מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' אפריל 24, 2018 12:48 am

סיפור יציאת מצרים ב"פסח שני"
(ובדין תחנון וסליחות בה"ב בפסח שני)

א] מתני' פסחים צה, א: מה בין פסח הראשון לפסח השני. הראשון אסור בבל יראה ובל ימצא והשני חמץ ומצה עמו בבית, הראשון טעון הלל באכילתו והשני אינו טעון הלל באכילתו, זה וזה טעונין הלל בעשייתן ונאכלין צלי על מצה ומרורים ודוחין את השבת. ובגמ' שם ביארו שלא אומרים בפסח שני הלל באכילתו, מפני שכתוב "השיר יהיה לכם כליל התקדש חג", לילה המקודש לחג (כגון פסח ראשון) טעון הלל, לילה שאין מקודש לחג (כגון ליל אכילת פסח שני שאינו יו"ט) אין טעון הלל.

וכ' השפת אמת וז"ל: הראשון טעון הלל באכילתו והשני וכו', נראה דבכלל זה גם סיפור יציאת מצרים דנראה דליתא בשני. ל"מ היכא דסיפר בראשון בשעת אכילת מצה. אלא אפי' אם לא סיפר בראשון, נראה דפטור לדעת הרמב"ם פ"ז מהלכות חמץ ומצה דחיוב סיפור יצי"מ בליל פסח נפיק מדכתיב "זכור את היום הזה", דמשמע ביום היציאה. אכן לפימש"כ המהר"ל בגבורות ה' פ"ב, י"ל דבפסח שני נמי חייב, עכ"ל. והיינו דלהרמב"ם נילף מ"זכור את היום הזה" ואילו המהר"ל לומד זאת מקרא ד"והיה כי ישאלך בנך", עי"ש.

ובמאסף הפרדס (אייר תשכ"ט) וכן בספרו שלמי שמחה (ח"ב סימן מג) הקשה הגר"ש עלברג זצ"ל דהא מבואר בסוגיין דמצוות שבגופו נוהגות גם בפסח שני וע"כ מצה ומרור הנחשבות לנוהגות באחרים, אף שאינן בגופן של פסח, נוהגות גם בפסח שני, וה"נ סיפור יצי"מ בא לו חובה לפסח, דהרי אמרינן "בעבור זה", לא אמרתי אלא בשעה שיש מצה ומרור", ובפסחים דף צ' אמרינן דמצה ומרור הכשרו דפסח הוא ושרי לקנות מדמי פסח מצה ומרור דמכשירין דפסח נינהו, וה"נ י"ל דסיפור יצי"מ דהוא חלק ממצות אכילת מצה.

ויסוד הדברים שסיפור יצי"מ קשור בקשר הדוק עם מצות מצה יסודו בד' האחרונים, שפירשו בדעת הרמב"ם (חו"מ פ"ז ה"א)דמצות הסיפור נילף מקרא ד"זכור את היום הזה" וכ' דכן נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", והיינו דכשם שתיקנו לזכור שבת על היין או הפת, תיקנו לזכור יצי"מ על היין או המצה. ראה באור שמח שם. וכ"כ במנחת סולת על החינוך, דאם אין לו מצה ויין א"צ לומר את ההגדה, וכבר קדמו הרשב"ץ בפי' ההגדה. והנה המנ"ח הקשה אמאי נשים חייבות בעשה דסיפור יצי"מ, ותי' המהר"ם שיק והקה"י ח"י סי' נ"ח ובעוד ספרים דמכיון וחייבות במצה, להכי חייבות גם בסיפור יצי"מ, דה"עונים עליה דברים הרבה" דההגדה יוצק תוכן ומחשיב את המצה ל"לחם עוני". וא"כ צ"ע אמאי לא יספרו בפסח שני ספור יצי"מ, כיון שהסיפור תלוי במצה ומרור.

ונרלענ"ד דלק"מ, דנראה דבפסח שני נאמרו ב' דינים: א-) לעשות הקרבן פסח ככל חוקותיו, הקשורים להלכות ההקרבה, וכד' הש"ס שם. ב-) לאכלו על מצות ומרורים, כדאיתא בקרא בפרשת בהעלותך. ולפי"ז הא דאמרו בגמ' דבעינן לדמות כל חוקי קרבן פסח הראשון לדיני קרבן פסח השני, הוא דוקא בהלכות הקשורות לההקרבה, אך לא לדין הנוסף של "על מצות ומרורים יאכלוהו", דסיפור יצי"מ מישך שייכא ל"מצות ומרורים", אך לא להקרבת הפסח גופא. ואף שה"מצות ומרורים" קשור להקרב"פ, מ"מ לא נאמרה הלכה שגם הנגרר ל"מצות ומרורים" ייגרר ג"כ להקרב"פ.

ב] ואולם עצם ד' השפ"א דבכלל ד' הש"ס דאין אומרים הלל בפסח שני, נכלל דאין מספרים סיפור יצי"מ, צ"ת דמאי שייטא הלל לסיפור יצי"מ. ואמנם מצינו במאירי מגילה כ,א דאין הלל של פסח חובה, אלא אגב גררא של הגדה הוא נאמר והוא בכלל מצות הסיפור, וכן הוא בסהמ"צ להר"מ מצוה קנ"ז שמצות הסיפור כוללת גם "להודות לו על כל טוב שגמלנו", וכ"ה בחינוך מצוה כ"א. אולם להיפך, דההלל הוא גדר הסיפור, לא מצאו, [ואולם בסדר הערוך הביא בשם מרן האבי עזרי זי"ע דבעצם סיפור יצי"מ שבהגדה מקיימים קריאת ההלל, דע"י הסיפור מתעלה ומתברך שם ה', וכעין "קרייתא זו הלילא" דמגילה י"ד א'], וא"כ קשה מהי ההשוואה ביניהם.

ג] ונראה דד' השפ"א מדוקדקים יפה יפה, וז"פ: דהנה אמרו בגמ' שם דאומרים הלל דוקא בליל התקדש החג, היינו בפסח ראשון ולא בפסח שני דאינו יו"ט. והיינו דהיה אפשר לפרש חובת ההלל בב' אנפי. א-) מדין חובת הפסח וגרורותיו, מצה ומרור וזמש"א "בעבור זה - בזמן שמצה ומרור מונחים לפניך". ב-) מדין עצם קדושת היום דקדושת ליל הסדר ומאורע יצי"מ שאירע בו ביום מחייבת סיפור יצי"מ, ואמנם יש תנאי בזה דבעי' לספר דוקא בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך. וממילא ה"פ דגמ', דלא הפסח מצה ומרור מחייבים את אמירת ההלל, אלא "ליל התקדש החג", היינו עצם היום, מאורעו וקדושתו, ולהכי בפסח שני דהגם דפסח ומצה ומרור מונחים לפנינו, מ"מ זוהי אינה סיבת החיוב אלא תנאי בהסיפור. ומאחר דיום פסח שני ל"ח כליל התקדש החג, ל"מ לומר בו הלל. וס"ל להשפ"א דלדעת הרמב"ם דחיוב סיפור יצי"מ הוא משום "זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים", דווקא יום המאורע, אשר מחמת המאורע שבו מיקרי קודש, ה"ה מחויב לספר ביצי"מ, וממילא בפסח שני שאינו "ליל התקדש החג" כיון שאינו הלילה בו יצאו ממצרים, ליתא לחיוב סיפור. ואולם להמהר"ל בגבורותיו דלא ילפינן חיוב סיפור יצי"מ מ"זכור את היום הזה" אלא מקרא ד"והיה כי ישאלך בנך", נמצא דחיוב סיפור יצי"מ אינו נגזר מעצם יום המאורע וקדושתו, והא דמספרים דוקא בליל הסדר הוא משום ד"בעבור זה" - בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך, ממילא בפסח שני ג"כ ישנה סיבה נאותה לספר ביצי"מ, כיון שלא "ליל התקדש החג" מחייב הסיפור, אלא, "בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך", ובפסח שני הרי מצה ומרור מונחים לפני חוגגיו וע"כ שפיר כ' השפ"א דלדעת המהר"ל יצטרכו לספר ביצי"מ.

ד] ונודע הפולמוס בדין אמירת תחנון בפסח שני וסליחות בה"ב החל ביום זה (כשער"פ חל בשבת, כמו השנה), שבפנקס הנמצא בחורבת ר"י החסיד כ' שאין אומרים בו סליחות, וכ"כ בהגה"ה בס' דעת תורה למהרש"ם סי' קל"א ז' ובלוח א"י למהרימ"ט וביד שאול להרי"מ נתנזון יו"ד סי' ת"א ובספרו יוסף דעת ובס' הליכות שלמה פי"א בשם הגרשז"א. אולם בשו"ת מהרש"ם ח"ו ל"ב ובשות זכרון יהודה סי' קס"ו כ' שמתענים ביום זה, והגר"ש דבליצקי שליט"א העיד שאצל מרן החזו"א אמרו תחנון בפסח שני, וכשחל בו בה"ב אמרו גם סליחות, והוא מהני דלא הוזכר בש"ס ובשו"ע שלא לומר תחנון ביום זה.

ואם כנים דברינו אולי נמתיק דעת רבינו החזו"א זצ"ל שאומרים תחנון בפסח שני, כיון דאין ביום זה קדושה משום עצם יומו, אלא הוא יום להשלמת חסרון הטמא והבא בדרך רחוקה לענין הקרבת הפסח גרידא, ואינו יום מסוגל ומעולה בעצמותו.

שמואל ברוך גנוט- קובץ קול התורה באלעד

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי טברייני » ג' אפריל 24, 2018 11:36 am

ש. ספראי כתב: ד] ונודע הפולמוס בדין אמירת תחנון בפסח שני וסליחות בה"ב החל ביום זה (כשער"פ חל בשבת, כמו השנה), שבפנקס הנמצא בחורבת ר"י החסיד כ' שאין אומרים בו סליחות, וכ"כ בהגה"ה בס' דעת תורה למהרש"ם סי' קל"א ז' ובלוח א"י למהרימ"ט וביד שאול להרי"מ נתנזון יו"ד סי' ת"א ובספרו יוסף דעת ובס' הליכות שלמה פי"א בשם הגרשז"א. אולם בשו"ת מהרש"ם ח"ו ל"ב ובשות זכרון יהודה סי' קס"ו כ' שמתענים ביום זה, והגר"ש דבליצקי שליט"א העיד שאצל מרן החזו"א אמרו תחנון בפסח שני, וכשחל בו בה"ב אמרו גם סליחות, והוא מהני דלא הוזכר בש"ס ובשו"ע שלא לומר תחנון ביום זה.


ולנוהגים שלא לומר תחנון, האם א"א כבר ממנחה שלפניו? ומה הדין לגבי תיקון חצות?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 24, 2018 3:25 pm

בסידור של בעל התניא כותב שא"א תחנון בפסח שני עצמו, אבל אומרים בערב פסח שני במנחה. ובזה דומה פסח שני לער"ה ועריוה"כ, שבשלשתם אין אומרים תחנון אך אומרים במנחה שלפניהם.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 24, 2018 6:54 pm

כן מובא ברוב הסידורים האשכנזים ונראה הטעם שבפסח שני יש לו מעלה רק מחצות ואין זה משליך על היום שלפניו. כמדומני שהספרדים נוהגים אחרת

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי חזן הכנסת » ג' אפריל 24, 2018 7:35 pm

בכל קהילות אשכנז הוותיקים אמרו תחנון בפסח שני
והטעם פשוט לפי שפסח שני הוא מהימים טובים המוזכרים במגילת תענית, ואנו נוקטים שבטלה מגילת תענית מפני שאבל הוא להם, נמצא שהוא אדרבה יום אבל וצער על חיסרון הקרבן (אלא שבפסח ראשון א"א להתאבל מחמת שהוא ערב יו"ט דאורייתא)

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אפריל 25, 2018 4:00 am

בחמדת ישראל כותב מהרש"ו להדיא שלדעת האריז"ל א"א תחנון במנחה ביום י"ג אייר

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 25, 2018 9:53 am

אגב, יש גם הכותבים שלא לומר תחנון בט"ו אייר

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 25, 2018 5:00 pm

אם אינני טועה כתב כן בסידור מונקאטש שלא לומר בי"ד וט"ו

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' אפריל 29, 2018 12:57 am

בעלון 'בית נאמן' של השבת בשיחתו של הגר"מ מאזוז הובא הסבר מדיליה על המובא בסידור בעל התניא שמנהגם לומר תחנון במנחה שלפני פסח שני. עיי"ש.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' אפריל 29, 2018 3:58 am

כדכד כתב:אם אינני טועה כתב כן בסידור מונקאטש שלא לומר בי"ד וט"ו


אכן אבל חלוק המנהג בטו אומרים צדקתך

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' אפריל 29, 2018 6:41 pm

ארזי הלבנון כתב:בעלון 'בית נאמן' של השבת בשיחתו של הגר"מ מאזוז הובא הסבר מדיליה על המובא בסידור בעל התניא שמנהגם לומר תחנון במנחה שלפני פסח שני. עיי"ש.

מענין לענין באותו ענין:
מה קרה שהרב מאזוז הפסיק להגיד את השיעורים המתוקים שלו במוצאי שבת???
בעלונים הם מביאים שיעורים משנים קודמות, וגם כל שבוע יש מחליף אחר.
האם הוא לא מרגיש טוב??? הוא בבית??? יוצא לקהל??

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' אפריל 29, 2018 7:10 pm

הא לחמא עניא כתב:
ארזי הלבנון כתב:בעלון 'בית נאמן' של השבת בשיחתו של הגר"מ מאזוז הובא הסבר מדיליה על המובא בסידור בעל התניא שמנהגם לומר תחנון במנחה שלפני פסח שני. עיי"ש.

מענין לענין באותו ענין:
מה קרה שהרב מאזוז הפסיק להגיד את השיעורים המתוקים שלו במוצאי שבת???
בעלונים הם מביאים שיעורים משנים קודמות, וגם כל שבוע יש מחליף אחר.
האם הוא לא מרגיש טוב??? הוא בבית??? יוצא לקהל??

לא הרגיש טוב. לאחרונה חזר להעביר מספר שיעורים כפי כוחו. ישלח ה' דברו וירפאהו.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי אראל » ב' אפריל 30, 2018 2:28 am

להנוהגים לאכול מצות בפסח שני, מתי אוכלים, בי"ד או בליל ט"ו?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' אפריל 30, 2018 9:49 am

אראל כתב:להנוהגים לאכול מצות בפסח שני, מתי אוכלים, בי"ד או בליל ט"ו?

לכאורה מתאים יותר בליל ט"ו שהוא זמן אכילת הקרבן,
כי ביום י"ד היה רק את ההקרבה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 30, 2018 9:53 am

מזה שהמנהג העיקרי שלא לומר תחנון הוא דוקא בי"ד משמע שעיקר החגיגה היא בי"ד. וכן המנהג לאכול מצות בי"ד בצהריים.

ויש האוכלים גם בליל ט"ו.

[יש להעיר שבפסח שני לא היו אומרים הלל בעת אכילתו בליל ט"ו אלא רק בעת שחיטתו בי"ד]

וראה בס' דרכי חיים ושלום אות תרלא-תרלב. ועוד מקורותר בים שנסמנו באוצר מנהגי חבד ע' רסח-רסט.

אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ג' מאי 01, 2018 9:54 am

פסח שני
יום ארבעה עשר באייר הוא 'פסח שני', לפי שביום זה הקריבו בזמן שבית המקדש היה קיָּם את קרבן הפסח אלו שלא הקריבוהו במועדו בארבעה עשר בניסן, מחמת טומאה או בגלל דרך רחוקה, כמו שכתוב בתורה (במדבר ט): דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם וְעָשָׂה פֶסַח לַה'; בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ: אמנם יום ארבעה עשר באייר אינו לא חג ולא מועד. אך הואיל ובזמן שבית המקדש היה קיָּם, היה יום זה יום שמחה לאלה שקיְּמו בו מצוַת הקרבת קרבן פסח, יש בו גם בזמנינו קצת שמחה וכן הלכות ומנהגים מסויימים.
והטעם שנקבע פסח שני להיות בי"ד אייר, אם בכדי להטהר מפני הטומאה היה לכאו' מספיק זמן של שני שבועות לכל הטמאים? כתב על כך רבי יעקב עמדין בסידורו 'בית יעקב', שמן השמים גילו לו הטעם, לפי שבשנה הראשונה לצאת בני ישראל ממצרים אכלו מן העוגות מצות שהוציאו ממצרים עד ליל ט"ו באייר, מכאן ראיה שענין הפסח והמצה קדושתם נמשכת עד אותו לילה ותו לא. ועד אותו לילה נמשך נס של יציאת מצרים ואכילת מצה, ולכן בפסח שני מצה וחמץ עמו בבית (איתא במשנה פסחים פ"ט מ"ג - מַה בֵּין פֶּסַח רִאשׁוֹן לַשֵּׁנִי, הָרִאשׁוֹן אָסוּר בְבַל יֵרָאֶה וּבַל יִמָּצֵא, וְהַשֵּׁנִי, מַצָּה וְחָמֵץ עִמּוֹ בַבָּיִת. הָרִאשׁוֹן טָעוּן הַלֵּל בַּאֲכִילָתוֹ, וְהַשֵּׁנִי אֵינוֹ טָעוּן הַלֵּל בַּאֲכִילָתוֹ. זֶה וָזֶה טָעוּן הַלֵּל בַּעֲשִׂיָּתָן, וְנֶאֶכָלִין צָלִי עַל מַצּוֹת וּמְרוֹרִים, וְדוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת.) כמו שהיה בפעם הראשונה.
ונקרא "פסח שני" על שם החודש השני הוא אייר שבו עושים פסח זה. ובמשנה (חלה ב' יא'. ר"ה א' ג') נקרא גם בשם 'פסח קטן', ובמגילת תענית (פ"ב) קורא לו "פסח זעירא".
הלכות ומנהגי היום
תחנון
כתב (סי' קל"א סק"ז) הפרי חדש, שבפסח שני אין אומרים תחנון. אמנם (משב"ז) הפרי מגדים כתב, שאין מנהגנו כן. ובספר ליקוטי מהרי"ח כתב, יש שאין אומרים תחינה בפסח שני "שבעה ימים" ע"כ. אמנם מנהגינו כהיום שאין אומרים תחנון בפסח שני, אבל במנחה שלפניו אומרים.( לוח ארץ ישראל להגרי"מ טיקוצ'ינסקי זצ"ל - וע"ע בשערי תשובה או"ח סי' קל"א ס"ק י"ט לענין אמירת תחנון בט"ו באייר.)
אכילת מצה
בספר כלי חמדה (לרבי מאיר דן פלאצקי – י"ל בפיעטרקוב תרע"ג. סי' רה') כתב, ובדרך אגב אכתוב וכו' מענינא דיומא מה ששמעתי מכ"ק מרן שר התורה שליט"ט מסאכאטשאוו שהעיר על מנהג העולם שאוכלים מצה בפסח שני ביום, אין אוכלים בלילה שאז היתה זמן מצה אם מקריבין את הפסח, ונדחק ליישב. ואני אמרתי שאפשר שהטעם הוא, משום דבאמת יש חשש בל תוסיף כשאוכל מצה באמצע השנה, אך שלא בזמנו בעי כונה (ר"ה כח' ע"ב). ומעתה זה דוקא כשאוכלין ביום, אבל בליל חמשה עשר שאז הוא זמנו אם אוכלין את הפסח, וידועין דברי הירושלמי (פסחים פ"ט ה"א) בנבנה המקדש בין פסח ראשון לשני מקריבין פסח שני, א"כ הוי ליל חמשה עשר בגדר זמנו, ושוב לא בעי כונה ואיכא חשש בל תוסיף.
ובקיצוש"ע – מקור חיים (סי' צ' יא') כתב, יום פסח שני, י"ד באייר, ירבה בשמחה קצת כי קדוש היום, ויש נוהגים לאכול בו מצה וטוב לאכול מצה גם בליל ט"ו.
בספר אורחות רבינו (ח"ב עמ' צז') כתב שרבי חיים קנייבסקי שליט"א אמר שהחזו"א לא אכל מצות בפסח שני ודעתו לא היתה נוחה מזה שאוכלים ואמר שמוסיפים מצוה לא כתובה, ע"ש
כ' בליקוטי מהרי"ח: מנהג אנשי מעשה לאכול מצה בי"ד אייר, וצ"ע הלא אכילת פסח שני היה ג"כ בלילה ליל ט"ו אייר (א"ה: כמו בפסח ראשון אכילת פסח היתה ליל ט"ו ניסן). ואח"כ מצאתי בס' זכרון יהודא שהגה"ק בעל האמרי א"ש ועוד, נהגו לאכול מצה בליל ט"ו אייר, וגם מצה מבושלת, ולמדו הלימודים השייכין לפסח, ע"ש.
סיפור יציאת מצרים
איתא במשנה פסחים (שם): מַה בֵּין פֶּסַח רִאשׁוֹן לַשֵּׁנִי, וכו' הָרִאשׁוֹן טָעוּן הַלֵּל בַּאֲכִילָתוֹ, וְהַשֵּׁנִי אֵינוֹ טָעוּן הַלֵּל בַּאֲכִילָתוֹ וכו'. וכתב (שם) השפת אמת, נראה דבכלל זה גם סיפור יציאת מצרים דנראה דליתא בפסח שני, [הג"ה. ובודאי אם סיפר בפסח ראשון בשעת אכילת מצה. וגם אם לא סיפר ביציאת מצרים בפסח ראשון גם פטור מכך בפסח שני, לדעת הרמב"ם (בהלכות חמץ ומצה פ"ז) שכתב, שחיוב סיפור יציאת מצרים בליל פסח נלמד מהפסוק 'זכור את היום הזה וגו' דמשמע ביום היציאה דוקא. אכן לפי מה שכתב המהר"ל בספרו גבורות ה' (פ"ב) י"ל דבפסח שני גם חייב בסיפור יציאת מצרים] עי"ש. וכדעת השפ"א מבוא' בשו"ת בנין ציון לרבי יעקב עטלינגער בעל הערוך לנר סי' ל', עי"ש. אמנם בספר שלמי שמחה (ב' סי' מג') כתב, ולענ"ד נראה דלענין מצות סיפור יציאת מצרים אין הבדל בין פסח ראשון לפסח שני, ומוכיח זאת מדברי הגמ' בפסחים דף צה' ע"ש.
(נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 01, 2018 10:14 am

שתי הערות קטנות:
1) ראה דרכי חיים ושלום אות תרלא-תרלב לענין זמן אכילת המצה, וגם באוצר מנהגי חב"ד במקומו הביא כמה מקורות

2) לענ"ד הציון ל'קיצור שולחן ערוך - מקור חיים' אינו משתלב יפה ודו"ק

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי קראקובער » ג' מאי 01, 2018 10:28 am

ואח"כ מצאתי בס' זכרון יהודא שהגה"ק בעל האמרי א"ש ועוד, נהגו לאכול מצה בליל ט"ו אייר, וגם מצה מבושלת

אכל שרויה כדי לקיים את האבי עזרי אלא עמו באכילתו...?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 01, 2018 12:31 pm

דרומי כתב:
2) לענ"ד הציון ל'קיצור שולחן ערוך - מקור חיים' אינו משתלב יפה ודו"ק

למה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 01, 2018 2:44 pm

קראקובער כתב:
ואח"כ מצאתי בס' זכרון יהודא שהגה"ק בעל האמרי א"ש ועוד, נהגו לאכול מצה בליל ט"ו אייר, וגם מצה מבושלת

אכל שרויה כדי לקיים את האבי עזרי אלא עמו באכילתו...?

לא מצה אלא ביצה.

נחלי אפרסמון

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ש' מאי 18, 2019 11:15 pm

בלוח עיתים לבינה לידידי הגר"ד סופר שיחיה כתב, שמשמע מדברי מו"ז שלא לומר תחנון גם במנחה של ערב פסח שני,
ואחר המחילה לא מצאתי בכה"ח שהביא שום משמעות לזה.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' מאי 19, 2019 7:04 pm

היכן אפשר לראות את הפולמוס אודות קביעת יום היארצייט של התנא רבי מאיר בעל הנס ליום פסח שני???
למיטב זכרוני אין מקור קדום ומדוייק על כך,
וכמדומני שכבר הרבה קולמוסים נשתברו ע"ז. אשמח לקבל מ"מ ומקורות.
בתודה מראש.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי הגיונות » א' מאי 19, 2019 7:23 pm

נכב"ב. ראה למשל כאן - viewtopic.php?t=18072

הירושלמים נהגו לומר שהטבריינים קבעו תאריך זה כשראו שכולם עולים לל"ג בעומר למירון, ובנסיונם לגרום לירושלמים לעבור דרך טבריה, קבעו תאריך הקרוב לל"ג בעומר.

ויש אומרים שבחרו בדווקא את יום י"ד באייר מפני שהוא יום שלא אומרים בו גם ככה תחנון...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 19, 2019 7:48 pm

ולהעיר:
בעל התניא בסידורו כתב שא"א תחנון בפסח שני, אבל אומרים במנחה שלפניו.
ובשו"ע שלו - לא הגיע לידינו הסימן על הלכות תחנון בשלימותו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 19, 2019 9:33 pm

יש אצלינו משמעות לפסח שני?
חוץ מאשר לנשוך את השפתיים שכ"כ התרחנו לדרך רחוקה עד שפסח שני לא יועיל לנו, ולקוות לייחל לשנה אחרת לזכות להקריב בראשון?
האם היום הזה הוא זכר ליצי"מ בזמן המקדש ? וכעת?
האם היה ארבע כוסות וסיפור יצי"מ?
איך היה סדר אכילת פסח שני בזמן המקדש כשמצה וחמץ עמו בבית ואכלו על מצות ומרורים, האם טעון דרך חירות הסיבה וכו'? זה היה נראה כמו ליל הסדר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 19, 2019 10:10 pm

שמואל שלומוביץ כתב:יש אצלינו משמעות לפסח שני?
חוץ מאשר לנשוך את השפתיים שכ"כ התרחנו לדרך רחוקה עד שפסח שני לא יועיל לנו, ולקוות לייחל לשנה אחרת לזכות להקריב בראשון?
האם היום הזה הוא זכר ליצי"מ בזמן המקדש ? וכעת?
האם היה ארבע כוסות וסיפור יצי"מ?
איך היה סדר אכילת פסח שני בזמן המקדש כשמצה וחמץ עמו בבית ואכלו על מצות ומרורים, האם טעון דרך חירות הסיבה וכו'? זה היה נראה כמו ליל הסדר.

מעתיק את הרמב"ם בסוף הלכות פסח:
מה בין פסח ראשון לפסח שני? הראשון אסור בחמץ בבל יראה ובל ימצא. ואינו נשחט על חמץ. ואין מוציאין ממנו חוץ לחבורה. וטעון הלל באכילתו. ומביאין עמו חגיגה. ואפשר שיבא בטומאה אם נטמא רוב הקהל טומאת מת כמו שביארנו. אבל פסח שני חמץ ומצה עמו בבית. ואינו טעון הלל באכילתו. ומוציאין אותו חוץ לחבורתו. ואין מביאין עמו חגיגה ואינו בא בטומאה. ושניהם דוחין את השבת. וטעונין הלל בעשייתן ונאכלין צלי בבית אחד על מצה ומרור. ואין מותירין מהן. ואין שוברין בהן את העצם. ולמה לא ישוה השני לראשון לכל הדברים מאחר שנאמר ככל חקת הפסח יעשו? לפי שפירש בו מקצת חקת הפסח. ללמד שאינה שוה לראשון אלא בדברים שנתפרשו בו. והן המצות שבגופו והם חקת הפסח.

והלכות סיפור יציאת מצרים וארבע כוסות ודרך חירות (כולל הסיבה) וכו' - אינן שייכות בלילה זה, ולא נתבארו ברמב"ם עם הלכות פסח שבספר הקרבנות, אלא הרי הן בספר זמנים בהלכות חמץ ומצה.

ולהאיר מדברי רש"י על התורה שכותב שבפסח שני אין איסור חמץ "אלא עמו באכילתו".

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' מאי 20, 2019 9:20 am

הא לחמא עניא כתב:היכן אפשר לראות את הפולמוס אודות קביעת יום היארצייט של התנא רבי מאיר בעל הנס ליום פסח שני???
למיטב זכרוני אין מקור קדום ומדוייק על כך,
וכמדומני שכבר הרבה קולמוסים נשתברו ע"ז. אשמח לקבל מ"מ ומקורות.
בתודה מראש.

מצ"ב.
קבצים מצורפים
רמבה.PDF
(303.79 KiB) הורד 328 פעמים

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' מאי 20, 2019 9:24 am

פסח שני - מהותו היום מנהגיו - קצת יותר בארוכה למעוניינים, מצ"ב.
קבצים מצורפים
פסח שני .pdf
(71.61 KiB) הורד 424 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' מאי 20, 2019 5:47 pm

אוהב אוצר כתב:
הא לחמא עניא כתב:היכן אפשר לראות את הפולמוס אודות קביעת יום היארצייט של התנא רבי מאיר בעל הנס ליום פסח שני???
למיטב זכרוני אין מקור קדום ומדוייק על כך,
וכמדומני שכבר הרבה קולמוסים נשתברו ע"ז. אשמח לקבל מ"מ ומקורות.
בתודה מראש.

מצ"ב.

יפה מאוד ותודה רבה גדולה.

נחלי אפרסמון

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' מאי 20, 2019 6:41 pm

ממה שחנני האל
קבצים מצורפים
רבי מאיר בעל הנס.docx
מה שחנני האל
(22.12 KiB) הורד 355 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 06, 2020 7:45 pm

הנני להעתיק מדברי מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראש"ל:

סימן יב - אמירת וידוי במנחה של ערב פסח שני

בס"ד, ‏ג' סיון תשע"ה,

לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה,
כש"ת הרב יחזקאל חן נר"ו
שלום וברכה,

במענה לשאלתו הנני להשיב בקצרה:
א. במה ששאל בענין אמירת וידוי במנחה של ערב י"ד באייר, הנה הראוני מכתב מחכם אחד ברבנות הראשית לישראל, מלפני כשלש שנים, שהורה בפשיטות לומר וידוי במנחה של י"ג אייר, בלא לנמק דבריו. ואמנם לא כן עמדי, דהנה בתחלה יש לחקור מהו הטעם שאין אומרים וידוי במנחה שלפני ליל ראש חודש, האם הוא כדי להודיע לעם שהערב הוא ראש חודש, או שהוא כלל בידינו, דכל יום שאין אומרים בו וידוי, אין אומרים גם במנחה שלפניו, שהוא סמוך ונראה. ונפקא מינה בזה, בערב פסח שני, דאם הטעם הוא כדי להודיע לצבור שבערב הוא יום חג, זה שייך בראש חודש וכדומה, אבל בפסח שני שכולו נקבע לצורך יחידים שלא עשו את הפסח, ולא עבור כלל הצבור, ממילא יש לומר דצריך לומר וידוי במנחה של י"ג באייר. כי אין ענין מיוחד להודיע לצבור שהערב הוא פסח שני. ודי לנו שאין אומרים וידוי בפסח שני עצמו. אבל לפי הכלל דכל שאין אומרים בו וידוי אין אומרים גם במנחה שלפניו, משום שהוא סמוך ונראה, אם כן גם במנחה של י"ג באייר אין לומר וידוי. ומצינו בזה מחלוקת מנהגים, כי כי בשלחן ערוך הגר"ז בפסקי הסידור כתב, שבמנחה שלפני ערב ר"ה וערב יוהכ"פ וערב פסח שני, נופלין על פניהם. גם בשו"ת ברוך השם (חידושי אורח חיים סימן כב) כתב, דגם במנחה של י"ג באייר אין אומרים תחנון. וכן הוא בלוח דבר יום ביומו היוצא לאור על ידי מו"צ דק"ק מחזיקי הדת בירושלים. ובלוח עזרת תורה כתב, בית דין באייר יש נוהגין שלא לומר בו תחנון. ולענין מנחה שלפניו, עיין בסידור הרב, הגם שדעתו שבפסח שני אין אומרים תחנון, בכל זאת לענין תחנון במנחה שלפניו כתב שאומרים, כמו בערב ר"ה וערב יום הכפורים. והו"ד בשו"ת רבבות אפרים ח"ו (סימן רנח), ושם הביא מ"ש בכתר שם טוב ח"א (עמוד עב), שטעם אלו הנוהגים שלא לומר וידוי בערב פסח שני, וערב ל"ג בעומר, וערב ט"ו בשבט וט"ו באב, משום שכלל בידם, שכל זמן שאין נופלין על פניהם אין נפילת אפים במנחה שלפניו. ויתכן לומר שעושים כן כדי להודיע לצבור שמחר חג. וכמה פעמים אירע שהצבור מרוב טירדתם אינם יודעים מתי יהיה פסח שני, או ל"ג בעומר וכו'. ועוד שנפילת אפים רשות. ואמנם מנהג בני אשכנז אינו כן, אלא מתוודים ונופלים על פניהם בפסח שני, וטעמם דמשום יחידים שעושים פסח שני אין למנוע לומר תחנונים, דהא ט' זמנים שמביאין קרבנות יחידים, ואפ"ה אומרים תחנונים. [נועם מגדים]. ע"ש. ובספר טעמי המנהגים (סימן תקכח) כתב, דבערב יום טוב אין אומרים תחנון להזכיר שבא יום טוב בלילה. ע"ש. והפרי חדש (סימן קלא סעיף ז') פירש בדעת מרן השלחן ערוך, שכל יום שאין בו נפילת אפים אין נוהגים ליפול על פניהם גם במנחה שלפניו. וכן כתב בכנסת הגדולה שם, שכן המנהג. וכן כתב בשלמי צבור (דף קנא ע"ב). לפיכך אין צריך לומר וידוי בערב פסח שני, כיון שוידוי הוא רשות כמ"ש הגאונים, ובכל מחלוקת הפוסקים בזה אזלינן לקולא. ובסידור יחוה דעת לא ידעו מכל הנ"ל וכתבו שיש לומר וידוי בערב פסח שני, וזה אינו.

בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' מאי 08, 2020 12:03 am

בלוח עתים לבינה כתוב ששורש המחלוקת אם לומר תחנון במנחה שלפני פסח שני הוא בטעם שא"א תחנון בפסח שני, שאם משום טעמו של הפר"ח (איפה הפר"ח הזה??) שהוא יו"ט למי שהיה טמא בפסח ראשון, אם כן רק ביום י"ד שהוא זמן ההקרבה ולא יום קודם, כיון שגם י"ד בלילה אינו יו"ט אלא רק מהבוקר, ואם משום שגם בזה"ז יש מעלה בעצם היום (כדברי היעב"ץ והחיד"א) א"כ גם במנחה שלפני אין לומר תחנון.

מאין הדברים הללו? ואיפה הפר"ח?

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' מאי 08, 2020 12:07 am

כדכד כתב:
דרומי כתב:
2) לענ"ד הציון ל'קיצור שולחן ערוך - מקור חיים' אינו משתלב יפה ודו"ק

למה?


מקור הדברים בחיד"א בעבודת הקודש.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 08, 2020 12:18 am

שם כתב שירבה שמחה קצת.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: תחנון בפסח שני וגדר פסח שני

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' מאי 08, 2020 1:52 am

בכל יום שא"א תחנון למחרת א"א במנחה שלפניו גם, אז בפסח שני אלו שלא אומרים מפני שהוא יו"ט וכו' אז הדבר שייך גם למנחה שלפניו, לא?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 08, 2020 10:11 am

לפי הנוהגים לאכול מצה במוצאי פסח שני ליל ט"ו, והשנה חל בליל שבת קודש -

האם ראוי לעשות ה'לחם משנה' על מצות או על חלות?

מצד אחד, יש את חביבות המנהג וכו' וא"כ יש לבצוע על המצות,

מצד שני, אין ספק שהחלות חביבות יותר מבחינת חוש הטעם הגשמי...

ואולי מן הראוי לקחת ל'לחם משנה' מצה אחת וחלה אחת, ביחד. מה דעתכם?

[השאלה מבוססת על ההנחה שיש ענין במנהג זה של אכילת מצה בליל ט"ו אייר,

ומי שלדעתו אין בכך כל ענין בוודאי שיבצע על החלות ויאכלו ענוים (או גא..) וישבעו, ואינו ענין לשאלתי]

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 08, 2020 10:13 am

המנהג באכילה לא בבציעה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 08, 2020 10:40 am

פשוט שהמנהג באכילה,

אבל יש מצוה לבצוע על החביב יותר כמבואר באו"ח סי' קסח.

והשאלה שלי, האם המנהג גורם להחשבת המצות כ'חביב' יותר?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 08, 2020 10:42 am

לבני ספרד המברכים מזונות לא נראה לי שיש ענין.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסח שני - מהות היום, הלכות ומנהגים, בקצרה

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 08, 2020 10:44 am

העלית נקודה נכונה. לבני ספרד בוודאי שעדיף וצריך לברך דוקא על המוציא גמור. השאלה היא לבני אשכנז הרגילים לברך על מצה המוציא בפשטות, ורבים האוכלים גם בסתם שבת רגילה מצות (מסיבות פרקטיות).


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים