מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
כתבן כתב:אם נפלה פלומבה רק מחתיכה אחת, אפשר לבדוק את הפלומבות של שאר החתיכות...
ביליצר כתב:מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,
מלבב כתב:ביליצר כתב:מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,
ומה זה שונה מניפול שנמצא בין שני שובכות?
ביליצר כתב:מלבב כתב:ביליצר כתב:
אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,
ומה זה שונה מניפול שנמצא בין שני שובכות?
למה שיהיה קשר ביניהם ? אלו דיני תליה משובך זה או משובך זה לפי המרחקים ,וכן דין חוץ ל50 אמה הוי של המוצא וכו,
אוצר החכמה כתב:אני מבין שיסוד השאלה כאן הוא כי לא היה כאן שום פרישה. השקית שאין בה פלומבה שעליה אנו דנין ולא על הפלומבה נשארה בדיוק במקום ולא פרשה בכלל ממקומה רק אנחנו מנסים לדמות שינוי שקרה לפרישה ולטעון כשם שפרישה תקרה ברוב כל גם השינוי של נפילת הפלומבה הוא בה.
אני יודע שאפשר לסובב את זה אחרת ולהגיד אילו מצאנו את הפלומה על הרצפה אבל מחוקה כך שאין אנו יודעים אם היא כשרה, היינו טוענים שהיא מהרוב ואז מוכיחים ממנה על השקית אז זה מה שנטען גם עכשיו שנדון על הפלומבה אע"פ שאינה לפנינו ונוכיח על השקית. אבל זה לא נראה לי נכון.
ביליצר כתב:למה שיהיה קשר ביניהם ? אלו דיני תליה משובך זה או משובך זה לפי המרחקים ,וכן דין חוץ ל50 אמה הוי של המוצא וכו,
מלבב כתב:ביליצר כתב:למה שיהיה קשר ביניהם ? אלו דיני תליה משובך זה או משובך זה לפי המרחקים ,וכן דין חוץ ל50 אמה הוי של המוצא וכו,
רק כששניהם שווים הולכים אחרי קרוב, אם באחד השובכים יש יותר יונים, תולים שזה בא משם, כלומר תולים שמקרה היציאה מהשובך קרה ברוב, אז גם בנידון דידן נאמר שמקרה נפילת הפלומבה קרה ברוב.
ביליצר כתב:מלבב כתב:ביליצר כתב:למה שיהיה קשר ביניהם ? אלו דיני תליה משובך זה או משובך זה לפי המרחקים ,וכן דין חוץ ל50 אמה הוי של המוצא וכו,
רק כששניהם שווים הולכים אחרי קרוב, אם באחד השובכים יש יותר יונים, תולים שזה בא משם, כלומר תולים שמקרה היציאה מהשובך קרה ברוב, אז גם בנידון דידן נאמר שמקרה נפילת הפלומבה קרה ברוב.
שוב, כי יש לתלות משא"כ בבשר ,
לא לזה התכונתי ,
וכבר כתבתי ברישא ,,אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,,
והיינו דאמרי אינשי כל קבוע כמחצה על מחצה ,,
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:אני מבין שיסוד השאלה כאן הוא כי לא היה כאן שום פרישה. השקית שאין בה פלומבה שעליה אנו דנין ולא על הפלומבה נשארה בדיוק במקום ולא פרשה בכלל ממקומה רק אנחנו מנסים לדמות שינוי שקרה לפרישה ולטעון כשם שפרישה תקרה ברוב כל גם השינוי של נפילת הפלומבה הוא בה.
אני יודע שאפשר לסובב את זה אחרת ולהגיד אילו מצאנו את הפלומה על הרצפה אבל מחוקה כך שאין אנו יודעים אם היא כשרה, היינו טוענים שהיא מהרוב ואז מוכיחים ממנה על השקית אז זה מה שנטען גם עכשיו שנדון על הפלומבה אע"פ שאינה לפנינו ונוכיח על השקית. אבל זה לא נראה לי נכון.
נראה שאתה יוצא מתוך הנחה שרק פרישה תולים ברוב, אבל זה לא נכון, כל מקרה תולים ברוב אם רק אין דין קבוע, רק השאלה פה אם יש פה בכלל רוב.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:אני מבין שיסוד השאלה כאן הוא כי לא היה כאן שום פרישה. השקית שאין בה פלומבה שעליה אנו דנין ולא על הפלומבה נשארה בדיוק במקום ולא פרשה בכלל ממקומה רק אנחנו מנסים לדמות שינוי שקרה לפרישה ולטעון כשם שפרישה תקרה ברוב כל גם השינוי של נפילת הפלומבה הוא בה.
אני יודע שאפשר לסובב את זה אחרת ולהגיד אילו מצאנו את הפלומה על הרצפה אבל מחוקה כך שאין אנו יודעים אם היא כשרה, היינו טוענים שהיא מהרוב ואז מוכיחים ממנה על השקית אז זה מה שנטען גם עכשיו שנדון על הפלומבה אע"פ שאינה לפנינו ונוכיח על השקית. אבל זה לא נראה לי נכון.
נראה שאתה יוצא מתוך הנחה שרק פרישה תולים ברוב, אבל זה לא נכון, כל מקרה תולים ברוב אם רק אין דין קבוע, רק השאלה פה אם יש פה בכלל רוב.
מה הכוונה אם אין פרישה יש דין קבוע.
אוצר החכמה כתב:פירש הוא הפעולה שמוציאה מן הקבוע ויוצרת הבדלה בין החתיכה הזאת לשאר החתיכות. אם אני אקח עכשיו שקית בעינים עצומות ואסיר ממנה את הפלומבה מדוע לא אוכל לומר כל דפריש כי לקחתי מן הקבוע. ןלמה כאן אתם חושבים שזה שונה? כי כבר קרה הדבר שמבדיל, אובדן הפלומבה. זה מה שכתבתי שאפשר לטעון שהשינוי יוצר את הפירש. מצד שני אפשר לומר שדרישת הפירש מצריכה פרישה או פעולה בגוף החפץ להבדילו מאחרים ושינוי בלבד אין די בו (שהרי בלאו הכי לקבוע אין הסבר סטטיסטי) זה מה שכתבתי לעיל.
ביליצר כתב:הרב מלבב כתב ,,בכל המקרים תולים ברוב, לא רק מקרה פרישה.
היכן ראית בדבריי דרק במקרי פרישה?
אוצר החכמה כתב:אם כך תסביר למה שלא יהיה בזה הלך אחר הרוב?
אולי בגלל שכעת הבשר מחולק לשלוש קבוצות פלומבה כשרה פלומבה טריפה וללא פלומבה כך שלא היה רגע שהיו מעורבים?
בדיוק
הערת אגב
לא כל כך נראה לי שטלטול המיכל שבו כל הבשר מחשיב את זה כניכבשינהו דניידי אני הייתי אומר שזה דווקא בבעלי חיים שנדים מעצמם אבל לא בקשתי נושא זה.
אוצר החכמה כתב:אם כך תסביר למה שלא יהיה בזה הלך אחר הרוב?
אולי בגלל שכעת הבשר מחולק לשלוש קבוצות פלומבה כשרה פלומבה טריפה וללא פלומבה כך שלא היה רגע שהיו מעורבים?
מענה איש כתב:אוצר החכמה כתב:אם כך תסביר למה שלא יהיה בזה הלך אחר הרוב?
אולי בגלל שכעת הבשר מחולק לשלוש קבוצות פלומבה כשרה פלומבה טריפה וללא פלומבה כך שלא היה רגע שהיו מעורבים?
בשביל הלך אחר הרוב אין צורך שיהיו מעורבים כמו במצא בה (עיר שגרים בה ישראל וכותים) תינוק מושלך אם רוב כותים כותים
מלבב כתב:ביליצר כתב:מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,
ומה זה שונה מניפול שנמצא בין שני שובכות?
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:ביליצר כתב:[q
אין לך כאן רוב לתלות שממנו הוא בא ,כל אחד הרי נפרד לעצמו ,
ומה זה שונה מניפול שנמצא בין שני שובכות?
אז לשיטתך שזה דומה, מהו ספקך?
מענה איש כתב:אוצר החכמה כתב:אם כך תסביר למה שלא יהיה בזה הלך אחר הרוב?
אולי בגלל שכעת הבשר מחולק לשלוש קבוצות פלומבה כשרה פלומבה טריפה וללא פלומבה כך שלא היה רגע שהיו מעורבים?
בשביל הלך אחר הרוב אין צורך שיהיו מעורבים כמו במצא בה (עיר שגרים בה ישראל וכותים) תינוק מושלך אם רוב כותים כותים
מלבב כתב:מענה איש כתב:אוצר החכמה כתב:אם כך תסביר למה שלא יהיה בזה הלך אחר הרוב?
אולי בגלל שכעת הבשר מחולק לשלוש קבוצות פלומבה כשרה פלומבה טריפה וללא פלומבה כך שלא היה רגע שהיו מעורבים?
בשביל הלך אחר הרוב אין צורך שיהיו מעורבים כמו במצא בה (עיר שגרים בה ישראל וכותים) תינוק מושלך אם רוב כותים כותים
כל הנכנסים בספק נחשבים כמעורבים, בתינוק שנמצא כל תושבי העיר נכנסים בספק שזה הבן שלהם.
מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:אז לשיטתך שזה דומה, מהו ספקך?
אני מסתפק אם זה דומה
מענה איש כתב:מלבב כתב:מענה איש כתב:
בשביל הלך אחר הרוב אין צורך שיהיו מעורבים כמו במצא בה (עיר שגרים בה ישראל וכותים) תינוק מושלך אם רוב כותים כותים
כל הנכנסים בספק נחשבים כמעורבים, בתינוק שנמצא כל תושבי העיר נכנסים בספק שזה הבן שלהם.
הם לא מעורבים ידוע לי בוודאות על כל אחד ואחד מתושבי העיר האם הוא יהודי או כותי רק לא ידוע לי ממי הוא נפל
מה שמעניין אותי זה לא למי הוא שייך הבן אלא האם הוא יהודי או כותי והלך אחר הרוב נותן לי את ההכרעה
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:אז לשיטתך שזה דומה, מהו ספקך?
אני מסתפק אם זה דומה
למה לא?
מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
מצטרף להנל כתב:מלבב כתב:אם יש שקית מלאה חתיכות בשר, על כל חתיכה יש פלומבה שכתוב עליה אם היא כשרה או טריפה, והרוב כשר, אם מאחד החתיכות נפל הפלומה ויש ספק אם זה כשר או טריפה, האם אפשר לתלות ברוב ולהגיד שנפילת הפלומבה קרא ברוב?
עי' רש"ש כתובות יג: ד"ה אם.
ולמיטב זכרוני יש לאסור מצד גזירה שמא יקח מן הקבוע, (קבוע דרבנן).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים