אוצר החכמה כתב:מעניין איך שכל אדם רואה מלבו. לא כתוב שם שהגבר עולה עליה אלא שהוא משתכר יותר ויש יותר נושאי משרות בכירות גברים מאשר נשים.
חוקר ודורש כתב:היכן ניתן להשיג
תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:מעניין איך שכל אדם רואה מלבו. לא כתוב שם שהגבר עולה עליה אלא שהוא משתכר יותר ויש יותר נושאי משרות בכירות גברים מאשר נשים.
השאלה היא אם יש לאשה לברך שלא עשני איש או לא כמו שגבר מברך שלא עשני אשה. ורא"ל ענה מה שכתבת. האם יש דרך אחרת לבאר את זה, חוץ מזה שגבר עדיף מאשה? אני באמת תוהה!
עמ' 24: בהיותנו בתחילת שנה שנייה בישיבה, היה "טיש" עם הרב בדירה זו. נדחסנו לסלון, ואחד התלמידים שנשען על הקיר מחמת הצפיפות, הפעיל בגבו בטעות את המתג, והחשמל כבה. הלה, מרוב בהלה, הרים מיד את המתג, והחשמל חודש, וחלק מעמנו שקראו עד כניסת הרב הפסיקו לקרוא כדי שלא ליהנות מחילול שבת. הרב נכנס, ושאלנו אותו על כך, והוא השיב שחכמים גזרו דווקא על מזיד ושוגג, אולם כאן אותו תלמיד ידע כי היום שבת, וידע שאסור להדליק, אלא שעשה כן מחמת בהלה מחוסר מחשבה, וזה כלול בהגדרת "מתעסק", ומותר ליהנות מפעולה כזו.
אוצר החכמה כתב:מעניין איך שכל אדם רואה מלבו. לא כתוב שם שהגבר עולה עליה אלא שהוא משתכר יותר ויש יותר נושאי משרות בכירות גברים מאשר נשים.
קראקובער כתב:תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:מעניין איך שכל אדם רואה מלבו. לא כתוב שם שהגבר עולה עליה אלא שהוא משתכר יותר ויש יותר נושאי משרות בכירות גברים מאשר נשים.
השאלה היא אם יש לאשה לברך שלא עשני איש או לא כמו שגבר מברך שלא עשני אשה. ורא"ל ענה מה שכתבת. האם יש דרך אחרת לבאר את זה, חוץ מזה שגבר עדיף מאשה? אני באמת תוהה!
בגלל ריבוי מצוות בלי קשר למעמד החברתי.
אוצר החכמה כתב:גם אני תמהתי שלא אמר את זה. מי הם הראשונים שאומרים את זה?
אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:
עמ' 31: הכריע להקל בדיני יחוד מפני מצות חסד.
אחד התלמידים כתב:אוצר החכמה כתב:
זכורני שאת האשכול הזה ראיתי לראשונה בפורום בית המדרש, אבל כעת אני רואה שמנהלי אוצר החכמה העבירוהו לפורום אספקלריא, ותמהני מדוע, שהלוא נושא האשכול איננו בענייני השקפה אלא בענייני הלכה של אחד מגדולי הלמדנים זצ"ל: והא ראיה, שכל ההודעות שהתפרסמו באשכול עוסקות בענייני הלכה ולמדנות נטו. ועוד ראיה, שהלוא מפרסמי ההודעה הראשונה שבאשכול פירסמוה (לפי זכרוני כאמור) בפורום בית המדרש (הם מוזמנים לאשר זאת), משמע שהתכוונו לעסוק בהלכה נטו (גם את זה הם מוזמנים לאשר), אז למה מנהלי אוצר החכמה שינו את כוונתו המקורית של האשכול?
תוכן כתב:שו"ת אלו של ר' אהרן ליכטנשטיין נכתבו מפי השמועה, ועל כן אין משקלם רב. ומכל מקום, יש פה הרבה חידושים והכרעות הדעת של ת"ח מופלג וירא שמים. אציין לכמה פסקים מעניינים:
.....
עמ' 32: התיר לבחורה רווקה להוליד ללא בעל, מפני שהיא סובלת כל כך.
קרית מלך כתב:את ההיתר "המרווח" לגלח בימי הספירה ובימי בין המצרים לכבוד שבת לא הזכירו.
ככלל נראה שלא הרגיש משועבד לכללי הפסיקה המקובלים אצל שלומי אמוני ישראל.
טוב הדבר שאמירות כאלו נדדו מ"בית המדרש" ל"אספקלריא", כי אכן אין מקומם בבית המדש.
קרית מלך כתב:את ההיתר "המרווח" לגלח בימי הספירה ובימי בין המצרים לכבוד שבת לא הזכירו.
ככלל נראה שלא הרגיש משועבד לכללי הפסיקה המקובלים אצל שלומי אמוני ישראל.
טוב הדבר שאמירות כאלו נדדו מ"בית המדרש" ל"אספקלריא", כי אכן אין מקומם בבית המדש.
תוכן כתב:
בסוף אציין לחידוש של ממש:
עמ' 24: בהיותנו בתחילת שנה שנייה בישיבה, היה "טיש" עם הרב בדירה זו. נדחסנו לסלון, ואחד התלמידים שנשען על הקיר מחמת הצפיפות, הפעיל בגבו בטעות את המתג, והחשמל כבה. הלה, מרוב בהלה, הרים מיד את המתג, והחשמל חודש, וחלק מעמנו שקראו עד כניסת הרב הפסיקו לקרוא כדי שלא ליהנות מחילול שבת. הרב נכנס, ושאלנו אותו על כך, והוא השיב שחכמים גזרו דווקא על מזיד ושוגג, אולם כאן אותו תלמיד ידע כי היום שבת, וידע שאסור להדליק, אלא שעשה כן מחמת בהלה מחוסר מחשבה, וזה כלול בהגדרת "מתעסק", ומותר ליהנות מפעולה כזו.
תוכן כתב:יש לי צד שאמר כן רק כדי למנוע בזיונות לבחור.
לעולם יהיה אדם כתב:קרית מלך כתב:את ההיתר "המרווח" לגלח בימי הספירה ובימי בין המצרים לכבוד שבת לא הזכירו.
ככלל נראה שלא הרגיש משועבד לכללי הפסיקה המקובלים אצל שלומי אמוני ישראל.
טוב הדבר שאמירות כאלו נדדו מ"בית המדרש" ל"אספקלריא", כי אכן אין מקומם בבית המדש.
אינני מכיר מספיק את פסיקותיו של הרב ליכטנשטיין, אבל להסיק מפסק מסוים אחד שאדם ת"ח לא משועבד לכללי הפסיקה ושאין מקומו בבית המדרש זוהי חוצפה.
וזוהי בעיקר ילדותיות.
תוכן כתב: עמ' 24: בהיותנו בתחילת שנה שנייה בישיבה, היה "טיש" עם הרב בדירה זו. נדחסנו לסלון, ואחד התלמידים שנשען על הקיר מחמת הצפיפות, הפעיל בגבו בטעות את המתג, והחשמל כבה. הלה, מרוב בהלה, הרים מיד את המתג, והחשמל חודש, וחלק מעמנו שקראו עד כניסת הרב הפסיקו לקרוא כדי שלא ליהנות מחילול שבת. הרב נכנס, ושאלנו אותו על כך, והוא השיב שחכמים גזרו דווקא על מזיד ושוגג, אולם כאן אותו תלמיד ידע כי היום שבת, וידע שאסור להדליק, אלא שעשה כן מחמת בהלה מחוסר מחשבה, וזה כלול בהגדרת "מתעסק", ומותר ליהנות מפעולה כזו.
בברכה המשולשת כתב:בעיניי, לפחות, יש במאמר זה כו"כ פסקים תמוהים מאוד. (היתר תרומת מח עצם לגוי, טרמפים לגויים, היתר גילוח, שצויין לעיל, היתר תרומת זרע לרווקה, רח"ל , היתר יצאה לחו"ל וכו')
אולם, אחרי שעיינתי שוב, ניכר שאין כאן "פסקים" ממש, ובוודאי לא "שו"ת", אלא הוראות הלכתיות פרטניות במקרים נקודתיים
בברכה המשולשת כתב:עיק כתב:בברכה המשולשת כתב:בעיניי, לפחות, יש במאמר זה כו"כ פסקים תמוהים מאוד. (היתר תרומת מח עצם לגוי, טרמפים לגויים, היתר גילוח, שצויין לעיל, היתר תרומת זרע לרווקה, רח"ל , היתר יצאה לחו"ל וכו')
אולם, אחרי שעיינתי שוב, ניכר שאין כאן "פסקים" ממש, ובוודאי לא "שו"ת", אלא הוראות הלכתיות פרטניות במקרים נקודתיים
היתר גילוח מפורסם בשמו. גם בעניין יציאה לחו"ל הוא פרסם דעתו. לגבי תרומת עצם וטרמפים לגויים - בממה שנדפס ברור שהוא לא חשב שזה משהו נקודתי אלא הנחיה כללית. כך שאוקימתות רחוקות בדבריו כדי שהדברים יתיישבו גם על דעתך אינן ראויות. מוטב לומר שאתה לא מסכים איתו, וזה בסדר גמור.
בוודאי שאינני מסכים עמו בכל אלו (ובעוד), וכבר אמרתי כך בחייו.
מה שכתבתי היה להסביר איך יכול להיות שכתב דברים תמוהים אלו
אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
לע"ד, לא יכול להיות שהעובדה שיש רבים המתגלחים במכונה מדי יום (כשזה עצמו תער לפי הח"ח, ובודאי שאין הוא רצון התורה) לא יכולה לעקור את גזירת גילוח בחוה"מ (ואפילו בספירת העומר). אדרבה, מכאן ראיה שצריך לגדל זקן
קרית מלך כתב:אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
נקודת מבטי היא אכן כך, לא שמענו שבמנהג / הנהגה המוסכמים על כל היראים והחרדים לדבר ה' יבא אי מי ויחדש חדשות, ועוד בסברות שכל גדולי הפוסקים יכלו להעלות בדעתם, הוי אומר לא מדובר כאן ב"מציאה" חדשה או הברקה מחודשת, אלא סברא פשטנית של כבוד שבת וכי רבותינו לא ידעו על כך? למצוא אי מי מגדולי הפוסקים שאמר סברא כזאת עדיין לא יכול לשמש כבסיס להוראה שאיננה מקובלת כלל וכלל.
דברים אלו נכונים גם לגבי הכרעות נוספות בשות הנ"ל כנראה לכל מעיין.
בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
לע"ד, לא יכול להיות שהעובדה שיש רבים המתגלחים במכונה מדי יום (כשזה עצמו תער לפי הח"ח, ובודאי שאין הוא רצון התורה) לא יכולה לעקור את גזירת גילוח בחוה"מ (ואפילו בספירת העומר). אדרבה, מכאן ראיה שצריך לגדל זקן
קרית מלך כתב:אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
נקודת מבטי היא אכן כך, לא שמענו שבמנהג / הנהגה המוסכמים על כל היראים והחרדים לדבר ה' יבא אי מי ויחדש חדשות.
הפשטן כתב:קרית מלך כתב:אוצר החכמה כתב:מה הנקודה שאינכם מסכימים עמו בעניין הגילוח? כי הטענה שלו לא נכונה או שאחרי שהמנהג לא כך אין מקום להקל?
נקודת מבטי היא אכן כך, לא שמענו שבמנהג / הנהגה המוסכמים על כל היראים והחרדים לדבר ה' יבא אי מי ויחדש חדשות.
לגבי חוה"מ, אין זה מנהג או הנהגה, אלא דין גמור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 280 אורחים