על הסברא שכתב כת"ר לענ"ד יל"ד אבל את הדוגמה לא הבנתי. הסיבה שאסור לתקן את הכביש היא שאין פנינו דחיפות של פיקוח נפש ואפשר לתקנו גם אחר השבת אבל כביש דמים שא"א לתקנו בשופו"א אלא ע"י חילול שבת לכאורה מותר לתקנו בשבת. לא?אוצר החכמה כתב:דוגמה אם אתה סובר שאסור למע"ץ לתקן כביש "דמים" בשבת (ובצדק כמובן כי אין זה פיקוח נפש לפנינו) ק"ו שאינך יכול לומר שהמנכ"ל שהחליט שלא לתקן את הכביש הזה הוא רודף אע"פ שבמשך השנה סביר שיהיו שם הרוגים.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:א. מה הדוגמאות שיש לנו לסוג כזה של רודף. היינו אדם שחושב שפועל לטובה ולדעתנו הוא עלול להזיק.
ב. בכלל מה רמת הסיכון והקירבה שמגדירה אדם כרודף. לכאורה זה לא פחות מהיתר פיקוח נפש. כלומר אם אינך חושב שמותר לחלל שבת כדי למנוע את הפעולה הזו וודאי שאינך יכול להגדיר אותו כרודף.
לדוגמה אם אתה סובר שאסור למע"ץ לתקן כביש "דמים" בשבת (ובצדק כמובן כי אין זה פיקוח נפש לפנינו) ק"ו שאינך יכול לומר שהמנכ"ל שהחליט שלא לתקן את הכביש הזה הוא רודף אע"פ שבמשך השנה סביר שיהיו שם הרוגים.
על הצד ההפוך יש לדון. כלומר גם אם מותר משום פיקוח נפש זה לא אומר שהמצב מגדיר כרודף לכן כתבתי לפחות.
אני חושב שבשב ואל תעשה לא נהיים רודף
החושב כתב:מצד אחד, ההיתר להרוג רודף אינו מצריך בית דין. אלא כל אחד שרואה רודף צריך להורגו.
מצד שני, יש אין ספור מצבים גבוליים ושנויים במחלוקת האם מעשה של אדם פלוני מוגדרים כ'רדיפה'.
מקבלי ההחלטות ברמה מדינית ללא שום ספק פועלים בענייני נפשות. החלטה שגויה = איבוד נפשות = רדיפה.
אז מה עושים?
אחד בטוח שפוליטיקאי פלוני עומד לבצע מעשה מדיני שגוי. דינו כרודף והוא הולך ומחסל אותו.
השני חושב שדווקא פוליטיקאי מהמחנה השני הוא רודף, והוא מחסל אותו.
וכי יעלה על הדעת שכך היא ההלכה? הלא דרכיה דרכי נועם!
אוצר החכמה כתב:לא נראה לי שמקדם אותנו הרבה בנושא הדיון שלך.
אוצר החכמה כתב:נכון. אבל לפי הבנתי הוא נתנם כדוגמא ולא דן שמכוח היות ההחלטות מדיניות הדין משתנה.
אוצר החכמה כתב:כלומר לפי הסוברים שחבר אינו צריך התראה דאי לא"ה איך קיבל התראה?
את החלק השני לא הבנתי שיגיד לעדים שעושה משום פקו"נ.
אוצר החכמה כתב:הם לא מחוייבים להאמין אבל הוא לא מזיד .
בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:לא נראה לי שמקדם אותנו הרבה בנושא הדיון שלך.
למה? הרי הרב פותח האשכול שליט"א התייחס במפורש להחלטות מדיניות.
אוצר החכמה כתב:נכון. אבל לפי הבנתי הוא נתנם כדוגמא ולא דן שמכוח היות ההחלטות מדיניות הדין משתנה.
עצם העובדה שבשום מקום בספרות חז"ל לא הוגדר מלך כ"רודף" בשל מדיניותו, וזאת על אף הביקורות החריפות שהיו לחז"ל על מלכי ישראל, על שחטאו והחטיאו את הרבים - דברים שגרמו לאסונות לכלל ישראל!! - יש בה כדי ללמד על כך, שמושג "רודף" אינו שייך בשלטון יהודי
הסמכתו של השלטון לצאת למלחמת רשות, מוכיחה שלא חל בו "דין רודף"
אכן, לכאורה, יש מקום לומר, כי רק כאשר השלטון פועל כחוק מבחינת דין תורה, בסמכותו לסכו את חיי האזרחים, אבל כאשר הוא פועל שלא כחוק מבחינת דין תורה, אין הוא מוסמך לסכן את חיי האזרחים, ואם הוא מסכן את חייהם - חל עליו 'ידיו רודףיי. אולם ראויה סברה זו להידחות. העובדה בלבד שהשלטין פועל שלא במסגרת סמכותו שעל-פי דין תורה, ואף בניגוד לדין תורה אין בה כדי לעשיתי ליירודףיי.
גם אם סבור מאן דהוא כי מדובר בסכנה וודאית לציבור בעתיד כתוצאה ממדיניות ולהתיר את דמן,הממשלה, מכל מקום אין בכך כדי להפוך את השלטון ל "רודף" באשר אין ליחיד כל סמכות בעניין זה. הנושא של בטחון המדינה ואזרחיה אינו מסור בידי היחיד אלא בידי הרשויות המופקדות על כך : הצבא, המשטרה ויתר זרועות הבטחון , ורק הן רשאיות להחליט על דרכי הטיפול בסכנות כאלה ואחרות הנשקפות לכלל הציבור
מלבב כתב:אני חושב שבשב ואל תעשה לא נהיים רודף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים