שמואל דוד כתב:ראיתי פעם בספר אחד שכתב שמתו עבור הרבה שנים
שמואל דוד כתב:שו"ת שם אריה עמוד 58 מדפי האוצר
שמואל דוד כתב:
טברייני כתב:ובעניי הדבר תמוה עד למאד, המה ראו מעשה ה' שכילה במגיפה תלמידי חכמים מופלגים כאלה ולא לקחו מוסר לנהוג כבוד זה בזה.
וכיצד לאחר שנה אחת לא חזרו בתשובה?! אתמהה?!
(ולא נראה לומר שהגזירה נגזרה כבר וכמעשה מתי מדבר.)
שאלה: מהי השמחה בל"ג בעומר שפסקו מלמות, הרי לא נשאר כלום מתלמידיו ולכן פסקו מלמות, וכבר הקשו כן.
תשובה: רובם מתו ונשארו מעט, וכעין שכתבו התוס' (בבא בתרא קכ"א, א' ד"ה יום) שהיו שנשארו ולא מתו במתי מדבר. (ועיין ביאור הגר"א סי' תצ"ג שדימה את הענין שמצאנו שכאשר פסקו למות יש יום טוב).
שאלה: הרי בגמרא אמרו "והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום", משמע שלא נשאר כלום?
תשובה: מהחשובים שבהם לא נשאר כלום, ולכן הלך לרבותינו שבדרום.
(ספר דרך שיחה להגאון ר' חיים קנייבסקי שליט"א פר' בהר)
אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם הם העמידו תורה אותה שעה תנא כולם מתו מפסח ועד עצרת
קאצ'קלה כתב:שאלה צדדית, שיתכן וכבר נדונה במקום אחר בפורום:
כמה תלמידים היו לו לרבי עקיבא? במקורות מובא שנים עשר אלף זוגים, ומובא גם המספר הקטן יחסית שלש מאות.
אבל ידענו שמספרים אלה כשהם מופיעים בספרות חז"ל פירושם בדרך כלל 'הרבה', ותו לא, בלשון הבאי.
האם יתכן שהמדובר הוא במאה-מאתיים תלמידים בלבד? [יתכן שנקטו מספר גדול, לפי שהיו לו יותר תלמידים ממה שהיו לו לרבותיו: להלל היו שמונים תלמידים ולריב"ז היו חמשה תלמידים מופלגים.]
שמואל דוד כתב:
שמואל דוד כתב:לפנים כמה שנים חיפשתי אם יש מישהו שכתב כדברי השם אריה ולא מצאתי.
שמואל דוד כתב:עושה חדשות כתב:שמואל דוד כתב:לפנים כמה שנים חיפשתי אם יש מישהו שכתב כדברי השם אריה ולא מצאתי.
הר המור למהר"ם בנעט סי' ז.
יישר כח. אפשר להעתיק ?
עושה חדשות כתב:שמואל דוד כתב:לפנים כמה שנים חיפשתי אם יש מישהו שכתב כדברי השם אריה ולא מצאתי.
הר המור למהר"ם בנעט סי' ז.
הא לחמא עניא כתב:עושה חדשות כתב:שמואל דוד כתב:לפנים כמה שנים חיפשתי אם יש מישהו שכתב כדברי השם אריה ולא מצאתי.
הר המור למהר"ם בנעט סי' ז.
להבין הענין נשמח מאוד באם יהיה אפשרות להעלות את כל התשובה,
לידע מה היתה השאלה ומהי בנין התשובה.
בתודה מראש
עזריאל ברגר כתב:דבר מעניין שגיליתי אמש:
הרבי מליובאוויטש נוקט שלא כולם מתו, אלא "פסקו מלמות" - דהיינו שהיו כאלו ששרדו!
הא לחמא עניא כתב:עזריאל ברגר כתב:דבר מעניין שגיליתי אמש:
הרבי מליובאוויטש נוקט שלא כולם מתו, אלא "פסקו מלמות" - דהיינו שהיו כאלו ששרדו!
לשיטתו,
א - מה הפשט והיה העולם שמם?
ב - למה הלך לרבותינו שבדרום, ולא נשאר ללמד תורה את אלו ששרדו?
עזריאל ברגר כתב:הא לחמא עניא כתב:עזריאל ברגר כתב:דבר מעניין שגיליתי אמש:
הרבי מליובאוויטש נוקט שלא כולם מתו, אלא "פסקו מלמות" - דהיינו שהיו כאלו ששרדו!
לשיטתו,
א - מה הפשט והיה העולם שמם?
ב - למה הלך לרבותינו שבדרום, ולא נשאר ללמד תורה את אלו ששרדו?
ראה לעיל מה שתירץ הגרח"ק viewtopic.php?p=451895#p451895
נ.ב. עוד דבר של שוויון בין חבד לליטאים...
שמואל דוד כתב:אשמח בביאור כוונת מהר״ם בנעט ז״ל במש״כ שמשמעות הבראשית רבה פרק סא הוא שלא מתו בשנה אחת.
שמואל דוד כתב:עיין ספר פרדס אליעזר חלק ב (עמוד תפז) שהעיר על דברי מהר״ם בנעט ז״ל
הא לחמא עניא כתב:שמואל דוד כתב:עיין ספר פרדס אליעזר חלק ב (עמוד תפז) שהעיר על דברי מהר״ם בנעט ז״ל
מה הם תמצית הדברים???
שמואל דוד כתב:
תשובה שקבלתי ממרן הראשון לציון שליט״א
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים