שברי לוחות כתב:עיין תשובות והנהגות ח"ג סימן עו אות ה
לענין כתב:בגפן ורימון אין הרכבות [גם אם מורכב זה רק על מינו]
לענין כתב:לימון הוא ספק הרכבה ואסור לנוטעו אמנם מותר לקיימו
כדכד כתב:שאלני פעם ת"ח הבקיא בענין מה המיוחד בשבעת המינים ועניתי כדברי מר שאינם מקבלים הרכבה אולם הוא ענה לי שאין זה נכון והם (או חלקם) כן מקבלים הרכבה
כזית כתב:שמעתי ממי שבירר את הענין שהיום הכל מורכב.
הנ"ל שאל את אחד מגדולי העוסקים בתחום מדוע הם שותקים, והתשובה היתה מכיון שאין להם עדיין פתרון.
כזית כתב:מי שיבקר במשתלה יגלה להפתעתו שכל עצי הפרי היום מורכבים בהרכבה האסורה מדאורייתא !
בפירות ההדר יש ספק אם ההרכבה המקובלת אסורה, אך ברוב הפירות האיסור הוא ברור, ואסור גם לקיימם.
מתברר שגם העצים בפרדסים המספקים פירות להכשרים המהודרים ביותר - מורכבים באיסור.
אמנם מדינא הפירות לא נאסרים, אבל כל הקונה מפירות אלו מסייע ביד עוברי עבירה ומעודד אותם להמשיך באיסור.
הסיבה לקשר השתיקה היא אחת - אין פתרון.
עדיין לא נמצאו הכנות המתאימות להרכבה מועילה ומותרת, ובלי ההרכבה העסק יקר יותר.
ברור שאם הציבור ידרוש ויהיה מוכן לשלם יותר יהיה אפשר להשיג פירות ללא הרכבה, אבל זה עדיין לא קרה.
והשאלה: האם במצב זה מותר לקנות פירות ולסייע ביד עוברי עבירה?
כזית כתב:[quote="אליהו בן עמרם"?
לא הבנתי מדוע כה מוחלט אצל מר שיש איסור מסייע, בכה"ג שקונה פירות כאלה, גם אם נאמר שהרכבתם אסורה בוודאי?
מה המקור שיש בזה איסור מסייע?
כמדומני בשם הכתב סופר (יו"ד), שאין איסור מסייע אלא אם בלעדי הסיוע שלו לא יעבור על האיסור...
ועוד, נטיעת או קיום הרכבה זאת - מדאורייתא אסירא או מדרבנן? ואם מדרבנן, הרי הווי גזירה לגזירה...
אליהו בן עמרם כתב:כזית כתב:מי שיבקר במשתלה יגלה להפתעתו שכל עצי הפרי היום מורכבים בהרכבה האסורה מדאורייתא !
בפירות ההדר יש ספק אם ההרכבה המקובלת אסורה, אך ברוב הפירות האיסור הוא ברור, ואסור גם לקיימם.
מתברר שגם העצים בפרדסים המספקים פירות להכשרים המהודרים ביותר - מורכבים באיסור.
אמנם מדינא הפירות לא נאסרים, אבל כל הקונה מפירות אלו מסייע ביד עוברי עבירה ומעודד אותם להמשיך באיסור.
הסיבה לקשר השתיקה היא אחת - אין פתרון.
עדיין לא נמצאו הכנות המתאימות להרכבה מועילה ומותרת, ובלי ההרכבה העסק יקר יותר.
ברור שאם הציבור ידרוש ויהיה מוכן לשלם יותר יהיה אפשר להשיג פירות ללא הרכבה, אבל זה עדיין לא קרה.
והשאלה: האם במצב זה מותר לקנות פירות ולסייע ביד עוברי עבירה?
לא הבנתי מדוע כה מוחלט אצל מר שיש איסור מסייע, בכה"ג שקונה פירות כאלה, גם אם נאמר שהרכבתם אסורה בוודאי?
מה המקור שיש בזה איסור מסייע?
כמדומני בשם הכתב סופר (יו"ד), שאין איסור מסייע אלא אם בלעדי הסיוע שלו לא יעבור על האיסור...
ועוד, נטיעת או קיום הרכבה זאת - מדאורייתא אסירא או מדרבנן? ואם מדרבנן, הרי הווי גזירה לגזירה...
אליהו בן עמרם כתב:באיסור נטיעה כמדומני יש מח. אחרונים אם אסור מדאוריתא.
אליהו בן עמרם כתב:בדרך כלל הצרכן הסופי לא קונה מהחקלאי ישירות
כזית כתב:אבקש מהיודעים לפרסם באילו פירות ההרכבה מותרת ובאילו פירות היא אסורה.
כזית כתב:אליהו בן עמרם כתב:באיסור נטיעה כמדומני יש מח. אחרונים אם אסור מדאוריתא.
איסור נטיעה מדאורייתא הוא, ומ"מ גם בדרבנן יש איסור מסייע ואין זה שייך לגזירה לגזירה.אליהו בן עמרם כתב:בדרך כלל הצרכן הסופי לא קונה מהחקלאי ישירות
מאי נפק"מ אם הוא קונה ישירות או לא, הרי ע"י קנייתו הוא מסייע למגדל להמשיך באיסור. וכ"כ הגר"מ שטרנבוך שהובא לעיל, שאם ההרכבה ודאית יש בזה איסור מסייע.
אליהו בן עמרם כתב:א. כל צרכן בודד איננו יכול להחשב למסייע, כי גם מבלעדיו ימשיך החקלאי במעשי האיסור. ולפי הכת"ס, בכה"ג אין איסור מסייע, שלא בשעת העבירה.
אליהו בן עמרם כתב:ב. מסייע לקיום הכלאים, הוי מסייע לאיסור דרבנן, ולפי הפמ"ג דלעייל אין איסור דרבנן של מסייע לאיסור דרבנן אחר, כי הווי גזירה לגזירה.
אליהו בן עמרם כתב:ג. גם אם נימא שהוא מסייע בכספו לחקלאי לאיסור דאורייתא של נטיעה אליבא דהחזו"א, הרי כאשר קונה מהחקלאי הוא מסייע בכספו לנטיעה דאורייתא (דאסור) וגם לקיום דרבנן (דמותר, לפי הפמ"ג, מצד גזירה לגזירה), ולעוד כמה פעולות מותרות שהחקלאי בוודאי עושה, ובכה"ג דומה הדבר לכאורה למוכר קדירות למחלל שבת, שעל אף שבוודאי יבשל בהן גם בשבת, אך הואיל ולא יעשה בהן רק איסור, אלא גם פעולות של היתר וגם של איסור, התיר באגר"מ לסייע בכה"ג, דאין הסיוע מסייע להדיא רק למעשה האיסור.
אליהו בן עמרם כתב:ד. מי שקונה פירותיו אצל הירקן, שהירקן קונה אותם אצל הסיטונאי, והסיטונאי קונה אותם מבית האריזה, שקונה אותם אצל החקלאי, איננו מסייע ישירות לעובר העבירה, כי הירקן והסיטונאי ובית האריזה אינם נוטעים ואינם מקיימים כלאי אילן, אלא רק מסייעים. וא"כ הווי מסייע למסייע למסייע למסייע...שבעניותי לא ידעתי מה איסור יש בזה, ולא שמעתי שאסור כה"ג, ובוודאי שצריך לאיסור מחודש כזה ראיה.
כזית כתב:בספר מגדל צופים יו"ד סי' לז, הובאו מכתבים בענין זה מראשי ועדי הכשרות - הגר"מ שטרנבוך, הרב רובין והרב אפרתי. יעוי"ש.
כזית כתב:ראשית, לא הכרעתי לאיסור, באתי רק להעיר ולעורר על מכשול שלא הייתי מודע לממדים שלו עד לאחרונה, ויש אפשרות לשנות את המצב אם הציבור בכלל ומערכות הכשרות בפרט יעמדו על כך בתוקף.
ולעצם טענותיך:אליהו בן עמרם כתב:א. כל צרכן בודד איננו יכול להחשב למסייע, כי גם מבלעדיו ימשיך החקלאי במעשי האיסור. ולפי הכת"ס, בכה"ג אין איסור מסייע, שלא בשעת העבירה.
הטענה היא לא על כל יחיד כפרט, אלא על הציבור ככלל. הכח הכלכלי של ציבור שומרי התורה והכשרות הוא גדול, ואם כולם ידרשו תיקון - סביר להניח שהוא יקרה. לגבי כל יחיד ויחיד, אכן יש כאן שאלה אם יש בכה"ג איסור מסייע, ואכמ"ל.אליהו בן עמרם כתב:ב. מסייע לקיום הכלאים, הוי מסייע לאיסור דרבנן, ולפי הפמ"ג דלעייל אין איסור דרבנן של מסייע לאיסור דרבנן אחר, כי הווי גזירה לגזירה.
כבר כתבתי שהסיוע הוא גם לעצם הנטיעה שהיא דאורייתא לרוה"פ, וי"א שגם ההשקיה והטיפול דאורייתא כנטיעה.אליהו בן עמרם כתב:ג. גם אם נימא שהוא מסייע בכספו לחקלאי לאיסור דאורייתא של נטיעה אליבא דהחזו"א, הרי כאשר קונה מהחקלאי הוא מסייע בכספו לנטיעה דאורייתא (דאסור) וגם לקיום דרבנן (דמותר, לפי הפמ"ג, מצד גזירה לגזירה), ולעוד כמה פעולות מותרות שהחקלאי בוודאי עושה, ובכה"ג דומה הדבר לכאורה למוכר קדירות למחלל שבת, שעל אף שבוודאי יבשל בהן גם בשבת, אך הואיל ולא יעשה בהן רק איסור, אלא גם פעולות של היתר וגם של איסור, התיר באגר"מ לסייע בכה"ג, דאין הסיוע מסייע להדיא רק למעשה האיסור.
כאן הבעיה היא לא שכספך ילך לאיסור, אלא שקנייתך גורמת שייעשה האיסור, שהרי הוא עושה אותו בשבילך, ואם היית נמנע מלקנות ממנו האיסור לא היה נעשה, וכיון שהאיסור נעשה בוודאות, לכאורה יש כאן איסור מסייע.אליהו בן עמרם כתב:ד. מי שקונה פירותיו אצל הירקן, שהירקן קונה אותם אצל הסיטונאי, והסיטונאי קונה אותם מבית האריזה, שקונה אותם אצל החקלאי, איננו מסייע ישירות לעובר העבירה, כי הירקן והסיטונאי ובית האריזה אינם נוטעים ואינם מקיימים כלאי אילן, אלא רק מסייעים. וא"כ הווי מסייע למסייע למסייע למסייע...שבעניותי לא ידעתי מה איסור יש בזה, ולא שמעתי שאסור כה"ג, ובוודאי שצריך לאיסור מחודש כזה ראיה.
כאמור לעיל, עיקר הבעיה היא לא בכל קניה ספציפית, אלא במצב הזה שכולם קונים בקביעות ואין פוצה פה ומצפצף. המציאות הזאת היא שנותנת לחקלאים לעשות ככל העולה על רוחם, וכולם שותפים בזה. אני רואה את זה כתוצאה כמעט ישירה של השתיקה המוחלטת בענין.
כזית כתב:מי שיבקר במשתלה יגלה להפתעתו שכל עצי הפרי היום מורכבים בהרכבה האסורה מדאורייתא !
בפירות ההדר יש ספק אם ההרכבה המקובלת אסורה, אך ברוב הפירות האיסור הוא ברור, ואסור גם לקיימם.
מתברר שגם העצים בפרדסים המספקים פירות להכשרים המהודרים ביותר - מורכבים באיסור.
אמנם מדינא הפירות לא נאסרים, אבל כל הקונה מפירות אלו מסייע ביד עוברי עבירה ומעודד אותם להמשיך באיסור.
הסיבה לקשר השתיקה היא אחת - אין פתרון.
עדיין לא נמצאו הכנות המתאימות להרכבה מועילה ומותרת, ובלי ההרכבה העסק יקר יותר.
ברור שאם הציבור ידרוש ויהיה מוכן לשלם יותר יהיה אפשר להשיג פירות ללא הרכבה, אבל זה עדיין לא קרה.
והשאלה: האם במצב זה מותר לקנות פירות ולסייע ביד עוברי עבירה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים