משולש כתב:מה שנכון נכון כתב:משולש כתב:ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם?
אכן, למי יוחס הפחד?
למיטב הבנתי להמון העם. אולי בהמשך אצלם את העמודים הרלוונטיים ואעלה לכאן. וישפטו הקוראים.
אוצר החכמה כתב:אני חשבתי שהאות ב הזאת היא טיעון של מחבר הספר שמשנ"נ מביאו ולא דעת הרב משנ"נ.
בן מיכאל כתב:מה שנכון נכון כתב:ב. ככלל אין לנו ידיעה איך נהג האר"י עצמו. בכתבי האר"י נאמרו הדברים שלימד האר"י את תלמידו הספרדי הרח"ו לפי מנהגו של התלמיד (בד"כ), אך את נוסח תפלתו האישי של האר"י כנראה לא נדע לעולם, כי גלוייו היו ממוקדים בתלמידו הספרדי ובעבודת ה' שלו ומותאמים לצרכיו, אך הוא עצמו יתכן שנהג בחלק או ברוב הדברים באופן אחר - כמנהג אבותיו האשכנזים, וממילא יתכן שהאר"י הניח תפלין בחוה"מ, (שלא כאמור בזוהר), ורק לתלמידו הספרדי הורה שלא להניח.
לא מסתבר שהאר"י היה נאה דורש ולא נאה מקיים, או שטרח להסביר לתלמידו מדוע מנהג התלמיד נכון/מה הטעם למנהג התלמיד, בזמן שהוא אישית נהג אחרת, בפרט בנוגע לאזהרת הזוהר, שאם האר"י לא חש לו מי יחוש לו.
אלא אם כן התכונת בציניות.
משולש כתב:בן מיכאל כתב:מה שנכון נכון כתב:ב. ככלל אין לנו ידיעה איך נהג האר"י עצמו. בכתבי האר"י נאמרו הדברים שלימד האר"י את תלמידו הספרדי הרח"ו לפי מנהגו של התלמיד (בד"כ), אך את נוסח תפלתו האישי של האר"י כנראה לא נדע לעולם, כי גלוייו היו ממוקדים בתלמידו הספרדי ובעבודת ה' שלו ומותאמים לצרכיו, אך הוא עצמו יתכן שנהג בחלק או ברוב הדברים באופן אחר - כמנהג אבותיו האשכנזים, וממילא יתכן שהאר"י הניח תפלין בחוה"מ, (שלא כאמור בזוהר), ורק לתלמידו הספרדי הורה שלא להניח.
לא מסתבר שהאר"י היה נאה דורש ולא נאה מקיים, או שטרח להסביר לתלמידו מדוע מנהג התלמיד נכון/מה הטעם למנהג התלמיד, בזמן שהוא אישית נהג אחרת, בפרט בנוגע לאזהרת הזוהר, שאם האר"י לא חש לו מי יחוש לו.
אלא אם כן התכונת בציניות.
להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
בברכה המשולשת כתב:על פניו, יש לומר דתפילה שאני, שעל זה נאמר עניין השערים, משא"כ הלכות אחרות, ובייחוד תפילין בחוה"מ שיש על זה דברים ברורים בזוה"ק.
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:על פניו, יש לומר דתפילה שאני, שעל זה נאמר עניין השערים, משא"כ הלכות אחרות, ובייחוד תפילין בחוה"מ שיש על זה דברים ברורים בזוה"ק.
נקוט מיהא חדא בידך: לפחות בחלק מהדברים ידוע לנו שהאריז"ל לא נהג לעצמו כמו שהורה למהרח"ו.
בן מיכאל כתב:משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:על פניו, יש לומר דתפילה שאני, שעל זה נאמר עניין השערים, משא"כ הלכות אחרות, ובייחוד תפילין בחוה"מ שיש על זה דברים ברורים בזוה"ק.
נקוט מיהא חדא בידך: לפחות בחלק מהדברים ידוע לנו שהאריז"ל לא נהג לעצמו כמו שהורה למהרח"ו.
ידוע על ההקפות בבוקר, אבל זה היה משום יוהרא משום שהיה מאחר, ולא משום מנהג אחר.
אב בבינה כתב:משולש כתב:הנושא של מנהג מקום, ובפרט בארץ ישראל בה יש כל העדות הוא נושא ארוך מאוד שגם הובא בספר. במציאות בשום דבר אין מנהג אחיד בארץ ישראל. ואף אחד אינו יודע איזהו "מנהג א"י" שיכפה את עצמו על כל העדות. האם הספרדים או האשכנזים, אולי החסידים או התימנים וכו' וכו'.
כתבתי שיש מנהג שנהוג בפועל לא להניח תפילין בחוה"מ, ומנהג זה מבוסס, זהו. זה לא משנה אם יש יותר ממנהג אחד או לא, עדיין יש תוקף למנהג אצל אלו שנוהגים כן.
מכל מקום בניד"ד דווקא כמדומה יש מנהג אחד בכל א"י, ופשוט שגם אם יש כמה קהילות ושני בתי דינים בעיר אחת, מכל מקום בדבר שיש מנהג אחד עדיין שייך לא תתגודדו, זאת אומרת שיש תוקף להמנהג, ומי שעובר דירה מחו"ל לא"י עליו לקבל המנהג שלא להניח תפילין בחוה"מ [אם לא שלדעתו המנהג מנהג טעות].
אב בבינה כתב:ומי שעובר דירה מחו"ל לא"י עליו לקבל המנהג שלא להניח תפילין בחוה"מ [אם לא שלדעתו המנהג מנהג טעות].
מה שנכון נכון כתב:תודה על ההעלאה. היות וההודעות שכתבתי לעיל מפוזרים בעמודי האשכול אתן קישורים.
תורף הדברים סוכם כאן.
על ציטוט חלקי בסדר משנה כאן.
ותשובתו כאן. וכאן
על המשכנות יעקב כאן.
ותשובתו כאן וכאן
על חוסר הכבוד שבדברים כבר העירו, וראה כאן.
המחבר מסכם בדבריו את המקורות המצוטטים שם. אם מישהו חושב שזה חוסר כבוד, לא על המחבר תלונתו אלא על המקורות שאותם ציטט.
את חוסר התאמה למציאות מבחינת הזמן והמקום - נעזוב.
למה לעזוב? אם יש לך הוכחות נגד, תביא. ואם לא, למה אתה משמיץ בחינם?
(גם החומו"י לא התכוין ל'מהלך' של המחבר).
נשמח לשמוע גם את ההסבר החילופי שלך לחומו"י.
משולש כתב:אולי לא שמת לב (או לא רצית לשים לב) אבל עניתי על כל דבריך.
משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
מה שנכון נכון כתב:משולש כתב:אולי לא שמת לב (או לא רצית לשים לב) אבל עניתי על כל דבריך.
לא גבה לבי ולא רמו עיני לחשוב שיש ביכלתי הדלה להזיז את מר כחוט השערה מעמדותיו (ולכל אשר יאמר הרבש"ה כי הוא זה). כבר ניסו זאת רבים וטובים ממני ולא עלתה בידם.
מכיון שיש לאשכול קוראים נוספים צינתי עבורם, יבדקו ישוו וישפטו כהבנתם.
תמהני מה הרמות רוחא הלזו? האם עולה על דעת כת"ר שבכל הדורות לא הניחו תפילין כתוצאה מפחד קמאי חסר טעם ורק בדורנו היתום הסיבה היא ישרה ואמיתית?!המעיין כתב:באמת מפריע לי הטענה של המחבר שבגלל שנלחצים מספרו מבקרים אותו. כמו שכתבתי למעלה חבל שהוא לא מקבל את כונות המבקרים כישרות ומכוונות להעיר על מה שהם חושבים כשגוי
משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
שבטיישראל כתב:משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
אין עיתותי בידי בימים אלה להאריך הכתובים בענין דעת האריז"ל בענינים אלו - ולדעתי המדובר בכלל בענין השייך באשכול מיוחד בפנ"ע ואין ענינו לכאן.
רק אציין בקצרה את המציאות שדבריך אלו אינם נכונים בעליל.
משולש כתב:שבטיישראל כתב:משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
אין עיתותי בידי בימים אלה להאריך הכתובים בענין דעת האריז"ל בענינים אלו - ולדעתי המדובר בכלל בענין השייך באשכול מיוחד בפנ"ע ואין ענינו לכאן.
רק אציין בקצרה את המציאות שדבריך אלו אינם נכונים בעליל.
איני מבקש להאריך הכתובים, רק לציין מקור אחד שסותר את עשרות המקורות שהובאו בספר למה שכתבתי כאן. (ואת שאר האריכות תכתוב אחר כך כשירווח הזמן).
עמקן כתב:משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
כהן או לוי ספרדי הוי משבט אחר מכהן או לוי אשכנזי?
משולש כתב:עמקן כתב:משולש כתב:להיפך, הרי הארי היה נאה דורש שיש יב שערים בשמים והמשנה מנהג אבותיו אין תפילתו עולה למעלה. ואם כן ברור שגם זו הסיבה שלאריז"ל היו מחזורים אשכנזיים שמתוכם התפלל בבית הכנסת האשכנזי בחגים וימים נוראים וכן בעוד הרבה ימים מיוחדים.
ואם זה מפורש שהתפלל מתוך מחזור אשכנזי (ורשם בתוכו הערות ע"פ הסוד) ומאידך בשער הכוונות מוסר בשמו כוונות נוסח ספרד. אם כן זה ברור כמעט לגמרי שהאריז"ל לא מסר לתלמידו את הכוונות האשכנזיות של עצמו אלא את הסודות של הנוסח הספרדי שמהרח"ו חייב להתפלל בו על פי השער של שבט הספרדים בשמים.
כהן או לוי ספרדי הוי משבט אחר מכהן או לוי אשכנזי?
איני יודע
ונ"ל לא מבעי' במנהגי התפלות וכדומיהם שהזהיר הירושלמי שלא ישנו מנהג אבותיהם ומייתי לי' מג"א סי' ס"ח וע"פ סתרי תורה בשם האר"י ז"ל דיש י"ב שערי' וכל מנהג יש לו דרך כניסה לבוא עיר האלקים דרך שער שלו מ"מ נ"ל דתחלת קביעת המנהג והשערי' במקו' גבוה שעל גבוה ככה נתקן לכל העתידי' ללות עליהם דאלת"ה הרי שלהי מס' תעניות אמרי' שקבעו י"ט על שהותרו שבטים לבוא זה בזה ולהנ"ל קינה מיבעי' לי' אם זה הנלוה ישאר במנהגו הוה לא תתגודדו בב"ד א' ואם יתהפך למנהגם א"כ איננו נכנס לשער שלו ואיך יכנס ראובן בשער שמעון ולא יבוא העירה שלו אע"כ מכיון שנעקר ממקומו ונלוה אל הקבועי' הרי הוא כמותם ומעיקרא הכי אתקין שער מלמעלה
משוש דורים כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון ההלכתי של הנחת תפילין בחוה"מ, אני מוחה נמרצות על היחס המזלזל לגדולי ישראל ובעיקר לגדולי המקובלים, שהמבורגר הצליח לשתול מאחורי השיטין של ספרו, (לדוגמא: את הגה"ק רבי עמנואל חי ריקי בעל המשנת חסידים, הוא מכנה מלמד תינוקות), יחס זה הוא צורת הכתיבה של המשכילים הארורים, ואני סבור שספר זה לא יכירנו מקומו בבית יראי ה'.
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
אם אי מי כאן רוצה להמשיך את דו- שיח האוילי אם הרב משולש - לבריאות. גם אני משער שיש לרב הנכבד יד או רגל בספר. מההגנה על כל מלה בספר שהרב הנ"ל מגן בעוזו וממש לא בתפארתו.
אבל אם אי מי מהצופים נבוך מדברי ההבל שהובאו כאן, ננסה טיפ טיפה, לעשות סדר.
א. הרפיון במצות תפילין לא התחיל כלל בבני ספרד ואין לזה קשר לשם כלל, נכון שגם בבני ספרד תופעה זו היתה קיימת. המקור של כך מהירושלמי ויש לזה דיבור בגאונים, אלא שהמחבר מצא פתרון: ככל הנראה שאלה זו הגיע מבני ספרד...
ב. לגבי דעת האר"י הקדוש: אינספור מובאות בספרי האחרונים בדעת האר"י הקדוש, מדברי המהרח"ו, בעניינים הנוגעים למעשה ולא תלו זאת כלל במנהג העדות. תמיד אפשר למצוא יוצא מן הכלל, אבל ברור שזהו המהלך המרכזי. עכ"פ לא כל דבר שהמהרח"ו לא כתב באזהרה חמורה או שלא ציטט את לשון הזוה"ק, זו הוכחה שאינו סובר כן ח"ו. (לגבי נוסח התפלה הוא נושא בפני עצמו וכפי שהמהרח"ו כתב להדיא ששאל את פי האריז"ל)
ג. חוסר האובייקטיביות זועק עד לשמים, להביא אחרון אחד שאין חשש למי שנוהג כדברי הפוסקים, וההתעלמות הכמעט מוחלטת מכל האחרונים שחששו לזוה"ק עד כדי זלזול, ההחלטה מה דעת המקובלים עפ"י דעת מקובל אחד, ואי ציטוט שאר המקובלים שכתבו להדיא וכו'.
ד. רוב ככל רבותינו גדולי ההוראה שעל פיהם אנו נשענים וסומכים שחיו בא"י ובראשם גדול רבותינו מרן החזו"א זצ"ל עשו כהגר"א ולא הניחו תפילין בחוה"מ ואף לא אחד יצא לציבור שיש כאן טעות, ולכן כך יעשה ישראל. וח"ו לא לשנות עפ"י דברי ספר שלא נכתב אלא להצדקת צד אחד.
ויש מי שמוכיח מכאן שמניחין תפלין בחולו של מועד ואינו קרוי אות ביום טוב שאם לא כן איך הותרה עשייתן במועד. וכן שמענו שנוהגין בצרפת. אבל בספרד נהגו שלא להניחן, הואיל ורוב המלאכות נאסרו בו וכן שיש בהם קרבן יום טוב ר"ל קרבן מוסף הרי הוא אות, ולא הותרה עשייתו במשנה זו אלא כדי להניחן לאחר המועד, וכגון שנזדמן לו עכשו מי שמלמדו ולא יזדמן לו אחר הרגל. ומ"מ יראה שאף לשטה זו מ"מ אין איסור בהנחתם, שהרי חולו של מועד אין בו איסור הוצאה ומשאוי וטלטול, אלא שלדעתם אין מברכין בהנחתם. וכן שמענו על קצת רבני צרפת מן המובהקים שבאחרוניהם שנוהגין להניחם בלא ברכה. וכן הדברים נראין. וכן כתבוה גדולי המפרשים בתשובת שאלה. ושם כתבו שביום טוב אחרון של ימים אחרונים אין ראוי להניחם כלל, אבל בפורים מניחין אותם. ובתשעה באב כתבו בה מי שערב לו לעשות כן יעשה אבל אני לא הנחתים מעולם.
ופורים בתפלין נראה חייב... ותשעה באב אסור בתפלין, כך כתב הגאון מי שערב לו הדבר יעשה כמותו כי אני מעולם לא הנחתים בו, ויותר טוב לשים אפר מקלה בראשו. וחולו של מועד פטור מן התפילין מפני שהן ימי אות כימים טובים, ואם ירצה להניח יניח ולא יברך. ולענין יום טוב האחרון בודאי כדברי החכם בן פלאת ז"ל אנו נוהגין שלא להניחן כלל.
ד. במ"ב סי' ל"א (ס"ק ח') כתב שבחוה"מ מניח תפילין בלי ברכה, ויעשה תנאי שרק אם מחויב בו מתכוין למצוה, ע"ש. אמנם בארץ ישראל נהגו הכל שלא להניח כלל, אשכנזים וספרדים, חסידים ופרושים.
ונראה שבכל מחלוקת וכדוגמת מחלוקת בית שמאי ובית הלל, שקודם שעמדו למנין נהג כל אחד כדעתו, ואף שלדעת בית הלל חייבין כרת כגון ביבום צרה, מ"מ לבית שמאי אין לחשוש ונהגו כן למעשה, אבל לאחר שבאו יחד למנין ונפסקה הלכה, בזה יהא הדין על פי תורה כפי שפסקו כיון שכך רצונו ית"ש ואין להרהר, וכאן בארץ ישראל נחשב כבאו למנין ופסקו שכאן לא יניחו תפילין בחוה"מ אף אלו שנהגו כן על פי מנהג אבותיהם ונעשה הלכה.
וביותר שאפילו בתנאי ראוי לחשוש שעובר בבל תוסיף מאחר שיש בזה פסק הלכה קבוע שאין להחמיר ולחשוש לספק, א"כ כבר נפסקה ההלכה ואין זה ספק, ולכן גם בספק ראוי לחשוש שעובר בבל תוסיף, ושמענו על יחידים ממש שהניחו לעצמם בצינעא בלי ברכה מספק אף לאחר שהשתקעו בארץ, ולע"ד נראה כמש"נ. ואירע בת"ח אחד תושב הארץ שעמד בסוף בית הכנסת עם תפילין כדי להחמיר בחוה"מ וכרמ"א, ואמרתי לו לצאת מיד כיון שכאן בארץ ישראל הוכרעה ההלכה ואין לפקפק, שנותן התורה נתן לנו תורתו כפי שאנו מכריעים, והוכרע להלכה בארץ שלא להניח, ואם כן זה רצונו ית"ש.
אך מ"ש כי מתפללי ספרדית קבלו עליהם שלא להוריד לפני התיבה מי שמלביש צמר, אם קבלה היא נקבל, אך אני רואה עיקר מתפללי ספרדית הם גולי שפאניא ופרטוגאל והמה דרים באמשטרדם ולונדון והמבורג והמה וחכמיהם בגד צמר ילבשו בתפלתם, ואם אולי כוונת הגאון על האשכנזים המתפללים ספרדית המה קבלו עליהם ועל כל הנלוים עליהם לעולם ועד שכל מי שירצה לפרוש מקהל אשכנזי ולהתפלל ספרדית מחוייב לקבל גם תקנה זו, הנה צריך שימצא כתוב על ספר התקנות באיזה זמן ובאיזה מקום התאספו ומי הם המתקנים וכל זה צריך כתוב וחתום ממופלגי דור כתקנת רגמ"ה מר"ת וסייעתו שבס' תשו' מהר"ם מר"ב.
לעומת... מעלה המחבר על נס את "שני עמודי העולם האשכנזים המובהקים... רבי עקיבא איגר ורבי משה סופר בעל 'חתם סופר'" שעמדו מולם "והגנו בתקיפות על מסורת אשכנז ובכללה על הנחת התפילין בחול המועד, והורו לצאן מרעיתם לילך בעקבות אבותיהם ולא ליטוש את נחלתם". מאמץ סמוי שנועד לחלק ציונים לגדולי הדורות ולתת "איזון נכון" לעמדתם.
בניגוד לידוע לנו, בא המחבר לחשוף כי החת"ס אינו אלא איש הלכה קר ומחושב והוא מתנגד נמרצות ל"השערה בדויה: ה'חתם סופר' חשש מהרפורמים" (עמ' 538), השערה של בעל 'הכתב והקבלה' והראי"ה קוק לגבי הוראת החת"ס שלא לקבל את הגהת הגר"א במסכת סופרים במה שנוגע לקריאת התורה, זאת עפ"י מקומות אחרים בהם כן קיבל את דעת הגר"א, ולמרות שלאחר מכן (עמ' 540) הוא מביא מקורות כי "אין ספק שבבית מדרשו [–של החת"ס] האמינו, בנוסף לכללי ההלכה המחייבים את המשך המסורת, שכל סטיה ממנהגי ישראל המקודשים יש בה פתיחת פרץ לרפורמים".
ובעיקר מצות תפילין בחוה"מ היאך לנהוג דנתי עוד והבאתי במק"א דברי הגרע"א זצ"ל שהקפיד על מי שלא מניח תפילין, והסברתי שחשש בזמנו דוקא שרוצים לעקור מש"ע, והמנהג שם מדור דור, ולא על ענין תפילין בחוה"מ לבד.
מה שנכון נכון כתב:בשער הכוונות לח ע"ד מפורש "ולפיכך אין מניחין תפילין בחוה"מ כלל". אלא שהמחבר טוען:
ב. ככלל אין לנו ידיעה איך נהג האר"י עצמו. בכתבי האר"י נאמרו הדברים שלימד האר"י את תלמידו הספרדי הרח"ו לפי מנהגו של התלמיד (בד"כ), אך את נוסח תפלתו האישי של האר"י כנראה לא נדע לעולם, כי גלוייו היו ממוקדים בתלמידו הספרדי ובעבודת ה' שלו ומותאמים לצרכיו, אך הוא עצמו יתכן שנהג בחלק או ברוב הדברים באופן אחר - כמנהג אבותיו האשכנזים, וממילא יתכן שהאר"י הניח תפלין בחוה"מ, (שלא כאמור בזוהר), ורק לתלמידו הספרדי הורה שלא להניח.
הנה כבר גליתי דעתי לכל העומדים לפני כי כך קבלתי מרבותי זצ"ל, והם מורי הגאון חסיד שבכהונה מו"ה נתן אדליר זצ"ל והגאון רבן של כל בני הגולה הפלאה ז"ל אשר מימיהם שתיתי ת"ל וממקורם חצבתי, כי כל הנוסחאות שוות זו כזו וכל שיש בזו יש בזו אלא שאין אתנו יודע עד מה, ואנו מתפללין ע"ד מתקני תפלות ונוסחאות הללו כי כולם לדבר א' נתכוונו, כמו סגנון אחד לכמה נביאים ואין ב' נביאים מתנבאים בסגנון אחד כי כל נוסחא ונוסחא אינה אלא סגנון אחד משונה מחברתה אבל הם עולים למקום אחד, וכשבא נר האלקים האר"י זצ"ל ואיזן וחיקר ותיקן כי הוא ידע תוכן הדברים, הוא העמיד בסידורו כל דבר על מכונו וגילה תעלומות של הנוסחא ההיא הספרדית יען כי היה ספרדי ואילו הוא היה אשכנזי או היה נמצא באשכנזים איש כמוהו היה עושה כיוצא בזה בסידור אשכנזי.
מתוך כל גלויי האר"י רק חלק זעום נרשם ע"י תלמידו הרח"ו הספרדי, כשהוא מצטמצם בכתיבתו לסודות שהיו הכרחיים מבחינתו. על מגבלה זו הצביע החת"ס בכתבו שתורת האר"י שבידנו התמקדה במסורת הספרדית ולא במסורת האשכנזית. =וכאן מובאים דברי החת"ס בתשו' הנ"ל= החת"ס הגדיר את האר"י כספרדי, הגדרה המתאימה יותר למהרח"ו (ולרוב תלמידי האר"י בצפת) שהתפלל בנוסח הספרדים ורשם את כל הסודות ההכרחיים לו. הדברים ברורים יותר אצל ר"י פוחביצר שהאר"י לא התכוין לגלות את מנהגיו האישיים והכוונות שהוא עצמו כיון בהם, אלא גלה את מה שהיה נחוץ למקבלי תורתו: "הכוונות בכתבי האר"י ז"ל הם מסודרים לפי מנהג ספרדיים כי כן היה הנהוג במכון שבתו ז"ל".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 527 אורחים