אוצר החכמה כתב:חשבתי אולי כדאי לברר בצורה מסודרת את הפרטים.
אני חושב שלפני הדיון בנושא טענת החזו"א השאלה הראשונה היא מה גבולות הבטחון.
לכאורה יש שני גבולות.
האחד שבטחון הוא על נס נסתר ולא על נס גלוי שמשנה את חוקות הטבע. מלבד במקרה שהקב"ה מבטיח לעשות נס כזה. דהיינו אדם שהים מפריע לו יכול לבטוח בבורא שיעבירנו את הים (בסירה או אפילו על דף) אבל לא שהים יקרע. וכן אין מקום שאדם שנמצא כאן בא"י וצריך להיות בעוד שעה בניו יורק, שיבטח בה' שהדבר יקרה.
הגבול השני מבאר אותו המדרגת האדם. הוא מסביר שבדבר שכולו תלוי אך ורק ביד האדם לא שייך שיהיה מצוות בטחון. לדוגמה אדם יושב מול הצלחת עם האוכל. לא שייך שנגיד לו בטח בה' שהאוכל יגיע אליך לפה.
מה דעתכם?
כדכד כתב:ממה שהדגל מחנה אפרים מביא על הבעש"ט שעבר את הנהר על חגורתו בלי שום שם רק מתוך אמונה פשוטה בהשי"ת מוכח שהוא לא סבר כמו הגבול שהרב הביא כאן על בטחון בנס נסתר ולא נגלה
חיימשה כתב:אוצר החכמה כתב:חשבתי אולי כדאי לברר בצורה מסודרת את הפרטים.
אני חושב שלפני הדיון בנושא טענת החזו"א השאלה הראשונה היא מה גבולות הבטחון.
לכאורה יש שני גבולות.
האחד שבטחון הוא על נס נסתר ולא על נס גלוי שמשנה את חוקות הטבע. מלבד במקרה שהקב"ה מבטיח לעשות נס כזה. דהיינו אדם שהים מפריע לו יכול לבטוח בבורא שיעבירנו את הים (בסירה או אפילו על דף) אבל לא שהים יקרע. וכן אין מקום שאדם שנמצא כאן בא"י וצריך להיות בעוד שעה בניו יורק, שיבטח בה' שהדבר יקרה.
הגבול השני מבאר אותו המדרגת האדם. הוא מסביר שבדבר שכולו תלוי אך ורק ביד האדם לא שייך שיהיה מצוות בטחון. לדוגמה אדם יושב מול הצלחת עם האוכל. לא שייך שנגיד לו בטח בה' שהאוכל יגיע אליך לפה.
מה דעתכם?
הגבול השני הוא לכאורא פשוט לכו''ע.
הגבול הראשון, אדם שצ''ל עוד שעה בניו יורק אין מקום שיבטח שיהיה כן, [לענ''ד אין מקום כלל לבטוח על איך, רק על שיסודר לטובה, אבל בטוב הנראה ונגלה] אבל יש מקום שיבטח שמטרתו תושג, היינו בעייתו תיפתר ע''י הבורא, בלי להיכנס איך זה יקרה, ויד ד' לא תקצר. לדוגמה אם צריך תרופה משם, הרבה דרכים למקום, או שהמחלה תרפא מעצמה, או שתגיע התרופה בהשגחה ממק''א וכדומה.
אוצר החכמה כתב:לענ"ד הדוגמה של רחב"ד היא דוגמא למישהו שנעשה לו נס גלוי. זה אינו חלק מגדרי הבטחון שאנשים מצווים בהם.
מקובל להסביר שעניין רחב"ד הוא משום שכל כך רואה את השגחת ה' שאין נראה לו חילוק בהשגתו בין נס נסתר לנגלה ולכן נעשים לו נסים.
הקשו התוספות בש"ס דביצה [טו, ב] לוו עלי ואני פורע, והא אמרינן [שבת קיח, א] עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות... ושמעתי בשם הרב המגיד מורנו מנחם [מבאר] כי לשון "לוו" הוא חיבור בו יתברך [כמו "ילווה אישי אלי"], אז אני פורע... שיש ב' מדרגות בבני אדם הן, א' על פי הטבע שהוא גימטריא אלקים, דין, ב' למעלה מהטבע שהוא דבוק ומחובר בו יתברך, וזה שנוהג על פי הטבע, [ש]כשאין לו להוצאות שבת תופס בזה לומר עשה שבתך חול וכו' – אז באמת עולה לו כך, מה שאין כן זה שהוא נוהג למעלה מהטבע, שאומר גם שאין לי אני לווה וה' יתברך פורע – אז האמת כך הוא.
ועל פי זה נראה לי פירוש הזמר "הכיס ריק ואין בו, ישמח וירווחה, ואם לווה הצור יפרע את חובו", ושאלני אחד מהו הכפל הכיס ריק ואין בו, וגם שאר המשך אין לו חיבור... ובזה יובן, גם ש"הכיס ריק", אך מכל מקום הוא במדרגת בטחון בו יתברך ומתנהג למעלה מהטבע הנקרא "אין" [זהר חלק ב סד, ב], וזהו שאומרים "ואין בו", רוצה לומר שיש בו מדה הנקראת אין, אז ראוי הוא "לשמוח וירווה" כי "אם לווה" [היינו שהתחבר לה', כנ"ל] ודאי "הצור יפרע את חובו".
כלומר עד היכן שמידת הביטחון שלך מגיעה, שם הגבול, ומשם והלאה יש חובת השתדלות
אוצר החכמה כתב:נכון. לא כתבתי שזה בגלל מידת הבטחון. חיימשה הזכיר את זה כדוגמה לעניין הבטחון וכוונתו כי בפועל היה כאן בטחון של רחב"ד שהחומץ ידלוק ולזה התייחסתי.
ההסבר על מי שאמר לשמן הוא הסבר ידוע (כמדומני בשם הגר"י הוטנר ואחרים) ומבוסס על דיוק הלשון מי שאמר.
חיימשה כתב:אבל חבל שמערבים כאן 2 תחומים.
א. מהו ביטחון, פירוש המילות, כפשוטו. מהי המצווה, על מה האדם אמור לבטוח כמה ולמה.
ב. חובת השתדלות לעומת הסתמכות על הביטחון, שע''ז נשברו כו''כ קולמוסים מימות ראשוני הראשונים עד דורינו ועד בכלל.
החושב כתב:בלי נדר אביא את מה שכתבתי באשכול שנמחק (ובס"ד שמרתי לעצמי את מה שכתבתי שם - דבר שלא עשיתי מעולם)
אך מפני כבודך (שנראה שלא הסכמת אתי) לא אביא זאת בִתחילת האשכול, אלא בהמשך שיהיה מובלע יותר.
חיימשה כתב:ממתינים לקיום ההבטחה. אשמח לשמוע את דעתך בשי' החזון איש. עדיין הדברים מעורפלים מאד.
חיימשה כתב:אחר כל זה שכחנו מהנושא שדובר בו ע''ד החזו''א, ואחדד את הדברים.
כדכד טוען שלפי החזו''א אדם יכול לבטוח שיהיה לו ''טוב'' כי כל מה שהקב''ה עושה הוא לטוב, והוא יודע מה טוב עבור האדם.
זאת אומרת, שאם האדם קם בבוקר עם פריצת דיסק ח''ו, האם עליו להאמין שזה לטובתו ולבטוח בד' שהוא יצא מזה, או שמא עליו לבטוח שזה טוב עבורו וממילא ישאר עם ייסוריו והכל לטובה? [כך היא ההבנה הפשוטה בשי' החזו''א ולענ''ד אין הדברים ניתנים להאמר כלל וכלל].
חיימשה כתב:אוצר החכמה כתב:נכון. לא כתבתי שזה בגלל מידת הבטחון. חיימשה הזכיר את זה כדוגמה לעניין הבטחון וכוונתו כי בפועל היה כאן בטחון של רחב"ד שהחומץ ידלוק ולזה התייחסתי.
ההסבר על מי שאמר לשמן הוא הסבר ידוע (כמדומני בשם הגר"י הוטנר ואחרים) ומבוסס על דיוק הלשון מי שאמר.
אם חז''ל היו רוצים לספר לנו גדלותו של רחב''ד היו מספרים שהחומץ דלק. משגילו לנו את התבטאותו זו, באו ללמדנו שיש מקום להתבטאות כזו, ואם לא מבחינת ביטחון אז כיצד?
אמנם פשוט שבמדרגת רחב''ד אין נפ''מ בין נס גלוי לנסתר, משא''כ לדידן.
כמו"כ גם אצל רחב"ד זה היה במצב שלא יכול היה לפעול בדרך הטבע, ומסתבר שאם זה היה שעה לפני שבת היה משתדל לשים שמן.
אם זה דבר שמחוץ לגדרי הביטחון לגמרי מה שייך לשבחו בזה?כדכד כתב:חיימשה כתב:אוצר החכמה כתב:נכון. לא כתבתי שזה בגלל מידת הבטחון. חיימשה הזכיר את זה כדוגמה לעניין הבטחון וכוונתו כי בפועל היה כאן בטחון של רחב"ד שהחומץ ידלוק ולזה התייחסתי.
ההסבר על מי שאמר לשמן הוא הסבר ידוע (כמדומני בשם הגר"י הוטנר ואחרים) ומבוסס על דיוק הלשון מי שאמר.
אם חז''ל היו רוצים לספר לנו גדלותו של רחב''ד היו מספרים שהחומץ דלק. משגילו לנו את התבטאותו זו, באו ללמדנו שיש מקום להתבטאות כזו, ואם לא מבחינת ביטחון אז כיצד?
אמנם פשוט שבמדרגת רחב''ד אין נפ''מ בין נס גלוי לנסתר, משא''כ לדידן.
כמו"כ גם אצל רחב"ד זה היה במצב שלא יכול היה לפעול בדרך הטבע, ומסתבר שאם זה היה שעה לפני שבת היה משתדל לשים שמן.
חז"ל סיפרו לנו על גדלותו של רחב"ד ועל גודל אמונתו ולכן סיפרו לנו את מה שאמר
כדכד כתב:חיימשה כתב:אחר כל זה שכחנו מהנושא שדובר בו ע''ד החזו''א, ואחדד את הדברים.
כדכד טוען שלפי החזו''א אדם יכול לבטוח שיהיה לו ''טוב'' כי כל מה שהקב''ה עושה הוא לטוב, והוא יודע מה טוב עבור האדם.
זאת אומרת, שאם האדם קם בבוקר עם פריצת דיסק ח''ו, האם עליו להאמין שזה לטובתו ולבטוח בד' שהוא יצא מזה, או שמא עליו לבטוח שזה טוב עבורו וממילא ישאר עם ייסוריו והכל לטובה? [כך היא ההבנה הפשוטה בשי' החזו''א ולענ''ד אין הדברים ניתנים להאמר כלל וכלל].
עליו להאמין ולבטוח בה' שמה שקרה לו הוא טוב עבורו ואם טוב עבורו להשאר עם זה אז הוא ישאר עם זה ואם או הוא יצא מזה אך כיוון שהוא מצווה בהשתדלות ובשמירה על גופו הוא מצווה בד בבד עם בטחון זה להשתדל וללכת לרופא כדי לבדוק אם אפשר להקל על יסוריו או לרפאם לגמרי
החושב כתב:חיימשה כתב:ממתינים לקיום ההבטחה. אשמח לשמוע את דעתך בשי' החזון איש. עדיין הדברים מעורפלים מאד.
לא עקבתי אחרי האשכול, ועכשיו שהסתכלתי קצת התבלבלתי - לא הבנתי על מה בדיוק נסוב הדיון כעת. (אולי כדאי למקד יותר. רק שהתרשמתי, שבאופן מעשי זה לא הולך כך בפורום, שאחד יגיד "רבותי, עכשיו נדון על נושא X". זה פשוט לא תופס. צריך שיבוא מישהו ויגיד איזו דעה קיצונית בנושא X, ואז מתנפלים עליו ואחרים יוצאים להגנתו, וממילא רווחא שמעתתא).
לגבי החזון איש נראה לי מוסכם כאן על כולם שלא יתכן שהתכוון שהביטחון - זה רק לדעת שהכל נגזר בשמים.
גם אם נוסיף לזה עוד פרמטר, שבסופו של דבר הכל לטובה - נראה משונה לטעון שזה זה עניין הביטחון (אף כי ללא ספק הדבר בפני עצמו הוא אמת). אם אדם יוצא למלחמה ואומרים לו "אל תירא! תתחזק בביטחון! אכן, בהחלט יתכן שתיהרג. ולפי המצב ומאזן הכוחות נראה שיש סיכויים גבוהים לכך. אבל דע לך, שגם אם כך - זה לטובתך! ובכלל זה לא אמור להזיז לך - תיהרג או לא - הרי בין כך הכל לטובה." - נראה שכולם יסכימו שאין זה הביטחון שדובר עליו בכל מקום במקרא ובדברי חכמינו. אולי זה דבר נכון בפני עצמו, אבל לא זה 'הביטחון'.
חיימשה כתב:כדכד כתב:חיימשה כתב:אחר כל זה שכחנו מהנושא שדובר בו ע''ד החזו''א, ואחדד את הדברים.
כדכד טוען שלפי החזו''א אדם יכול לבטוח שיהיה לו ''טוב'' כי כל מה שהקב''ה עושה הוא לטוב, והוא יודע מה טוב עבור האדם.
זאת אומרת, שאם האדם קם בבוקר עם פריצת דיסק ח''ו, האם עליו להאמין שזה לטובתו ולבטוח בד' שהוא יצא מזה, או שמא עליו לבטוח שזה טוב עבורו וממילא ישאר עם ייסוריו והכל לטובה? [כך היא ההבנה הפשוטה בשי' החזו''א ולענ''ד אין הדברים ניתנים להאמר כלל וכלל].
עליו להאמין ולבטוח בה' שמה שקרה לו הוא טוב עבורו ואם טוב עבורו להשאר עם זה אז הוא ישאר עם זה ואם או הוא יצא מזה אך כיוון שהוא מצווה בהשתדלות ובשמירה על גופו הוא מצווה בד בבד עם בטחון זה להשתדל וללכת לרופא כדי לבדוק אם אפשר להקל על יסוריו או לרפאם לגמרי
אינך מתייחס להוכחות הברורות שהבאתי שזה אינו. זה מושלל מן התורה מחז''ל ומכל הראשונים שמדברים בזה.
חיימשה כתב:נתעוררתי לפתוח אשכול אשר יאפשר לחו''ר אתרא קדישא הדין להביא ציטוטים ומובאות בענייני ביטחון ואמונה, לברר ולחזק איש את אחיו בעניין גדול זה, אשר דדא ביה כולא ביה!
הכותרת היא מדברי מרן החזון איש זצ"ל ברשימה שכתב.
ייש''כ על התיקון. אני זכרתי מגירסא דינקותא שזה מהחזו''א. תיקנתי.בתוך הגולה כתב:חיימשה כתב:נתעוררתי לפתוח אשכול אשר יאפשר לחו''ר אתרא קדישא הדין להביא ציטוטים ומובאות בענייני ביטחון ואמונה, לברר ולחזק איש את אחיו בעניין גדול זה, אשר דדא ביה כולא ביה!
הכותרת היא מדברי מרן החזון איש זצ"ל ברשימה שכתב.
צע"ק היאך לא העירו שאי"ז דברי החזו"א אלא קטע משיר שחיבר גיסו הסטייפלער וכמדומה שנדפס בקריינא דאיגרתא.
(מילות השיר למעוניינים)
ועל של עתה באתי. אמש ראיתי ספר חדש במעלת האמונה והבטחון מאת הרב מיכאל בוגנים הכולל למעלה מ300 עמודים (פחות מערכות ומו"מ ויותר ציטטות וסיפורים) ושמו יקבנו: 'בטחוני בצורי הוא אוצרי'!
(יש לספר הסכמה מהגרח"ק שיש בה מן החידוש ואכ"מ)
חיימשה כתב:ובהתקיים התקווה, האדם יראה וידע שהכל הסתדר לטובה? או שיהיה עליו להאמין שמה שקרה הוא הטוב עבורו?
ולדבריך, שהקב''ה לא הבטיח את זה, וכי מה זה אם לא הבטחה? זה צ'יק עם סכום תאריך וחתימה!
בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּד' וְהָיָה ד' מִבְטַחוֹ. ְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי."
חיימשה כתב:החושב כתב:לא עקבתי אחרי האשכול, ועכשיו שהסתכלתי קצת התבלבלתי - לא הבנתי על מה בדיוק נסוב הדיון כעת. (אולי כדאי למקד יותר. רק שהתרשמתי, שבאופן מעשי זה לא הולך כך בפורום, שאחד יגיד "רבותי, עכשיו נדון על נושא X". זה פשוט לא תופס. צריך שיבוא מישהו ויגיד איזו דעה קיצונית בנושא X, ואז מתנפלים עליו ואחרים יוצאים להגנתו, וממילא רווחא שמעתתא).
לגבי החזון איש נראה לי מוסכם כאן על כולם שלא יתכן שהתכוון שהביטחון - זה רק לדעת שהכל נגזר בשמים.
גם אם נוסיף לזה עוד פרמטר, שבסופו של דבר הכל לטובה - נראה משונה לטעון שזה זה עניין הביטחון (אף כי ללא ספק הדבר בפני עצמו הוא אמת). אם אדם יוצא למלחמה ואומרים לו "אל תירא! תתחזק בביטחון! אכן, בהחלט יתכן שתיהרג. ולפי המצב ומאזן הכוחות נראה שיש סיכויים גבוהים לכך. אבל דע לך, שגם אם כך - זה לטובתך! ובכלל זה לא אמור להזיז לך - תיהרג או לא - הרי בין כך הכל לטובה." - נראה שכולם יסכימו שאין זה הביטחון שדובר עליו בכל מקום במקרא ובדברי חכמינו. אולי זה דבר נכון בפני עצמו, אבל לא זה 'הביטחון'.
ייש"כ, היטבת לבטא את מה שאני טוען, למרות שגם אצלי זה שינוי מההבנה הפשוטה שהיה לי בחזו''א מאז ומתמיד. וחשבתי שהחידוש הזה דיו כדי למקד את תשומת הלב של הכותבים כאן, להסכים או לחלוק.
אני בעצם מתקשה לשים את האצבע על הנקודה שבה החזון איש מחולק עם תפיסת הביטחון המקובלת.
חיימשה כתב:חיימשה כתב:ובהתקיים התקווה, האדם יראה וידע שהכל הסתדר לטובה? או שיהיה עליו להאמין שמה שקרה הוא הטוב עבורו?
ולדבריך, שהקב''ה לא הבטיח את זה, וכי מה זה אם לא הבטחה? זה צ'יק עם סכום תאריך וחתימה!
בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּד' וְהָיָה ד' מִבְטַחוֹ. ְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי."
הרב כדכד, ענית תשובות עמומות למדי. אם הפסוק מבטיח למשל שבשנת בצורת לא ימיש מעשות פרי, זה מסתדר עם ההבנה שלך בחזון איש?
בפסוקים ובראשונים מדובר כל הזמן על התקווה לטוב, על הקיווי, עם כל העניין הוא לקבל את הרע כטוב, מה למה יש לקוות?
כמו''כ לדבריך - ביטחון היינו קבלת יסורים באהבה?
כדכד כתב:חיימשה כתב:חיימשה כתב:ובהתקיים התקווה, האדם יראה וידע שהכל הסתדר לטובה? או שיהיה עליו להאמין שמה שקרה הוא הטוב עבורו?
ולדבריך, שהקב''ה לא הבטיח את זה, וכי מה זה אם לא הבטחה? זה צ'יק עם סכום תאריך וחתימה!
בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּד' וְהָיָה ד' מִבְטַחוֹ. ְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי."
הרב כדכד, ענית תשובות עמומות למדי. אם הפסוק מבטיח למשל שבשנת בצורת לא ימיש מעשות פרי, זה מסתדר עם ההבנה שלך בחזון איש?
בפסוקים ובראשונים מדובר כל הזמן על התקווה לטוב, על הקיווי, עם כל העניין הוא לקבל את הרע כטוב, מה למה יש לקוות?
כמו''כ לדבריך - ביטחון היינו קבלת יסורים באהבה?
הבטחון הוא מנוחת הנפש והישענה ברוגע על מי שבוטחים בו (ע"פ חובות הלבבות שער הבטחון פ"א) ובדומה לתינוק שנשען על אמו ולילד שנשען על הוריו ויודע שהם יגדלוהו באופן היותר טוב והוא רגוע למרות שלא תמיד יתנו לו את כל מה שהוא רוצה כך צריכה להיות תפיסת הבטחון על השי"ת שנדע שכל מה שקורה ויקרה איתנו הכל לטובה.
בדבר הפסוקים כוונת הפסוקים היא שהבוטח בה' יהיה לו טוב והוא יידע את זה. המלים "בשנת בצורת לא ידאג" בפסוק מתייחסים כמובן למשל שמדבר על עץ ולא לנמשל. בוטח בה' יהיה לו טוב בשנץת בצורת אבל לא מובטח לו ששדותיו יגדלו בלי גשם.
כדכד כתב:א. המשל מדוייק לגמרי
חשבתי שאתה מקשה על מה שכתבתי שיתכן שהבוטח בה' ישאר בצרתו וה' יודע שזה הטוב לו ממה שכתוב "בשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי" שזה מתייחס לבוטח בה' שאפילו בבצורת יהיו לו פירות ועל כך כתבתי שזה מתייחס למשל ולא לנמשל.
הנביא ממשיל את הבטחון בה' לעץ ששרשיו שתולים על מים רבים ולכן הוא שתול בקרקע איתנה.
בנמשל הנביא אינו אומר שכך גם הבוטח בה' תמיד יהיה לו את מה שהוא רוצה. הנביא אומר שכיוון שהוא בוטח בה' אז הוא "שתול" במקום מבורך ואין לו לדאוג. כוונת הנביא היא שתמיד יהיה לו טוב בטוב האמתי שה' יודע אותו ושהוא יהיה רגוע וכדבריי לעיל.
החושב כתב:חיימשה כתב:החושב כתב:לא עקבתי אחרי האשכול, ועכשיו שהסתכלתי קצת התבלבלתי - לא הבנתי על מה בדיוק נסוב הדיון כעת. (אולי כדאי למקד יותר. רק שהתרשמתי, שבאופן מעשי זה לא הולך כך בפורום, שאחד יגיד "רבותי, עכשיו נדון על נושא X". זה פשוט לא תופס. צריך שיבוא מישהו ויגיד איזו דעה קיצונית בנושא X, ואז מתנפלים עליו ואחרים יוצאים להגנתו, וממילא רווחא שמעתתא).
לגבי החזון איש נראה לי מוסכם כאן על כולם שלא יתכן שהתכוון שהביטחון - זה רק לדעת שהכל נגזר בשמים.
גם אם נוסיף לזה עוד פרמטר, שבסופו של דבר הכל לטובה - נראה משונה לטעון שזה זה עניין הביטחון (אף כי ללא ספק הדבר בפני עצמו הוא אמת). אם אדם יוצא למלחמה ואומרים לו "אל תירא! תתחזק בביטחון! אכן, בהחלט יתכן שתיהרג. ולפי המצב ומאזן הכוחות נראה שיש סיכויים גבוהים לכך. אבל דע לך, שגם אם כך - זה לטובתך! ובכלל זה לא אמור להזיז לך - תיהרג או לא - הרי בין כך הכל לטובה." - נראה שכולם יסכימו שאין זה הביטחון שדובר עליו בכל מקום במקרא ובדברי חכמינו. אולי זה דבר נכון בפני עצמו, אבל לא זה 'הביטחון'.
ייש"כ, היטבת לבטא את מה שאני טוען, למרות שגם אצלי זה שינוי מההבנה הפשוטה שהיה לי בחזו''א מאז ומתמיד. וחשבתי שהחידוש הזה דיו כדי למקד את תשומת הלב של הכותבים כאן, להסכים או לחלוק.
אני בעצם מתקשה לשים את האצבע על הנקודה שבה החזון איש מחולק עם תפיסת הביטחון המקובלת.
אני לא חושב שהחזון איש חולק על התפיסה המקובלת. אולי אתה מתכוון למה שמבינים (בטעות, לכאורה) בדברי החזו"א.
אם כך, אז אני חושב שהתפיסה המקובלת היא מתחברת למקום מאוד ברור בנפש - ששם כל אחד בוטח במשהו (לפחות נוטה לבטוח). כאשר יש מצד אחד סיבות העלולות להטריד את מנוחתו ולהדאיגו, אדם נוטה לתת את דעתו לעניין כזה או אחר (משם תבוא הישועה) שמרגיע אותו ומאפשר לו להרגיש בטוח.
פעם נסעתי עם נהג מונית, והוא לקח אותי דרך ערבים - כביש שרוב האנשים לא נוסעים בו. כאשר שאלתי אותו האם זו דרך בטוחה והאם הוא לא מפחד לנסוע שם, הוא ענה שיש לו אקדח. וניכר היה שהאקדח זה באמת היה הדבר שמשרה עליו תחושת מוגנות.
האם הוא יודע בשכל שאקדח יציל אותו מכל סכנה? איך זה עוזר נגד יידוי אבנים, למשל?
אבל ככה זה. כך אנחנו בנויים.
והדבר הנכון הוא - למלא את אותה הנקודה בנפש בביטחון בה' יתברך. נכון שמישהו בא לפתוח חנות לידי. לפי הפרמטרים היבשים יש לי כל הסיבות לדאוג שאפסיד פרנסתי, ולא ברור איך אכלכל את בני ביתי. אבל אני בוטח בה' ולכן איני דואג. כלומר, אני יודע שהוא משגיח עלי. והוא יכול לסדר את העניינים כך שלא יהיה לי שום נזק. או אולי אקבל פרנסתי ממקום אחר.
הא, יכול להיות שנגזר עלי עונש שאפסיד פרנסתי. והנה פשוט מתחילים לראות איך הוא מתחיל להתממש... אז איזה דבר טיפשי זה לבטוח? הקב"ה חייב לך משהו? הוא הבטיח לך משהו? מה אתה כ"כ בטוח?
לא. אבל המחשבה עליו, ושממנו תוכל לבוא הישועה היא מרגיעה אותי.
מלבד זאת יש עניין נוסף. שמי שבוטח זוכה שייעשה רצונו. ולא משום שזה מהות הבטחון. ממש לא. אלא זה הוא השכר והיחס שהקב"ה נותן לבוטחים בו.
ועל דרך שנאמר (ירמיהו לט): כי מלט אמלטך ובחרב לא תפל והיתה לך נפשך לשלל כי בטחת בי נאם ה'.
וכן יש כמה מדרשים בסגנון זה. כמו "בשביל שבטח בי הניחוהו" (ילקוט תהילים כה). (הרב דן סגל אוהב להביא את זה)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים