שיבר כתב:באחד הגליונות מס' ימות עולם להרבי מאמשינוב-ארה"ב זצ"ל
שיבר כתב:פולמוס זוטא בהמודיע לפני כשנתיים שלוש
עשוי לנחת כתב:ואגב, שמעתי מיהודי זקן [שמו הוא ר' אברהם משה כהן מהעיר תל אביב] שזוכר את עצמו כילד קטן הולך עם אביו לבית הכנסת באוסטראווצע בשבת אחר הצהרים, והוא זוכר שהרבי היה מוסר שיעור שעות עג"ב שעות [הוא כמובן שיחק בחוץ בהתאם לגילו]..
הרב תולעת, אחר המחילה מכת"ר דבריו נסתרים מהסכמת הגרח"ק לקהילות יעקב החדשים, שם נדפסו מדברי מרן הקה"י שנותרו בכתובים. יעו"ש.תולעת ספרים07 כתב:עוד אציין בזה שמרן הסטייפלר השאיר אחריו ברכה מאתיים אחוז ממה שנדפס בקהלות יעקב אך מרן רבינו הגר"ח שליט"א אינו חפץ להדפיסו באומרו שאם אביו לא רצה כנראה טעמו עמו...
עשוי לנחת כתב:שיבר כתב:באחד הגליונות מס' ימות עולם להרבי מאמשינוב-ארה"ב זצ"לשיבר כתב:פולמוס זוטא בהמודיע לפני כשנתיים שלוש
מי יתננו ונראה את אחד ממראי מקומות אלו?
ואגב, שמעתי מיהודי זקן [שמו הוא ר' אברהם משה כהן מהעיר תל אביב] שזוכר את עצמו כילד קטן הולך עם אביו לבית הכנסת באוסטראווצע בשבת אחר הצהרים, והוא זוכר שהרבי היה מוסר שיעור שעות עג"ב שעות [הוא כמובן שיחק בחוץ בהתאם לגילו].
וידוע כן מעדותם של הרבה שהיה יושב עם כשהשטריימעל שלו מכסה את עיניו ודורש בחשבונות ופלפולים במשך שעות עג"ב שעות, ללא פתיחת ספר, וכמובן ללא דף ועט, שמי שיודע באלו חשבונות מדובר [כמבואר למעיין בספר אור תורה] לא מבין כיצד ניתן להבין אותם בלי לרשום בדף ועט, כל שכן לא לחדש חידושים אלו תוכ"ד דיבור במשך כמה שעות. [ועי' בהוספות שבסוף ספר אור תורה מהדורה תשס"ג, שהוציא ר' אברהם משה כהן הנ"ל תחת השם משמרות כהונה ששם מביא הרבה סיפורים מדהימים על גאונות של הרבי]
עכ"פ לא נראה לי שאם היה דורש באופן כזה כמה שעות כל שבת, היה זה כלאחר יד, וכאילו לא החשיבם, כי לפי דברי המאמר מתלפיות שהביא מורינו איש ספר בריש האשכול משמע שנפלטו לו פה ושם כמה הגיגים, שלא החשיבם כלל, מה שלא מסתבר.
איש_ספר כתב:דבריו נסתרים מהסכמת הגרח"ק לקהילות יעקב החדשים, שם נדפסו מדברי מרן הקה"י שנותרו בכתובים. יעו"ש.
תולעת ספרים07 כתב:ובנוגע להגה"ק מאוסטרואווצא זי"ע
כידוע בהרבה ספרים מפוזרים מדברי התורה שלו ולאו דווקא גג על גג
גוראריה כתב:ר' אברהם משה יכול לזכור את רמ"י מאוסטרובצא?
תולעת ספרים07 כתב:והנה לפניכם מתוך ספר אחד אשר כבוד רבינו א"ס לבטח יזהה מניין הוא לקוח.
אוצר החכמה כתב:כשנפגשתי איתו בשמחות (כשהיה קצת יותר צעיר, יאריך ה' ימיו), היה תמיד שופע וורטים מהאוסטרובצער, אבל איני יודע אם היו אלו דברים ששמע מאביו או מן הכתובים.
איש_ספר כתב:לפני שנים אחדות קראתי בתלפיות מאמר כביר לדמותו, שכנתב ע"י אחד ממקורביו ומכיריו. המאמר כתוב בסגנון מיוחד ['אנושי]' שלא מצוי במחוזותינו, ובו נכללו כמה מדבריו העמוקים, (הפירוש על 'ערומים בדעת ומשימים עצמם כבהמה' הוא נפלא!) הכותב גם מיצר על סילוף דמותו כסמל לחריפות מחודדת, (בין היתר ע"י סדרת מאיר עיני חכמים), הגם שהיה דרכו וסגנונו בעמקות ופשטות.
עשוי לנחת כתב:ומי שמכיר את ר' יהושע כהן יודע באיזה סוג גאונות מדובר. [אם כי גאונותו היא ודאי משהו ייחודי גם במשפחתו, אך יש לכך בסיס במשפחתו]
שיבר כתב:דומני שכאן אתה מאשש את הצד שנמצא בקובץ בקובץ שהביא איש ספר, ולהיפך ממה שכתבת בהודעות אחרות
עשוי לנחת כתב:הרב הלשטוק מביתר [כן השם דומה, אבל הוא נכד של אח של הרבי, כי לרבי לא נשארו צאצאים],
מבקש חכמה כתב:לרבי יש צאצאים, אמנם מעטים לצערנו עקב הריגת בנו ומשפחתו בשואה. נותרה בת שכבר נפטרה אך יש לה ילדים ונכדים
עשוי לנחת כתב:גוראריה כתב:ר' אברהם משה יכול לזכור את רמ"י מאוסטרובצא?
הוא אכן אמר לי שאינו זוכר אותו במדוייק, אך זוכר שהיה משחק בחוץ הרבה שעות כמו שכתבתי,
גוראריה כתב:מסתדר מבחינת השנים?
עשוי לנחת כתב:גוראריה כתב:מסתדר מבחינת השנים?
הרבי נפטר בי"ט באדר תרפ"ח - כך לפי ר' א"מ במשמרת כהונה שהוסיף בסוף אור תורה.
ר' אברהם משה נולד בערך תרפ"א-תרפ"ג, אז זה די מסתדר.
עשוי לנחת כתב:באמת מעניין, מי הם צאצאים אלו? אם תוכל לפרט.
כנראה שמה ששמעתי שאין לו צאצאים היינו דרך בניו אשר קרואים בשם הלשטוק, ומדוייק לפי"ז מה ששמעתי וז"ל "הרב הלשטוק מביתר [כן השם דומה, אבל הוא נכד של אח של הרבי, כי לרבי לא נשארו צאצאים]" עכ"ל, דשם הלשטוק מיהת, אחד מצאצאיו לא נותר, אך יתכן אמנם ובשמות אחרים יש לו צאצאים. ואשמח לשמוע עליהם.
עשוי לנחת כתב:ראביי מילר, ד'עוילם בעט זאלט איר 'מוריד' זיין די 'כתבה' פון די 'קישור' וואס איר אט גישיקט די עוילם - להוציא יקר מזולל. ווייל סי'ז דא נאך אפאר צדיקים אז זיי האבן נישט קיין 'גישה' צו די גאנצע אינטרוועלט[ד].
אגרוייסען יישר כח
Famous Chassidic Rabbi Who Fasted Forty Years, Passes a Way in Poland
ASCETIC SCHOLAR WHO ACQUIRED WIDE FAME DIES AT 74
Warsaw -
Jewish Telegraphic Agency
Rabbi Meier Yechiel, ascetic and scholar, known as the Ostrovtzer Rebbe, Rabbi of Ostrowiec, one of the most unique figures in Polish Jewry, died yesterday at the age of 74.
Born in Skierniewice, the son of a baker, Rabbi Meir Yechiel established in independent school of ascetic Chassidism, gaining a large number of followers among the Jewish population in Congress Poland. A mathematician and Talmudic scholar of unusual depth, Rabbi Meir Yechiel also ministered to his Chassidic followers by counsel and prayer. He declined, however, to accept remuneration, as is the usage among the Chassidic leaders. A part of his salary which he received as the rabbi of the community, he sent to Palestine for charities there.
Embracing the theory that life on this earth was given, not to be enjoyed, the ascetic scholar took it upon himself when he was thirty to spend his days and nights in study and prayer and to abstain from eating, every day except Saturdays, when it is a religious commandment to eat. For over forty years he continued these six day fasts each week, although physicians warned him against this practice, At night, he went to bed in his clothes in order not to enjoy his sleep.
Although a recognized authority on Jewish law, whose opinion and advice were invoked by the leading rabbis, Rabbi Meir Yechiel was very reticent in his modesty, and although he was the author of numerous works on Talmudic law, the Cabala and Chassidic subjects, he prohibited his friends to publish his works during his lifetime.
Rabbi Meir is survived by a son Ezekel, who is rabbi in Nasielsk, and who will succeed him in his Chassidic post. Thousands of the followers of the Ostrovtzer Rebbe from all parts of Poland came to Ostrowiec to pay tribute to their leader at his funeral which took place yesterday. The scholar had many friends and admirers among non-Jews.
Ten thousand persons, among whom were fifty rabbis, attended the funeral of the Ostrovtzer Robbe at Ostrowiec yesterday.
The board of the Ostrowiec Kehillah voted a life pension to the widow. She will receive 400 Zlotys monthly.
עשוי לנחת כתב: אגב, מי שירצה יעיין בספר אור תורה אחרי פרשת נח שמה הוא כותב תשובה בענין אם מותר להוציא זרע לברר אם הדם מהבעל, ומפלפל שם ארוכות, בדיוק כמו הפלפולים שלו בשאר הספרים [גם במאיר עיני חכמים], כך שודאי שהשתמש עם פלפוליו גם בהלכה, רק לעינינו נראה זה חסרון, אך זה טעות כי ודאי גאון כמוהו ידע להזהר לפלפל כמו שצריך ולדמויי מילתא למילתא כדבעי, ואם כן שוב נראה לכאורה שאי"ז נכון כ"כ המובא בציטוט איש ספר.
משמרת כתב:והרבי הנוכחי מאוסטרובצה ביתר מה הוא לו?
חסיד ביתרי כתב:ח"כ עידית סילמן ממפלגת איחוד מפלגות הימין נשואה לנכדו דוד סילמן שסבו היה חתן הרה"ק מאוסטאווצא זי"ע
לא ידען כתב:חסיד ביתרי כתב:ח"כ עידית סילמן ממפלגת איחוד מפלגות הימין נשואה לנכדו דוד סילמן שסבו היה חתן הרה"ק מאוסטאווצא זי"ע
בויקיפדיה נכתב שנשואה לשמוליק סילמן. לא דוד. אולי יש כאן טעות קטנה בשמות?
חסיד ביתרי כתב:ח"כ עידית סילמן ממפלגת איחוד מפלגות הימין נשואה לנכדו דוד סילמן שסבו היה חתן הרה"ק מאוסטאווצא זי"ע
מתפעל כתב:"סיפר הרה"ג רבי יחיאל פישל כהן תלמידו של הגה"ק רמ"י מאוסטרובצא בסוף ספר אור תורה
השלם.
שמעתי פעם מהרבי זצלל"ה שדיבר על גדלותו של הגאון ר' יהושעלה מקוטנא זצ"ל והפליג מאד
בשבחיו על גאוניותו. הוא אמר שכל רז לא אניס ליה, אך ביחוד הוא הפליג לשבח את גדולתו
וצדקותו.
וכך סיפר הרבי:
טרם שנתקבלתי לרבה של סקרניביץ , רצו האנשים המתנגדים לי שאסע לקבל סמיכת חכמים
מגאונה של פולין הגאון מקוטנא ומהגאון מקאליש בעל נפש חיה.
נסענו אני ומשמשי לקוטנא והגענו לבית מדרשו של אבד"ק קוטנא. לפנות ערב הגאון מקוטנא היה אז
באמצע השיעור שנתן לתלמידיו, נגשתי לארון הספרים והוצאתי ספר לעיין בו.
היה זה במקרה ספרו של הגאון מקוטנא. כדרכי עלעלתי בספר במהירות ושהיתי שניות מספר בכל
דף . הרב הרגיש בזה וממקום מושבו אמר לי: 'יונגערמאן, דעם ספר בלעטערט מען נישט אזוי'.
[אברך, את הספר הזה אין מדפדפים כך]. עניתי לו: 'איך האב איהם שוין דורכגעקוקט '. [כבר עברתי
עליו]. אז קרא לי הגאון מקוטנא אליו והתחלנו לדבר בלימוד בלי שידע מי אני ולמה באתי לקוטנא.
הויכוח התלהט עד כי עלתה מלחמתה של תורה כלהב אש. הייתי אז צעיר לימים, בן עשרים היה
כשנתקבל לרבה של סקרניביץ, ובלהט הויכוח שכחתי עם מי אני מדבר ואמרתי דברים בוטים אישיים
נגד סברתו של הרב.
או אז החוירו פני הרב והוא סיים את הויכוח. באותו רגע תפסתי מה עשיתי אבל את הנעשה אין
להשיב והלכתי עם משמשי להאכסניא שלי.
בדרך אמרתי למשמשי שכפי הנראה כבר לא אקבל סמיכת חכמים מאבד"ק קוטנא ובלב כבד הלכנו
לנוח.
לפנות בוקר דופקים בדלת, מופיע משמשו של הגאון מקוטנא ובקשה בפיו, רבה של העיר מבקש
מהרב הצעיר שיואיל לבוא אל ביתו.
קמנו והלכנו אל הרב. כשבאתי לפניו קבלני הרב מקוטנא ואמר: עיינתי היטב בדברים שאמרתי אמש
והריני חוזר בי ומקבל את דבריכם".
[חכמי פולין, עמוד ש"ז, הרב ישראל אברהם גרינבוים]
דא עקא, בויקיפדיה נכתב שבצעירותו למד אצל הגאון מקוטנא והנפש חיה:
"אביו לקחו עמו אל בית רבו בגרודז'יסק שם קיבל מתורת החסידות. כמו כן למד אצל רבי ישראל יהושע מקוטנא. בהיותו כבן 17 נשא לאישה את בת רבי אברהם מוורקא ולמד שם כמה שנים. בתר"ם, בגיל 28, נבחר לכהן כרבה של העיר סקרנביץ, בעידודם של רבותיו, רבי יהושע'לה מקוטנא וחתנו רבי חיים אלעזר וואקס.
מלבד, קצת קשה לקבל שהגאון מאוסטרובצה כך דיבר בתקיפות אל הגאון מקוטנא. אבל כמובן, אולי.
עשוי לנחת כתב:כיום לצערנו ר' אברהם משה נראה יותר זקן מכך,
בכל אופן הם גרו באותה העיר, וכאמור, הוא סיפר לי שהיה הולך כל שבת עם אביו לבית הכנסת, שם היה הרבי דורש, ודוקא זה מתאים למה שהוא סיפר לי שהוא רק זוכר את עצמו כילד באותה תקופה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים