מצורף בזאת מאמר שכתבתי לא מזמן על השדים
מקוה שיהיה לתועלת.
https://drive.google.com/open?id=1Jg6Vu ... amMFgn9Wpr
תוכן העניינים:
הקדמה
מהותם של השדים
דינים ומנהגים מחשש השדים
טעמי הדינים והמנהגים
שיטת הרמב"ם
הפולמוס בעד ונגד שיטת הרמב"ם
הגישות השונות בהסבר דברי הרמב"ם
האם היום יש בינינו שדים
נספח: האם המדע סותר את מציאות השדים
סיכום
ביבליוגרפיה
להלן ציטוט ההקדמה:
אין תופעה מסקרנת יותר מאשר קיומו של העל טבעי. אינספור עדויות בכל הזמנים והארצות, מתארות מפגשים עם תופעות על-טבעיות מסוגים שונים, ורבים מתוכם עוסקים במפגשי שד-אדם. השדים גם שימשו מאז ומעולם, ביטוי לפחדי האנושות. בצווארם נתלתה אשמת כל רע, עד שנדמה כי במחקר אחר שדי הדורות, נוכל לעקוב דרכם על נושאי ההתמודדות שהעסיקו אז את המון העם.
עובדה היא, שמאז איבד עולמנו את אופיו המיתי, גוועו גם השדים מאגדות העם. ובמאה האחרונה, בד בבד עם ההתפתחות המרשימה של עולם המדע, כמעט ונכחדו השדים מסיפורי עם חדשים. גם בספרות התורנית, ניכר ההבדל בין ימים עברו לדור האחרון. בעוד שבתלמוד ובכתבי הראשונים מופיעים השדים לרוב, בספרות האחרונים כמעט ואין אזכורים למפגש ודאי ובלתי אמצעי עם שד. עד כדי כך, שגם גדולי הטוענים בדבר מציאות השדים, מודים שאיש לא רואה אותם יותר: "ואיך נשפוט במציאות השדים אשר מעולם עין לא ראו". ('נשמת חיים' מאמר ג פרק ארבעה-עשר). ואם כי במישור הדינים והמנהגים, בספרים רבים נשארה מציאות השדים כפי שהיתה, איש ממחברי הספרים לא טוען שהוא עצמו פגש וראה שד.
מצד שני, סקרים חדשים מדווחים דוקא על עדויות רבות מספור בדבר תופעות על-טבעיות. לשם המחשה, סקר שנעשה באנגליה ב2010 בידי ליונל פאנת'ורפ קבע שמספר הדיווחים על מפגשים עם שדים רוחות וכדומה, לא ירד מאז ימי הביניים, וקרוב לאלף עדויות כאלו התקבלו ב-25 השנים האחרונות. סקר דומה שבוצע בארה"ב (pew research center 2009) גילה ש18% מהאמריקאים טוענים שראו רוח רפאים, ו29% טוענים שחשו את נוכחותו של אדם שנפטר. ('פשוט להאמין' עמ' 107). אם נקביל לכך את הספרות התורנית המאוחרת, ישנם אזכורים על סיפורים שאירעו לאחרים, בהם ראו בני-אדם את השדים ונפגעו מהם בצורות שונות.
כיצד ניתן להסביר סתירה זו?
נראה שבמאה האחרונה, ואולי אף בארבע המאות האחרונות - מאז המהפכה המדעית האירופאית, ככל שהמדע מתפתח יותר, עובר על העולם תהליך דומה למה שעשתה הפיזיקה האריסטוטלית לפני אלפיים שנה. אף שאריסטו עצמו התייחס לעבודתו כאל תחילתו של מחקר, ולא חשב כי ניסוחיו סופיים ומושלמים, שלא בטובתו הפכו כתביו למקודשים ממש, מעבר לכל פקפוק וספק. כמו אז כן היום, אף שהמדע העוסק בניתוח אנליטי בלבד, לא התיימר מעולם להביע דעה בדבר תכלית ומשמעות היקום, קמה תנועת 'מדעניזם' חדשה, שאינה מוכנה לקבל דבר שאינו עומד במבחן המדעי וההוכחה הלוגית הצרופה.
כך גם לגבי תופעות המוגדרות 'על-טבעיות', אין למגדירי הטבע אפשרות ורצון, להגדיר תופעות חריגות שמעצם הגדרתן אינן מקבלות חוקיות מדעית. אולם מדעניסטים מודרניים, מורדים בכל העולם העשיר החורג מתוצאות הלוגיקה המדעית היבשה. כמו אז כן היום, סוחף המדע את העולם בהערצה עיוורת ליכולותיו, ואם אריסטו הוגדר כבעל חכמה א-לוהית, המדע הוגדר כא-לוהים עצמו.
וכשהגיע המדע לחקור את תופעת העל-טבעי, אף תופעה על-טבעית לא עמדה בהצלחה במבחן מדעי קפדני הניתן לשחזור. החל מפגישת שדים ורוחות, ועד כוחות פראפסיכולוגיים, מניסים ועד מעשי כישוף, על אף יכולותיו המרשימות של המדע, הוא לא הצליח לאשש חד-משמעית את קיומו של העל-טבעי. תופעה זאת גרמה לאנשים המתגאים בגישתם הרציונלית ה'מדעית', להכחיש את מציאות השדים ושאר תופעות שלא קבלו אשרור מדעי. אפשר אף לומר, שהזכרת תופעה על-טבעית, כמעט והפכה כמו לחריגה מגבולות התקינות-הפוליטית (פוליטקלי-קורקט).
וכך אנו עדים לתופעה מעניינת, שהעדויות והטענות התומכות במציאות השדים, קיימות עדיין בשיח הציבורי, החל מדיווחי עיתונאות פיקנטית, וכלה בחלומות זוועה של מסויטי הלילה. אולם בשיח המכובד והנאור, בושה להזכיר עדות כלשהי על שד כלשהו, והס מלהזכיר חוויה אישית שכזו. גם הספרים העוסקים בנושא, תופסים בספריה הציבורית מדף לעצמם. הרחק מעמודת המדעים המדויקים, ונושאים תווית בעלת סוגה וז'אנר מסוימים מאוד.
בעבודה שלפנינו נחקרה תופעת השדים לעומק, מנקודת מבטם של חכמינו-זכרונם-לברכה, על פי משנתם בספרות ההלכה והאגדה. תחילה נסקור, לאורם של חכמינו-זכרונם-לברכה, את מציאות ומהות השדים. נתמקד בתקופת העולם הישן, ננתח אנטומית את גופו של ענין, נסקור את אופיים ההתנהגותי והחברתי, ונביא חלק משלל סיפורי המסורת עליהם.
לאחר מכן נדון בדעות השונות בין חכמי-תורת-ישראל, נראה איך רובם התייחסו למציאות השדים, ואיך אחרים נלחמו בהם בתוקף. נדון האם כיום ישנם שדים בינינו, נסכם את הדעות בדבר עברם של השדים, ונבדוק את האפשרות שדברים השתנו באלף השנים האחרונות. את הדברים נבדוק לאור הלכות רלוונטיות, ולאור פולמוס רבני בספרי מחשבה ומנהג. ובסוף נברר, האם ישנה ראיה, או הנחה מדעית, השוללת את מציאותם של השדים.