דרומי כתב:בכל מקרה ברור שרוב גדולי הדורות הלכו עם ט"ק צמר. אם כבר הרשימה צריכה להיות הפוכה.
איש_ספר כתב:דרומי כתב:בכל מקרה ברור שרוב גדולי הדורות הלכו עם ט"ק צמר. אם כבר הרשימה צריכה להיות הפוכה.
צודק הרב דרומי שהרשימה תחטיא את המטרה, שכן החריגים הם אותם שהלכו לא בצמר.
אפשר לומר שרוב ככל רבותינו האחרונים ה"בתראי", מסיקים שראוי להחמיר לילך עם צמר, והם כפי מה שעולה בזכרוני: דה"ח, חיי"א, שו"ע הרב, מ"ב, קשו"ע.
ויש בזה כמה טעמים.
א. לחוש לדעות הראשונים שבשאר מינים אינו דאורייתא. ב. דעת מהר"ם (שי"ס שהרמ"א חייש לה) שחוטי צמר אינם פותרים בשאר מינים אלא יחד עם פשתן (ולכן מהר"ם עשה לעצמו חוטי משי לבגד משי). ג. דעת העיטור (מובא בטור) שאע"פ שתכלת אין מעכב את הלבן מ"מ חייבים להטיל חוטי צמר במקום תכלת. וכתב הב"ח שבצירוף דעות ב' - ג' א"א ללבוש אלא ט"ק צמר והובאו דברי הב"ח במשנ"ב.
וג"א מצטרף לדברי האהוביון, שהקפידה על חומרות והזנחת שיטות ראשונים רבים מאד, היא תמוהה וכשזה נהפך למנהג כללי שאין לסטות ממנו, היא חסידות של שטות.
וענין החום, הוא תואנה בלבד, שכן גם בגד כותנה בשיעור גדול הוא מעיק מאד בקייץ, ואף בחו"ל יש עונות חמות שבגד צמר בהם אינו נדרש ואעפ"כ כתבו כל האחרונים כמש"כ.
עובדיה חן כתב:הטעם שהחז"א אמר שלא צריך מצמר,כי במדינות אלו שכ"כ חם בד מצמר אינו בגדר בגד לפיכך העדיף כותנה.
עושה חדשות כתב:ומ"מ, הרי אין יום שעובר בלי שלובשים טלית גדול של צמר, (היינו הנשואים לכה"פ), ומה שיעור החומרא ללבוש גם ט"ק צמר?
איש_ספר כתב:לפני שנוהגים היפך מכל דברי אחרונים ומנהג כל המדקדקים, לכאורה היה ראוי להקדיש כמה רגעים לתהות על מקור השמועה.
ובכן, אין לה מקור !
בדעת נוטה סי' רנז, מובא ששאלו את הגר"ח אם נכונה השמועה שכך אמר חזו"א, ואמר הגר"ח שאינה נכונה, והחזו"א לא אמר דבר זה מעולם, אלא הוא הגרח"ק אמר את זה.
ואגב לכאורה מי שחושש לסברא זו מוטב לו שבשבתות החמה הלוהטים לא ייצא מבית הכנסת עם טלית של צמר.
ועוד, שבחודשי החורף ילבש של צמר. ומכ"ז מ' שתואנה הוא בלבד.
מחולת המחנים כתב: לכאורה משם ראיה שכולם נקטו בעיקר הדין שצריך דוקא טלית של צמר, שהרי ללבוש ט"ג של צמר ביום חם בביהכנ"ס בלי מזגן קשה לא פחות מאשר ללבוש ט"ק של צמר בקיץ, ולמרות זאת לא מצאנו מי שישלבש ט"ג מכותנה.
אוצר החכמה כתב:איש_ספר כתב:לפני שנוהגים היפך מכל דברי אחרונים ומנהג כל המדקדקים, לכאורה היה ראוי להקדיש כמה רגעים לתהות על מקור השמועה.
ובכן, אין לה מקור !
בדעת נוטה סי' רנז, מובא ששאלו את הגר"ח אם נכונה השמועה שכך אמר חזו"א, ואמר הגר"ח שאינה נכונה, והחזו"א לא אמר דבר זה מעולם, אלא הוא הגרח"ק אמר את זה.
ואגב לכאורה מי שחושש לסברא זו מוטב לו שבשבתות החמה הלוהטים לא ייצא מבית הכנסת עם טלית של צמר.
ועוד, שבחודשי החורף ילבש של צמר. ומכ"ז מ' שתואנה הוא בלבד.
ואם הגרח"ק אמר את זה הרי הוא תואנה??
עובדיה חן כתב:הטעם שהחז"א אמר שלא צריך מצמר,כי במדינות אלו שכ"כ חם בד מצמר אינו בגדר בגד לפיכך העדיף כותנה.
אהוביון כתב:בעבר היה ידוע שהמבקשים לדקדק במעשיהם לובשים ט''ק צמר, כיום בעקבות הנהגת החזו''א שלא לילך עם ט''ק של צמר רבים אינם הולכים עם ט''ק צמר אע''פ שמהדרים בשיעור הט''ק ובחוטים שיהיו ניפוץ לשמה ובעיני דבר זה מביא לידי גיחוך ע''כ אמרתי להציג כאן רשימה בעזרת החברים דפק''ק של כל גדולי ישראל שלבשו ט''ק של צמר
דורשי יחודך כתב:אהוביון כתב:בעבר היה ידוע שהמבקשים לדקדק במעשיהם לובשים ט''ק צמר, כיום בעקבות הנהגת החזו''א שלא לילך עם ט''ק של צמר רבים אינם הולכים עם ט''ק צמר אע''פ שמהדרים בשיעור הט''ק ובחוטים שיהיו ניפוץ לשמה ובעיני דבר זה מביא לידי גיחוך ע''כ אמרתי להציג כאן רשימה בעזרת החברים דפק''ק של כל גדולי ישראל שלבשו ט''ק של צמר
לכאורה יש להשיב על זה, במקום שאפשר להחמיר כשיטות ראשונים כשאין הדבר מקשה במיוחד, מדוע לא להחמיר, מהיות טוב כו'.
אבל כשהדבר עלול להפריע ולהעיק לאדם, הוא מעדיף שלא להחמיר כשיטות שלא נפסקו להלכה ממש.
האם זה כ"כ גרוע?
אגב מה שנקטו כאן כמה ובכללם הרב אי"ס שליט"א שאלה שהולכים בקוטנה עושים כך גם בחורף - מדובר מסתמא על חוג מסויים. אני הקטן אישית הולך עם צמר בחורף ועם קוטנה בקיץ (עכ"פ כעת - אולי עד סוף האשכול אשתכנע לשנות את הנהגתי), ואני מתאר לעצמי שאני לא היחיד.
איש בער כתב:הגר"א ז"ל הלך מתחת לבגדיו עם ט"ק של צמר גפן, וטעמו שחשש לשעטנז אם החלוק שעליו יהיה מפשתן. כמבואר במעש"ר.
אולי זאת היתה ג"כ טעמו של החזו"א, שחשש להגר"א?
אוצר החכמה כתב:יש דבר אחד שאינך שם לב אליו. ההולך בט"ק של צמר וחוטין ללא ניפוץ לשמה אם נדון שזה פסול הרי הוא מבטל עשה דאורייתא. כמובן זה רק חומרא אבל חומרא בביטול עשה. ההולך בט"ק של כותנה לא עבר על שום דבר (כיוון שטרח ולבש אפילו ענשיתו אעשה לא שייך בזה בק"ו מדברי התוספות) רק לא קיים עשה למחמירים.
אהוביון כתב:דורשי יחודך כתב:אהוביון כתב:
.
ב''ח שהובא במשנ''ב אינו הלכה?
ובצירוף שיטות מהר''ם והעיטור שההולך עם ט''ק כותנה וחוטים צמר מבטל עשה לא חושב שהמעיק זה מה שיזיז
נ.ב אני הולך עם ט''ק צמר מתחת לחולצה ואיני מרגיש כלל שהציצית מפריעה במיוחד אלא מאי הכל לפי ההרגל
אוצר החכמה כתב:יש דבר אחד שאינך שם לב אליו. ההולך בט"ק של צמר וחוטין ללא ניפוץ לשמה אם נדון שזה פסול הרי הוא מבטל עשה דאורייתא. כמובן זה רק חומרא אבל חומרא בביטול עשה. ההולך בט"ק של כותנה לא עבר על שום דבר (כיוון שטרח ולבש אפילו ענשיתו אעשה לא שייך בזה בק"ו מדברי התוספות) רק לא קיים עשה למחמירים.
כנראה שכת"ר הוא שלא שם ליבו. כבר נזכר לעיל שלדעת מהר"ם (שכאמור לדברי כמה אחרונים, חייש להו הרמ"א) כל לובשי ט"ק כותנה עם חוטי צמר (כמנהג כל לובשי ט"ק כותנה בזה"ז) מבטלים עשה.אוצר החכמה כתב:יש דבר אחד שאינך שם לב אליו. ההולך בט"ק של צמר וחוטין ללא ניפוץ לשמה אם נדון שזה פסול הרי הוא מבטל עשה דאורייתא. כמובן זה רק חומרא אבל חומרא בביטול עשה. ההולך בט"ק של כותנה לא עבר על שום דבר (כיוון שטרח ולבש אפילו ענשיתו אעשה לא שייך בזה בק"ו מדברי התוספות) רק לא קיים עשה למחמירים.
דורשי יחודך כתב:אולי מישהו יעשה יוזמה שהליטאים יתחילו ללבוש מבחוץ וניפטר מהבעיה הזאת...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים