אוצר החכמה כתב:מה הבעייה במעמד האשה ביהדות?
למשל, למה תמיד היא בעז"נ כצופה ואין לה פעילות שלה שם.
אוצר החכמה כתב:מה הבעייה במעמד האשה ביהדות?
ארי שבחבורה כתב:אפולוגטיקה במיטבה (או במירעה), ובכל מקרה זו בוודאי היתממות לגלגל עיניים ולשאול: מה הבעיה? ברור שיש פה בעיות גדולות שאת חלקן ציינו הרב דרומי והרב החושב, ואפשר להוסיף עליהן עוד כהנה וכהנה (פסול אשה לעדות הוא דוגמא מובהקת לכך), ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
אוצר החכמה כתב:כמובן שמי שחושב שהתורה צריכה לשרת את האג'נדות שלו יתמוך בפסול לעדות אם הוא שוביניסט ויתנגד אם הוא פמיניסט. אבל מי שחושב שתפקידנו לעשות מצוות לא יחשוב כך.
ההבחנה בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה שגויה לחלוטין.
א. כי אין הבדל יש רק תורה אחת.
ב. אתה תומך מבחינה מוסרית בוקצותה את כפה כפשוטו?
ג. אחר המחילה מה הקשר לדבורה ששפטה את ישראל. כולנו יודעים שזה היה חריג שמצביע על הכלל שבדרך כלל רק גברים שפטו והנהיגו את העם.
חשבונות רבים כתב:על כעין זה אמרו רז"ל מינות נזרקה בו.בן מיכאל כתב:האמת שקושיות אלו הינן על התורה שבעל פה ולא על התורה שבכתב
אבל ודאי שאין זה אלא פליטת קולמוס אומללה.
תוכן כתב:ארי שבחבורה כתב:אפולוגטיקה במיטבה (או במירעה), ובכל מקרה זו בוודאי היתממות לגלגל עיניים ולשאול: מה הבעיה? ברור שיש פה בעיות גדולות שאת חלקן ציינו הרב דרומי והרב החושב, ואפשר להוסיף עליהן עוד כהנה וכהנה (פסול אשה לעדות הוא דוגמא מובהקת לכך), ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
תוכן כתב:
אם בעיה זו היתה נקודתית לפני עשר שנים, היום עם התפשטות אמצעי תקשורת שונים ומשונים, מתגבשות להם כל מיני קבוצות ותת קבוצות המורכבות מאברכים שהם כופרים למחצה, לשליש או לרביע, ומפרסמים בינם לבין עצמם כל מיני תורות ודעות הסותרים ועוקרים לאט לאט אבל ביסודיות את כל עיקרי היהדות. יש להם בתי מדרש משלהם, ימי עיון, אתרים ופורומים משלהם, לרוב תחת שמות בדויים, אבל גם ישנם פורומים סגורים שבהם נחשפים עם שמותיהם האמיתיים, ומדובר על אברכים שהם מסלתה ומשמנה של היהדות החרדית, מהמשפחות הכי טובות ואברכים שהשקיעו מיטב שנותיהם על התורה ועל העבודה. הרבה יותר ממה שאני מספר כאן מונח באמתחתי, ואני כל הזמן תוהה כמה יש לפרסם וכמה יש לצאת נגדם למלחמה. מצד אחד, אין לי ענין להיות כל הזמן במריבות עם כולם, ומצד שני, איך אפשר לתת להם להמשיך לפרסם את דברי כפירתם בלי פוצה פה ומצפצף.
אולי מותר לקוות שככל שהציבור החרדי נפתח שלא מרצונו, כך ההתמודדות החשובה הזאת תגיע בשנים קדומות יותר, וכך יווצר ציבור של אברכים שלבם שלם עם ה' ותורתו. אבל המצב כרגע הוא, שישנם הרבה אברכים כלואים ומתוסכלים, ומי יודע מה אנשים אלו יעוללו לציבור החרדי בעשורים הבאים.
אוצר החכמה כתב:החושב כתב:אתה מעלה שאלה שיש כמוה שאלות רבות בלימוד, והן לא מטרידות אף אחד. התורה הביעה את התייחסותה לרצח בצורה ברורה מאוד. מדוע סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזו - זו שאלה יפה. ואפשר להציע כל מיני תשובות. אבל, כאמור, שאלה זו לא מטרידה אף אחד.
אבל אם בתורה היה כתוב שמי רצח אדם יהיה דינו לשבת בכלא במשך שלושה ימים, ולאחר מכן לעסוק בעבודות שירות במשך חצי יום - זו היה מעורר פליאה עצומה. משום שאצלנו זה מצטייר כחוסר צדק משווע.
ושוב, לא באתי להביע שום עמדה, אלא להסביר מה עומד מאחורי התמיהות בדבר מעמד האישה.
למה השאלה לא מטרידה אף אחד. כי לא מעורב בזה אג'נדה מודרנית?
איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.ובכלל מה הכוונה סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזאת. הדין איך סנהדרין צריכים להתנהל הוא דין התורה בדיוק כמו הדין של סיף לרוצח. וזה לא איזה מנהג קדום שלא מעניין אותנו.
אוצר החכמה כתב:במאה ועשרים שנה האחרונות העולם עבר שני שינויים כמטוטלת בתחום מסויים.
בתחילת המאה העשרים פרחה התפיסה הקבוצתית וההבנה שהעיקר היא הקבוצה והחברה כולה והיחיד צריך לפעול למען הקבוצה ואפילו כל העולם בתפיסות קוסמופוליטיות. היום המטוטלת נעה לכיוון השני והעולם אוסף לתוכו תפיסה אינדבידואליסטית קיצונית.
אפשר לתת עוד הרבה דוגמאות הן כאלה שרואים אותם משתנים תוך עשרות שנים והן כאלה המאריכים יותר אחד מתוכם הוא גם מעמד האשה אבל אני שואל על העיקרון.
בכל תקופה ברור לאנשים שהמוסריות נמצאת אך ורק במה שמקובל היום והם כמעט לא מסוגלים לראות הצדקה לשום דרך אחרת שלפני כמה עשרות שנים או קצת יותר היה ברור לגמרי לאנשים שרק הדרך השנייה היא הצודקת. ויותר מזה הם לא מסוגלים לחשוב על העובדה הברורה שבעוד כמה עשרות שנים מה שהם חושבים היום כמוסרי ונכון יתפס כחשוך ומעופש.
בן מיכאל כתב:בפרט שמאידך מצינו כי דבורה שפטה את ישראל (וראה בראשונים שהאריכו בזה)
די לחכימא כתב: הכותב משום מה מרגיש שהוא היחיד מכל בעלי הדעות והמבוכות שיודע להישמר שלא להיסחף אחר דעות כפרניות, וחבל...
איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.
בן מיכאל כתב:תוכן כתב:ארי שבחבורה כתב:אפולוגטיקה במיטבה (או במירעה), ובכל מקרה זו בוודאי היתממות לגלגל עיניים ולשאול: מה הבעיה? ברור שיש פה בעיות גדולות שאת חלקן ציינו הרב דרומי והרב החושב, ואפשר להוסיף עליהן עוד כהנה וכהנה (פסול אשה לעדות הוא דוגמא מובהקת לכך), ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
אם היה כתוב כך בחז"ל הייתי מוסיף זאת לרשימה שהזכרתי לעיל של זלזול לכאורה באשה בתורה.
אבל חכמי ישראל לא זלזלו באשה, ולא כתבו כך.
כאן אתה הולך לכיוון שונה לחלוטין. אתה עוזב את הקו של המרצים של הידברות וערכים (הטוענים: מה פתאום?! מעמד האישה ביהדות הוא שווה לגבר. ואולי אף יותר מזה. ומה שהן פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא, זאת מפני שהן מעל הזמן). ואומר: אין הכי נמי. אלו הן העובדות. המוסר של התורה אכן אינו תואם את המוסר שנראה מוכרח בעיני אדם מודרני. ואדרבה, המוסר של התורה הוא הנכון.
לא! ברור שאין!!! מה, זו לא היתה פליטת קולמוס?!בן מיכאל כתב:חשבונות רבים כתב:על כעין זה אמרו רז"ל מינות נזרקה בו.בן מיכאל כתב:האמת שקושיות אלו הינן על התורה שבעל פה ולא על התורה שבכתב
אבל ודאי שאין זה אלא פליטת קולמוס אומללה.
אין בעיניך הבדל, בין קושיא על הכתוב, לקושיא על הגמרא (כשזה נוגע לשאלה באמונה, ולא סתם חוסר הבנה)???
תוכן כתב:אם היה כתוב כך בחז"ל הייתי מוסיף זאת לרשימה שהזכרתי לעיל של זלזול לכאורה באשה בתורה.
אבל חכמי ישראל לא זלזלו באשה, ולא כתבו כך.
הנה קטע אחד מה שחז"ל אמרו על נשים:
בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מה ה:
ורבנן אמרי ד' מדות נאמרו בנשים, גרגרניות צייתניות עצלניות קנאניות, גרגרניות מחוה (בראשית ג) ותקח מפריו ותאכל, צייתניות (שם /בראשית/ יח) ושרה שומעת, עצלניות (שם /בראשית י"ח/) מהרי שלש סאים קמח סולת, קנאניות דכתיב (שם /בראשית/ ל) ותקנא רחל באחותה, רבי יהודה בר נחמיה אמר אף איסטטניות, ודברניות, איסטטניות (שם /בראשית/ טז) ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך, ודברניות (במדבר יב) ותדבר מרים ואהרן במשה, רבי לוי אמר אף גנביות שנאמר (בראשית לא) ותגנוב רחל את התרפים, יוצאניות (שם /בראשית/ לד) ותצא דינה,
החושב כתב:בן מיכאל כתב:בפרט שמאידך מצינו כי דבורה שפטה את ישראל (וראה בראשונים שהאריכו בזה)
באמת שכדאי לראות בראשונים. אכן רואים בקדמונים שתפסו זאת כחריגה וקושיא - מה פתאום אישה תהיה שופטת על עם ישראל.
נראה לי בזוהר כתוב שזאת מפני עוונותיהם של ישראל. זה מה שהגיע להם. ועיין בזה עוד. ונא לעדכן אם תמצאו משהו בסגנון של רבני ערכים והידברות.
חשבונות רבים כתב:לא! ברור שאין!!! מה, זו לא היתה פליטת קולמוס?!בן מיכאל כתב:אין בעיניך הבדל, בין קושיא על הכתוב, לקושיא על הגמרא (כשזה נוגע לשאלה באמונה, ולא סתם חוסר הבנה)???
תוכן כתב:
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
אוצר החכמה כתב:איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.
בכל הויכוח פה זו התבטאות קשה ומקוממת ממש. חכמים לא בוחרים לעשות דברים הם חושבים ויודעים וצודקים שזה רצון התורה ורצון הבורא וזו ההלכה וזו התורה ואין בלתה.
אתה מעלה שאלה שיש כמוה שאלות רבות בלימוד, והן לא מטרידות אף אחד. התורה הביעה את התייחסותה לרצח בצורה ברורה מאוד. מדוע סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזו - זו שאלה יפה. ואפשר להציע כל מיני תשובות. אבל, כאמור, שאלה זו לא מטרידה אף אחד.
אוצר החכמה כתב:ובכלל מה הכוונה סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזאת. הדין איך סנהדרין צריכים להתנהל הוא דין התורה בדיוק כמו הדין של סיף לרוצח. וזה לא איזה מנהג קדום שלא מעניין אותנו.
איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.
בכל הויכוח פה זו התבטאות קשה ומקוממת ממש. חכמים לא בוחרים לעשות דברים הם חושבים ויודעים וצודקים שזה רצון התורה ורצון הבורא וזו ההלכה וזו התורה ואין בלתה.
אוצר החכמה כתב:חשבונות רבים כתב:לא! ברור שאין!!! מה, זו לא היתה פליטת קולמוס?!בן מיכאל כתב:אין בעיניך הבדל, בין קושיא על הכתוב, לקושיא על הגמרא (כשזה נוגע לשאלה באמונה, ולא סתם חוסר הבנה)???
גם אני ממש משתומם על דבריך. וכנראה נכתבו בחוסר תשומת לב.
אוצר החכמה כתב:יפה. אז מה יש לנו כאן.
שאתה לא מבין מה שאני מבין. וכל מה שאתה יכול לומר על דברי זה כינויי גנאי.
תמימות, התממות, אפלוגטיקה במירעה.
אפילו לא להסביר למה זה לא נכון. שיהיה.
חשבונות רבים כתב:אתה מודיע מראש שכל הסבר שיוסבר לא יקובל עליך. ואחרי שסתמת את האוזניים אתה עוד מודיע שאין הסברים טובים יותר.ארי שבחבורה כתב:ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
זאת אומרת שמראש החלטת שהתורה לא מוסרית ואתה לא מוכן לדון בזה!
אין מילים...
אוצר החכמה כתב:תוכן כתב:אם היה כתוב כך בחז"ל הייתי מוסיף זאת לרשימה שהזכרתי לעיל של זלזול לכאורה באשה בתורה.
אבל חכמי ישראל לא זלזלו באשה, ולא כתבו כך.
הנה קטע אחד מה שחז"ל אמרו על נשים:
בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מה ה:
ורבנן אמרי ד' מדות נאמרו בנשים, גרגרניות צייתניות עצלניות קנאניות, גרגרניות מחוה (בראשית ג) ותקח מפריו ותאכל, צייתניות (שם /בראשית/ יח) ושרה שומעת, עצלניות (שם /בראשית י"ח/) מהרי שלש סאים קמח סולת, קנאניות דכתיב (שם /בראשית/ ל) ותקנא רחל באחותה, רבי יהודה בר נחמיה אמר אף איסטטניות, ודברניות, איסטטניות (שם /בראשית/ טז) ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך, ודברניות (במדבר יב) ותדבר מרים ואהרן במשה, רבי לוי אמר אף גנביות שנאמר (בראשית לא) ותגנוב רחל את התרפים, יוצאניות (שם /בראשית/ לד) ותצא דינה,
בקיצור לתוכן אין בעייה עם מעמד האשה ביהדות כי לדעתו נשים הם טיפשות ונחותות . אולי הבעייה שלו שהיהדות לא מספיק משפילה את הנשים.
מחלקך לא יהיה חלקי וברוך ה' שגם שאחרים כאן אינם כאלה.
ולעצם העניין. האם המסקנה היא שר' לוי פשוט לא ידע שרחל היתה צדקת שכמעט לא היה כמותה מימות עולם?
וכי אינך יודע שבמאמרי חז"ל יש לאין ספור מאמרים הפוכים וסותרים וקיצוניים וכל מי שפעם פתח ספר יודע שהדרך הנכונה היא להבין כל עניין לפי מקומו.
בן מיכאל כתב:תודה על לימוד הזכות של שניכם. אני בכל זאת רואה קושיא על התורה שבכתב כמפריעה לי יותר מאשר קושיא על התורה שבעל פה, שתמיד ניתן יהיה לומר שזו מן ההלכות שהשתכחו בימי אבלו של משה, או שבמחלוקת נאמרו, והרבה פעמים אכן ישנם מחלוקות בראשונים, כמו בדוגמא שהבאתי על כשרות האשה לדון, ובנידון זה העליתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב:יפה. אז מה יש לנו כאן.
שאתה לא מבין מה שאני מבין. וכל מה שאתה יכול לומר על דברי זה כינויי גנאי.
תמימות, התממות, אפלוגטיקה במירעה.
אפילו לא להסביר למה זה לא נכון. שיהיה.
וגלגול העיניים נמשך.
אתה טוען שאתה לא מבין מה בכלל הבעיה, מצביעים בפניך על כמה וכמה קושיות רציניות, ואז אתה כותב את ההסבר או התירוץ שלך. יכול להיות שהוא טוב ויכול להיות שלא, אבל להמשיך לטעון שאתה לא מבין מה הקושי שאני מדבר עליו זו היתממות.
וזו אפולוגטיקה גרועה משתי סיבות:
א. 'תיאוריית היעוד השונה' יכולה להסביר, אולי, את זה שהאשה פטורה ממצוות רבות וכן את איסור תלמוד תורה לנשים, אבל כאשר בוחנים את כל המכלול של דיני התורה באשר לנשים הוא לא מחזיק מים (איך בדיוק היעוד השונה מסביר את זה שאשה פסולה לעדות או את זה שהיא לא יורשת במקום בן למשל?).
ב. ומה שגרוע יותר, שההסבר הזה מתעלם מכל הנימוקים שניתנו לדינים הללו מאז ימי חז"ל ועד הדור האחרון. לבוא ולטעון ש'יעוד שונה' עומד בבסיס אמירתו של רבי אליעזר ש'כל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות', בפרט לפי ההסברים של הראשונים שם (רש"י רמב"ם ומאירי), או אמירתו 'ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים' זה פשוט לא רציני.
חשבונות רבים כתב:לאחר המחילה מהמידיינים
אני פונה למנהלים ומבקש מהם למחוק את האשכול
מאחר וכבר הובהר על ידם בעבר שזה אינו המקום המתאים לדברים מסוג זה ובטח לא להתבטאויות שנכתבו.
תוכן כתב:ארי שבחבורה כתב:אפולוגטיקה במיטבה (או במירעה), ובכל מקרה זו בוודאי היתממות לגלגל עיניים ולשאול: מה הבעיה? ברור שיש פה בעיות גדולות שאת חלקן ציינו הרב דרומי והרב החושב, ואפשר להוסיף עליהן עוד כהנה וכהנה (פסול אשה לעדות הוא דוגמא מובהקת לכך), ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
בן מיכאל כתב:בן מיכאל כתב:תודה על לימוד הזכות של שניכם. אני בכל זאת רואה קושיא על התורה שבכתב כמפריעה לי יותר מאשר קושיא על התורה שבעל פה, שתמיד ניתן יהיה לומר שזו מן ההלכות שהשתכחו בימי אבלו של משה, או שבמחלוקת נאמרו, והרבה פעמים אכן ישנם מחלוקות בראשונים, כמו בדוגמא שהבאתי על כשרות האשה לדון, ובנידון זה העליתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
המעניין הוא שישנה התבטאות של חז"ל על שמעון בן שטח ש"לגרמיה עבד" שלא כדין תורה, בעניין ברכת המזון אצל ינאי המלך.
בן מיכאל כתב: ובנידון זה העלתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:בן מיכאל כתב:תודה על לימוד הזכות של שניכם. אני בכל זאת רואה קושיא על התורה שבכתב כמפריעה לי יותר מאשר קושיא על התורה שבעל פה, שתמיד ניתן יהיה לומר שזו מן ההלכות שהשתכחו בימי אבלו של משה, או שבמחלוקת נאמרו, והרבה פעמים אכן ישנם מחלוקות בראשונים, כמו בדוגמא שהבאתי על כשרות האשה לדון, ובנידון זה העליתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
המעניין הוא שישנה התבטאות של חז"ל על שמעון בן שטח ש"לגרמיה עבד" שלא כדין תורה, בעניין ברכת המזון אצל ינאי המלך.
אנחנו לא יכולים לומר על דבר שכתוב בגמרא שכנראה משה רבינו אמר אחרת (כי זה לא נראה לנו) ואלו מן ההלכות שנשתכחו!
בן מיכאל כתב:תוכן כתב:ארי שבחבורה כתב:אפולוגטיקה במיטבה (או במירעה), ובכל מקרה זו בוודאי היתממות לגלגל עיניים ולשאול: מה הבעיה? ברור שיש פה בעיות גדולות שאת חלקן ציינו הרב דרומי והרב החושב, ואפשר להוסיף עליהן עוד כהנה וכהנה (פסול אשה לעדות הוא דוגמא מובהקת לכך), ועכשיו אתה יכול לבוא ולכתוב איזה הסברים שאתה רוצה, ומי שמוכן לקבל את זה - שיהיה לו לבריאות, אני רק ציינתי שאנשים רבים מתקשים לקבל את כל הטיעונים הללו מבית מדרשו של הרב וולף, ולצערי הרב נראה שאין הסברים טובים יותר.
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
למה מותר להאמין לאשה בדמים, היא הרי מדומיינת ומפונטזת????????
סעדיה כתב:בן מיכאל כתב: ובנידון זה העלתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
ראה בעלי תמר על מסכת סנהדרין עמ' קי"ט.
תוכן כתב:בן מיכאל כתב:תוכן כתב:
לא אדע מה הבעיה. אשה פסולה לעדות בגלל שהיא יצור רגשני, מדומיינת ומפונטזת, ואשר על כן אי אפשר להאמין לדבריה ברמה כזו שאפשר לחתוך את הדין על פיה. מה הבעיה בזה בדיוק?
למה מותר להאמין לאשה בדמים, היא הרי מדומיינת ומפונטזת????????
כי היא לא לגמרי מדומיינת ומפונטזת, אלא מחצה למחצה, ויש דברים שאפשר להאמין לה, ויש דברים שלא.
החושב כתב:אוצר החכמה כתב:איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.
בכל הויכוח פה זו התבטאות קשה ומקוממת ממש. חכמים לא בוחרים לעשות דברים הם חושבים ויודעים וצודקים שזה רצון התורה ורצון הבורא וזו ההלכה וזו התורה ואין בלתה.
כתבתי:אתה מעלה שאלה שיש כמוה שאלות רבות בלימוד, והן לא מטרידות אף אחד. התורה הביעה את התייחסותה לרצח בצורה ברורה מאוד. מדוע סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזו - זו שאלה יפה. ואפשר להציע כל מיני תשובות. אבל, כאמור, שאלה זו לא מטרידה אף אחד.
הניסוח "בוחרים להתנהל" משום מה לא הובן לך (אני התכוונתי בזה שזה היה שיקול הדעת של חכמים. ולך כנראה היה נדמה שהתכוונתי שחכמים סתם עושים מה שבא להם, חלילה - למה היה נדמה לך כך - שאלה טובה, אולי אתה עוסק בציד מכפשות...), ושאלת:אוצר החכמה כתב:ובכלל מה הכוונה סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזאת. הדין איך סנהדרין צריכים להתנהל הוא דין התורה בדיוק כמו הדין של סיף לרוצח. וזה לא איזה מנהג קדום שלא מעניין אותנו.
בדבריך השווית את העניין של "נקראת חובלנית" לדין סיף לרוצח. איני יודע למה בדיוק התכוונת (שכן, באמת, אין כאן איזו הוראה דינית. אם היו צריכים להרוג כל יום, אז היו הורגים כל יום) אבל לפי פשוטו זה נשמע כשטות גמורה, ואינך חשוד בכך בעיני, לכן שאלתי איפה מצאת דין כזה:איפה מצאת דין כזה בתורה לא להרוג יותר מפעם בשבעים שנה? במשנה וגמרא מבואר שזה עניין של דרישה וחקירה, שהיו חכמים בוחרים להרבות בהם.
ועל זה הגבת:בכל הויכוח פה זו התבטאות קשה ומקוממת ממש. חכמים לא בוחרים לעשות דברים הם חושבים ויודעים וצודקים שזה רצון התורה ורצון הבורא וזו ההלכה וזו התורה ואין בלתה.
יראה הציבור וישפוט איך שכבודו מוציא דברים מהקשרם.
וזה מתחבר אצלי להתנהלות הכללית שלך בדיון זה, שנדמה כי במכוון אתה כל הזמן בורח מטענות שאין לך מה לענות עליהן ומסיט את הדיון לפינות שנוחות לך יותר.
כל אחד אוהב לנצח בוויכוח, אבל כאן נדמה שאהבה זו קלקלה את השורה.
אין לי חשק סתם להתנצח. לעת עתה פרשתי.
אוצר החכמה כתב:בעניין מעמד האשה אני לא מחפש תירוצים כי אני פשוט לא רואה איפה יש בעייה.
מעמד האשה בתורה נכבד וגם לא נכבד. התורה לא מורה לנו אם לתת משכורת לנשים כגברים או לא. היא לא אומרת על זה מאומה. ועוד על הרבה דברים מסוג זה. ולכן בדורות שמעמד האשה היה פחות, מעמדן של נשים יהודיות גם היה פחות בכמה עניינים ולהיפך בדורות אחרים.
בן מיכאל כתב:סעדיה כתב:בן מיכאל כתב: ובנידון זה העלתי את הטענה שלכאורה שמעון בן שטח סבר כי מותר לאחותו למלוך וחלק על דרשת הספרי של מלך ולא מלכה, וחיפשתי הרבה אם מישהו מהראשונים והאחרונים תמה בנידון זה דשלומציון המלכה ולא מצאתי, ואודה מאד למי שימצא לי דיון על כך וצע"ג.
ראה בעלי תמר על מסכת סנהדרין עמ' קי"ט.
לא מצאתי באוצר.
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:
אנחנו לא יכולים לומר על דבר שכתוב בגמרא שכנראה משה רבינו אמר אחרת (כי זה לא נראה לנו) ואלו מן ההלכות שנשתכחו!
ראשית, גם אם איננו יכולים לומר, עצם העובדה שהראשונים אמרו זאת לפעמים, או שיתכן שכך היה, אפילו אם לא נאמר זאת, מוריד מהעוקץ של השאלה, כי לעולם זה לא יכול לעורר תהיה - מקסימום לעורר תהיה אם אכן מותר לנו לקבוע שזוהי מההלכות שנשתכחו, וכל אדם מבין ששאלה אם דין מסויים הוא הל"מ או מן ההלכות שנשתכחו, ביחס לשאלה אם התורה מוסרית, לא קרב זה אל זה.
עכ"פ מה עם שמעון בן שטח ושלומציון המלכה - באמת אני תמה שלא בנמצא מישהו ששאל זאת?
סעדיה כתב:ראה בעלי תמר על מסכת סנהדרין עמ' קי"ט.
ארי שבחבורה כתב:אוצר החכמה כתב:יפה. אז מה יש לנו כאן.
שאתה לא מבין מה שאני מבין. וכל מה שאתה יכול לומר על דברי זה כינויי גנאי.
תמימות, התממות, אפלוגטיקה במירעה.
אפילו לא להסביר למה זה לא נכון. שיהיה.
וגלגול העיניים נמשך.
אתה טוען שאתה לא מבין מה בכלל הבעיה, מצביעים בפניך על כמה וכמה קושיות רציניות, ואז אתה כותב את ההסבר או התירוץ שלך. יכול להיות שהוא טוב ויכול להיות שלא, אבל להמשיך לטעון שאתה לא מבין מה הקושי שאני מדבר עליו זו היתממות.
וזו אפולוגטיקה גרועה משתי סיבות:
א. 'תיאוריית היעוד השונה' יכולה להסביר, אולי, את זה שהאשה פטורה ממצוות רבות וכן את איסור תלמוד תורה לנשים, אבל כאשר בוחנים את כל המכלול של דיני התורה באשר לנשים הוא לא מחזיק מים (איך בדיוק היעוד השונה מסביר את זה שאשה פסולה לעדות או את זה שהיא לא יורשת במקום בן למשל?).
ב. ומה שגרוע יותר, שההסבר הזה מתעלם מכל הנימוקים שניתנו לדינים הללו מאז ימי חז"ל ועד הדור האחרון. לבוא ולטעון ש'יעוד שונה' עומד בבסיס אמירתו של רבי אליעזר ש'כל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות', בפרט לפי ההסברים של הראשונים שם (רש"י רמב"ם ומאירי), או אמירתו 'ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים' זה פשוט לא רציני.
החושב כתב:אתה מעלה שאלה שיש כמוה שאלות רבות בלימוד, והן לא מטרידות אף אחד. התורה הביעה את התייחסותה לרצח בצורה ברורה מאוד. מדוע סנהדרין היו בוחרים להתנהל בצורה כזו - זו שאלה יפה. ואפשר להציע כל מיני תשובות. אבל, כאמור, שאלה זו לא מטרידה אף אחד.
אבל אם בתורה היה כתוב שמי רצח אדם יהיה דינו לשבת בכלא במשך שלושה ימים, ולאחר מכן לעסוק בעבודות שירות במשך חצי יום - זו היה מעורר פליאה עצומה. משום שאצלנו זה מצטייר כחוסר צדק משווע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים