עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
עקביה כתב:ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה מאי אולמיה האי מהאי?
תוכן כתב:עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
הקב"ה עשה גם את הסוסים ואת החמורים, האם גם סוסים יודעים מה נכון?עקביה כתב:ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
מאי אולמיה האי מהאי?
תוכן כתב:א. אם אין לגוים נשמה אלוקית, אז מאיפה הידע הזה מה נכון ומה לא נכון?
עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
תוכן כתב:הקב"ה עשה גם את הסוסים ואת החמורים, האם גם סוסים יודעים מה נכון?
עקביה כתב:תוכן כתב:עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
הקב"ה עשה גם את הסוסים ואת החמורים, האם גם סוסים יודעים מה נכון?
א. בכל זאת, אפעס, רואים איזשהו הבדל...
עקביה כתב:תוכן כתב:עקביה כתב:ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
מאי אולמיה האי מהאי?
ב. לא הבנתי את השאלה, הרי פשוט שאת מה שהקב"ה ציווה עלינו אנחנו מחויבים לעשות.
החושב כתב:כמו שאתה מרגיש מצד עצמך (ולא בגלל שלמדת תורה) שלרצוח ולגנוב זה מעשה מתועב ואין לעשותו [ולגבי מי שחוטא בזה אתה מרגיש שמגיע לו עונש], בדיוק כך מרגיש גוי.
יש הרבה אנשים שהתגיירו ולא שמענו שיספרו שאחרי הטבילה במקווה פתאום קרה להם איזה שינוי דרסטי במהלך המחשבתי ובמערכת הרגשית שלהם.
תוכן כתב:החושב כתב:כמו שאתה מרגיש מצד עצמך (ולא בגלל שלמדת תורה) שלרצוח ולגנוב זה מעשה מתועב ואין לעשותו [ולגבי מי שחוטא בזה אתה מרגיש שמגיע לו עונש], בדיוק כך מרגיש גוי.
יש הרבה אנשים שהתגיירו ולא שמענו שיספרו שאחרי הטבילה במקווה פתאום קרה להם איזה שינוי דרסטי במהלך המחשבתי ובמערכת הרגשית שלהם.
אני מרגיש כך, כי יש לי נשמה חלק אלוק ממעל, אבל גוי אין לו נשמה... אז מאיפה הרגש הזה?
תוכן כתב:ידוע מה שכתב ר' נסים גאון בהקדמתו למפתח למנעולי התלמוד, שמצוות ועבירות שמקורם בשכל האנושי מחייבים את כלל האנושות אפילו ללא ציווי מהתורה. ולמשל, רציחה אסורה, אפילו לפני מתן תורה. וכן כתב ר' אלחנן וסרמן בקובץ מאמרים, שדברים פשוטים מחייבים אפילו את הגוים. וכן מצאנו בעוד ראשונים.
שתי שאלות:
א. אם אין לגוים נשמה אלוקית, אז מאיפה הידע הזה מה נכון ומה לא נכון?
ב. האם תתכן התנגשות בין מערכת הערכים הטבעית ובין הערכים שבתורה, ואם כן, איך להכריע?
תוכן כתב:לא הבנתי דבריך.
עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
תוכן כתב:החושב כתב:כמו שאתה מרגיש מצד עצמך (ולא בגלל שלמדת תורה) שלרצוח ולגנוב זה מעשה מתועב ואין לעשותו [ולגבי מי שחוטא בזה אתה מרגיש שמגיע לו עונש], בדיוק כך מרגיש גוי.
יש הרבה אנשים שהתגיירו ולא שמענו שיספרו שאחרי הטבילה במקווה פתאום קרה להם איזה שינוי דרסטי במהלך המחשבתי ובמערכת הרגשית שלהם.
אני מרגיש כך, כי יש לי נשמה חלק אלוק ממעל, אבל גוי אין לו נשמה... אז מאיפה הרגש הזה?
שטיינער כתב:עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
ודאי שרצח עם הוא דבר מתועב וגם התורה חושבת כך, לעומת זאת שאתה משמיד עם שהוא האיוב שלך, עם שכל הקיום שלו הוא נגד בורא עולם [אין הכסא שלם וכו'] אזי ברור הוא שאין שום ערך שמונע מלהרוג אותו [אמנם אנו מנותקים מהתחושה של הרוע של עמלק ולכן אנו שואלים שאלות אלו]
ובאופן עקרוני ודאי שלא יתכן שום סתירה, משום שאם אנו מאמינים בערך מסוים הוא רק משום שאנו מניחים שכך הוא האמת, והיות וברור לנו שתורתנו תורת אמת, על כרחך שלא תיתכן סתירה
עקביה כתב:שטיינער כתב:עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
ודאי שרצח עם הוא דבר מתועב וגם התורה חושבת כך, לעומת זאת שאתה משמיד עם שהוא האיוב שלך, עם שכל הקיום שלו הוא נגד בורא עולם [אין הכסא שלם וכו'] אזי ברור הוא שאין שום ערך שמונע מלהרוג אותו [אמנם אנו מנותקים מהתחושה של הרוע של עמלק ולכן אנו שואלים שאלות אלו]
ובאופן עקרוני ודאי שלא יתכן שום סתירה, משום שאם אנו מאמינים בערך מסוים הוא רק משום שאנו מניחים שכך הוא האמת, והיות וברור לנו שתורתנו תורת אמת, על כרחך שלא תיתכן סתירה
מהתנ"ך לא נראה שהייתה איבה מיוחדת בין עמלק לישראל. כתבתי על כך כאן פעם ואיני מוצא כעת היכן. בין כל המצירים לישראל איננו מוצאים את עמלק כי אם נטפל לעושי עבירה פעמיים. בימי אהוד בן גרא הוא נטפל למואב, ובימי גדעון הוא נטפל למדין, אבל אף פעם לא היה ראש המצירים.
מה הכוונה שכל הקיום שלו הוא נגד בורא עולם? לא בורא עולם ברא אותו?
ודאי שערך טבעי פשוט מונע מלהרוג אותו, וכנראה לכן התקשה בכך שאול (יומא כב:).
מה עניין אמת לכאן? הסלידה שלנו מרצח או גזל קשורה לאמת?
עקביה כתב:שטיינער כתב:עקביה כתב:א. על סמך מה אתה מניח שזה קשור לנשמה אלוקית? בכל מקרה האלוקים הוא זה שעשה גם את הגויים. כנראה שדי בזה.
ב. ודאי שתיתכן התנגשות. השמדת עם למשל (עמלק) מנוגדת לערכים הטבעיים בתכלית (ויש עוד הרבה דוגמאות). עלינו לנהוג כמובן כפי שמצווה אותנו התורה.
ודאי שרצח עם הוא דבר מתועב וגם התורה חושבת כך, לעומת זאת שאתה משמיד עם שהוא האיוב שלך, עם שכל הקיום שלו הוא נגד בורא עולם [אין הכסא שלם וכו'] אזי ברור הוא שאין שום ערך שמונע מלהרוג אותו [אמנם אנו מנותקים מהתחושה של הרוע של עמלק ולכן אנו שואלים שאלות אלו]
ובאופן עקרוני ודאי שלא יתכן שום סתירה, משום שאם אנו מאמינים בערך מסוים הוא רק משום שאנו מניחים שכך הוא האמת, והיות וברור לנו שתורתנו תורת אמת, על כרחך שלא תיתכן סתירה
מהתנ"ך לא נראה שהייתה איבה מיוחדת בין עמלק לישראל. כתבתי על כך כאן פעם ואיני מוצא כעת היכן. בין כל המצירים לישראל איננו מוצאים את עמלק כי אם נטפל לעושי עבירה פעמיים. בימי אהוד בן גרא הוא נטפל למואב, ובימי גדעון הוא נטפל למדין, אבל אף פעם לא היה ראש המצירים.
מה הכוונה שכל הקיום שלו הוא נגד בורא עולם? לא בורא עולם ברא אותו?
ודאי שערך טבעי פשוט מונע מלהרוג אותו, וכנראה לכן התקשה בכך שאול (יומא כב:).
מה עניין אמת לכאן? הסלידה שלנו מרצח או גזל קשורה לאמת?
שטיינער כתב:א' העם הראשון שנלחם אם עם ישראל בצאתו ממצרים היה עמלק.
ב' אין שום סתירה בין מה שבורא עולם ברא אותו לזה שהעם הזה בחר מעצמו ליהיות רע עד כדי כך שהוא סמל הרוע, ואמרו אין ה' שלם ואין הכסא שלם עד שימחה זכר עמלק,
ובספוק כתוב מלחמה לה' בעמלק, ואני לא חושב שיש בך איזה סלידה מלהרוג אנשים שיש לה' מלחמה איתם.
ג' העניין פשוט, ברור שבאופן כללי יש לנו סלידה מרצח, אך למשל במקרה של רודף משה רצח הרודף הוא הדבר הנכון ביותר לעשות, וה"ה במקרה של מחיית עמלק ודאי שאין
הכוונה שהתורה מצווה עלינו להתנהג בחוסר צדק, אלא שבמקרה הנ"ל אין לעם הזה זכות קיום, והדברים פשוטים לכל בר דעת [אלא א"כ הבעיה שלך ברצח היא לראות דם,
אבל אם הבעיה היא ליטול חיים שלא בצדק הבעיה הזו לא קשורה למקרה הנ"ל].
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין. אתה טוען שהריגת עמלק היא באמת משהו שאינו מוסרי ? וכי הקב"ה עושה דברים שאינם אמת וצדק?
אני חשבתי שאתה סבור כמו שג"א התווכחתי עם דברי תוכן שאין סתירה כי אע"פ שלכאורה לא ראוי להרוג עם אבל אחרי שהקב"ה מצווה בתורתו וודאי כך ראוי לעשות וכך מוסרי לעשות.
תוכן כתב:א. אם אין לגוים נשמה אלוקית, אז מאיפה הידע הזה מה נכון ומה לא נכון?
.עמלק כאמור היו הממלכה בה' הידיעה ששלטה אז בעולם והציקו ליהודים וכל אומה שנלחמה ביהודים הייתה בעצם שלוחה של עמלק וניתן לראות זאת בפסוקים: עגלון מלך מואב (שופטים ג', י"ג) "ויאסוף אליו את בני עמון ועמלק..." (ד', י"ז). כי שלום בין יבין מלך חצור ובין בית חבר הקיני (כידוע מחז"ל במדרש יתרו שהם היו מעמלק, כך גם נראה במלחמת שאול ועוד). בשירת דבורה (ה' י"ד) "מני אפרים שרשם בעמלק אחריך בנימין בעממיך" (עאמו), מקום זה מוזכר גם (י"ב, ט"ו) "בארץ אפרים בהר העמלקי" – משערים כי שם היה מבצרו של עמלק בארץ! (ו', ג'). "והיה אם זרע ישראל ועלה מדין ועמלק ובני קדם ועלו עליו, ויחנו עליהם... את יבול הארץ...ושה ושור וחמור, כי הם ומקניהם יעלו..." (דבר שמזכיר לנו את התיאור המצרי על לקיחת הבהמות והתבואה, הדבר מוזכר גם בהמשך בשמואל כדלהלן). (ו', ל"ג) "וכל מדין ועמלק ובני קדם..." (ז', י"ב) ומדין ועמלק וכל בני קדם, ושוב מוזכר "ולגמליהם אין מספר..." (י', י"ב) "וצידונים ועמלק ומעון...".
איש גלילי כתב:בעניין מוסריות מלחמת עמלק, מצו"ב מאמר מעניין מהגר"י מדן שליט"א.
מנחם-כהן כתב:איש גלילי כתב:בעניין מוסריות מלחמת עמלק, מצו"ב מאמר מעניין מהגר"י מדן שליט"א.
ממש לא משכנע
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 308 אורחים