מחולת המחנים כתב:מנהג חו"ל שאין הכהנים נושאים כפיהם אלא במוספי שלש רגלים (ויוה"כ)
מחולת המחנים כתב:הפאת השלחן (הלכות ארץ ישראל סי' ב' סעי' ט"ז) כותב בזה"ל: "מנהג יפה בכל א"י שהכהנים נושאים כפיהם בכל ימות החול וביו"ט בשחרית ומוסף וביו"כ בשחרית ומוסף ונעילה, וכן נוהגים בכל גלילות ספרד", ובבית ישראל אות כ"ג כתב "ובכוללינו מיום שזכינו לקבוע ישיבתינו בא"י ובירושלים עה"ק מנהגינו שהכהנים נושאים כפיהם בכל יום ובשבת וביו"ט כדת, וכ"ה דעת רה"ג נ"ע", (הגר"א).
הכהנים נושאים כפיהם בכל יום, מלבד בתשעה באב.
מחולת המחנים כתב:
הערה קטנה: מ"ש בפנים שבקהילות הפרושים-הליטאים בצפת נושאים הכהנים את כפיהם בכל יום, כפי ידיעתי בביהכנ"ס האר"י האשכנזי בו מכהן הרב מרדכי דוב הכהן קפלן כרב ומתפללים בו בנוסח אשכנז, הכהנים נושאים את כפיהם רק בתפילת המוספים (כוונתי לבית הכנסת האר"י בו אין מזוזה בפתחו כדין, לא לביהמ"ד בו מתפללים בנוסח ספרד), הרב קפלן ממשיך את מנהג אביו הג"ר שמחה הכהן קפלן זצ"ל רבה של צפת, שהיה חתן אצל משפחת זילברמן.
כמדומני שבישיבת נחלת נפתלי הסמוכה שבראשות הג"ר שמואל אביגדור פייבלזון שליט"א ג"כ נוהגים כך.
מתפעל כתב:מדוע לא מופיעה הלכה לגבי פרוע ראש שלא ישא כפיו?
מאי שנא משתויי יין?
איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:
הערה קטנה: מ"ש בפנים שבקהילות הפרושים-הליטאים בצפת נושאים הכהנים את כפיהם בכל יום, כפי ידיעתי בביהכנ"ס האר"י האשכנזי בו מכהן הרב מרדכי דוב הכהן קפלן כרב ומתפללים בו בנוסח אשכנז, הכהנים נושאים את כפיהם רק בתפילת המוספים (כוונתי לבית הכנסת האר"י בו אין מזוזה בפתחו כדין, לא לביהמ"ד בו מתפללים בנוסח ספרד), הרב קפלן ממשיך את מנהג אביו הג"ר שמחה הכהן קפלן זצ"ל רבה של צפת, שהיה חתן אצל משפחת זילברמן.
כמדומני שבישיבת נחלת נפתלי הסמוכה שבראשות הג"ר שמואל אביגדור פייבלזון שליט"א ג"כ נוהגים כך.
טעות בידך. רש"א פייבלזון הוא ראש הלוחמים בעד נ"כ בצפת, ואאל"ט הפולמוס שהתעורר לפני ארבעים שנה, היה בעקבות המנין שלו שנ"כ בכל יום.
אכן ר"ש קפלן, היה ראש המדברים נגד נ"כ, אבל מאידך במכתב שכתב לאיזה ישוב מתחדש בצפון, (התפרסם בספר זכרון שיצא אחר מותו) הוא כותב להם שהבו דלא להוסיף עלה, ורק בצפת נהגו שלא לש"כ והם יכולים בהחלט לישא כפיים. (הספר אמ"א בכדי לצטט את דבריו בדיוק). וכמדומה שהוא מספר שם שגם בישיבת הרידב"ז שבצפת נשאו כפיים.
למעשה כיום בכל בתי הכנסיות של ה"ליטאים" בצפת, נו"כ חוץ מישיבת הרב קפלן ובית הכנסת שלו.
כשהוקם בית הכנסת הגר"א (ז"ל...) לפני כעשור, היה ע"כ עימות עם הרב קפלן שליט"א, והוסכם שהולכים לבוררות אצל רא"ד אויערבך מטבריה (שאצלו לא נ"כ, ואף גער בר"ד קוק ע"כ), אחרי שהוכיחו לו שהיה בצפת גם מנהג לישא כפיים, ואין בכך שינוי, (בן היתר מקורות העיתים לרמ"מ קמניץ) הצדיק את הגבאים שמותר להם לנהוג בנ"כ בבית מדרשם.
גם בין החסידים בצפת, אין אחידות, בעוד שבצאנז לא נ"כ, בקהילת ברסלב בראשות רא"מ קעניג, נושאים כפים בכל יום, ושמעתי שגם בביהמ"ד לעלוב (שבו התפלל רש"נ זצ"ל מב"ב) נ"כ.
אולי הרב היא שיחתי יואיל לאשר או לתקן את דברי.
שו"מ שספר הזכרון לר"ש קפלן נמצא באוצר, והנה הקטע הרלוונטי שהזכרתי
http://www.otzar.org/aspcrops/63594_66_ ... 582014.asp
איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:
הערה קטנה: מ"ש בפנים שבקהילות הפרושים-הליטאים בצפת נושאים הכהנים את כפיהם בכל יום, כפי ידיעתי בביהכנ"ס האר"י האשכנזי בו מכהן הרב מרדכי דוב הכהן קפלן כרב ומתפללים בו בנוסח אשכנז, הכהנים נושאים את כפיהם רק בתפילת המוספים (כוונתי לבית הכנסת האר"י בו אין מזוזה בפתחו כדין, לא לביהמ"ד בו מתפללים בנוסח ספרד), הרב קפלן ממשיך את מנהג אביו הג"ר שמחה הכהן קפלן זצ"ל רבה של צפת, שהיה חתן אצל משפחת זילברמן.
כמדומני שבישיבת נחלת נפתלי הסמוכה שבראשות הג"ר שמואל אביגדור פייבלזון שליט"א ג"כ נוהגים כך.
טעות בידך. רש"א פייבלזון הוא ראש הלוחמים בעד נ"כ בצפת, ואאל"ט הפולמוס שהתעורר לפני ארבעים שנה, היה בעקבות המנין שלו שנ"כ בכל יום.
אכן ר"ש קפלן, היה ראש המדברים נגד נ"כ, אבל מאידך במכתב שכתב לאיזה ישוב מתחדש בצפון, (התפרסם בספר זכרון שיצא אחר מותו) הוא כותב להם שהבו דלא להוסיף עלה, ורק בצפת נהגו שלא לש"כ והם יכולים בהחלט לישא כפיים. (הספר אמ"א בכדי לצטט את דבריו בדיוק). וכמדומה שהוא מספר שם שגם בישיבת הרידב"ז שבצפת נשאו כפיים.
למעשה כיום בכל בתי הכנסיות של ה"ליטאים" בצפת, נו"כ חוץ מישיבת הרב קפלן ובית הכנסת שלו.
כשהוקם בית הכנסת הגר"א (ז"ל...) לפני כעשור, היה ע"כ עימות עם הרב קפלן שליט"א, והוסכם שהולכים לבוררות אצל רא"ד אויערבך מטבריה (שאצלו לא נ"כ, ואף גער בר"ד קוק ע"כ), אחרי שהוכיחו לו שהיה בצפת גם מנהג לישא כפיים, ואין בכך שינוי, (בן היתר מקורות העיתים לרמ"מ קמניץ) הצדיק את הגבאים שמותר להם לנהוג בנ"כ בבית מדרשם.
גם בין החסידים בצפת, אין אחידות, בעוד שבצאנז לא נ"כ, בקהילת ברסלב בראשות רא"מ קעניג, נושאים כפים בכל יום, ושמעתי שגם בביהמ"ד לעלוב (שבו התפלל רש"נ זצ"ל מב"ב) נ"כ.
דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
וראה במנחת יצחק (אין לי המ"מ המדוייק) תשובה ארוכה מאוד להצדיק מנהגם ולשלול את אלו שרצו לבטל מנהג זה ולהנהיגם בנשיאת כפים בכל יום, ומשם בארה.
מיני ומינך כתב:אולי צריך להשריש באר"י מנהג ארץ אשכנז?
תרגימא כתב:דבר ידוע הוא שבארצות אשכנז התנהגו על פי דברי הרמ"א: שנושאים כפיים רק בזמן שמחה. (וכמו שמובא לגבי אבילות ומי שאינו נשוי).
אך בארץ ישראל, רוב האשכנזים (שגרים באיזור ירושלים) נושאים בכל יום חול, ושאר הארץ בשבתות;
וזאת לא כבחו"ל שאז נשאו רק בימים טובים.
מהי הסיבה לכך?
דרומי כתב:הרה"ג ר' שאר ישוב הכהן ז"ל רבה של חיפה רצה להנהיג שם ברכת כהנים בכל יום ולשנות ממנהג הגליל. ראה בספרו שי כהן ע' ג ואילך. וראה בספר שולחן מנחם ח"א ע' רמג, ושם נסמן.
תרגימא כתב:דבר ידוע הוא שבארצות אשכנז התנהגו על פי דברי הרמ"א: שנושאים כפיים רק בזמן שמחה. (וכמו שמובא לגבי אבילות ומי שאינו נשוי).
אך בארץ ישראל, רוב האשכנזים (שגרים באיזור ירושלים) נושאים בכל יום חול, ושאר הארץ בשבתות;
וזאת לא כבחו"ל שאז נשאו רק בימים טובים.
מהי הסיבה לכך?
אריה הכהן כתב:מה שאלתך, מדוע בא"י כל יום ובחו"ל לא? או להיפך? או למה בא"י המנהגים חלוקים? באר כוונתך
דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
בתבונה כתב:דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
2. אלו מהגליל שנושאים כפיים רק במוסף זה לא רק שבת ויו"ט אלא כולל גם את מוסף ראש חודש
טברייני כתב:בתבונה כתב:דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
2. אלו מהגליל שנושאים כפיים רק במוסף זה לא רק שבת ויו"ט אלא כולל גם את מוסף ראש חודש
טעות. אמנם יש הנוהגים כן. אך דעת הגרא"ד אויערבאך ראב"ד טבריא שהמנהג היה אך ורק בשבת ויו"ט, וכן נוהגים במניינים שתחת חסותו, אך בשאר המניינים ב'שטיבלאך אור תורה' הוא מתיר לישא כפיים במוסף דר"ח.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 589 אורחים