רמב"ן
לבני יוסף לבני אפרים (א, לב). הקדים אפרים למנשה וייחס יוסף עליו, וכן למטה בדגלים (להלן ב יח כ), כי היה בעל דגל, והוא הבכור ואחיו משנהו כברכת יעקב (בראשית מח כ) ועוד כי היו בני אפרים רבים מבני מנשה אבל במנין השני בערבות מואב הקדים מנשה, כי היו בעת ההיא בני מנשה הרבים ולקחו נחלתם תחלה, וכן בנשיאי הארץ הקדימו וייחס יוסף עליו (להלן לד כג) אבל במרגלים הקדים אפרים, אבל ייחס יוסף על מנשה, למטה יוסף למטה מנשה (להלן יג יא) והנראה אלי על דרך אגדה, כי בעבור הדבה שהביא יוסף על אחיו (בראשית לז ב) יחס עליו מוציא הדבה או שחלק כבוד לשניהם, והיה די לאפרים בכבוד נשיאו.
שייף נפיק כתב:יש את הוורט היקר - מליון דולר- של הרב דיסקין (סימוניק) יעויין במשאת במלך ותרווה נחת ושמחה
אחד מעיר כתב:יש גם הטעמה שונה משאר המרגלים
ועיין תורת הקורא מה שמסביר.
דרומי כתב:מדברים ע"ז ללא ספק. ראה רמב"ן וספורנו. וסביר להניח שיש עוד.
נוטר הכרמים כתב:דברים מעניינים וקצת מחודשים בנושא.
בשם האריז"ל בספר ליקוטי תורה מובא כי י"ב שבטי ישורון בעצמם נתעברו בי"ב האנשים הללו כל אחד באיש משבטו, אך יוסף לא היה יכול להתעבר בשני אנשים, ונתעבר רק בהמרגל ממנשה, וביהושע שהוא מאפרים נתגלגל לוי, על כן אמר רק במנשה למטה יוסף. [ויעוי' בקרן אורה סוטה לד, ב].
ובאמת יש כאן חידוש גדול, כי הרי מובא בחז"ל כאן (עי' פסיקתא זוטרתא וכן בבעלי התוס']. כי משבט לוי לא נשלח מרגל מפני שלא נטלו חלק בארץ בתוך בני ישראל, וא"כ נשמת לוי מה היא עושה כאן.
וכבר נתפרש כן בגמ' בבבא בתרא (קכא, ב), אמר רב המנונא לא נגזרה גזרה על שבטו של לוי, דכתיב במדבר הזה יפלו פגריכם וכל פקודיכם לכל מספרכם מבן עשרים שנה ומעלה, מי שפקודיו מבן עשרים, יצא שבטו של לוי שפקודיו מבן שלשים.
ועוד יש לחדד התמיהה, מפני מה כאן לא נשתתפו שבט לוי במרגלים, ואילו כאשר שלח יהושע בן נון מרגלים שלח את פינחס בן אלעזר הכהן משבט לוי.
והנה בפירוש רש"י בפרשת דברים עה"פ (א, כג), וַיִּיטַ֥ב בְּעֵינַ֖י הַדָּבָ֑ר וָאֶקַּ֤ח מִכֶּם֙ שְׁנֵ֣ים עָשָׂ֣ר אֲנָשִׁ֔ים אִ֥ישׁ אֶחָ֖ד לַשָּֽׁבֶט, מגיד שלא היה שבט לוי עמהם. וכתב הרא"ם שם, וז"ל, ויש לתמוה דבלאו קרא יתירא דשנים עשר תיפוק ליה מפרשת שלח לך שמונה בפירוש כל נשיאי השבטים ושבט לוי לא היה בתוכם וצריך עיון.
וכבר קדמו בפי' ריב"א, וז"ל, משמע לפי טעם זה שבא רש"י ללמוד שלא שלח משה לרגל משבט לוי. ופליאה היא זו דאין לשון רש"י משמע כן. ועוד י"ל קרי ביה רב הוא בפרשת שלח. ויעו"ש מה שנדחק בזה.
ובשפתי חכמים כתב ליישב, וז"ל, ונראה דהכא מרבה קרא דאפילו בעצה לא היו עמהם, והשתא אתי שפיר דלא נקיט רש"י שלא הלכו עמהן משום דזה כתיב לעיל בפרשת שלח לך.
ואשר נראה בס"ד בביאור הדברים הוא, שבחטא המרגלים היו שני חלקים, היה את החלק של ההליכה לתור את הארץ, והיה את החלק של השיבה מתור את הארץ. והנה לגבי ההליכה איתא ברש"י להלן (פס' כו), וילכו ויבואו - מהו וילכו, להקיש הליכתן לביאתן, מה ביאתן בעצה רעה, אף הליכתן בעצה רעה.
ומצינו שנחלקו בפירוש הענין של 'הליכה', שיש שפירשו שזה קאי על פעולת ההליכה בדרך, וכ"כ ר' עובדיה מברטנורא בפי' עמר נקא בתחילת הפרשה, וז"ל, קשה שהרי למעלה אמר כלם אנשים לשון חשיבות מגיד שאותה שעה כשרין היו אם כן לא הלכו בעצה רעה. י"ל שלא נכתב כולם אנשים אלא בשעת השליחות ולא בשעת ההליכה בדרך ומשהפכו עורף למשה כלומר משהחזיקו בדרך נעשו רשעים.
אולם בכלי יקר בתחילת הפרשה מצינו, וז"ל, דבר אחר לך אנשים, לך נראה כי המה אנשים חשובים כי עיני בשר לך, לראות בנגלה לבד באשר הוא שם כי באותה שעה כשרים היו, אבל בעיני אינן אנשים כשרים כי אני רואה שתי ראיות בהווה ובעתיד כי עתידין להיות בעצה רעה. ונראה מדבריו שאמנם שורש הרע היה נעוץ עוד קודם ההליכה לדרך, אלא שבחיצוניותם היו עדיין אנשים כשרים.
ויתכן לבאר לפי דברי הזוה"ק בפרשתין בתרגום ללה"ק, כולם צדיקים היו וראשי ישראל היו, אבל השיאו לעצמם עצה רעה, מדוע נטלו עצה זו, אלא אמרו אם יכנסו ישראל לארץ יעבירו אותנו מלהיות ראשי העם ומשה ימנה ראשים אחרים, שהרי אנחנו זכינו במדבר להיות ראשים, אבל בארץ לא נזכה.
ולכאורה בעצה זו שייך גם שבט לוי, שהרי גם לשבט לוי מסתמא היה נשיא בתורת ראש העם, ובפסוקים נראה שאהרן היה נחשב לנשיא לשבט לוי, (יעוי' רמב"ן במדבר א, מז; קורח יז, יז), וא"כ בעצה רעה של המרגלים היה שייך שיהיה גם שבט לוי, שאדרבה לא ירצו לקחת חלק בארץ משום נגיעה זו של התחלפות הנשיאות.
.
כנראה הכוונה לזה (מגליון פרשת בהעלותך תשע"ו, הע' יז):מנצפך כתב:תוכל להביא לכאן?
עזריאל ברגר כתב:מעניין, שלפני "למטה אפרים" כתוב "יוסף"(!) - יגאל בן יוסף, שזהו האיש היחיד בחמשת חומשי התורה שנקרא על שמו של אחד מהשבטים!
נחומצ'ה כתב:עד כמה הוודאות שאכן נקרא על שמו?
עזריאל ברגר כתב:נחומצ'ה כתב:עד כמה הוודאות שאכן נקרא על שמו?
אינני מכיר שום מקור לכך שהוא נקרא על שמו. והיה מדויק יותר אילו הייתי כותב "שנקרא בשמו של אחד מהשבטים".
בשער המלך כתב:עזריאל ברגר כתב:נחומצ'ה כתב:עד כמה הוודאות שאכן נקרא על שמו?
אינני מכיר שום מקור לכך שהוא נקרא על שמו. והיה מדויק יותר אילו הייתי כותב "שנקרא בשמו של אחד מהשבטים".
באמת הלא איתא בגמרא סוטה ל"ד על שמות המרגלים אמר רבי יצחק, דבר זה מסורת בידינו מאבותינו, מרגלים על שם מעשיהם נקראו, עי"ש בגמרא שביאור שמות שנים מהמרגלים וכו' נמצא דשם יוסף וודאי אינו על שם יוסף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים