קרית מלך כתב:וכי רבותינו לא ידעו על כך?
אם ב"רבותינו" כוונתך לחז"ל שגזרו על חוה"מ, הר"א ליכטנשטיין הרי טוען, שמכמה טעמי תריצי מוכח, שחז"ל לא דיברו כלל על זיפי זקן אלא על תספורת הראש, כי אילו דיברו על זיפי הזקן אז יהיה על זה כמה קושיות חזקות (חוץ מהעניין של כבוד השבת).
אבל אם ב"רבותינו" כוונתך למנהג שלא להתגלח בספירה, הר"א ליכטנשטיין הרי העלה טענה שלטעמו מוכיחה שמצד הדין יש מצוה לגלח את זיפי הזקן לקראת שבת (כמובן לאפוקי מי שיש לו זקן גמור ולא רק זיפי זקן), ונמי ס"ל, שאם יש התנגשות בין דין גמור לבין המנהג, אז יש להעדיף את הדין על פני מנהג שפוגע בדין גמור.
למעשה, אין זה חידוש שלו, אלא כמה מגדולי הדור פסקו שמצוה לבטל מנהגים שעוקרים את הדין, וכמו שכתבו בעלי התוס' (בשו"ת סי' יא) על מנהגים עוקרי-דין: "מנהג אותיות גהנם". ועי' עוד בשו"ת יחוה דעת ח"ג סי' כז - שקרא לבטל את המנהג לאכול בליל הסדר את הזרוע של קערת הסדר - ועל מנהג זה (שפוגע לדעתו בדין גמור) המליץ: "מנהג אותיות גהנם", ובשו"ת יביע אומר ח"ה אה"ע סי' ה' - קרא לבטל את מנהגם של אלה המעדיפים פאה נכרית על מטפחת - וגם על מנהג זה (שפוגע לדעתו בדין גמור) המליץ "מנהג אותיות גהנם".
כמובן בזה אינני בא להכריע שה"ה לגבי מניעת תגלחת זיפי הזקן בחוה"מ ובספירת העומר, אלא אני רק בא לנסות ולהבין את טענתו (אע"פ שאני עצמי אינני סבור כמותו וזאת מהטעם המובא להלן בסוף דבריי).
עכ"פ: בימי ספירת העומר, שבהם יש מצוה גדולה - של אהבת חינם - ולנהוג כבוד זה בזה, וק"ו כשמדובר בכבוד תלמידי חכמים, בודאי יש מצוה רבה לדון לכף זכות את דברי אחד מגדולי הלמדנים זצ"ל (אגב זצ"ל זה ראשי תיבות של זכר צדיק לברכה, למי שעדין לא עמד על כך). לכן קראתי למנהלי הפורום להחזיר את האשכול למקומו המקורי בפורום בית המדרש, כי בפורום אספקלריא, שהוא יותר קליל, ושבו יש פחות כובד ראש, עלולים ח"ו להיכשל (אע"פ שזה עדין לא קרה ב"ה) במה שהוא ההפך מהדבר שאליו אנחנו נדרשים במיוחד בימי ספירת העומר, לתת כבוד זה לזה.
קרית מלך כתב:סברא פשטנית של כבוד שבת
הוא לא דן רק מצד כבוד השבת, אלא יש לו עוד כמה טענות (כגון מדין כיבוס לגבי מי שיש לו רק בגד אחד, ועוד טענות כמבואר בדבריו שם), שלדעתו מוכיחות שאיסור התגלחת בחוה"מ שאותו גזרו חז"ל לא היה לגבי זיפי הזקן אלא היה רק לגבי תספורת הראש.
אבל דודי שליט"א באר לי פעם, שאין שום קושיה על איסור גילוח זיפי הזקן בחוה"מ, שכן:
א. לדעת חז"ל שאסרו לגלח בחוה"מ, אין שום ניוול בזיפי זקן בלתי מגולחים, אלא לדעת חז"ל יש ניוול רק בשיער הקרקפת שאינו מגולח.
ב. כשגזרו חז"ל על איסור תגלחת בחוה"מ, עיקר כוונתם הייתה לאסור את גילוח שיער הקרקפת, כדי לקנוס את מי שנכנס לתוך החג כשהוא מנוול בשיער הקרקפת שאינו מגולח.
ג. משום לא פלוג, אסרו חז"ל בחוה"מ גם את גילוח זיפי הזקן - אע"פ שלגביהם אין ניוול.
והשתא ניחא הכול, כי אם גילח זקנו בערב יו"ט, וזיפי הזקן גדלו בחוה"מ, אז אין שום ניוול בזה שהוא נמנע מלגלח את זיפי הזקן בגלל תקנת לא פלוג הנ"ל, ולכן לא תהיה שום בעיה של ניוול אם יכנס לתוך החג השני (וה"ה לתוך שבת חוה"מ) בעוד שזיפי זקנו בלתי מגולחים כתקנת חז"ל שלא לגלח בחוה"מ משום לא פלוג.