מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 13, 2018 11:54 am

הכי תנן ברכות פ"ג מ"ה: 'היה עומד בתפלה ונזכר שהוא בעל קרי, לא יפסיק אלא יקצר. ירד לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה, יעלה ויתכסה ויקרא, ואם לאו יתכסה במים ויקרא. אבל לא יתכסה לא במים הרעים ולא במי המשרה עד שיטיל לתוכן מים'. וקשה לי, למה נאמר 'אבל לא יתכסה', דאין הכיסוי העיקר, אלא הול"ל: 'אבל לא יקרא'.

יודקרת
הודעות: 109
הצטרף: א' דצמבר 08, 2013 11:10 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי יודקרת » א' מאי 13, 2018 1:15 pm

כי 'לא יקרא' משמע קצת שאם המים נקיים הוא כן יכול לקרוא, וזה לא נכון כי לכתחילה צריך בגד, ולכן הדגישו שגם זה שֶׁמים מועילים זה דוקא משום שגם הם נחשבים בשעת הדחק ככיסוי.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 16, 2018 2:48 am

חשבתי הרבה על מה שכתבת, ועדיין לא הבנתי דבריך, האם תוכל להאריך בבקשה.

יודקרת
הודעות: 109
הצטרף: א' דצמבר 08, 2013 11:10 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי יודקרת » ד' מאי 16, 2018 9:10 am

נתחיל ברישא:
ירד לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה, יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא.

הלשון 'יתכסה במים' הוא לא לשון רגילה, כי לא 'מתכסים' במים אלא בבגד, אלא מפני שכתבו שלכתחילה צריך להתכסות בבגד, לכן גם המשיכו ואמרו שאם אינו יכול ש'יתכסה' במים, כאילו אומרים 'גם זה נחשב כיסוי'. למרות שלא מתאים המילה 'כיסוי' למים.

ועתה לסיפא: אבל לא יתכסה לא במים הרעים וכו'.

פירוש: זה ברור ש'לא יקרא' במים הרעים, שהרי צריך להתכסות, וכיסוי הוא בבגד, אלא גם מה שאמרנו מתחילה שלפעמים המים נחשבים 'כיסוי', גם כיסוי זה לא יעשנו במים הרעים.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 16, 2018 11:03 am

יודקרת כתב:נתחיל ברישא:
ירד לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה, יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא.

הלשון 'יתכסה במים' הוא לא לשון רגילה, כי לא 'מתכסים' במים אלא בבגד, אלא מפני שכתבו שלכתחילה צריך להתכסות בבגד, לכן גם המשיכו ואמרו שאם אינו יכול ש'יתכסה' במים, כאילו אומרים 'גם זה נחשב כיסוי'. למרות שלא מתאים המילה 'כיסוי' למים.


עד כאן מובן. רק שאוסיף קצת ביאור, שלהתכסות במים, הכוונה שהמים עכורים, א"נ שלבו למעלה מן המים, ואפילו הם צלולים.

יודקרת כתב:ועתה לסיפא: אבל לא יתכסה לא במים הרעים וכו'.

פירוש: זה ברור ש'לא יקרא' במים הרעים, שהרי צריך להתכסות, וכיסוי הוא בבגד, אלא גם מה שאמרנו מתחילה שלפעמים המים נחשבים 'כיסוי', גם כיסוי זה לא יעשנו במים הרעים.


עדיין לא הבנתי, וכי מה איכפת לן שיתכסה במים, יתכסה ויתכסה, אבל העיקר שלא יקרא, מפני שהמים רעים.

יודקרת
הודעות: 109
הצטרף: א' דצמבר 08, 2013 11:10 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי יודקרת » ד' מאי 16, 2018 6:42 pm

תוכן כתב:
יודקרת כתב:נתחיל ברישא:
ירד לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה, יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא.

הלשון 'יתכסה במים' הוא לא לשון רגילה, כי לא 'מתכסים' במים אלא בבגד, אלא מפני שכתבו שלכתחילה צריך להתכסות בבגד, לכן גם המשיכו ואמרו שאם אינו יכול ש'יתכסה' במים, כאילו אומרים 'גם זה נחשב כיסוי'. למרות שלא מתאים המילה 'כיסוי' למים.


עד כאן מובן. רק שאוסיף קצת ביאור, שלהתכסות במים, הכוונה שהמים עכורים, א"נ שלבו למעלה מן המים, ואפילו הם צלולים.

יודקרת כתב:ועתה לסיפא: אבל לא יתכסה לא במים הרעים וכו'.

פירוש: זה ברור ש'לא יקרא' במים הרעים, שהרי צריך להתכסות, וכיסוי הוא בבגד, אלא גם מה שאמרנו מתחילה שלפעמים המים נחשבים 'כיסוי', גם כיסוי זה לא יעשנו במים הרעים.


עדיין לא הבנתי, וכי מה איכפת לן שיתכסה במים, יתכסה ויתכסה, אבל העיקר שלא יקרא, מפני שהמים רעים.


אין באמת כזה דבר 'להתכסות במים', זה מונח שנולד רק לגבי היתר קריא"ש, כי שם צריך לכתחילה 'להתכסות בבגד', וממילא כשרוצים לומר שגם הפסק של מים טוב בשעת הדחק, נוקטים לשון 'כיסוי'.
ולכן כתוב בסיפא 'לא יתכסה במים הרעים', כי אם היה כתוב 'לא יקרא' במים הרעים היה משמע שבמים צלולים או עכורים מותר לקרוא, וזה לא נכון לכתחילה אלא רק בשעת הצורך, ולכן נקטו 'לא יתכסה במים' שהוא הכינוי שנקטנו בו לענין דיעבד. ולמעשה לא באו לומר שלא יתכסה אלא שלא יקרא, אלא שקריאה של שעת הדחק במים מכונה ברישא בלשון 'כיסוי'.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 23, 2018 9:31 am

יודקרת כתב:אין באמת כזה דבר 'להתכסות במים', זה מונח שנולד רק לגבי היתר קריא"ש, כי שם צריך לכתחילה 'להתכסות בבגד', וממילא כשרוצים לומר שגם הפסק של מים טוב בשעת הדחק, נוקטים לשון 'כיסוי'.
ולכן כתוב בסיפא 'לא יתכסה במים הרעים', כי אם היה כתוב 'לא יקרא' במים הרעים היה משמע שבמים צלולים או עכורים מותר לקרוא, וזה לא נכון לכתחילה אלא רק בשעת הצורך, ולכן נקטו 'לא יתכסה במים' שהוא הכינוי שנקטנו בו לענין דיעבד. ולמעשה לא באו לומר שלא יתכסה אלא שלא יקרא, אלא שקריאה של שעת הדחק במים מכונה ברישא בלשון 'כיסוי'.


אם הבנתי נכון, אתה אומר כך: אם היה כתוב: 'אבל לא יקרא לא במים הרעים ולא במי המשרה', היה אפשר לדייק, שבמים צלולים או עכורים מותר לקרוא, לפיכך נקט: 'אבל לא יתכסה', דדייקינן, דבמים צלולים או עכורים אפשר להתכסות. אבל עדיין לא הבנתי, דאפילו אם נקטף 'אבל לא יקרא ...' לא הוי מצי לדייק שמותר לקרות במים צלולים או עכורים, שהרי קודם תנן: 'יתכסה ויקרא במים', הרי שאין לקרוא אלא אם כן נתכסה.

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' מאי 23, 2018 2:35 pm

עיין כלל כ"ז.

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... 900021.LST

[בכלל נושא מעניין שהיה שווה אשכול בנפרד].

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ברכות פ"ג מ"ה אבל לא יתכסה

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 23, 2018 2:46 pm

תודה רבה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים