מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' פברואר 29, 2016 7:43 pm

בספר רץ כצבי עניני אבן העזר החדש, מהר"ר צבי רייזמן שליט"א- מביא: ידידי רבי דוד מנדלבוים, שוחח עם הגר"ח קנייבסקי, על דברי המג"א והמשנ"ב (לגבי שביתת עבדו בזה"ז) שאין עבדים ושפחות בזמן הזה, והגר"ח הקשה על דבריהם ממה שמברכים בברכות השחר "שלא עשני עבד", וביאר המג"א עצמו שהכוונה לעבד כנעני. ואם לא שייך בזמנינו עבד כנעני "מחמת דינא דמלכותא", לכאורה לא נוכל לברך ברכה זו, כשם שאין מברכים "שעשה לי כל צרכי" בתשעה באב, מכיון שלא לובשים אז נעליים. ואם כן ממה שמברכים בזמנינו "שלא עשני עבד" מוכח איפוא, שגם בזמנינו יש מציאות של עבדים ושפחות, ודברי המג"א והמשנ"ב צ"ע.
נערך לאחרונה על ידי מבקש תורה ב ב' פברואר 29, 2016 11:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 29, 2016 7:55 pm

שאלה זו כבר מופיעה בכו"כ ספרים

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' פברואר 29, 2016 7:57 pm

יש דיון דומה לזה, האם בזמנינו ממזר יכול לישא שפחה בכדי לטהר את זרעו. שהרי החוק הבינלאומי אוסר קניית שפחה.
דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 29, 2016 8:34 pm

ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.


לכאורה לא צריך חלל. גם באנטרקטיקה אין ריבונות של אף מדינה, וכן בספינות השטות בלב אוקיינוסים.
ומעניין לעניין באותו עניין: אמנם ממזר מותר בשפחה, אבל חלל אסור לא רק בשפחה אלא גם בגיורת.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' פברואר 29, 2016 8:44 pm

סתם יהודי כתב:
ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.


לכאורה לא צריך חלל. גם באנטרקטיקה אין ריבונות של אף מדינה, וכן בספינות השטות בלב אוקיינוסים.

הוא התייחס גם לזה.
כיון שזה חוק בינלאומי, זה חל גם על המים הטריטוריאלים, או על מקומות שאין שום ריבונות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 29, 2016 8:53 pm

היכן מצאנו שההלכה מכירה בחוק בינלאומי כזה?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 29, 2016 10:04 pm

ישראל אליהו כתב:
סתם יהודי כתב:
ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.


לכאורה לא צריך חלל. גם באנטרקטיקה אין ריבונות של אף מדינה, וכן בספינות השטות בלב אוקיינוסים.

הוא התייחס גם לזה.
כיון שזה חוק בינלאומי, זה חל גם על המים הטריטוריאלים, או על מקומות שאין שום ריבונות.


מבחינת החוק הבינלאומי, אין הבדל בין לב האוקיינוס לבין החלל.
יתר על כן, החוק הבינלאומי לא חל אלא במדינות החתומות עליו. למשל, ארצות הברית לא חתומה על אמנת רומא, שבה מנוסח החוק הבינלאומי האוסר פשעי מלחמה, ולכן לא ניתן להעמיד לדין לפי חוק זה על "פשעי מלחמה" שבוצעו בשטחה של ארצות הברית.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 29, 2016 10:22 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שההלכה מכירה בחוק בינלאומי כזה?

אני מזכיר, שהחוק הבינלאומי כולל גם את החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מלפני 14 שנים, שלפיה - כ"פשעי מלחמה" תיחשב גם "התנחלות בשטח כבוש כשהיא חלק מסיכסוך בינלאומי". אמנם מי שהוביל את ההחלטה היו מדינות ערב, אבל בזכותן נעשתה ההחלטה הזו חלק מהדין הבינלאומי. אז בעצם אתה שואל, האם ההלכה מכירה - למשל בזה שכל תושבי קרית ספר וביתר עילית ועמנואל וכד' הם כביכול "פושעי מלחמה" ח"ו? נראה לי שההלכה לא מכירה בזה...

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי יבנה » ב' פברואר 29, 2016 11:05 pm

מבקש תורה כתב:בספר רץ כצבי החדש מביא: ידידי רבי דוד מנדלבוים, שוחח עם הגר"ח קנייבסקי, על דברי המג"א והמשנ"ב (לגבי שביתת עבדו בזה"ז) שאין עבדים ושפחות בזמן הזה, והגר"ח הקשה על דבריהם ממה שמברכים בברכות השחר "שלא עשני עבד", וביאר המג"א עצמו שהכוונה לעבד כנעני. ואם לא שייך בזמנינו עבד כנעני "מחמת דינא דמלכותא", לכאורה לא נוכל לברך ברכה זו, כשם שאין מברכים "שעשה לי כל צרכי" בתשעה באב, מכיון שלא לובשים אז נעליים. ואם כן ממה שמברכים בזמנינו "שלא עשני עבד" מוכח איפוא, שגם בזמנינו יש מציאות של עבדים ושפחות, ודברי המג"א והמשנ"ב צ"ע.

השאלה אינה מובנת, יש עדיין בעולם מדינות שהחוק בהם מתיר החזקת עבדים, ודינא דמלכותא של האו"ם אינו דינא דמלכותא בשבילם. ושייך להודות שלא נולדנו שם כעבדים. לו יצוייר שהמציאות היה משתנה ולא היה בעולם אפשרות של עבדים, אולי אה"נ שלא יברכו שלא עשני עבד, ואיך יש מזה קושיא. [עדיין אפשר לתרץ שיברכו שלא נולדו בזמן שהיה נהוג עבדות.]

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי גימפעל » ב' פברואר 29, 2016 11:11 pm

שישאל את האפריקני מלך איו אם במלכותו יש עבדים.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' פברואר 29, 2016 11:41 pm

השאלה אינה מובנת; בברכה על משהו חיובי - אם זה לא נעשה אז לא שייך לברך אותה ברכה. אך בברכה על שלילי, למה אין לברך על זה שהוא אינו עבד?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' פברואר 29, 2016 11:56 pm

לא הבנתי עיקר השאלה, הרי י"ל שמודה ע"ז גופא שהתבטל העבדות, מה לי התבטל מחלק מהבנ"א ומה לי התבטל מכולם. [אולי זה כוונת המגיב הקודם]

[אם השאלה שאלה, היא שאלה גם על ההודאה על יצי"מ ולא רק על ברכת שלא עשני עבד]

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי פלתי » ג' מרץ 01, 2016 1:33 am

מה דינו של נכד של הנכד של הנכד של הנכד של עבד כנעני? האם אין לו דין עבד כנעני היום? האם אינו חייב במצוות כאשה?

נהנה מהאוצר
הודעות: 219
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי נהנה מהאוצר » ג' מרץ 01, 2016 2:49 am

שמועה שמעתי בשם הגרי"י פישר בנידון שהיה הלכה למעשה בממזר, שבשגרירויות של ארצות אפריקה שקונים ומוכרים בה עבדים, אפשר לקנות עבד כנעני גם בזמה"ז [הנידון היה הלכה למעשה אם תמצא מי שמוכנה להתגייר בכזו צורה להציל ממזר אומלל, אבל הפסק שמעתיו בגדר שמועה]

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 01, 2016 3:01 am

יעויין במנחת יצחק ח"ה סימנים מו - נב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 01, 2016 8:53 am

וזכורני שיש על זה תשובה גם במשנ"ה


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 01, 2018 1:17 pm

אני לא מבין את השאלה בכלל.
ברכה חיובית כגון שעשה לי כל צרכי אינו יכול לברך. כלומר הברכה היא על מה שנעל מנעליו והיה מקום לומר שמי שאינו נועל מנעליו לא יוכל בכלל לברך אבל הדין הוא שאם כל העולם נהנה מזה אע"פ שהוא עצמו אינו נועל מברך. ולכן ביום שכל העולם אינו נועל יש בעייה לברך.
איך נובע מזה שאם אין עבדים כנעניים אי אפשר לברך שלא עשני עבד?
זה מזכיר את הדיון התמוה בעיני אם אשה צריכה לומר שלא עשני שפחה. בגלל שהיא אשה לא היתה יכולה להיות עבד? על זה היא מברכת שעשה אותה הבורא אשה יהודיה ולא גבר עבד כנעני.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ו' יוני 01, 2018 4:24 pm

אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את השאלה בכלל.
ברכה חיובית כגון שעשה לי כל צרכי אינו יכול לברך. כלומר הברכה היא על מה שנעל מנעליו והיה מקום לומר שמי שאינו נועל מנעליו לא יוכל בכלל לברך אבל הדין הוא שאם כל העולם נהנה מזה אע"פ שהוא עצמו אינו נועל מברך. ולכן ביום שכל העולם אינו נועל יש בעייה לברך.
איך נובע מזה שאם אין עבדים כנעניים אי אפשר לברך שלא עשני עבד?
זה מזכיר את הדיון התמוה בעיני אם אשה צריכה לומר שלא עשני שפחה. בגלל שהיא אשה לא היתה יכולה להיות עבד? על זה היא מברכת שעשה אותה הבורא אשה יהודיה ולא גבר עבד כנעני.

הרב האוצר כוונת השואל הוא כך, שכיון שלא שייך היום עבדים לא שייך להודות על זה, רק היה מקום לומר שכיון שחז״ל תקנו נוסח ברכה צריך לומר הנוסח שתקנו גם אם זה לא שייך היום, על מביא ראיה משעשה לי כל צרכי, אבל לכאורה צודקים הטוענים שהשאלה לא קשה כיון שיש מדינות שיש בהם עדיין עבדים, אבל יותר מסתבר שכיון שמדובר בעבד של יהודי, כי אחרת זה נכלל בלא עשנו גוי, אז כיון שאין כזה מציאות היום עבד של יהודי כיון שאין יהודים במקומות הללו אז מסתבר שלא היינו צריכים לברך ברכה על דבר שקיים רק באופן היפותטי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 01, 2018 4:30 pm

למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי החושב » ש' יוני 02, 2018 10:54 pm

לענ"ד הקושיא היא קושיא מצוינת. אלא שאולי צריך לבסס אותה קצת יותר.
קודם כל, מבחינת המציאות - אין היום עבדים כנעניים. נקודה.
האם באופן תאורטי היה יכול להיות היום עבד כנעני? - כנראה שכן. תאורטית אפשר לקנות אדם, למול ולהטביל אותו. מה עוד, שמאחר שמדברים במסגרת תאורטית, אפשר לשחרר את הפנטזיה ולומר, שבעצם היה יכול להיות שעד עכשיו היה נוהגת עבדות, היה יכול להיות שעד עכשיו היו עבדים כנעניים.

הכל טוב ויפה. הלומד'ס כמו תמיד מצילה.
אבל בואו נתאפס שנייה ונחשוב בהיגיון.
יש איזה עניין לברך ולהודות לקב"ה על כך שלא קרה איזה משהו שבעיקרון בין כך אף פעם לא קורה, אבל באופן תאורטי היה יכול לקרות? אין לנו על מה באמת להודות לבורא יתברך עד שאנחנו צריכים להודות על דברים תאורטיים ולא מציאותיים?

יש לציין שהתוספות (מנחות מד.) כתבו שהטעם שלא מברכים "שלא עשני בור" - מפני שהוא דבר שאינו מצוי שיהיה אדם שאינו לא במקרא לא במשנה ולא בדרך ארץ.
ולענייננו הדברים הם ק"ו בן בנו של ק"ו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 12:13 am

יש איזה עניין לברך ולהודות לקב"ה על כך שלא קרה איזה משהו שבעיקרון בין כך אף פעם לא קורה


למה הדבר לא קורה בגלל שאתה עשית את זה או בגלל שהקב"ה עשה את זה?

בתוספות במנחות לא כתוב שאם אינו שכיח לא מברכים אלא שלכן עדיף לברך שלא עשני עבד כדי להשלים ג' ברכות דר' מאיר עיי"ש ברש"י ד"ה מאי מברך כך שלכל היותר אפשר לשאול שאולי היום היה עדיף לברך שלא עשני בור. וע"ז התשובה פשוטה שבזמן הגמרא קבעו נוסחים וממילא היה דיון היום אין לשנות.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי החושב » א' יוני 03, 2018 12:34 am

אוצר החכמה כתב:
יש איזה עניין לברך ולהודות לקב"ה על כך שלא קרה איזה משהו שבעיקרון בין כך אף פעם לא קורה

למה הדבר לא קורה בגלל שאתה עשית את זה או בגלל שהקב"ה עשה את זה?

אתה צודק לגמרי. אבל ברכות והודאות הן תמיד על הדברים שאנחנו חשים ומרגישים ובאים אתם במגע באופן מעשי. ועל זה אנחנו יכולים להודות בכנות ובלב מלא.

התורה אומרת שכאשר תאכל ותשבע - תברך ותודה למי שנתן לך את הארץ הטובה ואת המזון.
כאשר אתה בא לאכול מלפפון, זה מאוד מתאים לברך 'בורא פרי האדמה'. אבל לברך ברכה זו סתם ככה - כולם מבינים שזה מעשה חסר טעם (למרות שעובדתית הכל נכון - הקב"ה בורא פרי אדמה גם אם אתה לא אוכל כעת).
הדוגמאות - להמחשה בלבד

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 6:21 am

1. איני מבין מה ראיה מברכות הנהנין לברכות השבח.
2. גם כאן קם ורואה את גופו החייב במצוות לגמרי ועל זה מברך ג' ברכות. ואלו הג' ברכות על שאינו גוי שאינו חייב אלא בז' מצוות ואינו עבד החייב כאשה אבל זיל טפי ואינו אשה הפטורה מחלק מהמצוות. הסיכוי שהוא עצמו יהיה גוי או עבד או אשה אינו רלוונטי לעניין.
3. גם מי שגר בעיר שאין גרים בה גויים כלל מברך שלא עשני גוי. ואיני יודע למה אם היו עבדים כנעניים בקצה העולם היתה נחה דעתכם יותר מאשר אם היו בעבר.
4. זה לא תשובה לשאלה אבל נראה לי שכבר כמה מאות שנים שאין עבדים כנעניים בעולם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 03, 2018 7:01 am

אוצר החכמה כתב:1. איני מבין מה ראיה מברכות הנהנין לברכות השבח.
2. גם כאן קם ורואה את גופו החייב במצוות לגמרי ועל זה מברך ג' ברכות. ואלו הג' ברכות על שאינו גוי שאינו חייב אלא בז' מצוות ואינו עבד החייב כאשה אבל זיל טפי ואינו אשה הפטורה מחלק מהמצוות. הסיכוי שהוא עצמו יהיה גוי או עבד או אשה אינו רלוונטי לעניין.
3. גם מי שגר בעיר שאין גרים בה גויים כלל מברך שלא עשני גוי. ואיני יודע למה אם היו עבדים כנעניים בקצה העולם היתה נחה דעתכם יותר מאשר אם היו בעבר.
4. זה לא תשובה לשאלה אבל נראה לי שכבר כמה מאות שנים שאין עבדים כנעניים בעולם.


3. אולי חששו לשיטת הראב"ם שרק הרואה הגוי/העבד/האשה מברך.
4. העבדות אצל הגויים ימש"ו בטלה בעולם המערבי לפני (כמדומני שברזיל היתה המעוז האחרון של העבדות, אך ייתכן שאני טועה) כ- 130 שנים. בחלק מארצות ערב היא בטלה רשמית רק בדור הקודם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 7:08 am

לא הבנתי כוונת דבריך.

מה הכוונה חששו? מי חשש ? השאלה היתה איך מברכים כל ישראל שלא עשני עבד.

מה זה משנה מתי הסתיימה העבדות אצל הגויים הברכה היא על שלא עשני עבד כנעני כמבואר בגמרא מנחות שם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 03, 2018 7:10 am

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי כוונת דבריך.

מה הכוונה חששו? מי חשש ? השאלה היתה איך מברכים כל ישראל שלא עשני עבד.

מה זה משנה מתי הסתיימה העבדות אצל הגויים הברכה היא על שלא עשני עבד כנעני כמבואר בגמרא מנחות שם.


חששו הכותבים שבאשכול זה, שתלו את הברכה בכך שיהיו עבדים כנענים...

אם יש עבדות אצל גויים, יכול יהודי גם לקנות עבד גוי (לכל הפחות בעולם המערבי) ואז שייך מושג עבד כנעני, ברמה המעשית

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 7:16 am

מה מעשי בדבר שהוא רק תיאורטי ולא קורה אף פעם? זו בדיוק היתה טענת החושב.

רק סתם מה שציינתי שכמה מאות שנים אין עבדים זה היה שטות. כי הרי כל הדיון התחיל בזה שהמג"א אומר את זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 03, 2018 7:47 am

אוצר החכמה כתב:מה מעשי בדבר שהוא רק תיאורטי ולא קורה אף פעם? זו בדיוק היתה טענת החושב..


למה? יהודי באמריקע באותן שנות העבדות יכול היה לקנות עבדים, והיו בפועל יהודים שהיו בעלי עבדים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 7:59 am

היה יכול אבל לא עשה.

כל הטענה שלהם היא שצריך משהו שבאמת קיים ואולי גם מצוי כדי לברך.

