מלבב כתב:בתשע חנויות מוכרים בשר כשר ואחד בשר טריפה, ונמצא בשר בשוק, ובא עד אחד ומעיד שיודע מהיכן בא הבשר ואינו רוצה לגלות, אבל כיון שיודע שגם אם לא יגלה נכשיר מטעם רוב, לכן גילה שמונה מהחניות הכשרים שמשם לא בא, ומשאיר שתי חניות אחד מן הכשרים ואחד הטריפה שלא מגלה כדי שישאר ספק, מה הדין, האם עדיין יש לתלות ברוב שנפרש מהרוב הכשרים, או שעכשיו אין רוב כיון שרק שתי חניות נכנסים בספק.
אם נאמר שעדיין יש לתלות שבא מהרוב, כיון שרוב הסיכויים שבא מן הרוב, אע"פ שאח"כ נתברר על רוב החניות שלא בא משם, מה הדין כשנתברר באקראי, כגון שבדקו במצלמות של שמונה חניות, ובשתי חניות אחד כשר ואחד טריפה לא היה אפשרי לברר.
זנב לאריות כתב:מלבב כתב:בתשע חנויות מוכרים בשר כשר ואחד בשר טריפה, ונמצא בשר בשוק, ובא עד אחד ומעיד שיודע מהיכן בא הבשר ואינו רוצה לגלות, אבל כיון שיודע שגם אם לא יגלה נכשיר מטעם רוב, לכן גילה שמונה מהחניות הכשרים שמשם לא בא, ומשאיר שתי חניות אחד מן הכשרים ואחד הטריפה שלא מגלה כדי שישאר ספק, מה הדין, האם עדיין יש לתלות ברוב שנפרש מהרוב הכשרים, או שעכשיו אין רוב כיון שרק שתי חניות נכנסים בספק.
אם נאמר שעדיין יש לתלות שבא מהרוב, כיון שרוב הסיכויים שבא מן הרוב, אע"פ שאח"כ נתברר על רוב החניות שלא בא משם, מה הדין כשנתברר באקראי, כגון שבדקו במצלמות של שמונה חניות, ובשתי חניות אחד כשר ואחד טריפה לא היה אפשרי לברר.
בעניותי פשוט לי שאין כאן רוב, אלא מחצה על מחצה שהרי עכשיו הספק הוא בין שתי חנויות מהיכן הגיע, ולא מובן מה שכתבת שעדיין יש לתלות שבא מהרוב, הרי אין צד שבא מה8 חנויות שהרי הוברר שאין לבשר שייכות אליהם, בדיוק כמו שאתה לא מכניס לחשבון מליון חנויות טריפה שיש בעולם, וכמו"כ במצלמות, דמה אכפ"ל מה הסיבה שחנויות מסוימות אין לי צד שהבשר משם, סו"ס אין לנו צד שהבשר משם.
בן אליהו כתב:ביחס לעד אחד, זה תליא בשאלה האם עד אחד נאמן נגד רובא. יעויין רעק"א כתובות י"ג ע"ב בביאור דברי הרא"ש המפורסמים בסימן יח בכתובות.
מלבב כתב:התכוונתי שיש יותר גורמים שיהיה כשר כיון שיש יותר חניות כשרות שיכולים לגרום לבשר שימצא, ומה שאח"כ ביררנו על כמה מהם שזה לא משם לא מגרע מהסיכוי היותר גדול שזה יהיה כשר, רק אם נודע לנו במקרה, אבל אם זה התברר במכוון דוקא על כל הכשרות חוץ מאחד אז הסיכוי היותר גדול שזה יהיה כשר נשאר..
בן אליהו כתב:הלך אחר הרוב זה ביחס למה ששייך להסתפק עליו. מה שלא נמצא בספק לא נכנס לרוב, כיוון שוודאי הבשר לא משם.
מלבב כתב:אין הולכים אחרי גודל השובך, הולכים אחרי רוב היונים, והרי היונים הנשארים אינם בכלל הספק, וזה קושית הרש"ש, ואין זה שייך לדין של רעק"א, כי ההגדרה של רוב היא מה שגורם יותר לצד אחד של הספק, אז בוודאי אם יש שובך של אלף יונים ושובך של כמה יונים בודדים, אז השובך הגדול גורם יותר לצד שיהיה היונה הנמצא מהשובך הגדול, אבל בציור של רעק"א כל מי שנתברר שאינו בכלל הספק אינו בכלל הגורמים יותר לצד אחד.
ישנו כתב:מלבב כתב:אין הולכים אחרי גודל השובך, הולכים אחרי רוב היונים, והרי היונים הנשארים אינם בכלל הספק, וזה קושית הרש"ש, ואין זה שייך לדין של רעק"א, כי ההגדרה של רוב היא מה שגורם יותר לצד אחד של הספק, אז בוודאי אם יש שובך של אלף יונים ושובך של כמה יונים בודדים, אז השובך הגדול גורם יותר לצד שיהיה היונה הנמצא מהשובך הגדול, אבל בציור של רעק"א כל מי שנתברר שאינו בכלל הספק אינו בכלל הגורמים יותר לצד אחד.
ברור שאם ספרו וחסר בשובך הגדול יונה אחת וכן בשובך הקטן, הרי דומה ממש לרעק"א, שאין ספק אלא על יונה אחת, ומה שמלכתחילה היה יותר אפשרויות בגדול אינו מעלה ומוריד אחר שלא חסר שם אלא יונה אחת, (וזה שלא ידוע איזה יונה וכל יונה הייתה יכולה להיות צד אינו משנה, בפרט שהנושא הוא מי הוא בעלים ואז אין השאלה מצד יונה מסוימת אלא רק הצד של שובך פלוני שחסר שם רק יונה אחת).
בן אליהו כתב:אני רואה שלא הצלחתי להבהיר את טענתי. לפני הכל צריך להגדיר מהם צדדי הספק ועל זה אומרים את דין רוב. מה שבוודאי לא ממנו בא הבשר לא נכנס בספק. לא הבנתי מה קשה על זה?
בוודאי שהספק הוא מאיזה שובך באו היונים. זוהי הגדרת הספק. רוב יונים קובע לאיזה שובך יש מעלה של רוב.
לא הבנתי מה ההבדל בין שאלתך לנידון של רעק"א?
בן אליהו כתב:וודאי שי כאן רק שני שובכים אך לאחד מהם יש מעלת רוב.
חזק ברוך חג שמח וכשר!
עבד הזמן כתב:האם אין הויכוח כאן תלוי בשאלה האם ללכת אחר רוב חתיכות או רוב בשר?
מלבב כתב:עבד הזמן כתב:האם אין הויכוח כאן תלוי בשאלה האם ללכת אחר רוב חתיכות או רוב בשר?
מה הקשר?
עבד הזמן כתב:מלבב כתב:עבד הזמן כתב:האם אין הויכוח כאן תלוי בשאלה האם ללכת אחר רוב חתיכות או רוב בשר?
מה הקשר?
אם רוב החתיכות דהיינו אפשרויות הפרישה קובע זה מסביר היטב את שובכים ומדוע ללכת אחר השובך שבו היונים מרובות, לעומת זאת אם רוב חנויות קובע ללא התחשבות בכמות הבשר אזי רוב בשובכים הוא קושיא כי אמור להיות מחצה על מחצה, וכמדומה שדנים בזה אך אינני כלל בסוגיא זו
מלבב כתב:ממ״נ, אם מדובר על חתיכות בשר שנמכרו, אז הם נכנסים בספק, בשונה מיוני שובך שנשארו בשובך וממילא לא נכנסים בספק, ואם מדובר בבשר שנשאר בחנות, אז הפוך, יותר מובן יוני שובך שלפחות גורמים יותר סיכוי לבעל השובך הגדול אע״פ שלא נכנסים בספק, משא״כ בבשר הנשאר בחנות לא גורמים יותר סיכוי, וכמו שתמה הבית אפרים דמה יושיענו רוב הבשר וכי כנפיים יש להם שיפרשו מעצמם בלי המוכר.
עבד הזמן כתב:מלבב כתב:ממ״נ, אם מדובר על חתיכות בשר שנמכרו, אז הם נכנסים בספק, בשונה מיוני שובך שנשארו בשובך וממילא לא נכנסים בספק, ואם מדובר בבשר שנשאר בחנות, אז הפוך, יותר מובן יוני שובך שלפחות גורמים יותר סיכוי לבעל השובך הגדול אע״פ שלא נכנסים בספק, משא״כ בבשר הנשאר בחנות לא גורמים יותר סיכוי, וכמו שתמה הבית אפרים דמה יושיענו רוב הבשר וכי כנפיים יש להם שיפרשו מעצמם בלי המוכר.
אני זוכר היטב את דברי הבית אפרים וכי מה אכפת לעכברים כמה חתיכות יש בערימת החמץ ובערימת המצה ואעפ"כ כבר ביארו האחרונים ששורש הספק הוא על סיבת הפרישה ובשעתו בזמן הפרישה היו יותר אפשרויות בחנות שיש בה רוב בשר ולכן גורמים יותר סיכוי שבא הבשר מחנות זו, וממילא גם יוני השובך שנשארו יש להם להכנס בכלל הספק.
כת"ר כל הזמן מערב בין מקרה בו ידוע לי שאע"פ החנות יותר גדולה הפרישה מועטת כגון חנות שידוע שיש לה לקוחות בודדים ובין מקרה שבו ידוע לי רק על פרישה אחת והשאלה מנין היא.מלבב כתב:תסביר איך ערימה גדולה של חמץ גורם יותר שהעכבר יקח משם?
ואיך חנות עם מיליארדי מיליארדים של חתיכות בשר ולקוחות בודדות גורמת יותר סיכוי שהבשר בא משם?
רק ביוני שובך מובן שכל יונה יש לה סיכוי לצאת בעצמה, אז זה מגדיל את הסיכוי שזה יהיה מהשובך הגדול, אע"פ שכל היונים הנשארים לא נכנסים בכלל הספק.
דניאל כתב:כת"ר כל הזמן מערב בין מקרה בו ידוע לי שאע"פ החנות יותר גדולה הפרישה מועטת כגון חנות שידוע שיש לה לקוחות בודדים ובין מקרה שבו ידוע לי רק על פרישה אחת והשאלה מנין היא.מלבב כתב:תסביר איך ערימה גדולה של חמץ גורם יותר שהעכבר יקח משם?
ואיך חנות עם מיליארדי מיליארדים של חתיכות בשר ולקוחות בודדות גורמת יותר סיכוי שהבשר בא משם?
רק ביוני שובך מובן שכל יונה יש לה סיכוי לצאת בעצמה, אז זה מגדיל את הסיכוי שזה יהיה מהשובך הגדול, אע"פ שכל היונים הנשארים לא נכנסים בכלל הספק.
אם יש ב' ערמות אחת של חמץ גדולה ואחת של מצה מועטת ובא עכבר ולקח מאחת מהן וידוע לי שלא היתה שום פרישה אחרת מלבד העכבר הלז, הסברא היא שכיוון שהוא לקח חתיכה אחת וכל החתיכות שוות לצורך הספק מנין לקח יש לנו רוב לומר שלקח מן החמץ. הב"א הקשה כי ס"ל שהספק הוא אם העכבר הלך ימינה לכיוון המצה או שמאלה לכיוון החמץ (אבל גם הוא מודה שאם היו כל החתיכות מפוזרות בחדר הולכים אחר הרוב), ומ"מ אין סברתו ברורה כי ההנחה שהספק הוא מאיזה ערמה לקח העכבר ולא איזה חתיכה לקח אינה מוכרעת.
לידיעה ששאר החתיכות נשארו בחדר אין שום משמעות כי אין כאן שום חתיכה מסוימת שהכרתיה קודם ללקיחה ואני מכיר גם עתה שלא נלקחה וממילא הספק שלי על כל חתיכה וחתיכה היתה קודם לכן שמא היא זו שנלקחה. וזה הוא החילוק בין המקרה הזה למקרה של הגרעק"א ששם אני מכיר אדם מסויים שהיה יכול לבוא עליה וידוע לי שלא עשה כן וצריך להסירו מן הרוב.
וכן בהנידון של פותח האשכול: אם ידוע איזה חנויות אינם בספק פשיטא ופשיטא שאין להחשיבן ברוב אבל אם יש לי הסרטה של ח' או אפילו ט' חנויות שלא פרש משם הבשר, אך אין ידוע לי איזה חנויות הן אין שום שינוי ברוב (רק אולי יש לדון שמא נעשה הספק בחנויות והו"ל קבוע).
פשוט כביעתא בכותחא שזו טעות בהבנת דרכי הסטטיסטיקה.מלבב כתב:זה שאני לא מכיר את החתיכות בטביעת עין לא אומר שהם נכנסים בכלל הספק, מספיק שאני יודע שכל החתיכות הנמצאים עכשיו בערימה בוודאי לא פרש, וגם בציור של רעק״א אם יהיה קבוצת אנשים שיש לנו הוכחה שהם לא נכנסים בספק הם לא יצטרפו לרוב גם אם איננו מכירים אותם בטביעת עין, וכל זה פשוט כבעיא בכותחא.
דניאל כתב:פשוט כביעתא בכותחא שזו טעות בהבנת דרכי הסטטיסטיקה.מלבב כתב:זה שאני לא מכיר את החתיכות בטביעת עין לא אומר שהם נכנסים בכלל הספק, מספיק שאני יודע שכל החתיכות הנמצאים עכשיו בערימה בוודאי לא פרש, וגם בציור של רעק״א אם יהיה קבוצת אנשים שיש לנו הוכחה שהם לא נכנסים בספק הם לא יצטרפו לרוב גם אם איננו מכירים אותם בטביעת עין, וכל זה פשוט כבעיא בכותחא.
הידיעה או הרוב שיש לאחר הפרישה אינו מעלה או מוריד כלום. הדבר היחיד הקובע הוא מה אנו יודעים לומר על החתיכות שהיו קודם הפרישה ואפשר לנו להשתמש בידיעות דהיום לגלות למפרע אבל במקום שאין הידיעה דהיום מגלה כלום למפרע כי אין אני יודע לומר איזו חתיכה נשארה ואיזו פרשה, אין הידיעה הזו מועילה כלום.
לא הבנתי למה הכוונה אם יהיה קבוצת אנשים אבל אני אשאל שאלה פשוטה. כל אשה שנבעלה מה מועיל רוב כשרים אצלה הרי ידוע לנו שרק אדם אחד בא עליה א"כ יש להוציא כל אותם שלא באו עליה מן הספק בכל מקום שהם ואין הרוב מועיל כלום?
לא ענית מה דעתך במקום שיש לי הסרטות של חנויות שלא היה מהם פרישה ואיני יודע מאיזה חנות ההסרטה.
אתה טוען שבפרדוקס מונטי הול יש דין רוב. לענ"ד זה לא נכון, ואבאר.מלבב כתב:ובציור של תחילת האשכול, אז אם יודעים ע״י מצלמות, וודאי שזה דומה לציור שהיו שני אנשים ברחוב יהודי וגוי ולציור של רעק״א, אבל אם באו עדים שאומרים שיודעים מהיכן זה בא ואינם רוצים לגלות מפני שרוצים שישאר ספק, ורק מוכנים לגלות על שמונה מהתשעה הכשרים שמהם לא בא, אז אם היה בא מחנות כשרה אחרת היו מגלים על כל השאר חוץ מאיפה שבא, נמצא שבציור כזה רוב החנויות הכשרות כן מגדיל את הסיכוי שזה בא מחנות כשרה.
דניאל כתב:אתה טוען שבפרדוקס מונטי הול יש דין רוב. לענ"ד זה לא נכון, ואבאר.מלבב כתב:ובציור של תחילת האשכול, אז אם יודעים ע״י מצלמות, וודאי שזה דומה לציור שהיו שני אנשים ברחוב יהודי וגוי ולציור של רעק״א, אבל אם באו עדים שאומרים שיודעים מהיכן זה בא ואינם רוצים לגלות מפני שרוצים שישאר ספק, ורק מוכנים לגלות על שמונה מהתשעה הכשרים שמהם לא בא, אז אם היה בא מחנות כשרה אחרת היו מגלים על כל השאר חוץ מאיפה שבא, נמצא שבציור כזה רוב החנויות הכשרות כן מגדיל את הסיכוי שזה בא מחנות כשרה.
הסיבה האמתית שבפרדוקס מונטי הול שווה להחליף דלתות היא שאם המכונית אינה בדלת שבחרת המנחה מחוייב לפתוח את הדלת שהוא פתח - ז"א שהוא יעשה כך ב100% מהמקרים, אבל אם המכונית נמצאת בדלת שבחרת למנחה יש שתי אפשרויות איזו דלת לפתוח והוא יפתח את הדלת המסוימת שהוא אכן פתח רק ב-50% מהמקרים. אם נתרגם את זה למקרה שלנו, אם הבשר בא מהחנות הטריפה העדים המשוגעים שלך לא היו חייבים להעיד על אותן שמונה חנויות שהעידו אלא יכלו להעיד על החנות התשיעית במקום אחת מהן, אבל אם הבשר בא מהחנות הכשירה הם חייבים להעיד על אותן שמונה חנויות, ולכן יש יותר סיכויים שהבשר הגיע מהחנות הכשרה.
זה נכון סטטיסטית אבל זה לא דין רוב.
והאמת היא שכיוון שיש לפנינו עדים שראו את פרישת הבשר אין כאן רוב אלא קבוע.
דניאל כתב:הסברתי. רק שאתה אינך מקבל את ההסבר.
ביוני שובך כל היונים שהיו בשובך קודם הפרישה הן בספק שמא פרשו, כיוון שאיני מכיר יונה מסוימת שלא פרשה אין בידיעה שלאחר מכן שום גילוי למפרע.
לעומת זאת, הקביעה שלך שביוני שובך ג"כ כלל היונים אינן בספק והרוב הוא רק מחמת הסיכויים הינה תמוהה, והיא מקפיצה כל מי שלמד פעם קצת את הסוגיות של רוב ויודע שרוב זה לא סטטיסטיקה. [למשל, אם נתערבו ג' חתיכות של איסור בו' של היתר ופרשו ג' חתיכות למקום אחד בהלכות רוב שתיהן מותרות אך בהלכות סטטיסטיקה רוב הסיכויים שלפחות א' מהן איסור.]
אמיר כרמי כתב:http://www.kolhalashon.com/New/Media/PlayShiur.aspx?FileName=1512-20090330-111107-_רוב_חנויות_או_רוב_בשר_דף_ז_עא.mp3&ShiurNum=4
שיעור על זה מהגרמ"ש מייערניק
אני אומר שוב. אין כאן איזו סברא או הגדרה שהמצאתי אלא טעות בהבנה מצידך. ושוב חזרת על הדוגמא כשידוע פרישה של אחד מקבוצה זו ואחד מקבוצה זו שאינה קשורה כלל לדיון, במקום שידועה כמות הפורשים מקבוצה מסוימת אין מה לדון כלל על הקבוצה אלא על הפורשים ממנה.מלבב כתב:ומה שכתבת שכל יוני השובך היו בספק קודם שפרשו, אז לפי דבריך בציור של שתי אנשים שהיו ברחוב אחד יהודי ואחד גוי, גם נצרף את כל אנשי העיר כיון שכולם היו בספק קודם שהגיעו לשם שני האנשים.
ועצם הגדרתך מגוחך שמה אכפת לי מקודם הפרישה אם מרגע הפרישה שאז מתחיל הספק הם לא בספק.
איני מכיר את הרב המדובר ולא את השיעור אבל לפי מה שאתה כותב נשמע שהוא התכוון למה שהסברתי, והדברים ברורים.מלבב כתב:אמיר כרמי כתב:http://www.kolhalashon.com/New/Media/PlayShiur.aspx?FileName=1512-20090330-111107-_רוב_חנויות_או_רוב_בשר_דף_ז_עא.mp3&ShiurNum=4
שיעור על זה מהגרמ"ש מייערניק
הוא מנסה לתרץ קושית הרשש מיוני שובך שרואים שגם מה שלא נכנס בספק נחשב בתוך הרוב, על זה הוא מתרץ בערך כך, שנכון שאין ספק על היונים שבתוך השובך, אבל יש ספק על היונה שנמצא מאיזה מהיונים היא באה.
וכמובן שכפשוטו אין לדברים אלה שום מובן, שזה כמו להגיד אין לנו ספק על ראובן אם נמצא בבית, אבל יש לנו ספק על הבית אם ראובן נמצא בו.
כנראה שהתכוון למשהו אחר ולא הסביר את עצמו ברור.
דניאל כתב:הרב מלבב, אני מבקש סליחה אבל אני רואה שאיני מצליח להסביר לך ולכן אנסה פעם אחת נוספת ואח"כ אניח את המלאכה למי שכתיבתו ברורה משלי.
המתחיל במצווה אומרים לו גמור, ואל תניח לאחרים לעשות מלאכתך, הרי אתה רואה שהאחרים כבר נתייאשו לפניך אז איך תצפה שהם ישלמו מלאכתךאני אומר שוב. אין כאן איזו סברא או הגדרה שהמצאתי אלא טעות בהבנה מצידך. ושוב חזרת על הדוגמא כשידוע פרישה של אחד מקבוצה זו ואחד מקבוצה זו שאינה קשורה כלל לדיון, במקום שידועה כמות הפורשים מקבוצה מסוימת אין מה לדון כלל על הקבוצה אלא על הפורשים ממנה.מלבב כתב:ומה שכתבת שכל יוני השובך היו בספק קודם שפרשו, אז לפי דבריך בציור של שתי אנשים שהיו ברחוב אחד יהודי ואחד גוי, גם נצרף את כל אנשי העיר כיון שכולם היו בספק קודם שהגיעו לשם שני האנשים.
ועצם הגדרתך מגוחך שמה אכפת לי מקודם הפרישה אם מרגע הפרישה שאז מתחיל הספק הם לא בספק.
וודאי שכך מפני שרק הפורשים נכנסים בספק, אבל לפי דבריך שכל יוני השובך נכנסים בספק אז למה לא נצרף כל יוני השובך לרוב?ועוד דאם כן אז יש לך חילוק ברור בין הציור של השובכים לציור של רעק״א ולמה הצטרכת לחלק בהודעתך למעלה שבציור של רעק״א מזהים את האנשים שנכנסים בספק ובציור של השובכים לא מזהים את היונים
ואולי נמחיש את זה ככה. נגיד שהיינו מסמנים את כל היונים שהיו בשני השובכים לפני הפרישה באותיות מא' עד נ' בשובך המזרחי ומנ"א עד צ' בשובך המערבי. כעת יש לי גוזל שאיני יודע איזו אות הוא היה ועל פי הרוב יש להכריע שהיה אחת מהאותיות שמא' עד נ' ולא מנ"א עד צ' כי אין כעת שום ידיעה על אות מסוימת שאינה בספק (ומה אכפת לי שאני יכול לסמן מחדש את כל הגוזלות שבשובך באותיות חדשות?).
עדיין הרוב הוא לא ביונים שהרי עליהם אין ספק, רק הרוב הוא על האותיות, שכל האותיות נכנסים בספק אם היונה הנמצא שייך לו, והרי זה דומה לתשע חנויות שאנו מסתפקים לאיזה חנות הוא שייך, גם כאן אנו מסתפקים לאיזה אות הוא שייך, אבל לא לאיזה יונה מהנשארים שבזה לא שייך להסתפק, אבל זה סברא מוזרה ככה לעשות כזה דבר, להמציא אותיות דמיוניות ולעשות ספק מאיזה אות הוא ולהכריע ע״פ רוב האותיות, ועוד ניחא לפי האחרונים שהולכים אחר רוב הבשר, אבל לפי החולקים איך תסביר למה לא הולכים אחרי רוב הבשר הרי גם שם אפשר להדביק אותיות דמיוניות לחתיכות הבשר ולומר שהיא שייך לרוב האותיות? ולשיטתם בע״כ צריך להסביר החילוק בין בשר מת ליונים חיים כמו שכתבתי וכמו שכתב הבית אפרים
הא למה זה דומה לט' חנויות מוכרות כשרה ואחת מוכרת טריפה ופרש כל הבשר שהיה באחת החנויות למקום אחד ונתערבו כל החנויות ביניהן עד שא"א לדעת מאיזה חנות פרש הבשר. יש סיבה שלא יהיה כאן רוב?
פה זה משהו אחר א. יש ספק על הבשר מאיזה חנות הוא באה וכל החנויות נכנסים בספק ב. יש יותר מוכרים בשר כשר כך שיש יותר סיבות לתלות שזה כשראיני מכיר את הרב המדובר ולא את השיעור אבל לפי מה שאתה כותב נשמע שהוא התכוון למה שהסברתי, והדברים ברורים.מלבב כתב:אמיר כרמי כתב:http://www.kolhalashon.com/New/Media/PlayShiur.aspx?FileName=1512-20090330-111107-_רוב_חנויות_או_רוב_בשר_דף_ז_עא.mp3&ShiurNum=4
שיעור על זה מהגרמ"ש מייערניק
הוא מנסה לתרץ קושית הרשש מיוני שובך שרואים שגם מה שלא נכנס בספק נחשב בתוך הרוב, על זה הוא מתרץ בערך כך, שנכון שאין ספק על היונים שבתוך השובך, אבל יש ספק על היונה שנמצא מאיזה מהיונים היא באה.
וכמובן שכפשוטו אין לדברים אלה שום מובן, שזה כמו להגיד אין לנו ספק על ראובן אם נמצא בבית, אבל יש לנו ספק על הבית אם ראובן נמצא בו.
כנראה שהתכוון למשהו אחר ולא הסביר את עצמו ברור.
את הבית אפרים הסברתי לעיל וגם הוא לא הבין כמוך.
דניאל כתב:כת"ר כל הזמן מערב בין מקרה בו ידוע לי שאע"פ החנות יותר גדולה הפרישה מועטת כגון חנות שידוע שיש לה לקוחות בודדים ובין מקרה שבו ידוע לי רק על פרישה אחת והשאלה מנין היא.מלבב כתב:תסביר איך ערימה גדולה של חמץ גורם יותר שהעכבר יקח משם?
ואיך חנות עם מיליארדי מיליארדים של חתיכות בשר ולקוחות בודדות גורמת יותר סיכוי שהבשר בא משם?
רק ביוני שובך מובן שכל יונה יש לה סיכוי לצאת בעצמה, אז זה מגדיל את הסיכוי שזה יהיה מהשובך הגדול, אע"פ שכל היונים הנשארים לא נכנסים בכלל הספק.
אם יש ב' ערמות אחת של חמץ גדולה ואחת של מצה מועטת ובא עכבר ולקח מאחת מהן וידוע לי שלא היתה שום פרישה אחרת מלבד העכבר הלז, הסברא היא שכיוון שהוא לקח חתיכה אחת וכל החתיכות שוות לצורך הספק מנין לקח יש לנו רוב לומר שלקח מן החמץ. הב"א הקשה כי ס"ל שהספק הוא אם העכבר הלך ימינה לכיוון המצה או שמאלה לכיוון החמץ
זאת אומרת שיש שני אופנים איך לחקור הספק, והבית אפרים התעקש משום סיבה שאינה ברורה שהספק צריך להיות לאיזה כיוון הלך העכבר, ולא מאיזה חתיכה בא החתיכה הזאת, א״כ מה התמוה הגדולה שתמה מה יושיענו רוב הבשר וכי כנפיים יש לבשר וכו? היה צריך להסביר למה הספק צריך להיות בכיוון העכבר ולא מאיזה חתיכה הוא.
(אבל גם הוא מודה שאם היו כל החתיכות מפוזרות בחדר הולכים אחר הרוב),
וודאי כי יש יותר אפשריות ויותר סיכויים שהעכבר פגע בחתיכה מהרוב
ומ"מ אין סברתו ברורה כי ההנחה שהספק הוא מאיזה ערמה לקח העכבר ולא איזה חתיכה לקח אינה מוכרעת.
לידיעה ששאר החתיכות נשארו בחדר אין שום משמעות כי אין כאן שום חתיכה מסוימת שהכרתיה קודם ללקיחה ואני מכיר גם עתה שלא נלקחה וממילא הספק שלי על כל חתיכה וחתיכה היתה קודם לכן שמא היא זו שנלקחה. וזה הוא החילוק בין המקרה הזה למקרה של הגרעק"א ששם אני מכיר אדם מסויים שהיה יכול לבוא עליה וידוע לי שלא עשה כן וצריך להסירו מן הרוב.
וכן בהנידון של פותח האשכול: אם ידוע איזה חנויות אינם בספק פשיטא ופשיטא שאין להחשיבן ברוב אבל אם יש לי הסרטה של ח' או אפילו ט' חנויות שלא פרש משם הבשר, אך אין ידוע לי איזה חנויות הן אין שום שינוי ברוב (רק אולי יש לדון שמא נעשה הספק בחנויות והו"ל קבוע).
דניאל כתב:במקום שידועה כמות הפורשים מקבוצה מסוימת אין מה לדון כלל על הקבוצה אלא על הפורשים ממנה.
הספק תמיד מתחיל בנקודה שבה נגמרת הידיעה. אם ידוע לי מספר הפורשים מהקבוצה הספק מתחיל מהפורשים, ואם אין ידוע לי מספר הפורשים מהקבוצה המסוימת הספק מתחיל ממקום שנגמרת הידיעה- דהיינו מהקבוצה.מלבב כתב:וודאי שכך מפני שרק הפורשים נכנסים בספק, אבל לפי דבריך שכל יוני השובך נכנסים בספק אז למה לא נצרף כל יוני השובך לרוב?ועוד דאם כן אז יש לך חילוק ברור בין הציור של השובכים לציור של רעק״א ולמה הצטרכת לחלק בהודעתך למעלה שבציור של רעק״א מזהים את האנשים שנכנסים בספק ובציור של השובכים לא מזהים את היונים
דניאל כתב:א.דניאל כתב:במקום שידועה כמות הפורשים מקבוצה מסוימת אין מה לדון כלל על הקבוצה אלא על הפורשים ממנה.הספק תמיד מתחיל בנקודה שבה נגמרת הידיעה. אם ידוע לי מספר הפורשים מהקבוצה הספק מתחיל מהפורשים, ואם אין ידוע לי מספר הפורשים מהקבוצה המסוימת הספק מתחיל ממקום שנגמרת הידיעה- דהיינו מהקבוצה.מלבב כתב:וודאי שכך מפני שרק הפורשים נכנסים בספק, אבל לפי דבריך שכל יוני השובך נכנסים בספק אז למה לא נצרף כל יוני השובך לרוב?ועוד דאם כן אז יש לך חילוק ברור בין הציור של השובכים לציור של רעק״א ולמה הצטרכת לחלק בהודעתך למעלה שבציור של רעק״א מזהים את האנשים שנכנסים בספק ובציור של השובכים לא מזהים את היונים
ואם ידוע לנו שרק יונה אחת פרשה לא נילך בתר רוב? וודאי שכן, והרי ידוע לנו מספר הפורשים?
מה כתבת על הסיפור של רעק"א לא הבנתי כלל. שם אין ידיעה אם הפרישה היתה מקבוצת הכשרים או מקבוצת הפסולים ולכן צריך לדון על הקבוצה רק שרעק"א טוען בצדק שאין להחשיב ברוב את אותו אחד שידוע לי שלא פרש.
אני שאלתי בשביל מה חילקת שביונים אין אנו מזהים את היונים ובציור של רעק״א אנו מזהים את האנשים, היה לך לחלק שבציור של רעק״א אנו יודעים מספר האנשים הכשרים שהם כמו מספר היונים שפרשו מכל שובך
ב. האותיות אינן סברא דמיונית אלא המחשה לכך שהספק הוא על הפרישה מאותן היונים שהיו לפני הפרישה ולא על הנשארים שאין לי בהם שום עניין. היונים הנשארים הם אותם יונים שהיו לפני הפרישה ואין לי בהם שום ספק שנאמר שכולם נכנסים בספק ונצרפם לרוב
בעניין רוב בשר עיין אות ג'.
ג. הב"א לא 'התעקש מסיבה לא ברורה' אלא כי באמת יש מקום גדול לומר שזה הספק, אבל למה להגיד שהספק הוא מאיזה חתיכת בשר הוא לזה יש רק מקום קטן עד שהבית אפרים צועק ככרוכיא מה יושיענו רוב הבשר שמשמע שלא רק שיש רק מקום קטן לזה הספק, רק שאין בכלל מקום לספק כזה, ולא הסביר כלל למה חוץ מלצעוק מה יושיענו, וזה לא מתאים לבית אפרים לדבר כך, בע״כ שסבר שאין הבשרים שלא פרשו נכנסים בספק כלל ולכן צעק ככרוכיא געוואלד מה יושיענו רוב הבשר, ורק המתעקש יתכחש לזהשהרי
העכבר לוקח מכאן או מכאן. וגם אני לא כתבתי לעיל שאין דברים מובנים אלא שאין זה מוכרח. וכן בהנידון דרוב חנויות ורוב בשר הסברא היא דכיוון שהלוקח הולך להפריש מחנות מסוימת ניזיל בתר רוב חנויות.
בשובך לא ידוע לי מספר הפורשים מהשובך וכן באשה שנבעלה לא ידוע מספר הפורשים מקבוצת הכשרים והוא יכול להיות אחד או אפס.דניאל כתב:אם ידוע לי מספר הפורשים מהקבוצה הספק מתחיל מהפורשים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים