מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' אפריל 04, 2018 4:27 am

הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' אפריל 04, 2018 4:48 am

לדעת רוב הפוסקים אין מצוות אכילת מצה נוהגת כל שבעה, וא"כ אין זה נראה כמוסיף, כמבואר ברמ"א או"ח סי' תרסו סעיף א.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 04, 2018 6:22 am

נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

כשאינו נכנס לביתו נראה כמוסיף ,במצה יש הבנה שאינו יכול לאפות,[נצרך לדעת הגר"א]

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 04, 2018 10:14 am

מותר לשבת בסוכה בשמיני אם אין לו מקום אחר, אלא שיש לעשות היכר.
ואכן אצלנו (המחמירים בשרויה וכו' וכו') סעודות השבת הזאת נראות שונות באופן מהותי מסעודות הפסח...

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי עבד הזמן » ד' אפריל 04, 2018 8:49 pm

לשון הגמ' הישן בשמיני ילקה, וכבר הק' האחורנים אמאי נקט הישן ולא האוכל.
ואולי י"ל שבמאכלו לפעמים ערב לו בחצר דהיינו בסוכה טפי מהבית, וה"ה מצה עריבה עליו מחמץ, ואין כאן בל תוסיף, אך שינה אילולא המצווה לא היה משנה את מקומו ולכן נראה כבל תוסיף

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אפריל 03, 2019 8:02 pm

שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 03, 2019 8:55 pm

נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?



איזה היכר רצה שיעשו?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אפריל 03, 2019 9:16 pm

נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה.


גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי גימפעל » ד' אפריל 03, 2019 10:38 pm

חיים סגל כתב:שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

ואינם חוששים לפת עכו"ם ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 03, 2019 10:49 pm

גימפעל כתב:
חיים סגל כתב:שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

ואינם חוששים לפת עכו"ם ?

אפשר להסיק את התנור ביום שישי (בהסתמך על העירוב תבשילין).
אבל השאלה היא איך אינם חוששים לכל שאלות הכשרות, החל מתרו"מ וכלה בחומרים שמורחים על הלחם וכו'.
ואם עומדים ומשגיחים - האם אין כאן חשש אמירה לנכרי או "רוצה בקיומו"?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים