מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגבול הדק שבין שגגה לאונס

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אפריל 14, 2018 10:46 pm

איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 14, 2018 10:51 pm

ברור לי שחייב בקרבן.

וכעין ראיה לזה מאורחים שאכלו הקדש, שהאורחים מביאים קרבן מעילה במצבים מסוימים.

250
הודעות: 99
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי 250 » ש' אפריל 14, 2018 11:27 pm

רמב"ם הלכות שגגות פ"ה ה"ו: הבא על אשתו שלא בשעת וסתה וראתה דם בשעת התשמיש הרי אלו פטורין מקרבן חטאת מפני שזה כאנוס הוא ולא שוגג, שהשוגג היה לו לבדוק ולדקדק ואילו בדק יפה יפה ודקדק בשאלות לא היה בא לידי שגגה, ולפי שלא טרח בדרישה ובחקירה ואחר כך יעשה צריך כפרה, אבל זה מה לו לעשות הרי טהורה היתה ושלא בשעת וסתה בעל אין זה אלא אונס ודו"ק היטב.

תוכן
הודעות: 6443
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי תוכן » ש' אפריל 14, 2018 11:29 pm

ביקורת תהיה כתב:איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?


מה זה שונה מאחד שאומר לחבירו שחתיכה זו בשר היא, ואח"כ העידו שהוא חלב, שלכאורה חייב חטאת.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 15, 2018 1:11 am

250 כתב:רמב"ם הלכות שגגות פ"ה ה"ו: הבא על אשתו שלא בשעת וסתה וראתה דם בשעת התשמיש הרי אלו פטורין מקרבן חטאת מפני שזה כאנוס הוא ולא שוגג, שהשוגג היה לו לבדוק ולדקדק ואילו בדק יפה יפה ודקדק בשאלות לא היה בא לידי שגגה, ולפי שלא טרח בדרישה ובחקירה ואחר כך יעשה צריך כפרה, אבל זה מה לו לעשות הרי טהורה היתה ושלא בשעת וסתה בעל אין זה אלא אונס ודו"ק היטב.

מסקנתך אפוא מדברי הרמב"ם האלה כי בנדון דידן הבעל שוגג הוא וצריך כפרה.
את"ל שהמסקנה נכונה, אשה שראתה בטרם הגיעה שעת וסתה והעלימה זאת מבעלה, מי אמרינן אילו בדק יפה יפה לא היה בא לידי שגגה, או דלמא הלוא בחזקת טהורה היתה והרי זה בגדר אונס?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 19, 2018 4:23 pm

ביקורת תהיה כתב:איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?

רשום בזכרוני שהחתם סופר כותב שהבעל אנוס הוא; מי האיש אשר בידו לגלות איה מקומם של דברי מרנא ורבנא הללו, יגלה ותהי משכורתו שלמה מעם השם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 19, 2018 4:48 pm

מעתיק את הרמב"ם הל' מעילה ריש פ"ז:
א מִי שֶׁשָּׁגַג וְלָקַח הֶקְדֵּשׁ אוֹ מְעוֹת הֶקְדֵּשׁ וּנְתָנוֹ לְשָׁלִיחַ לְהוֹצִיאוֹ בְּתוֹרַת חֻלִּין. אִם עָשָׂה הַשָּׁלִיחַ שְׁלִיחוּתוֹ הַמְשַׁלֵּחַ הוּא שֶׁמָּעַל. וְאִם לֹא עָשָׂה שְׁלִיחוּתוֹ אֶלָּא עָשָׂה הַשָּׁלִיחַ מִדַּעַת עַצְמוֹ הַשָּׁלִיחַ הוּא שֶׁמָּעַל. כֵּיצַד. בַּעַל הַבַּיִת שֶׁאָמַר לִשְׁלוּחוֹ תֵּן (לִי) מֵאוֹתוֹ בָּשָׂר לָאוֹרְחִין הָלַךְ וְנָתַן לָהֶן כִּכָּר. אוֹ שֶׁאָמַר לוֹ תֵּן לָהֶן כִּכָּר וְנָתַן לָהֶן בָּשָׂר. אָמַר לִשְׁלוּחוֹ הָבֵא לִי מִן הַחַלּוֹן וְהֵבִיא לוֹ מִן הַמִּגְדָּל. אוֹ שֶׁאָמַר לוֹ הָבֵא מִן הַמִּגְדָּל וְהֵבִיא לוֹ מִן הַחַלּוֹן. הַשָּׁלִיחַ מָעַל. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. הָלַךְ הַשָּׁלִיחַ וְהֵבִיא מִן הַחַלּוֹן כְּמוֹ שֶׁאָמַר לוֹ אַף עַל פִּי שֶׁאָמַר הַשּׁוֹלֵחַ לֹא הָיָה בְּלִבִּי שֶׁיָּבִיא אֶלָּא מִן הַמִּגְדָּל בַּעַל הַבַּיִת מָעַל. שֶׁהֲרֵי עָשָׂה שְׁלִיחוּת מַאֲמָרוֹ וּדְבָרִים שֶׁבַּלֵּב אֵינָן דְּבָרִים. וַאֲפִלּוּ הָיָה הַשָּׁלִיחַ חֵרֵשׁ אוֹ שׁוֹטֶה אוֹ קָטָן שֶׁאֵין לָהֶן שְׁלִיחוּת אִם עָשָׂה כְּמַאֲמָרוֹ בַּעַל הַבַּיִת מָעַל וְאִם לֹא עָשָׂה שְׁלִיחוּתוֹ בַּעַל הַבַּיִת פָּטוּר. אָמַר לִשְׁלוּחוֹ תֵּן לָאוֹרְחִין חֲתִיכָה חֲתִיכָה שֶׁל בָּשָׂר הָלַךְ הַשָּׁלִיחַ וְאָמַר לָהֶן טלוּ שְׁתַּיִם שְׁתַּיִם. בַּעַל הַבַּיִת מָעַל שֶׁהֲרֵי נַעֲשָׂה דְּבָרוֹ וְהַשָּׁלִיחַ פָּטוּר מִפְּנֵי שֶׁהוּא מוֹסִיף עַל שְׁלִיחוּת בַּעַל הַבַּיִת וְלֹא עָקַר הַשְּׁלִיחוּת. אֲבָל אִם אָמַר לָהֶם הַשָּׁלִיחַ טלוּ שְׁתַּיִם שְׁתַּיִם מִדַּעְתִּי שְׁנֵיהֶן מָעֲלוּ. נָטְלוּ הָאוֹרְחִים שָׁלֹשׁ שָׁלֹשׁ אַף הָאוֹרְחִין מָעֲלוּ מִפְּנֵי שֶׁכָּל אֶחָד מֵהֶן עָשָׂה שְׁלִיחוּת חֲבֵרוֹ וְהוֹסִיף מִדַּעְתּוֹ. נִמְצָא חֲבֵרוֹ חַיָּב לְפִי שֶׁנַּעֲשׂוּ דְּבָרָיו וְלֹא נֶעֶקְרָה הַשְּׁלִיחוּת וְהוּא חַיָּב עַל זֶה שֶׁהוֹסִיף מִדַּעְתּוֹ:

ב בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים כְּשֶׁהָיוּ הַחֲתִיכוֹת מִקָּדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת. * אֲבָל אִם הָיוּ בְּשַׂר עוֹלָה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ לֹא מָעַל אֶלָּא הָאוֹכֵל בִּלְבַד שֶׁהֲרֵי הוּא חַיָּב בְּאִסּוּר אַחֵר יֶתֶר עַל הַמְּעִילָה. וּבְכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ אֵין שָׁלִיחַ לִדְבַר עֲבֵרָה אֶלָּא בִּמְעִילָה לְבַדָּהּ שֶׁלֹּא יִתְעָרֵב עִמָּהּ אִסּוּר אַחֵר:

וכתב הראב"ד:
ההראב"ד אבל אם היו בשר עולה. א''א תוספתא היא במעילה ויפה פירש. עוד אומר בה גם אני מפני שהעולה אינה נעשית חתיכות אלא מנתחה איברים איברים כדאיתא בתמיד וכדתנן בשקלים בשר שנמצא בעזרה איברים עולה וחתיכות חטאת הילכך אלו שראו אותה חתיכות היה להם לטעות של חטאת הם וכאנוסים דמו דלא הוה להו לשיולי אבל האוכל חייב שהוא נהנה. וראוי לסמוך עליו:

מדברי הראב"ד משמע שמי שהטעוהו (כגון זה שהביאו לו חתיכות עולה, וסבר שהן חטאת וכיו"ב מצד שאין דרך לחתך את העולה לחתיכות אלא רק לאיברים) - ה"ה כאנוס!
אמנם זה דווקא אם לא נהנה, אבל הנהנה - חייב בכל מקרה (ע"ד המתעסק בחלבים ועריות שחייב מכיוון שנהנה).

ועפ"ז לכאורה אם אדם הטעה את חבירו ואמר לו שבהמה פלונית היא חולין, ושחטה מחוץ לעזרה ונמצא שהיא בכור - פטור מחטאת משום שהוא כאנוס.
אבל בנידו"ד הבעל חייב חטאת משום שנהנה!

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אפריל 20, 2018 2:35 am

לא הזכירו את המשנה בריש האשה רבה. עי"ש וברש"י בסוף המשנה.
ואת נידונו של הנוב"י [יו"ד תניינא צו] מאי שנא מרוב נשים עוברן ניכר.

ועיין רמב"ם פט"ו מהל' פרה ה"ח.
ובמשנה תרומות ריש פרק ח' לגבי הסומכת על חזקה.
ובמשנה בפסחים עב: לגבי הסומך על רוב בהמות אינן טריפה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 20, 2018 10:55 am

שומע ומשמיע כתב:לא הזכירו את המשנה בריש האשה רבה. עי"ש וברש"י בסוף המשנה.
ואת נידונו של הנוב"י [יו"ד תניינא צו] מאי שנא מרוב נשים עוברן ניכר.

ועיין רמב"ם פט"ו מהל' פרה ה"ח.
ובמשנה תרומות ריש פרק ח' לגבי הסומכת על חזקה.
ובמשנה בפסחים עב: לגבי הסומך על רוב בהמות אינן טריפה.

שני האחרונים אינם שייכים לעניננו, כי שם מדובר על חזקה ולא על אדם שהעיד.
והרמב"ם מפרה לכאורה גם שייך לזה.
והאשה רבה - שם היא נהנית, ואעפ"כ יש חילוק בין שתי האפשרויות.

ועכ"פ מהמקורות האלו רואים שיש מצבים שאדם נחשב כאנוס מאחר שהטעוהו ולא היה עליו לבדוק עוד, והדברים גבוליים ועדינים, שלפעמים כך ולפעמים כך, והכל לפי הענין - עד כמה היה האדם צריך לחקור יותר, ואם לא היה עליו לחקור ולדרוש יותר אז ה"ה כאנוס.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 20, 2018 10:55 am

ואת הנוב"י לא ראיתי.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אפריל 20, 2018 11:30 am

ביקורת תהיה כתב:איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?


ברמ"א סימן קפ"ה ד כתב דשלא בשעת וסתה וראתה אונס הוא ואין צריכים כפרה ,
ולכאורה מאי שנא ?הרי נאמנת לומר טהורה אני כמו עדים ממש[עד אחד נאמן ובידה לטבול] ואנוס הוא,

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 20, 2018 11:34 am

ביליצר כתב:
ביקורת תהיה כתב:איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?


ברמ"א סימן קפ"ה ד כתב דשלא בשעת וסתה וראתה אונס הוא ואין צריכים כפרה ,
ולכאורה מאי שנא ?הרי נאמנת לומר טהורה אני כמו עדים ממש[עד אחד נאמן ובידה לטבול] ואנוס הוא,

בנידון דהרמ"א לא היתה להם שום אפשרות לדעת שזה יקרה.
משא"כ בנידו"ד, אם היה חוקר את אשתו ביותר - שמא היתה מודה על האמת?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אפריל 20, 2018 11:40 am

עזריאל ברגר כתב:
ביליצר כתב:
ביקורת תהיה כתב:איבעיא לי: נדה שכיחשה בבעלה ואמרה לה טבלתי, שוגג הוא וחייב חטאת או דלמא אנוס הוא ופטור מן הקרבן?


ברמ"א סימן קפ"ה ד כתב דשלא בשעת וסתה וראתה אונס הוא ואין צריכים כפרה ,
ולכאורה מאי שנא ?הרי נאמנת לומר טהורה אני כמו עדים ממש[עד אחד נאמן ובידה לטבול] ואנוס הוא,

בנידון דהרמ"א לא היתה להם שום אפשרות לדעת שזה יקרה.
משא"כ בנידו"ד, אם היה חוקר את אשתו ביותר - שמא היתה מודה על האמת?


כל עוד אינה חשודה עובר על לא תונו בחקירות אלו ,
כל מקום שהאמינה התורה עד אחד הרי כאן שנים ,

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 20, 2018 1:03 pm

ביליצר כתב:כל עוד אינה חשודה עובר על לא תונו בחקירות אלו ,
כל מקום שהאמינה התורה עד אחד הרי כאן שנים ,

א. אה"נ, שכך דעתי נוטה למעשה, שאם היתה לאשה חזקת-כשרות, וזו הפעם הראשונה שהיא משקרת בענינים כאלו - הבעל פטור מכלום, אבל אם היא חשודה - היה לו לחקור, וחייב ככל שוגג.
ב. מצאנו בעדות אשה הנ"ל שיש חילוק בין עד א' לב', ולהיפך! שבעד א' ע"פ ב"ד פטורה, ובשני עדים חייבת.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הגבול הדק שבין שגגה לאונס

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אפריל 20, 2018 1:26 pm

שומע ומשמיע כתב:לא הזכירו את המשנה בריש האשה רבה. עי"ש וברש"י בסוף המשנה.
ואת נידונו של הנוב"י [יו"ד תניינא צו] מאי שנא מרוב נשים עוברן ניכר.

ועיין רמב"ם פט"ו מהל' פרה ה"ח.
ובמשנה תרומות ריש פרק ח' לגבי הסומכת על חזקה.
ובמשנה בפסחים עב: לגבי הסומך על רוב בהמות אינן טריפה.

אכן נושא ענֵף וכבד משקל, שגדולי ישראל לדורותיהם התחבטו בו קשות, ואין טעם לשאת ולתת בו בצורה חובבנית. רב תודות וברכת חילך לאורייתא!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים