מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בהמושג של כל שכן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 5:41 am

כשיש שני דברים שיש להם דין אחד. להראשון יש מקור מפורש בתורה לאותו דין והשני נלמד בהיקש מהראשון. האם שייך לומר שהדין אצל השני הנלמד בהיקש מהראשון הוא כך וכ״ש שהדין כך אצל הראשון שמפורש כן בתורה...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 12, 2018 7:01 am

לעניין מה אתה רוצה לומר את זה?

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי פלתי » ה' אפריל 12, 2018 7:33 am

שמואל דוד כתב:כשיש שני דברים שיש להם דין אחד. להראשון יש מקור מפורש בתורה לאותו דין והשני נלמד בהיקש מהראשון. האם שייך לומר שהדין אצל השני הנלמד בהיקש מהראשון הוא כך וכ״ש שהדין כך אצל הראשון שמפורש כן בתורה...

לשם מה צריך ללמוד מכל שכן, והרי אפשר ללמוד את הראשון מהשני מאותו ההיקש שלמדו את השני מהראשון.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אפריל 12, 2018 7:38 am

שמואל דוד כתב:כשיש שני דברים שיש להם דין אחד. להראשון יש מקור מפורש בתורה לאותו דין והשני נלמד בהיקש מהראשון. האם שייך לומר שהדין אצל השני הנלמד בהיקש מהראשון הוא כך וכ״ש שהדין כך אצל הראשון שמפורש כן בתורה...


עיין תוספות יבמות ז ע"ב ד"ה ואמר דהתירו ביאה במקצת ואף התירו למצורע להכניס בוהן ידו לעזרה כדי להיטהר ולא התירו ביאת כולו, דביאת כולו מפורש בתורה לאיסורא מהפסוק ואל המקדש לא יבא, משא"כ ביאת מקצת שלא למדו אלא מהיקש.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 7:55 am

למשל, כהן משיח חייב קרבן רק בהעלם דבר ושגגת מעשה ודין ד״ה נלמד מציבור. והדין שצריכים העלם דבר בציבור כתיב בהדיא. האם נכון לומר שמשיח אינו חייב אלא בהעלם דבר וכ״ש ציבור.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי פלתי » ה' אפריל 12, 2018 12:37 pm

שמואל דוד כתב:למשל, כהן משיח חייב קרבן רק בהעלם דבר ושגגת מעשה ודין ד״ה נלמד מציבור. והדין שצריכים העלם דבר בציבור כתיב בהדיא. האם נכון לומר שמשיח אינו חייב אלא בהעלם דבר וכ״ש ציבור.

לא הבנתי. אתה אומר שהעלם דבר כתיב להדיא בציבור, אז למה צריך ללמוד את זה בכ"ש מכהן משיח?

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 4:39 pm

לא צריכים ללמוד בכל שכן. אני שואל אם נכון לומר כל שכן.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 6:48 pm

ביליצר כתב:
שמואל דוד כתב:כשיש שני דברים שיש להם דין אחד. להראשון יש מקור מפורש בתורה לאותו דין והשני נלמד בהיקש מהראשון. האם שייך לומר שהדין אצל השני הנלמד בהיקש מהראשון הוא כך וכ״ש שהדין כך אצל הראשון שמפורש כן בתורה...


עיין תוספות יבמות ז ע"ב ד"ה ואמר דהתירו ביאה במקצת ואף התירו למצורע להכניס בוהן ידו לעזרה כדי להיטהר ולא התירו ביאת כולו, דביאת כולו מפורש בתורה לאיסורא מהפסוק ואל המקדש לא יבא, משא"כ ביאת מקצת שלא למדו אלא מהיקש.

יישר כח גדול!

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 6:52 pm

רש"י הוריות ח. ורבנן - סברי יצא משיח שאין חטאו בשגגה לא בעבודת כוכבים ולא בשאר מצות אלא העלם דבר עם שגגת מעשה ולדברי הכל משיח אין מביא אשם תלוי וכ"ש צבור דאין חייבין אשם תלוי דהעלם דבר כתיב בהו בהדיא

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי פלתי » ה' אפריל 12, 2018 8:04 pm

שמואל דוד כתב:רש"י הוריות ח. ורבנן - סברי יצא משיח שאין חטאו בשגגה לא בעבודת כוכבים ולא בשאר מצות אלא העלם דבר עם שגגת מעשה ולדברי הכל משיח אין מביא אשם תלוי וכ"ש צבור דאין חייבין אשם תלוי דהעלם דבר כתיב בהו בהדיא

מעיקרא מאי קסבר ולבסוף מאי קסבר. איפה הקושיא בדיוק?

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 12, 2018 9:17 pm

אני שואל על לשון רש״י וכ״ש ציבור

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' דצמבר 16, 2019 3:07 pm

עיין רש״י נדה מד. ד״ה נוחל

והנה קבלתי תשובה מחכם אחד שליט״א וז״ל:

מ"מ קרובי האם הם יותר רחוקים מן הבן מאשר האם וזה הכ"ש. כמדומני לפעמים כתוב כ"ש ופירושו הוא הדין וצריך בדיקה בזה.

ועי' רשב"ם ב"ב קח. במתנ' ד"ה ולא מנחילין, וז"ל, דאחות אמו היאך תירשנו הלא היא באה מכח אחותה שהיא אמו של זה ולא האם יכולה ליורשו כדאמרן האיש את אמו נוחל ולא מנחיל קל וחומר שהיא לא תירש את אחותה, ע"כ. הרי שרש"י כתב שזה קל וחומר ואפי' אם נאמר שמצינו לשון כ"ש אף אם אינו באמת כ"ש, מ"מ על ק"ו לכאו' יותר קשה לומר שאינו ק"ו גמור (אמנם גם מצינו ק"ו שאינו ק"ו גמור עי' שטמ"ק ב"מ יא: ד"ה ולדידי וז"ל ולאו ק"ו גמור מקראי וגו' אלא כעין ק"ו מסברא בעלמא).

והנה על רש"י נדה מד. הקשו קושית כתר"ה שליט"א (עי' חידושי יחיאל ב"ב סי' כ"ז עמ' של"ה) וגם על רשב"ם ב"ב הקשו כן (עי' שיח יהודה ועי' סיכומי סוגיות להרב ישי טולידנו). אבל לענ"ד יש מקור מרש"י ורשב"ם שכ"ש וק"ו אינו מוכרח להיות דבר שנצרך מן הדין אלא גם כ"ש וק"ו ע"פ המציאות מיקרי כ"ש וק"ו. ועדיין צ"ע בענין זה.

והנה עי' תוס' ברכות לה. ד"ה לפניו שכתב שהאי כ"ש לאו ק"ו גמור הוא, עיי"ש. וא"כ מצינו שאע"פ שכתוב כ"ש בגמ' מ"מ משכחת ליה דלאו כ"ש גמור. ולפ"ז אולי עדיף לנו לפרש בדברי רש"י כאן שלאו כ"ש גמור הוא ובהכי מיושבת קושית המפרשים על רש"י למה נזקק לכתוב שזה כ"ש כי מצינו שכ"ש הוא לא ממש כ"ש.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 16, 2019 9:50 pm

שמואל דוד כתב:לענ"ד יש מקור מרש"י ורשב"ם שכ"ש וק"ו אינו מוכרח להיות דבר שנצרך מן הדין אלא גם כ"ש וק"ו ע"פ המציאות מיקרי כ"ש וק"ו.
דברים של טעם.

אשר ברא
הודעות: 223
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: שאלה בהמושג של כל שכן

הודעהעל ידי אשר ברא » ג' דצמבר 17, 2019 12:04 am

ביליצר כתב:עיין תוספות יבמות ז ע"ב ד"ה ואמר דהתירו ביאה במקצת ואף התירו למצורע להכניס בוהן ידו לעזרה כדי להיטהר ולא התירו ביאת כולו, דביאת כולו מפורש בתורה לאיסורא מהפסוק ואל המקדש לא יבא, משא"כ ביאת מקצת שלא למדו אלא מהיקש.

ועיין עוד זבחים פט. במשנה - חטאת קודמת לאשם מפני שדמה ניתן לד' קרנות על היסוד.
וברש"י - ועל היסוד - שפיכת שירים, ובאשם לא מצינו שנאמרו:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים