ביקורת תהיה כתב:כד ע"א:
מַה כְּלֵי שָׁרֵת לֹא יְהֵא דָבָר חוֹצֵץ בֵּינוֹ לְבֵין כְּלֵי שָׁרֵת, אַף רִצְפָּה לֹא יְהֵא דָבָר חוֹצֵץ בֵּינוֹ לְבֵין הָרִצְפָּה.
איבעיא לי: שלג מהו שיחצוץ בינו לבין הרצפה?
ואם תמצא לומר שלג חוצץ, כיצד עבדו את העבודה ביום השלג?
ההוא דאמר כתב:כט, א
מהי ההו"א שהמאחר נדרו יפסל הקרבן?
בן עזאי אומר אותו מה ת"ל לפי שנא' {דברים כג-כב} לא תאחר לשלמו יכול אף מאחר נדרו בלא ירצה ת"ל אותו אותו בלא ירצה ואין המאחר נדרו בלא ירצה.
צריך עיון טובא, מה ההו"א שכאשר עובר הגברא באיסור דלא תאחר לשלמו, ומשהה את הקרבן ג' רגלים, יפסל מכח זאת הקרבן, והלא בקרבן אין שום שיני דין בפשוטו, וצ"ת.
ליעבד פישפש אביי ורבא דאמרי תרוייהו {דברי הימים א כח-יט} הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל (את) כל מלאכת התבנית.
ההוא דאמר כתב:לה, א
איך בנו את האצטבאות בעזרה והלא הכל בכתב מיד ה'
ולעבודה היכי אזלי אזלי אאיצטבי.
שמעתי להקשות, היאך בנו אצטבאות בעזרה, והלא שנינו לעיל [לג, א] וליעבד פישפש אביי ורבא דאמרי תרוייהו {דברי הימים א כח-יט} הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל (את) כל מלאכת התבנית.
היינו, שצריך שאת כל מלאכת בנין בית המקדש, תהיה על פי הוראת שמים, ואיך בנו את אותם האצטבאות.
ההוא דאמר כתב:מהי ההו"א שהמאחר נדרו יפסל הקרבן?
יש דין נוסף בבל תאחר שיסוד עניינו הוא דין בעצמות הקרבן, שדינו להיקרב בזמנו תוך ג' רגלים.
ההוא דאמר כתב:לה, א
מדוע הדם חוצץ והלא כל לנאותו אינו חוצץ
אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה, אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם, והא דם הוי חציצה.
יש לעיין, דמאחר והדם הוי כבוד ושבח לבני אהרן, אם כן מהי פירכת הגמ' 'והא דם הוי חציצה'.
והלא קיי"ל [סוכה לז, א] דכל לנאותו אינו חוצץ. ואם כן הדם שהינו נוי אינו אמור לחצוץ, וצ"ע
ההוא דאמר כתב:ההוא דאמר כתב:לה, א
מדוע הדם חוצץ והלא כל לנאותו אינו חוצץ
אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה, אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם, והא דם הוי חציצה.
יש לעיין, דמאחר והדם הוי כבוד ושבח לבני אהרן, אם כן מהי פירכת הגמ' 'והא דם הוי חציצה'.
והלא קיי"ל [סוכה לז, א] דכל לנאותו אינו חוצץ. ואם כן הדם שהינו נוי אינו אמור לחצוץ, וצ"ע
וי"ל על פי מה שנתבאר ביסודו של האבנ"ז, דכל לנאותו אינו בגדר של חציצה, אבל אין זה נגיעה ממש.
ואם כן י"ל דבבית המקדש בעינן שרגלי הכהנים יגעו בפועל ברצפת העזרה, ולזה לא מהני הא דכל לנאותו אינו חוצץ, כיון דאין זה מגע ממש.
ונראה לבאר עוד, שהדין של כל לנאותו שאינו מהווה חציצה, זהו רק בדברים שהינם ליפות את הדבר בעצמו, כגון לולב שהאגד מזהב נועד לייפותו, ומשום כך מתבטל הוא לגביו.
אמנם שאני לגבי כהנים, שאין הדם בגדר שבח לגופם, אלא זהו מעלת העבודה, ואם כן לא ניתן לומר שאינו חציצה, כיון דאינו מתבטל ונטפל לגופם, ויל"ע.
ההוא דאמר כתב:כט, א
מהי ההו"א שהמאחר נדרו יפסל הקרבן?
בן עזאי אומר אותו מה ת"ל לפי שנא' {דברים כג-כב} לא תאחר לשלמו יכול אף מאחר נדרו בלא ירצה ת"ל אותו אותו בלא ירצה ואין המאחר נדרו בלא ירצה.
צריך עיון טובא, מה ההו"א שכאשר עובר הגברא באיסור דלא תאחר לשלמו, ומשהה את הקרבן ג' רגלים, יפסל מכח זאת הקרבן, והלא בקרבן אין שום שיני דין בפשוטו, וצ"ת.
ההוא דאמר כתב:לה, א
איך בנו את האצטבאות בעזרה והלא הכל בכתב מיד ה'
ולעבודה היכי אזלי אזלי אאיצטבי.
שמעתי להקשות, היאך בנו אצטבאות בעזרה, והלא שנינו לעיל [לג, א] וליעבד פישפש אביי ורבא דאמרי תרוייהו {דברי הימים א כח-יט} הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל (את) כל מלאכת התבנית.
היינו, שצריך שאת כל מלאכת בנין בית המקדש, תהיה על פי הוראת שמים, ואיך בנו את אותם האצטבאות.
פלתי כתב:ההוא דאמר כתב:לה, א
איך בנו את האצטבאות בעזרה והלא הכל בכתב מיד ה'
ולעבודה היכי אזלי אזלי אאיצטבי.
שמעתי להקשות, היאך בנו אצטבאות בעזרה, והלא שנינו לעיל [לג, א] וליעבד פישפש אביי ורבא דאמרי תרוייהו {דברי הימים א כח-יט} הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל (את) כל מלאכת התבנית.
היינו, שצריך שאת כל מלאכת בנין בית המקדש, תהיה על פי הוראת שמים, ואיך בנו את אותם האצטבאות.
ההוא דאמר כתב:וביותר דהלא העבודה היתה בכל עת במקדש, והאצטבאות מכורח המציאות היו דבר יום ביומו, ואם כן היאך ניתן לומר שזה נחשב כדרך עראי, וצ"ע.
ההוא דאמר כתב:כט, א
מהי ההו"א שהמאחר נדרו יפסל הקרבן?
בן עזאי אומר אותו מה ת"ל לפי שנא' {דברים כג-כב} לא תאחר לשלמו יכול אף מאחר נדרו בלא ירצה ת"ל אותו אותו בלא ירצה ואין המאחר נדרו בלא ירצה.
צריך עיון טובא, מה ההו"א שכאשר עובר הגברא באיסור דלא תאחר לשלמו, ומשהה את הקרבן ג' רגלים, יפסל מכח זאת הקרבן, והלא בקרבן אין שום שיני דין בפשוטו, וצ"ת.
ההוא דאמר כתב:לה, א
מדוע הדם חוצץ והלא כל לנאותו אינו חוצץ
אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה, אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם, והא דם הוי חציצה.
יש לעיין, דמאחר והדם הוי כבוד ושבח לבני אהרן, אם כן מהי פירכת הגמ' 'והא דם הוי חציצה'.
והלא קיי"ל [סוכה לז, א] דכל לנאותו אינו חוצץ. ואם כן הדם שהינו נוי אינו אמור לחצוץ, וצ"ע
אביר הרועים! כתב:ההוא דאמר כתב:לה, א
מדוע הדם חוצץ והלא כל לנאותו אינו חוצץ
אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה, אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם, והא דם הוי חציצה.
יש לעיין, דמאחר והדם הוי כבוד ושבח לבני אהרן, אם כן מהי פירכת הגמ' 'והא דם הוי חציצה'.
והלא קיי"ל [סוכה לז, א] דכל לנאותו אינו חוצץ. ואם כן הדם שהינו נוי אינו אמור לחצוץ, וצ"ע
בקדשים אין כלל את הדין של כל לנאותו אינו חוצץ וכן שבמקצת לא הוי חציצה. עיי' לעיל יט. שנסתפק הש"ס אפי' בנימא, ובפסחים נז. מבואר שכריכת ידיו בשיראי הוי חציצה אפי' שהוא לנוי.
אמר ליה ההוא צדוקי לר' חנינא השתא ברי טמאים אתון, דכתיב {איכה א-ט} טומאתה בשוליה, אמר ליה תא חזי מה כתיב בהו {ויקרא טז-טז} השוכן אתם בתוך טומאתם, אפילו בזמן שהן טמאין שכינה שרויה בינהן".
ההוא דאמר כתב:מא, ב
האם ישנה השראת השכינה גם כשישראל חוטאים?
ותנא דבי רבי ישמעאל מפני מה נאמרה {ויקרא ד-ו} פרוכת הקדש בפר כהן משיח ולא נאמר בפר העלם דבר של צבור משל למלך בשר ודם שסרחה עליו מדינה אם מיעוטה סרחה פמליא שלו מתקיימת אם רובה סרחה אין פמליא שלו מתקיימת.
מבואר, דכאשר חטאו רוב ישראל אין השראת השכינה, וכלשון רש"י, "ה"נ כיון דרוב ציבור [סרחה] כביכול אין כאן קדושה".
וצריך תלמוד, מהנודע דאף על פי שחטאו שכינה ביניהם והביא זאת רש"י עה"ת [ויקרא טז] ומקורו מהספרא בכמ"ד [ראה אחרי פרשה ד', ה ועוד], וכן הוא בגמ' ביומא [נז, א],אמר ליה ההוא צדוקי לר' חנינא השתא ברי טמאים אתון, דכתיב {איכה א-ט} טומאתה בשוליה, אמר ליה תא חזי מה כתיב בהו {ויקרא טז-טז} השוכן אתם בתוך טומאתם, אפילו בזמן שהן טמאין שכינה שרויה בינהן".
ומעתה תיקשי, מדוע כאשר חטאו ישראל בפר הע"ד נחשב שאין השראת השכינה, והלא השוכן איתם בתוך טומאתם ובכל עת.
ביקורת תהיה כתב:ענה ליה חד צורבא מרבנן מיניה וביה:
קושיא מעיקרא ליתא, אדרבה, על אותה שעה אמרו: אף על פי שחס ושלום קדושה אין כאן, שכינה שרויה ביניהם, כאמור 'הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם'.
ההוא דאמר כתב:מא, ב
האם במחשבת פיגול בעינן דיבור
מא, ב רד"ה כגון, וכל מחשבה דקדשים מוציא בפה הוא.
ועיין תוס' לעיל [ד, ב ולעיל ב, א]. ויש לברר: א. במה תליא הנידון האם מחשבה דקדשים בענין דיבור או סגי במחשבה.
ב. דהיאך כתב רש"י שכל מחשבה דקדשים מוציא בפה בעי, והלא קיי"ל דהקדש של קדשים סגי במחשבה, כדילפינן מנדיב לב עולות [עיין קידושין מא, ב].
ההוא דאמר כתב:ד, א
בדין שינוי בעלים
רד"ה שינוי בעלים מנלן. שצריך לשוחטו על מנת שיתכפרו בו בעליו לא שיתכפר בו אחר.
יש לחקור, בגדר הפסול של שינוי בעלים, האם יסודו משום שהקרבן לא הוקרב בשביל בעליו. או משום שהוקרב לשם אחר.
ונפק"מ בכהן ששחט שלא לשם שום אדם, האם יש בזה פסול דשי"ב.
פלתי כתב:ההוא דאמר כתב:ד, א
בדין שינוי בעלים
רד"ה שינוי בעלים מנלן. שצריך לשוחטו על מנת שיתכפרו בו בעליו לא שיתכפר בו אחר.
יש לחקור, בגדר הפסול של שינוי בעלים, האם יסודו משום שהקרבן לא הוקרב בשביל בעליו. או משום שהוקרב לשם אחר.
ונפק"מ בכהן ששחט שלא לשם שום אדם, האם יש בזה פסול דשי"ב.
מהא דקאמר הגמרא לקמן (ד' ע"א) דלא שייך שינוי בעלים בציבור, מוכח שדוקא בהוקרב לשם אחר. דאי בשלא לשם שום אדם, הרי משכחת ליה שינוי בעלים בציבור כה"ג.
וכן כתב בקובץ שיעורים ח"ב סי' כ"ב אות ד'.
"רבן גמליאל אומר כל הראוי למזבח אם עלה לא ירד שנאמר היא העולה על מוקדה על המזבח מה עולה שהיא ראויה למזבח אם עלתה לא תרד אף כל דבר שהוא ראוי למזבח אם עלתה לא תרד אין בין דברי רבן גמליאל לדברי רבי יהושע אלא הדם והנסכים שרבן גמליאל אומר לא ירדו ורבי יהושע אומר ירדו".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים