והנה בברכת מעין שלש יש הרבה הנוהגים לחתום "על הארץ ועל מחייתה (ועל כלכלתה)", אבל בברכת המזון כמדומני דכו"ע חתמי "על הארץ ועל המזון", ואפי' בתבואת ארץ ישראל.כפתור ופרח כתב:ומסתברא שהנה בארץ ישראל בברכת המזון נסיים על הארץ ועל מזונותיה, וכן על הארץ ועל מחייתה
ואם בארץ ישראל ועל פירותיה, ועל מחיתה, ועל מזונותיה.
יו"ד. על הארץ ועל פירותיה וכו'. נשאל הרב הלכות קטנות ח"ב סי' נ"ה אמאי דנהגינן בארץ ישראל לחתום על המחייתה ועל כלכלתה מעין דוגמא דעל פירותיה, ולא מצא הרב סמך למנהג, ומ"מ כתב דאין לשנות מנהג ראשונים, עכ"ד. וימצא כתוב בספר כפתור ופרח דף ל"ו ע"ב (ריש פרק י) כתב בהדיא בארץ ישראל חותם על המחייתה כמו ברכת הפירות. ומיהו שם כתב דחותם ג"כ על הארץ ועל מזונה. וגם באגודה פרק כיצד מברכין כתב בשם ר"י דבארץ ישראל יברך על הארץ ועל מזונותיה, ע"ש. ולא נהגו כן.
ואם אוכל מיני מזונות שגדלו בא"י עצמה חותם על הארץ ועל מחיתה ועל כלכלתה,
ד' הזכרת על מחיתה בברכה מעין שלש לענין ברכת מעין שלש במיני מזונות בא"י אם יש לשנות ולומר על הארץ ועל מחיתה כמו שמשנים במעין שלש על הפירות לומר על הארץ ועל פירותיה וכן בברכת המזון לשנות על פת מתבואת א"י בברכה שניה על הארץ ועל מזונותיה, בודאי אין בידנו לשנות בנוסח הברכות כלום וממילא אין לשנות, ואף שראית בספר פאת השלחן דהר"י בעל התוס' פסק כן כיון דבתוס' ורא"ש לא מצינו זה אין לסמוך ע"ז וכן על האגודה וכפתור ופרח כיון שהפוסקים המפורסמים לא כתבו זה אין לשנות הברכה בא"י, וכמדומה לי שהמנהג גם בא"י שלא לשנות.
איש לוי כתב:הענין כבר מוזכר בחי' הרא"ה בברכות מד. עיי"ש. ובטעם החילוק עין באור שמח פ"ח מברכות הי"ד שכ' משום שעיקר הברכה נתקנה על פירות שניכר גידולן מן הארץ אבל במזון ומחיה דאשתנו ל"א על מחיתה
ואמנם לענין ברכת המזון כבר מוזכר בתוס' ר"י החסיד בברכות שם דבאר"י חותם על הארץ ועל מזונותיה, וכ"כ רבינו מנוח עהר"מ פ"ח הי"ד לענין ברכהמ"ז. וצ"ע נוסח ספרד, שבמעין ג' הקפידו ע"ז, ובברכהמ"ז לא הקפידו בזה.
והמענין הוא דלענין מיץ ענבים נוהגים לומר "פרי גפנה" אע"ג שאין לו זכר בראשונים (במה שחיפשתי בעבר לא מצאתי) ואמנם הטעם בזה פשוט, מ"מ אין התייחסות לזה בפירוש בראשונים.
זקן ששכח כתב:איש לוי כתב:הענין כבר מוזכר בחי' הרא"ה בברכות מד. עיי"ש. ובטעם החילוק עין באור שמח פ"ח מברכות הי"ד שכ' משום שעיקר הברכה נתקנה על פירות שניכר גידולן מן הארץ אבל במזון ומחיה דאשתנו ל"א על מחיתה
ואמנם לענין ברכת המזון כבר מוזכר בתוס' ר"י החסיד בברכות שם דבאר"י חותם על הארץ ועל מזונותיה, וכ"כ רבינו מנוח עהר"מ פ"ח הי"ד לענין ברכהמ"ז. וצ"ע נוסח ספרד, שבמעין ג' הקפידו ע"ז, ובברכהמ"ז לא הקפידו בזה.
והמענין הוא דלענין מיץ ענבים נוהגים לומר "פרי גפנה" אע"ג שאין לו זכר בראשונים (במה שחיפשתי בעבר לא מצאתי) ואמנם הטעם בזה פשוט, מ"מ אין התייחסות לזה בפירוש בראשונים.
מה עם יין?
אישצפת כתב:רוב החיטה המשווקת בארץ מקורה מחוץ לארץ ועל כן בדרך כלל חותמים 'על המחיה' אולם בפסח שאת הקמח מצות מייצרים מתבואת הארץ שמעתי מכמה מדקדקים שחתמו 'על מחייתה'.
איש לוי כתב:זקן ששכח כתב:איש לוי כתב:הענין כבר מוזכר בחי' הרא"ה בברכות מד. עיי"ש. ובטעם החילוק עין באור שמח פ"ח מברכות הי"ד שכ' משום שעיקר הברכה נתקנה על פירות שניכר גידולן מן הארץ אבל במזון ומחיה דאשתנו ל"א על מחיתה
ואמנם לענין ברכת המזון כבר מוזכר בתוס' ר"י החסיד בברכות שם דבאר"י חותם על הארץ ועל מזונותיה, וכ"כ רבינו מנוח עהר"מ פ"ח הי"ד לענין ברכהמ"ז. וצ"ע נוסח ספרד, שבמעין ג' הקפידו ע"ז, ובברכהמ"ז לא הקפידו בזה.
והמענין הוא דלענין מיץ ענבים נוהגים לומר "פרי גפנה" אע"ג שאין לו זכר בראשונים (במה שחיפשתי בעבר לא מצאתי) ואמנם הטעם בזה פשוט, מ"מ אין התייחסות לזה בפירוש בראשונים.
מה עם יין?
אין הבדל בין יין למיץ ענבים בזה, כתבתי מיץ ענבים וה"ה יין.
זקן ששכח כתב:שאלתי היתה, וכי היין לא נשתנה מבריאתו? אם כן לא היה צריך לברך ועל גפנה!
חכם באשי כתב:דרך אגב אציין, שהמנהג הקדום בארץ ישראל היה לחתום "על הארץ ועל מזונותיה".
עי' לדוגמא, פיוטי ר' יוחנן הכהן בר' יהושע, מהדו' ויסנשטרן, ע"ד, עמ' 14, ובהערות לשם.
צופה_ומביט כתב:בהקשר זה:
יש איזה סיכום/כלל ברור על מה נאמר שמטבע ברכות הוא מאנשי כנסת הגדולה ואין לשנות ממנו, ועל מה לא?
כי יש לי בזה מבוכה גדולה בהרבה מקומות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים