכרח על ידך אין להצביע עליו כמזיק הדבר.
דברים נכוחים כתבת הרה"ג ביליצר שליט"א
אלא שכל דברי הראשונים לבאר הגדרים לחלק בין גרמא לגרמי אין בהם כדי ליישב את התמיה בדבר. דסו"ס נמצא ממונו של ישראל מתחסר ואין לאל ידנו לחייבו בתשלומין מאומה? דבשלמא אם נבא לפוטרו מצד טענת אונס או שוגג יש בזה כדי נתינת טעם לשלול אחריותו על מעשה הנזק, אך היכא דעביד בכונה תחילה כדי להזיקו, מה בכך שאין הדבר מוכרח או שאר הסברות שכתבו הראשונים?
חוקר ודורש כתב:מסתבר שבי"ד כתיקונם היו מחייבים .
רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
החושב כתב:רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
זה נכון ללא ספק, אך ממש לא הבנתי איך זה עונה לשאלה.
השאלה לא הייתה איך חז"ל הגיעו למסקנא שגרמא פטור על פי דין תורה, אלא מה ההיגיון בדין תורה זה.
זו הייתה גם שאלת פותח האשכול (לפי מה שהבנתי) וזו הייתה גם שאלתך - 'וכי כסדום היינו'?
ולענ"ד לשאלה זו עדיין לא נתנו כאן שום תשובה.
אפרים זלמן כתב:חוקר ודורש כתב:מסתבר שבי"ד כתיקונם היו מחייבים .
מה???
ולא הוזכר כאן שגרמא חייב בדיני שמים (ב''ק נ''ה ב', ואיני יודע אם זה בכל ציור של גרמא)
רון כתב:החושב כתב:רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
אך כנראה שסוד הענין הוא עצם חיוב התורה בדין מזיק, דהוא מלוה הכתובה בתורה כמ"ש תוס' בכמה דוכתי. דאם יסוד החיוב הממוני הוא מסברא שלנו באמת היינו מחייבים גם בגרמא. אך היות ומסברא דידן לא היה צריך לחייב כלל, ממילא מה שחייבה התורה הוא בגדרי התורה ותו לא מידי.
זה נכון ללא ספק, אך ממש לא הבנתי איך זה עונה לשאלה.
השאלה לא הייתה איך חז"ל הגיעו למסקנא שגרמא פטור על פי דין תורה, אלא מה ההיגיון בדין תורה זה.
זו הייתה גם שאלת פותח האשכול (לפי מה שהבנתי) וזו הייתה גם שאלתך - 'וכי כסדום היינו'?
ולענ"ד לשאלה זו עדיין לא נתנו כאן שום תשובה.
זה בדיוק התשובה לשאלה!.
אם היינו יוצאים מתוך הנחה שחיוב התשלומין הינו דבר המחוייב על פי השכל האנושי, הרי שצודקים אנו בשאלתנו, ששכלנו מבין שגם בגרמא יש לחייב. אך כיון שהבאתי מתוס' בכמה דוכתי שייסדו דנזיקין הוי מלוה הכתובה בתורה, פירושו של דבר שאין זה חיוב מסברא דידן רק שהתורה היא זו שחידשה חיוב תשלומין, ולולא חיוב התורה לא היה חיוב ממון, הרי שממילא אם חידשה התורה חיוב ממון הוא בגדרי התורה.
אלא שאתה יכול לשאול על דברי תוס' הנ"ל מדוע זה כך, אך זו כבר שאלה אחרת
רון כתב:כמדומה שלכל אחד מפריע הדבר מדוע גרמא פטור, וכי כסדום היינו, שיעשה האדם כל אשר ביכולתו להזיק לחבירו בגרמא ויפטר מדין גרמא?
עובדיה חן כתב:האם יש סברה בזה וטעם או שזה גזיה"כ.
החושב כתב:אני גם חושב שהעניין של פטור הבור בכלים ושאר פטורים ייחודיים באבות נזיקין - הוא הקשר הישיר לשאלת גרמא.
התשובה היחידה שמצאתי להסביר את סברת העניין היא כדלהלן:
באמת לא יכול לקרות נזק לאדם אם לא נגזר עליו.
אבל התורה רוצה שהמזיק ייענש וישלם.
אצל הניזק הדבר יכול להצטייר שתשלום הנזק - הוא הוא עשיית הצדק בעולם. ואם לא הצליחו לגבות מהמזיק את דמי הנזק - מידת הצדק יצאה מקופחת, והוא סובל שלא כדין.
זו טעות חמורה מאוד בהשקפת העולם! גם אם לא מצאו את המזיק - למעשה לא קרה שום עוול כלפי הניזק. הוא ניזוק בדיוק לפי מה שנגזר עליו.
התורה לא רצתה שמערכת המשפט שהיא מקימה תגרום לטעות ביסודי האמונה. לכן בכל אחד מאבות נזיקין עשתה מין תזכורת, שלא יהיה זה כדבר המובן מאליו. נכון שהמזיק צריך לשלם. אבל אל תחשוב שזה מוכרח בעצם.
אריה מרדכי כתב:סברא מחודשת עד מאוד [דרוש מקור] אם הקב"ה גוזר על אדם יש לו דרכים רבות להוציא לפועל את גזירתו ולאו דוקא ע"י מזיק.
החושב כתב:אריה מרדכי כתב:סברא מחודשת עד מאוד [דרוש מקור] אם הקב"ה גוזר על אדם יש לו דרכים רבות להוציא לפועל את גזירתו ולאו דוקא ע"י מזיק.
לא הבנתי את השאלה. למה אתה מסתכל על הוצאת ממון על ידי מזיק כעל משהו בדיעבד?
אריה מרדכי כתב:השאלה היא למה לקב"ה לגרום שאדם אחר יעשה מעשה איסור על מנת שיצא לפועל אותו הנזק שנגזר עליו, להגיד שהסברא לכך במזיק ישנם דיני פטור מיוחדים בגלל שהקב"ה מסובב כל הסיבות רצה לסגור חשבון עם הניזק, ולכך יש פעמים שהמזיק פטור, היא סברא תמווה שמדוע לא נומר כן בגזילה וכד' שהתורה תפטור באופנים מסוימים כי סוף סוף לא נגזר על אדם משהו אא"כ יש לכך סיבה.
החושב כתב:אני גם חושב שהעניין של פטור הבור בכלים ושאר פטורים ייחודיים באבות נזיקין - הוא הקשר הישיר לשאלת גרמא.
התשובה היחידה שמצאתי להסביר את סברת העניין היא כדלהלן:
באמת לא יכול לקרות נזק לאדם אם לא נגזר עליו.
אבל התורה רוצה שהמזיק ייענש וישלם.
אצל הניזק הדבר יכול להצטייר שתשלום הנזק - הוא הוא עשיית הצדק בעולם. ואם לא הצליחו לגבות מהמזיק את דמי הנזק - מידת הצדק יצאה מקופחת, והוא סובל שלא כדין.
זו טעות חמורה מאוד בהשקפת העולם! גם אם לא מצאו את המזיק - למעשה לא קרה שום עוול כלפי הניזק. הוא ניזוק בדיוק לפי מה שנגזר עליו.
התורה לא רצתה שמערכת המשפט שהיא מקימה תגרום לטעות ביסודי האמונה. לכן בכל אחד מאבות נזיקין עשתה מין תזכורת, שלא יהיה זה כדבר המובן מאליו. נכון שהמזיק צריך לשלם. אבל אל תחשוב שזה מוכרח בעצם.
אורח כתב:דומני ששגו אלו המקשרים מלוה הכתובה בתורה, לדבר שמסברא הוא פטור, דודאי אין המודה בנזק מודה בקנס, דנזק הוה חיוב ממון מובן מסברא, [ואם הוא מובן לנו לא שייך להוכיח מתוס' שאינו מובן] ורק דההבדל בין מלה הכתובה בתורה לשאינה כתובה בתורה, הוא משום דגם דבר שמובן שצריך לחייבו אילולי שחייבתו תורה איננו יכולים להוציא ממנו כסף, דלמרות דכולם מבינים שאדם המזיק הינו פושע ומחוצף וראוי לחייבו אכתי בשביל שנוכל להוציא ממנו כסף צריך משהו שיחייב אותו ולכך צריך את ציווי התורה, אך ודאי דדין מזיק מובן מסברא, לעומת זאת הלוואה הוה מלוה שאינה כתובה בתורה מפני שאין פה החלת תביעה מחודשת על הלוה אלא רק ממוני גבך שצריך להחזירו לו, ולכך הלוה ועבר עבירה באותה שעה אין פטור של קלב"מ, דלא באנו להחיל עליו תביעה מחודשת אלא רק את קיום תביעת הבעלות של המלוה, דצריך להחזיר לו את ממונו, ואכמ"ל.
ובעצם השאלה נ' דביאור הדברים דודאי מצד הסברא האנושית שצריך לחייב אדם על העוולת שלו אין הבדל בין עוולה זאת למזיק בידים, ולכן הדין שהמזיק חייב בדיני שמים, אך חיוב התורה שנאמר באדם המזיק הוא שאדם צריך לתקן את הנזקים "שעשה" וכיוון דהנזק הנעשה בגרמא אין זה מעשיו אינו כלול בחובת אדם המזיק דשם הנושא הוא אחריות אדם על מעשיו, אך ודאי דנכון ראוי וצריך שישלם בכדי לתקן את עוולתיו אך אלו עוולותיו בלבד ולא הזקיו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 405 אורחים