סיפרון כתב:מאחר שביום שני לומדים בדף היומי זבחים דף י' ערכתי מחדש עמוד גמ' זה, (על בסיס מהדורת זכר חנוך, בתוספת תיקונים מעוז והדר)
סיפרון כתב:למה הדרישות מעורך בן דורנו, אברך שפתוחים לפניו כל רזי הספרים, כתבי היד הגהות האחרונים וגירסאות הראשונים, גדולות מהעורך בדפוס ברומבגו בונציה לפני 500 שנה שהיה חסר את כל הנ"ל?
האם כבודו חושב שאין מקום לתקן ולערוך ולהציג ללומד גירסא מתוקנת ומהוקצעת, שישקיע את זמנו בעמל הלימוד ולא בבירור הגרסאות?
ואם כן, רק מכון מפואר עם עשרות עורכים ות"ח יוכל לעמוד בזה?
כהיום הזה שזכינו שהתלמוד כולו כבר יצא במהדורות מזוקקות, הדק"ס ועוז והדר מול ענינו, זה העת שיש להוציא לצידו של השס הרגיל, ש"ס מתוקן ומהוקצע, ואין כוונתי להיכנס ולהכריע בגרסאות רש"י והגאונים, רק לתקן הקיים היטב מהשיבושים הקשים האופפים את הש"ס אשר בו ט"ס לאין מספר
עתה העת, ועכשיו עכשיו איכשר הדרא לזה, לא אתמול, וכדאי שגם לא מחר!
י. אברהם כתב:כיום עוז והדר מצמצם את ההגהות וציונים למינימום.
בינתיים לפי הגישה החדשה נדפסו מעט מסכתות, ידוע לי על ברכות. אפשר לזהות את החדשים בזה שיש שם "השלמות להגהות וציונים" מתחת לרש"ש.
אוצר החכמה כתב:אע"פ שאני באופן אישי מאד "מסורתי" בלימוד ולא משתמש לא במתיבתא ק"ו לא בשוטנשטיין ודומיו ואיני מכירם כלל אני חושב שהרעיון מצויין בפרט למי שרוצה ללמוד בזריזות ובבקיאות.
רק צריך להקפיד על שלושה דברים.
1. שכל שהחלטה ושינוי שנעשה יהיה מתועד אם לא בעמוד לפחות בסוף.
2. לנהוג מאד בזהירות ובאחריות.
3. שהשינויים המשמעותיים יהיו מאד נגישים כלומר על הדף עם סימון קל להבנה. כך שמי שירצה לקרא את זה אחרת יוכל בקלות.
עדיאל ברויאר כתב:מכיר את העבודה של גמרא סדורה? (לא של הרב דורדק שעשה את המשנה סדורה)
מלבד שסידרו את הגמרא בצורה שונה (לפי הסגנון של משנה סדורה, וכאן רק רש"י נמצא על הדף למטה) הם גם הקלו ללומדי הבקיאות את הנוסח עפ"י כה"י, וציינו בסוף הכרך את המקור לכל שינוי שעשו.
עדיאל ברויאר כתב:אוצר החכמה כתב:אע"פ שאני באופן אישי מאד "מסורתי" בלימוד ולא משתמש לא במתיבתא ק"ו לא בשוטנשטיין ודומיו ואיני מכירם כלל אני חושב שהרעיון מצויין בפרט למי שרוצה ללמוד בזריזות ובבקיאות.
רק צריך להקפיד על שלושה דברים.
1. שכל שהחלטה ושינוי שנעשה יהיה מתועד אם לא בעמוד לפחות בסוף.
2. לנהוג מאד בזהירות ובאחריות.
3. שהשינויים המשמעותיים יהיו מאד נגישים כלומר על הדף עם סימון קל להבנה. כך שמי שירצה לקרא את זה אחרת יוכל בקלות.
מכיר את העבודה של גמרא סדורה? (לא של הרב דורדק שעשה את המשנה סדורה)
מלבד שסידרו את הגמרא בצורה שונה (לפי הסגנון של משנה סדורה, וכאן רק רש"י נמצא על הדף למטה) הם גם הקלו ללומדי הבקיאות את הנוסח עפ"י כה"י, וציינו בסוף הכרך את המקור לכל שינוי שעשו.
אוצר החכמה כתב:
אע"פ שאני באופן אישי מאד "מסורתי" בלימוד ולא משתמש לא במתיבתא ק"ו לא בשוטנשטיין ודומיו ואיני מכירם כלל אני חושב שהרעיון מצויין בפרט למי שרוצה ללמוד בזריזות ובבקיאות.
רק צריך להקפיד על שלושה דברים.
1. שכל שהחלטה ושינוי שנעשה יהיה מתועד אם לא בעמוד לפחות בסוף.
2. לנהוג מאד בזהירות ובאחריות.
3. שהשינויים המשמעותיים יהיו מאד נגישים כלומר על הדף עם סימון קל להבנה. כך שמי שירצה לקרא את זה אחרת יוכל בקלות.
סיפרון כתב:מה עושים כשיש ב' נוסחאות טובות מחליפות נוסח משובש? בדרך כלל העורך כבר מכיר את ערך כתבי היד ויודע מי בדרך כלל אותנטי יותר ועל פי זה יכריע, אם הנושא הוא שיפור לשון הכי טוב לנסות לבחור את הנוסח החלק ביותר
לפי שיטה זו מותר להכניס גם תיקוני אחרונים בתוך הטקסט ובלבד שיהיו שיפורי לשון ולא שיפורי תוכן, שאותם יש להשאיר בגליון עם אות ציון
המטרה היא לתת ללומד הבקיאותי והזריז כגון לומדי הדף היומי אשר זמנם מוגבל ומצומצם להתעסק בעיקר ולא בטפל
עדיאל ברויאר כתב:1. יש לפניו כ"י ודפוס של ספר מסוים, והוא טוען שלמרות קירבת הנוסח, ברור שהדפוס לא נדפס ישירות מכה"י שלפניו, ומביא לכך הוכחות וכו'. (כלשהו בדבריי הקודמים היינו מסוים, ולא כל כה"י).
2. התייחסתי לגמרא ולא לתוספות.
זו תמיד שאלה של רזולוציה. אני חושב שאם נספור מילים אז בהחלט פעמים רבות הלומד הבקיאותי יחשוב שעדיף נוסח מסוים, אבל עיון יעלה שאי אפשר למחוק את אחד מהנוסחים או שדווקא הנוסח השני עדיף.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 406 אורחים