זה שהיו יהודים שהיו בעלי עבדים לא משנה כי לא הטבילו אותם לעבדות.
וכאמור העלאת הזמן שלי היתה שטות כי כל הנושא נפתח בדברי המג"א שציין שאין עבדים והיה לפני כמעט 400 שנה.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי החושב » א' יוני 03, 2018 10:47 am

אוצר החכמה כתב:1. איני מבין מה ראיה מברכות הנהנין לברכות השבח.
2. גם כאן קם ורואה את גופו החייב במצוות לגמרי ועל זה מברך ג' ברכות. ואלו הג' ברכות על שאינו גוי שאינו חייב אלא בז' מצוות ואינו עבד החייב כאשה אבל זיל טפי ואינו אשה הפטורה מחלק מהמצוות. הסיכוי שהוא עצמו יהיה גוי או עבד או אשה אינו רלוונטי לעניין.
3. גם מי שגר בעיר שאין גרים בה גויים כלל מברך שלא עשני גוי. ואיני יודע למה אם היו עבדים כנעניים בקצה העולם היתה נחה דעתכם יותר מאשר אם היו בעבר.
4. זה לא תשובה לשאלה אבל נראה לי שכבר כמה מאות שנים שאין עבדים כנעניים בעולם.


לא הבאתי ראיות מברכות הנהנין אלא המחשה בלבד - שהברכות הן על מה שאנחנו באמת חשים, מרגישים ומתפעלים, ולא על רעיונות פילוסופיים מפולפלים (הגם שהם נכונים).
אם אתה חושב שיש הבדל בין סוגי הברכות, אני סומך עליך שתוכל לבדוק לבד שהעיקרון שכתבתי תקף לגבי כל סוגי הברכות ללא יוצא מן הכלל. "שכוחו וגבורתו מלא העולם" לא מברכים סתם (הגם שזה מאוד נכון), אלא כאשר שומעים רעם. וכן "הגומל לחיים טובות" מברך דווקא מי שהיה במצב סכנה ויצא ממנו, ולא סתם כל אדם בשוק, ואפילו לא זה שהיה צריך לצאת למדבר אבל בסופו של דבר, בחסדי שמים העניינים הסתדרו באופן אחר והוא היה יכול להישאר בבית.
והרעיון שמאחורי זה הוא פשוט בתכלית. אנחנו יודעים הרבה דברים בתאוריה. אבל מרגישים דווקא את מה שקשור אלינו. וזה המקום שממנו צריכות לבוא הברכות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 03, 2018 10:53 am

הסברתי את העניין. הברכה היא על עצמנו הנמצאים כאן.
כשם שאין צורך שיהיה מת לפנינו כדי להודות לה' על שמחיינו מחד גיסא וכשם שאנחנו יכולים לברך אותו על שמחייה מתים מאידך גיסא אין שום בעייה בלהודות על שאנחנו יהודים מחוייבים במצוות ולא גויים ולא עבדים ולא נשים.
נראה לי בכל מקרה שהעמדות הובהרו.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 03, 2018 10:29 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שההלכה מכירה בחוק בינלאומי כזה?


אולי לפי שבמציאות אין עבדים?

מי שהיה עבד בשעה שקבעו את החוק יצא לחירות?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 04, 2018 10:13 am

אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?

האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 04, 2018 12:10 pm

במסתרים כתב: מי שהיה עבד בשעה שקבעו את החוק יצא לחירות?


תלוי באיזה מדינה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 04, 2018 3:01 pm

מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?

האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.



האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?

אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 04, 2018 10:39 pm

אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?

האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.



האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?

אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.

זה שונה, כי אילו לא הוציא וכו

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 04, 2018 10:41 pm

אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?

האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.



האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?
גם כשהיה שכיח חיות רעות לא ברכו, אבל היה שייך לברך, אבל לא שייך לברך היום על דבר שלא מצוי כלל על עצם זה שזה לא מצוי
אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.[/quote]

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יוני 04, 2018 10:52 pm

בברכה המשולשת כתב:
במסתרים כתב: מי שהיה עבד בשעה שקבעו את החוק יצא לחירות?


תלוי באיזה מדינה


דברתי כמובן בשחרור הלכתי, אילו היו עבדים כנענים אז, אם קבלו דין ישראל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 04, 2018 11:19 pm

מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:

האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?

אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.

זה שונה, כי אילו לא הוציא וכו


ואילו לא ביטל הקב"ה את העבדות בעולם היה שכנך עבד כנעני מהודר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים