zsg כתב:עד שאתה דן מתי היה
צא ולמד האם היה?
תולדות אדם כתב:באותו מקום שהרמב"ם מדבר על אלו שהזכרת ר' זס"ג, שם מוזכר גם זאת, הנה הוא לפניך:
מנחם כתב:מכאן ראיה! דברי הר"מ במז"ל נסובים רק על דבור האתון ולא על גוף המעשה דבלקאיש_ספר כתב:וכהערת מנחם הנכונה כי הכל מדובר על ענין זה בלבד ולא על הברכות והקללות וכו'. ח"ו.
תולדות אדם כתב:
הנה במגלה עמוקות ואתחנן אופן ק"ז כ' שמלחמת סיחון ועוג היה באלול ואז הביא בלק את בלעם, אם כי לא מציין באיזה יום הביאו
zsg כתב:עד שאתה דן מתי היה
צא ולמד האם היה?
וכדי שלא אהיה ככופר בתורת משה, אפרש שיחתי,
ידועה מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן בכל מעשה המלאכים בבית אברהם האם היה במציאות או במראה נבואה, ותמיהת הרמב"ן דא"כ לא לשה שרה בצק ולא עשה אברהם בן בקר ולא צחקה שרה וכו.
וכן שיטת הרמב"ם במעשה המלאכים ולוט.
ואני כד הוינא טליא זכורני שראיתי באחד מן העלונים שהביא שאף מעשה בלעם ואתונו והמלאך כל זה היה בחלום ובמראה הנבואה.
אלא שאיני זוכר אם הביא מקור לדבריו ומהו.
ולא כביר בעיני שאף זה מבית מדרשו של הרמב"ם יצא,
היש מכם הראה דבר כזה או הנשמע כמוהו?
ויש לי לעורר בדבר אחד, הנה אין לנו בכל התורה שום דבר שאין אנחנו בעצמינו עידי ראיה חוץ מפרשת בלעם, כי כל מופת מצרים, מדבר, את הכל ראו עינינו ונעשו לפני ס' רבוא וכו'. כל התורה כולה ראינו בעינינו חוץ מפרשת בלעם, מי הגיד לנו מה היה בין מלך מואב ובין קוסם אחד בלעם שבא אליו אל ארצו, ולמה בא, ומי הביאו, ומי ידע שבנה מזבחות ושרצה לקלל ונהפך לברכה, מי בא בסודם, וישראל היו שרוים במדבר ואם הם עמדו בארץ מואב בראש הפסגה וראו למטה אל המדבר למרחוק מאין ידעו יושבי מדבר שמביטים עליהם מראש ההר הזה ושמנחשים עליהם, ואפילו משה רבינו ע"ה לא ידע, ורק מפה הקב"ה ית"ש נכתב הדברים, והנביא צווח זכר נא מה יעץ בלק וגו', והנה המאמין בכל התורה ובמצותיה רק מסתפק בפרשת בלעם הרי הוא כופר בה' אלקינו ה' אחד וכו'.
יאיר. כתב:אם תמתין כחצי דקה זה אמור לעלות. בדוק ועדכן אותנו.
איש_ספר כתב:לפרשת בלק.
מבי מדרשא כתב:מנחם, אם לא כאן המקור להאריך אימתי. כיצד יפרנס הרמב"ם את המשנה המפורשת דפי האתון נברא בערב שבת? ואף הרמב"ם בפיה"מ לא הזכיר ענין זה.
ולענין האליגוריה בדורות הראשונים וחרמות הרשב"א עליהם. החפץ להחכים בענין יוכל לעיין בהקדמה שנכתבה ללהוצאת אופק לפי' המאירי על פרקי אבות, האריכו שם לבאר דברי החרמות עניניהם וכו'.
תולדות אדם כתב:במדרש (במ"ר יט, לב) מובא י"א (במ"ת חקת כד, מובא בשמו של רבי יוחנן) שמלחמת סיחון היתה באלול ומלחמת עוג לאחר סוכות.
האם ידוע למאן דהוא באיזה חודש היה המעשה עם בלק ובלעם?
תולדות אדם כתב:במדרש (במ"ר יט, לב) מובא י"א (במ"ת חקת כד, מובא בשמו של רבי יוחנן) שמלחמת סיחון היתה באלול ומלחמת עוג לאחר סוכות.
האם ידוע למאן דהוא באיזה חודש היה המעשה עם בלק ובלעם?
יָעַץ לְקַלְלָם אָז בְּיֶרַח בּוּל / בַּיָּמִים אֲשֶר בָּא לָעוֹלָם מַבּוּל
במקרים אחרים יוצר יניי קשר צלילי בין שני פריטים בלא לפרש את הקשר וההקבלה שביניהם. כך הוא מספר על בלעם:
יָעַץ לְקַלְּלָם אָז בְּיֶרַח בּוּל / בְּיָמִים אֲשֶׁר בָּא לָעוֹלָם מַבּוּל
'ירח בול' הוא חודש מרחשוון, ובו החל המבול (בר' ז, יא). יניי מבקש לומר שבלעם ביקש לשם העצמת הקללה חודש שכבר אירע בו אסון בעבר. אבל הזיווג הצלילי בין 'בול' ל'מבול' מכניס לפיוט מעין דרשה אטימולוגית נלווית, לא מפורשת, מעין 'למה נקרא שמו ירח בול, שבו בא מבול לעולם'.
לקללת בלעם בחודש מרחשוון דווקא לא נמצא עד כה מקור. לדרשת 'בול'/'מבול' השווה פסיקתא רבתי ו (כד ע"ב), ושם האנלוגיה מפורשת: 'מהו "בירח בול" [מל"א ו, לח], ירח שהביא הקדוש ברוך הוא את המבול'. וראה דרשת 'בול'/'מבול' גם בעשירייה לסדר 'ויהי כל הארץ' (בר' יא, א; ראה זולאי, עמ' יב; רבינוביץ, א, עמ' 112): 'גָּרוּ [פחדו] פֶּן יְצִיפֵם שֶׁטֶף מַבּוּל / לְחֶשְׁבּוֹן שָׁנִים אֲשֶׁר בָּא בְּיֶרַח בּוּל'.
תולדות אדם כתב:כלומר שמלחמת סיחון ועוג היו אחר מלחמת מדין שבא בעקבות מעשה בנות מדין שהיה לאחר הסיפור של בלק ובלעם. ומכאן גם אל שאלה נוספת בפרשת השבוע <פנחס> מתי היתה מלחמת מדין?
zsg כתב:תולדות אדם כתב:
הנה במגלה עמוקות ואתחנן אופן ק"ז כ' שמלחמת סיחון ועוג היה באלול ואז הביא בלק את בלעם, אם כי לא מציין באיזה יום הביאו
רבינו יהונתן אייבישיץ
תולדות אדם כתב:במדרש (במ"ר יט, לב) מובא י"א (במ"ת חקת כד, מובא בשמו של רבי יוחנן) שמלחמת סיחון היתה באלול ומלחמת עוג לאחר סוכות.
האם ידוע למאן דהוא באיזה חודש היה המעשה עם בלק ובלעם?
בלעם לילה - בגימ' ליל פסח, תנחומא בלו' כל לילות בליל פסח.
[יא] ויבא אלהים אל בלעם לילה. זש"ה ליל שמורים הוא לה' להוציאם מארץ מצרים הוא הלילה הזה (שמות יב מב), כל נסים שנעשו לישראל ופרע להם מן הרשעים בלילה היה, ויבא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה (בראשית לא כד), ויבא אלהים אל אבימלך [בחלום הלילה] (שם בראשית כ ג), ויהי בחצי הלילה (שמות יב כט), ויהי הענן והחשך ויאר את הלילה (שם שמות יד כ), ויחלק עליהם לילה (בראשית יד טו), וכולם ליל שמורים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים